RallyBaron  Samppasport

Veteraanin dieselöinti

  • 59 Vastauksia
  • 25943 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Veteraanin dieselöinti
« : 09.10.2014, 21:29:51 »
Tuli pieru korvasta...

Mitenkä onnistuu veteraanin (-63) dieselöinti nykypäivänä?

Rupes mietityttäään D24T asennus Amazoniin. Yksi kappale täälä nurkilla pyörii joten aikanaan se ainakin oli mahdollista...

Kysymysmerkkejä lähinnä akselipainot ja veroseuraamukset... Teknisesti varmaan haastavin tilan (pituuden) puutteen takia.

Ajatuksena ois selvitellä ensi viikolla homman juridista puolta esim katsurilta ja sen jälkeen ruveta katseleen ja kyseleen teknisiä toteutuksia.

Aiheesta oli aika vaikee löytää tietoo netistä (tai sit hain väärillä sanoilla) ja lisäksi taitaa muutenkin olla aika marginaali ilmiö toi dieselöinti...

Kirjotelkaa tänne tietojanne jos muitakin vaikka sattuis kiinnostaan vastaava moottoriswappi.


Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #1 : 10.10.2014, 05:04:14 »
Henkilöauton dieselverothan siihen tulee, jollei ole pakettifarkku mihin olet laittamassa. Mikäs Amukassa on tehoraja? 140-sarjaan lähtisin ennemmin sovittamaan jostain 850:stä TDi konetta tai jos haluaisi olla oikein erilainen niin 2.4D tinakone uudemmasta...

Toteutuspuolella ainakin paluulinjan joutuu lisäämään tankkiin, muutenhan siinä ei mitään ihmeellistä ole.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #2 : 10.10.2014, 07:31:45 »
Tehon ja tilavuuden puolesta menisi ihan helposti pelkällä muutoskatsastuksella, mutta paino tulee ongelmaksi. Paino saa muuttua 10%, jolloin ei vielä tarvitse tehdä mitään ja enimmillään paino saa muuttua 20%, mutta sitten pitää kompensoida muuttunutta massaa osia siirtämällä.

Tuo teillä päin pyörivä Ama taitaa olla sellainen harmaa delivery? Se on kotoisin "Laitilan Autotehtaalta" :D ja Trafilta on anottu poikkeuslupa D24TIC moottorille. Lupa-anomuksessa selvitettiin, että miten lisääntynyt paino saadaan kompensoitua.

http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/library/P1800R/#/user/Kulmamies/library/Amazon%20dtic?sort=2&page=0&_suid=1412915470577059326823297879
« Viimeksi muokattu: 10.10.2014, 10:19:58 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #3 : 10.10.2014, 12:02:19 »
Tehon ja tilavuuden puolesta menisi ihan helposti pelkällä muutoskatsastuksella, mutta paino tulee ongelmaksi. Paino saa muuttua 10%, jolloin ei vielä tarvitse tehdä mitään ja enimmillään paino saa muuttua 20%, mutta sitten pitää kompensoida muuttunutta massaa osia siirtämällä.

Tuo teillä päin pyörivä Ama taitaa olla sellainen harmaa delivery? Se on kotoisin "Laitilan Autotehtaalta" :D ja Trafilta on anottu poikkeuslupa D24TIC moottorille. Lupa-anomuksessa selvitettiin, että miten lisääntynyt paino saadaan kompensoitua.

http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/library/P1800R/#/user/Kulmamies/library/Amazon%20dtic?sort=2&page=0&_suid=1412915470577059326823297879

Sama peli joo. Pitää sisällään hienoja yksityiskohtia. Terveisiä nykyiselle omistajalle  :hello:

Akku ja tuulilasin pesuri on jo takaluukussa. Millä muilla konstein saa painoa kompensoitua? Kuinka moottori/vaihteisto paketin pituus vaikuttaa? Äkkiseltään ajatellen paino jakautuu hieman enemmän taka-akselillekin verrattuna alkuperäiseen. Ja koska tuota konetta ei ole paljon varaa tuoda eteenpäin niin vaihteistokin varmaan siirtyy about sen kahden sylinterin verran taaksepäin...

Itseä kiinnostaa juurikin D24T koska menee rajojen sisään (paitsi paino +50-70kg).

