Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Veteraanin dieselöinti

  • 59 Vastauksia
  • 25892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #45 : 18.10.2014, 00:16:20 »
AFN on enemmän yhteistä 1Z kanssa kuin uudempien. Apuakseli löytyy, sama jakohihna on 1Z ja AFN jne... Öljypumpun sijainnista en ole varma kuitenkaan kun  ei ole tarvinnut pohjaa aukoa.

Erittäin mielenkiintoinen pointti. Miksi hlevtissä noita vag ryhmän koneita on noin paljon eri koodeilla..? Volvolla sentään on joku järki ja kohtuus noissa moottori varianteissa.
1Z, AFN, AHU, AGR, AHH, ALE, ALH, AHF, ASV, AVB, AVG taitaa olla samaa "sukua". Noiden jälkeen tuli uusi sukupolvi "PD" moottoreita.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_diesel_engines

Toi ö-pumpun sijainti on tällä hetkellä aika kriittinen pointti kun en ole vielä kerenny kysyyn virallista kantaa tohon etupalkin muokkaukseen. Toki esim 1Z kelpais kyllä, täytyy vaan virittää enemmän. Aika hyviä lukuja maailmalla on otettu ulos noista alkujaan pienempi tehosistakin.

Mitenkähän toi aman perä kestää vääntöä jos oikein innostuu..? Omaan on tarkotus kyllä vaihtaa uudempi perä levyjarruineen.

Tommosia löysin netin syövereistä: adapteri vag tdi - Toyota 22r transmissions, Flywheel modification.





"Flywheel(EDIT) you must swap the 48 and 72 degrees. The offset hole is closer to the right side hole not to the left"

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #46 : 24.10.2014, 23:45:07 »
Kun aika koittaa niin todennäköisesti 1Z kone olis helpoin. Ö.pumppu takana (pitäis sopia imuputken ja ö.pohjan muokkauksella), ajonesto helppo blokata, moottorin luovuttajia löytyy, menee teho-rajojen sisään ja suht helppo ottaa voimaa ulos. Garret gt15/20 hybridi, isommat suuttimet ja ohjelmointi niin ollaan jo 300Nm vääntölukemissa.
Adapteriin löytyy mittapiirrokset netistä, samoin kun vp:n muokkaukseen. Vaihdelaatikoksi W55 voi olla hankala löytää..? Mutta kestää väännöt. Kardaanin rakenteluun joutuu hieman perehtyyn mutta tehtävissä pitäs olla sekin.

Nyt ei puutu enää kun aika, raha ja toteutus  O0

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #47 : 01.02.2015, 12:30:04 »


Mitenkä tuo Transportterin 102hv versio eroaa ulkoisesti D5252T:stä (jos ei lasketa moottorin suojapleksia ja putkia/letkuja yms)? Onko Moottorin malli stanssattu/valettu johonkin päin lohkoa?
Toisin sanoen: Onko mahdollista tunnistaa kone D5252T:ksi vaikka väitän että se on Transporterin 102hv 2,5Tdi (ACV, AUF, AYC tai AXL?

vastaus tulee myöhään mutta laitetaan.
lohkossa on valettuna koodi, volvon moottorissa se on D5252T, transporterissa se on sitte kirjaimilla mikä moottori se nyt sattuu olemaan.
imu ja pakosarjat on myös erilaiset, venttiilikoppa.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #48 : 01.02.2015, 12:53:46 »
Jake missäs 5cyl TDissä yksinkertaisin johtosarja/jopa ilman ajonestoa?

Volvon johtosarja on kyllä yks helevetin laitos..
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #49 : 01.02.2015, 20:57:31 »
Olikos joissain vanhemmissa Audi 100/A6 C4-koppasissa TDI:ssä millainen johtosarja?
Ainakin ilman immoa niitä on, mutta taitaa osa niistä olla niitä 8-bittisiä ja siten huonohkosti lastutettavia nykyään ilmeisesti..

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #50 : 01.02.2015, 23:08:59 »
Jake missäs 5cyl TDissä yksinkertaisin johtosarja/jopa ilman ajonestoa?

