Autoracing  KL-varaosat

Tappikone ylikuumenee

  • 53 Vastauksia
  • 20028 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #30 : 05.03.2015, 13:30:44 »
Taisin unohtaa kertoa että tässä vehkeessä on muuten 123ignition eli kärjetön sytytys ja ennakko on valmiiksi ohjelmoitu. Virranjakajan kannen alla on led valo ykköspytyn kohdalla ja se taisi palaa kun pyörijä osoittaa siihen. Kone kyllä pelaa hienosti joten varmaan turhaan murehdin sytkää, jossain muualla varmaan ongelma. Vielä semmosta että kun lohko on B18 B20 männillä ja kansi B20 niin eihän siitä pitäisi tulla mitään veden kierto ongelmia kun niissähän on kaikki reijät samoissa paikoissa? Mä viilasin kannesta palotilat melkein kokonaan pyöreäksi kun ei muuten saanu puristuksia tarpeeksi matalaksi(10) niin voiko siitä tulla jotain probleemaa?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #31 : 09.08.2016, 20:20:02 »
Niin se aika vaan rientää. Tosiaan 2015 kesäloma reissulla pohjoisessa tuli huomattua että lohkon takimmainen pakkasproppu tihkuu ja välillä suorastaan lorotti jäähdytinnestettä ja sieltä varmasti pääsi myös ilmaa tilalle aiheuttaen ylikuumenemista. Tätä sitten hädissäni yritin paikata jollain jäähdyttimenpaikkauslitkulla joka oli ihan kusetusta loppujen lopuksi, kotia päästiin ajamalla kuitenkin. Menin sitten inttiin niin en tehny asialle mitään ja joskus syksymmällä ihmettelin kun kaikki ikkunat veti huuruun usein. Nyt sitten keväällä haettuani PV:n talvisäilöstä päätin korjata asian. Ruosteiset jäähdytinnesteet vittuun, pari konetiskiaine tablettia veden kanssa jäähdyttimeen ja ajolenkin jälkeen huuhtelin letkulla skeidat pois koko järjestelmästä. Laitoin paisuntasäiliöllä olevan jäähdyttimen jossa tiheempi kenno ja uudet nesteet sisään. Ainakin lämppäri alkoi puhaltaa kuumempaa, pitkään vuotanut lämppärin hana tosin kyrvähti lopullisesti lorottaen nesteet hytin lattialle joten tulppasin letkun ja totesin ettei kesäautossa lämmitystä tarvita. :) Tän kesän on toiminut ihan ok tosin oli aika koleaa niin ei ollu sen suhteen ongelmaa. Välillä joutunut ilmaamaan jäähdytintä ja lisäileen nestettä kun vuotaa tuo proppu, täytyy se korjata joku päivä. Ei mitään maagista ollu tämäkään vika loppujen lopuksi.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #32 : 05.09.2016, 13:04:56 »
Lainataampa tätä topikkia tällä kertaa avautumiseeni, nimittäin kas kummaa kun taas kone ei pyay lämmöissä sitten ollenkaan. Mittari nousee tasaisenvarmasti suoraan kiehumaan, ei auta sähköinen vp, ei sähköflekti, ei edes raju kierrosten nosto mikä yleensä liikauttanut mittaria edes hetkwksi alas. Termari sotkeentuu alapuolelta hetkessä ihme öljymäiseen ruskeaan puuroon.

Voiko tuo oma vesipumppu olla rikki, vaikka purin sen irti ja tutkin, kaikki ok ulkoisesti, mutta voiko se silti olla jotenki  ettei pumppaa :idiot2:

Vai onko se pahin tapahtunut että kansi on halki. Kone käy tehollisesti, tulpat on oikean väriset ja puristukset ei ole laskwnut piiruakaan. Kynsitiiviste on kannen välissä kylläkin.

Auttakaa, näyttää uhkaavasti etten taaskaan pääse amazon treffeille, vaikka tässä paskakasassa ei olekkaan mitään näkemistä ettei sen puoleen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #33 : 05.09.2016, 13:51:27 »
Onko sinulla oma ropelli kiinni tuon sähköisen lisäksi? Kokeilisin laittaa sen kiinni jos ei ole. Entä jos laittaisi pesevät aineet sekaan ja huuhtelisi vielä moneenkertaan pelkällä vedellä. Minulla on likimain samat virit kuin sinulla, lämmöt pysyy 90 kuin naulattuna, saa seistä helteessä tyhjäkäynnillä paikallaan vaikka kuinka. Jäähdytysjärjestelmä on kokonaan alkuperäinen.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #34 : 05.09.2016, 14:45:39 »
Koeponnista jäähdytysjärjestelmä. Eipä ehjän koneen pidä vesiä ja öljyjä sotkea.
P.S. Tervetuloa Lahteen vain sillä eiköhän nuo kaikki ole enemmän tai vähemmän paskaläjiä. ;)
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #35 : 05.09.2016, 15:16:32 »
Millä minä sen voin koeponnistaa  ??? Kotioloissa.

