Elekma  Autoracing

Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin

  • 63 Vastauksia
  • 32464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #60 : 17.09.2016, 15:17:57 »
On niin mielenkiintoinen aihe että muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen pakko kommentoida :)

Jos mietit työmäärää, kun sovitat 200:n akselin, eli muutat korvakkeet, kavennat sitä, muuttaa pulttijaon, rakentaa ilmapusseille kiinnikkeet, niin sitä on aika paljon. Varsinkin, jos et ole vaihtamassa akselia kestävyyden takia, eli 1031 akselia ei tarvita.

Toinen vaihtoehto on, että vaihdat siihen nykyiseen perään pelkän välityksen ja mahdollisesti tasauspyörästön "carrierin" jos se on kulunut, kun se yleensä aiheuttaa ylimääräistä välystä. -69 mallisen Amazonin perään sopii kaikki sisuskalut 200:n perästä, lukuunottamatta niitä tasauspyörästön isompia pikkurattaita, joihin vetarit tulee. Sitten siihen ei tarvitse kuin rakennella levyjarrut. Esim. Mazdan valikoimasta löytyy useita erikokoisia levyjä sopivalla jaolla ja satulat vaikka Volvo V50:stä, niin on helppo toteuttaa käsijarrukin. Jarrukilven pulttien alle on myös helppo tehdä satulalle kiinnike.

Henkilökohtaisesti en miettisi hetkeäkään näiden kahden vaihtoehdon välillä ;)

Meillä on farkkuamassa M41 D-tyypin loikkarilla ja 3,73 välityksellä ja se on jo vähän rajatapaus, että pitäisikö olla 3,9 välitys. M46:ssa on tiheämpi vitonen, eli siihen 3,7 voisi olla ihan ok.

P.S. Ylimääräinen 3,73 välitys löytyy, jos kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 15:20:32 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #61 : 17.09.2016, 15:51:05 »
Kiitos Kulmikselle! Pitää miettiä näitä vaihtoehtoja. Amassa toisaalta olisi nyt hiekkapuhallettu ja viimesenpäälle maalattu akseli paikallaan, uuden jos tekee niin puhallukseksi ja maaluuksi se taas sitten menisi... Oma hommansa siinäkin.

Jotenkin mietityttää tuo jarrusatuloiden kannakkeiden tekeminen itse, niihin kun kuitenkin kohdistuu kohtalainen rasitus ja pitäisi tulla kerralla hyvät (riittääkö itsellä taito valmistaa sellaisia, että ei kannake murru ja amatsoni on petäjän ympärillä).

V50 takajarrulevyn halkaisija näyttäisi olevan 280mm, Mazda 6 takajarrulevyn halkaisija sama ja 4,5" pulttijako. Hmmm... 
Tai ehkä pienemmätkin riittäisi, että ei tule takapainoiset jarrut. 626:sta löytyisi esim. 260mm levyt.

(Tämä viesti muokkautuu jatkuvasti, koska olen innoissani  :D)
« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 16:47:26 kirjoittanut Amanssi »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #62 : 17.09.2016, 17:18:41 »
Sun tekemisä kun seurailee, niin kannakeraudan tekeminen tuskin muodostuu ongelmaksi. Eikä sen niin hirmu vahvakaan tarvii olla, kun ajattelee, että miten pienillä pulteilla se satula on alunperinkin kiinni, niin 10mm paksu riittää varmasti.

Oheisessa kuvassa sovite V50 satulalle. Akseli tosin Hiluxista, mutta aika vastaavat neljä pulttia siinä on, kuin Amassakin.


Satula ja Mazdan 260mm levy paikallaan.


Käsijarruvaijerikin sopii suoraan.


Paitsi että sitä pitää jatkaa korin puoleisesta päästä.


« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 20:45:04 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #63 : 17.09.2016, 19:51:09 »
Noniin, josko lähtisin etenemään V50:n satuloilla ja Mazdan levyillä. Olen kyllä aman rummut avannut useampaan kertaan, mutta en nyt muista, että lähtikö napa irti rummusta vai ovatko samaa puuta? Googlellakin yritin kuvia kaivella heikoin tuloksin.

Tietysti jos onnistuu adaptereiden teko suorasta latasta ilman kolojen jyrsintää niin vois onnistuakin, periaatteessa ihan rälläkällä ja pylväsporalla  ::) Töissä ois käsiplasmakin, en muista miten paksuun rautaan menee. Sillähän tekisi vähän muodokkaampaakin kurvia tarvittaessa. Adapterilevyn paksuus kun olisi vielä vähintään saman mitä akselin kuoressa jarrukilven laipassa, niin luulisi kestävän, pulttien ympärille kun jättää vielä tarpeeksi tavaraa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 20:24:55 kirjoittanut Amanssi »

 

Futurez  Kulkukoira