Volvon johtosarja on kyllä yks helevetin laitos..

mä en tiiä, mullakin on mtdi:nä dD5252T volkkarin keulilla.
yks puolituttu on tehnyt ite säädettävän ecun tdi moottoriin mutta ei ala tekee myyntiin piirilevyn takia. jos joku suunittelis ja tekis piirilevyt ni sitte vois tehä.
yhelle firmalle on annettu tehtaväksi mutta ei oo kuulunut mitää. pitäs kysellä.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #51 : 03.03.2015, 23:32:47 »
Nostetaas tätä.

Nyt jos uudet säännökset menee läpi niin pitäs keksiä uus tdi kone projekti amaan. Toi 1Z kun menee yli ton momenttirajan.

Eli maks arvot ois ilmeisesti 120hp (Vihreekantinen ja Haynes sanoo että suurin hp mitä löytyy on 100hp alunperin) ja 192Nm (samat lähteet sanoo suurimmaks väännöks 16kgm).

Onko kellään ideoita mistä sopiva moottori??

Kunhan raja-arvot alittuu ja kone on vähintään 4-cyl Tdi ni kyllä sitä siitä sit sopivan virittää...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #52 : 04.03.2015, 11:19:15 »
mä en tiiä, mullakin on mtdi:nä dD5252T volkkarin keulilla.
yks puolituttu on tehnyt ite säädettävän ecun tdi moottoriin mutta ei ala tekee myyntiin piirilevyn takia. jos joku suunittelis ja tekis piirilevyt ni sitte vois tehä.
yhelle firmalle on annettu tehtaväksi mutta ei oo kuulunut mitää. pitäs kysellä.
mTDIssä vaan häviää niin paljon potentiaalista tehoa ettei mitään järkeä.

puolituttu; wanhoja holysmokeguruja? Vähän yhelle gurulle tossa vähän väliä huudellu että koska olis tdiecu valmista. Piirilevyjenteko ei ole mikään ameriikantemppu.

Nostetaas tätä.

Nyt jos uudet säännökset menee läpi niin pitäs keksiä uus tdi kone projekti amaan. Toi 1Z kun menee yli ton momenttirajan.

Eli maks arvot ois ilmeisesti 120hp (Vihreekantinen ja Haynes sanoo että suurin hp mitä löytyy on 100hp alunperin) ja 192Nm (samat lähteet sanoo suurimmaks väännöks 16kgm).

Onko kellään ideoita mistä sopiva moottori??

Kunhan raja-arvot alittuu ja kone on vähintään 4-cyl Tdi ni kyllä sitä siitä sit sopivan virittää...
Mitkä uudet säännökset?  1.6td:n lohkoon kun tekee 1.9tdi osilla, niin se on omavalmiste moottori....
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #53 : 04.03.2015, 11:59:39 »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #54 : 05.03.2015, 12:19:42 »
Nostetaas tätä.

Nyt jos uudet säännökset menee läpi niin pitäs keksiä uus tdi kone projekti amaan. Toi 1Z kun menee yli ton momenttirajan.

Eli maks arvot ois ilmeisesti 120hp (Vihreekantinen ja Haynes sanoo että suurin hp mitä löytyy on 100hp alunperin) ja 192Nm (samat lähteet sanoo suurimmaks väännöks 16kgm).

Onko kellään ideoita mistä sopiva moottori??

Kunhan raja-arvot alittuu ja kone on vähintään 4-cyl Tdi ni kyllä sitä siitä sit sopivan virittää...

jos oot alottanut projektis ni saat tehä sen vuoteen 2017 asti vanhoilla säänöillä. jostain vaan todisteet keksit.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #55 : 05.03.2015, 12:24:39 »
mTDIssä vaan häviää niin paljon potentiaalista tehoa ettei mitään järkeä.

puolituttu; wanhoja holysmokeguruja? Vähän yhelle gurulle tossa vähän väliä huudellu että koska olis tdiecu valmista. Piirilevyjenteko ei ole mikään ameriikantemppu.