Nyt on termari irti, ohituskanava tukittu. Vettä täysi. Lähdin uhallani koeajolle, lämmöt oli 70-75 vedellä, samoin öljyt. Ajoin n15min lenkin ja poltin kumiakin muutaman rinkulan(rasitetta koneelle), vitosella 60kmh pikkukierrokset. Sai laittaa vp ja flekti kiinni, jopa lämppäri hana kiinni, eikä nouse lämmöt ollenkaan :idiot2:

Kone kyllä möyrytti pikkukierroksilla, ei oikein niinkuin herää, mutta kierrokset kun lähtee niin toimii hvyvin tehollisena, voi kyllä johtua tuosta jakajastakin.

Voisikohan se "öljy"muju olla tullut vaan syyläristä, joka lojunut tallin nurkilla kuulemma hyvän tovin. Mitä likaa ikinä onkaan, jos se on liuvennut kiertoon hiljalleen. Tuo sotkee termarin pohjan kokoajan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #36 : 05.09.2016, 15:23:37 »
Millä minä sen voin koeponnistaa  ??? Kotioloissa.

En usko, että koeponnistus ihan älyttömiä jossain korjaamolla maksaa. Tarviketermostaattien (ihan uusienkin) kanssa on joskus ollut ongelmia.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #37 : 05.09.2016, 16:02:21 »
Minä patentoin, sahasin fillarin sisuskumin autoventtiilin irti, se paisuntasäiliön letkuun klemmarilla. Paine päälle pyöräpumpulla. 1bar ja joitain suhinoita kuului klemmareista, tiukkailin niin loppuivat. Nyt tuo 1bar on ollut jo kohta varttitunnin eikä laske yhtään, enempää en uskalla pumpata kun letkutkin on jo kuin ilmapallot.

Väittäisin että ei ole vuotoja ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #38 : 05.09.2016, 19:32:51 »
Minä patentoin, sahasin fillarin sisuskumin autoventtiilin irti, se paisuntasäiliön letkuun klemmarilla. Paine päälle pyöräpumpulla. 1bar ja joitain suhinoita kuului klemmareista, tiukkailin niin loppuivat. Nyt tuo 1bar on ollut jo kohta varttitunnin eikä laske yhtään, enempää en uskalla pumpata kun letkutkin on jo kuin ilmapallot.

Väittäisin että ei ole vuotoja ???

Paineistitko myös paisarin ja korkin? Joskus oli vinokoneessa "hieman" lämpöongelmia. Syy oli korkki joka välillä piti paineensa ja välillä ei.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #39 : 05.09.2016, 21:21:03 »
          

Tuollalailla. Sisuskumin pilli kiinni paisarin tilalle.

Uusi termari, löytyi tänään hyvä, 82'c facet. Mutta kun kokeilin, se oli paikallaan noin 5min, kunnes keitti, ja oli samantien puurossa.
     

Laitoin uusien nesteiden sekaan stp pesuaineen ja ajelin vielä lisää. Vedet ulos ja kas, se oli ihan ruskeaa. Vaikka olen sata litraa jo kierrättänyt koneessa vettä, niin ne oli aina kirkasta, tuon pesuaineen kanssapa ei ollut. Huomenna lisää pesuainetta kiertoon. Kaadoin termari reijästä pari kymmentä litraa vettä läpi, lirui lohkosta vapaasti ulos jos siellä jotai kokkareita olisi vaikka tullut ulos. Laitoin taas vedet sisään, ja kaikki siis ilman termaria. Ajelin tuommoisen varmaan 30km lenkin ja lämmöt nätisti n.70'c kokoajan.

Ajaessa jostain kuuluu ulinaa, aivan kuin perä, mutta perä on tiettävästi hiljainen kun vaihdoin öljyt ja totesin sen auttaneen. Ulina täytyy kuulua vesipumpusta, samoin sieltä kuului semmoinen sorvaava ääni kun nosti kierroksia yli 2000. Voiko tuo pumppu tehdä sen että vaikka pyörii, niin ei pumppaa :o Ilman termaria vesi liikkuu mutta ilmeisesti termari kuristaa sen verran että ei jaksa enää kierrättää vettä ollenkaan :idiot2: Siihen tulokseen alan päätyä vahvasti.



« Viimeksi muokattu: 05.09.2016, 21:35:23 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #40 : 06.09.2016, 08:48:15 »
Aikalailla näyttäs olevan termarissa ruostekokkareitakin, varmaan lohkon vesikanavien pohjalta sais kaapia kahvikupillisen tai enemmän. Sitä samaa kuraa on syylärissäkin. Pari konetiskitablettia tai desin konetiskiainetta nakkaat nesteiden sekaan, ajat lämpöiseksi ja huuhtelet lämpimällä vedellä ja reilulla paineella (sen mitä normaalista hanasta tulee, ei kannulla liruttelemalla). Tarvittaessa toistat. Syyläri kannattaa pestä irrallaan, tiskiaineet sisään ja annat "hautua" 10-15 min ja huuhtelu ylävesiletkun kautta, uudet pesuaineet sisään ja taas 10-15 min päästä huuhtelet mutta tällä kertaa alavesiletkun kautta. Syyläristä ei välttämättä enää saa hyvää kuin uudelleen kennottamalla jos on kunnolla kalkkeutunut ja tukkeutunut sisältä. Konetiskiaineella lähtee öljykuratkin jos sitä on päässyt nesteiden sekaan. Kristallisooda ja sitruunahappo toimivat myös, samalla paljastuu onko syyläri tai lämppärin kenno vaihtokunnossa. Pelkällä vedellä kurat ei lähde irti, kokemusta on. Ja kun se jankki on kunnolla jämähtänyt vesikanavien pohjalle ei lähde kuin mekaanisesti irti, kokemusta on tästäkin.