(Ajattelee ääneen): Mitenköhän mahtais onnistua toi D24T muutoskatsastus IC:n kera ikäänkuin se kuuluis siihen..?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #4 : 10.10.2014, 12:09:47 »
Tuossa on koneen etupää alkuperäisellä paikalla ja rintapeltiin on tehty lisätilaa noin 20-25cm. Laskin painojakauman muutoksen sen perusteella, että kummassakin moottorissa olisi painopiste keskellä ja sen mukaan sitten sen, miten paljon painopiste siirtyy taaemmas pidemmän moottorin myötä. Lisäksi oli lasikuituiset loksut ja moottorista purettu/siirretty ylimääräisiä osia pois. Akun laittaminen taka-akselin takapuolelle keventää keulaa hieman ja senkin laskin siihen poikkeuslupahakemukseen.

Katsastuksessa taisi olla etuakselipaino jotain 650kg ja takana noin 800kg tankki ja vararengas täynnä :2funny:

En usko, että ketään kiinnostaa onko autossa cooleri vai ei.


Nykyään ehkä miettisin jotain muitakin vaihtoehtoja, kuin D24. Teho/paino/sivistyneisyys-suhde on aika mettässä :D

145:een laitoin 2,5 tdi:n ja se on jo ihan eri planeetalta verrattuna D24:ään. Toki sekin painaa, mutta mahtoikohan olla just kuitenkin rajojen sisään mahtuva.

Volkkarin neljäpyttyinen tdi olisi aika järkevä, mutta niissä taisi olla öljypumppu jotenkin niin, että ei oikein sovellu pitkittäin asennettavaksi.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2014, 12:15:05 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #5 : 10.10.2014, 12:25:29 »

145:een laitoin 2,5 tdi:n ja se on jo ihan eri planeetalta verrattuna D24:ään. Toki sekin painaa, mutta mahtoikohan olla just kuitenkin rajojen sisään mahtuva.



Millä laatikolla?

Onhan se D24 aika krouvi kone mutta plussaksi luen sen että se on vanhaa yksinkertaista tekniikkaa ilman ylimääräsiä krumeluureja...
« Viimeksi muokattu: 10.10.2014, 12:43:30 kirjoittanut skipi »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #6 : 10.10.2014, 12:47:46 »
M90:llä. Samat hilppeet sopii siis D24:n ja tdi:n perään.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #7 : 10.10.2014, 13:05:55 »
Oolrait. Pikanen googletus niin ei toi D5252T ollenkaan huono vaihtoehto olisi.

Nyt täytyy alottaa bensa/diesel puntarointi. B230F,B21E, D24T, D5252T...

Paljon hyödyllistä ja luotettavaa tietoa. Kiitos "Kulmamies"  -H-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #8 : 10.10.2014, 14:20:34 »
Tehoa siinä Volvo tdi:ssä on hitunen liikaa Amazonin tehorajoihin, mutta siitä selviää, kun sanoo, että moottori on Transportterista ;)

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #9 : 10.10.2014, 14:30:02 »
Tehoa siinä Volvo tdi:ssä on hitunen liikaa Amazonin tehorajoihin, mutta siitä selviää, kun sanoo, että moottori on Transportterista ;)

Ok. Toi oli hyvä vinkki. Mutta eikö 118hp x 1.2 = 141.6hp ja D5252T on kait 140 hp? Vai oonko menny metsään...

Minkä tehosena se on Portterissa?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #10 : 10.10.2014, 14:51:26 »


Minkä tehosena se on Portterissa?

N. sataheppainen, muutama yli muistaakseni.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #11 : 10.10.2014, 15:04:49 »
N. sataheppainen, muutama yli muistaakseni.

No sillähän se menee jo rajoihin että heilahtaa.

Taisin sopia juuri itseni kanssa että tolle D5252T linjalle lähdetään...




Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #12 : 10.10.2014, 16:45:21 »
Meinasin itsekin kommentoida jo heti topicin alkumetreillä että unohda se kivikautinen deeku ja laita kunkkumoottori (luetaan TDI) sinne keulalle... O0
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #13 : 10.10.2014, 17:02:36 »
Ok. Toi oli hyvä vinkki. Mutta eikö 118hp x 1.2 = 141.6hp ja D5252T on kait 140 hp? Vai oonko menny metsään...

Tuo 118 on niitä SAE heppoja, mitkä ei kelpaa suurimmalle osalle katsastusmiehistä. DIN hepat tuossa koneessa taitaa olla noin 108.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #14 : 10.10.2014, 18:07:00 »
Volkkarin neljäpyttyinen tdi olisi aika järkevä, mutta niissä taisi olla öljypumppu jotenkin niin, että ei oikein sovellu pitkittäin asennettavaksi.

Onhan tuota nelos tdi:tä passatin, a6:n, a4:n, 80:n ja ties minkä keulalla pitkittäin tehtaalta lähtien.

 

Ateho  Elekma