puolituttu on tuolta tölkkifoorumilta. laittanut T3 transportteriin audin AEL ja siihen tehnyt ite moottorinohjauksen. ettei olis sama kaveri?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #56 : 05.03.2015, 22:22:42 »
jos oot alottanut projektis ni saat tehä sen vuoteen 2017 asti vanhoilla säänöillä. jostain vaan todisteet keksit.
HarHar, onneksi on tämä internet, niin pystyy todistamaan että oma rojekti on alkanut vuonna 2014, joten ei tarvii kesällä vielä olla valmis  :P
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #57 : 22.06.2015, 16:22:34 »
Asian tiimoilta itsekin hieman noita moottorivaihtoehtoja pähkäilleenä ja sopivia tekniikoita haarukoidessa 145 projektiin, kävi pari eri vaihtoehtoa mielessä. Volkkarin 1z kone pitäisi mennä rajoihin väännön puolesta, jos olen oikein laskenut. Volvon vertailumoottori B20 E 91 kW (124 hv) 6000 r/min 173 Nm 3500 r/min. Minun laskuopilla siihen voisi asentaa 207,6 Nm vääntävän tekniikan. Volkkarin 1z 66 kw vääntö 202 Nm 1,900 rpm, joten varaakin jää.
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_14x

Toisena, jos vain öljypohjan ja ohjausakselin kanssa pärjäilee, voisi olla Opelin 2.0 DTI Omegasta napattuna, saisi vaihteistonkin samaan syssyyn. Kierroksetkin vääntöalueella ja huipputehoilla eivät olisi kovin kaukana orkkisvälityksistä. Opel 2.0 DTI vääntö 205 Nm 1600–2750 r/min. Öljypohja on alumiinia ja en ole varma, että onko öljypumpun imuputki integroitu öljypohjan rakenteeseen DTI vai CDTI motissa. Öljypumppu taitaa olla kampiakselin etupäässä öljypohjan ulkopuolella. Jossain Opelin CDTI 2.0 dieselissä oli öljypohja jo valmiiksi "etupalkkia" varten kolottu, mahtaiskohan tuollaisen öljypohja sopia DTI mottiin?
http://www.autowiki.fi/index.php/Opel_Omega_B
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Vauxhall-Opel-Insignia-2-0-CDTI-Diesel-Engine-A20DTE-138BHP-2013-2014-/171259230437

Moottorien painoeroista orkkikseen verrattuna en tiedä, mutta onhan sitä hieman kompensoitavissa tavaraa siirtelemällä. Tosin tulee sitä sitten lisääkin mm. välijäähyn kautta.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #58 : 22.06.2015, 20:27:02 »
Asian tiimoilta itsekin hieman noita moottorivaihtoehtoja pähkäilleenä ja sopivia tekniikoita haarukoidessa 145 projektiin, kävi pari eri vaihtoehtoa mielessä. Volkkarin 1z kone pitäisi mennä rajoihin väännön puolesta, jos olen oikein laskenut.
Väännöllä ei ole vielä nykysäännöillä merkitystä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #59 : 22.06.2015, 21:00:28 »
Ei vaadi, mutta kun tämä minun "projekti" on kestänyt jo reilat kymmenen vuotta, niin ajattelin itäsuomalaisittain tehdä seuraavan  viisvuotissuunnitelman ja ottaa ennakkoa. Tää on niitä "kahdessa viikossa ajoon"-verukkeella emännälle markkinoituja ostoksia. Ouppelin 2.0 DTI mosaan louhittiin vasta malmia kun tämän ikuisuusprojektin haalin.
Epäilen, että saisin itsestäni niin paljon irti (ja emännältä työrauhaa), että tämä projekti menisi nykyisen lainsäädännön puitteissa läpi isommalla tekniikalla. Tietty kaikki on mahdollista jos oikein yrittää.
Pääasiallinen tarkoitus olisi "käyttödiisselöidä" tuo kulkine ja muokata sitä muutenkin omaan makuun, eikä valjastaa sitä tolkuttoman virityspotentiaalin omaavalla konetilantäytteellä. Toki joka päivä tuo tehopuoli houkuttaa, mutta koitan pitää sen suhteen jonkun tolkun.
145 -70, 240 -89, V70 -99

 

Autoracing  KL-varaosat