En oo kuullu, että tappikoneista menis vesipumppu niin ettei enää pumppaa, miksei sekin ole mahdollista jos siellä on kunnolla ruostemujua pyörinyt. Pumpun laakerivian tuntee kun ottaa hihnan pois ja kokeilee heiluttaa pumpun hihnapyörää, jos klonkkaa niin laakeri kaput. Ilman termaria lämpömittarin ei pitäs nousta juuri yhtään. Eli veikkaan, että sun moottorissa on käytetty pelkkää vettä ja se on ruostetta täynnä ja sen vuoksi siellä ei nesteet kierrä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jahu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #41 : 06.09.2016, 22:51:21 »
Onhan varmaa, että termostaatin alaosassa oleva tappi osuu varmasti kannessa olevaan ohueen putkeen keskelle sen auetessa ja mahtuu sinne? Se tikku kuuluu mennä sinne putkeen sisälle ja ympärilläoleva lautanen sulkee jousivoimalla vapaakierron termostaatin auetessa. Kaikki termostaatit eivät ole millitarkkoja keskittymään ainakaan tarvikkeissa kannen aukkoon joten sen voi asentaa myös vahingossa vaikka hieman sivuun ja näin kun käy niin termostaatin tappi sen auetessa törmää kannen putken yläreunaan ja termostaatti ei pääse aukeamaan kuin ihan pikkuisen. Näin kävi itselläni kun samaisten ongelmien kanssa pelasin.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #42 : 06.09.2016, 23:07:07 »
Itseasiassa joo, havaitsin semmoisen asian tuon facetin termarin kanssa, että se on niin pitkä, että se kutakuinkin tukkii sen kannen putken jo kiinni ollessaan kylmänä :idiot2: Ajattelin että jaksaako termari aueta kahta jousta vastaan ollenkaan kun siinä ei ole mitan mukaan rakoa n. ollenkaan.. Wahler on ihan erilainen verrattuna tuohon facettiin, wahlerin eduksi. Wahlerissa on paljon isompi se päälautanen, joka avaa syylärin kierron, eli virtaa paremmin läpi. Lisäksi se kannen putken tukkimislautanen on muodoltaan parempi, ja se sen runkotappi on ohuempi joka keskittyy paljon helpommin putken sisään.

Vinkkinä vaan kaikille, wahler on edelleen paras.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #43 : 07.09.2016, 09:54:05 »
Tarvikevesipumppujen valuissa on joskus ollut jonkin verran eroja ja hyvä tarkastelun kohde on alavesiputken eli imupuolen aukon koko juoksupyörän luona. Imupuolellahan pitää olla parempi virtaama, kuin painepuolella, muuten pumppu kavitoi.



Skandixilta saa ainakin satunnaisesti Wahleria. Viime kerralla 77°C tuli Calorstat ja 88°C Wahler.
Kuvasta voi tehdä vertailua, Wahler kalliimpaa materiaalia ja mm. aukko tosiaan selkeästi isompi.





Tuo mitta ymmärtääkseni kiinnosti myös:



« Viimeksi muokattu: 07.09.2016, 10:43:43 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #44 : 07.09.2016, 12:42:51 »
Tässä myös omat vertailut tänään, tuossa on Wahler 92'c ja Facet 82'c. Hieman pituuseroa, facet tukkii putken jo kylmänäkin >:(









Olismpa tajunnut ajoissa tuonkin asian, että nuo ohituskanavan lautasten akselit, huomatkaa tapin ohkaisuus wahlerissa, ja miten järjettömän paksu se on facetissa, ja vielä prikka tuolla alapuolella :o Eihän se pökäle edes mahdu sinne ohitukanavaputkeen :idiot2: Menipä nekin rahat hukkaan :-\

Tuossa siis se calorstatin jousi pahempi, ja joku vanha termari, siinäkin mennyt solmuun,.



mietin että olisikohan minun kaikki ongelmat voinut alkaa tuosta jousesta, että se on ruvennut kampeamaan aukeavaa termaria vinoon sen verran, että se on jumittunut siihen putkeen. Nyt kun ajelee ilman termaria niin lämpövaikeuksista ei ole tietoakaan, tosin on siellä käytetty nyt se pesuaine kylläkin joka toi törkyä ulos.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo