Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Vauhtivaunu - 14.11.2019, 23:35:49
-
Homma lähti siitä kun käyttöautoksi tuli pitkästä aikaa 740 volvo. Volvojahan mulla on ollut 2000-luvun alusta. Omistuksessa on ollut -70 amazon, 145,242 (johon rakensin kaasariturbon), 740 sedan 2.3 K-jet koneella ja D-nokalla (ihan pirteä) sekä pari 850:ppiä joille juotin viinaa (10-venasen re85 muutos ei vaadi kuin isommat suuttimet ja uuden bensapumpun). Välissä on ollut pari foordia ja bemaria mutta kun viime kevään käyttispommi mitsu sytty liikennevaloissa tuleen, oli uuden auton hankinta hyvinkin nopea tapahtuma: nettiauto auki ja selaamaan mitä lähikunnista löytyy. No löytyi 740 farkku kohtuuhintaan. Tietä oli jo kulutettu jo yli 400tkm mutta sehän ei tällaiselle autolle ole mikään lukema. Ajelin onnellisena viime keväästä tähän syksyy koska leimaa oli, eikä muita murheita ollut. Mitä nyt tyhjäkäynti tuntui raskaalta, mutta ajattelin sen olevan syttytulppien tai jonkun muun moottorin kulutusosan syy. Syttytulpat vaihtuikin kesällä, mutta raskas tyhjäkäynti jatkui. En murehtinut asiasta sen enempää kun ajossa toimi eikä polttoaineen kulutuskaan ollut hirvittävä eli alle kymmenen litraa sadalle.
Nyt kun käytin leimasedän tarkastettavana löytyi väljä alapallo, vasen takaiskari vuoti eikä käsijarrukaan pitänyt tarpeeksi. Mutta kun päästöissä arvot oli muuten hyvät (tk:CO%=0,05,CO2=12,4,HCppm=30,O2=3,6(korkealla, myönnän)kk:CO%=0,09,CO2=14,1,HCppm=31,O2=1,2) paitsi sitten se mittarin mittaama lambda-arvo=1,06 niin alkoi vähän nykiä. No arvelin että mittailemalla ja tutkimalla selviää mikä siellä on vikana. Vielä erikseen on mainittava että pakoputki katista taaksepäin tuli kaikki uutta ennen katsastusta ja joka liitos tuli tarkastettua moneen kertaan sekä tahnaa väliin että riittää.
Mittasin lambda-anturin jännitettä oskilloskoopilla ja hyvin heilui noin nollan ja puolen voltin väliä melkein siniaaltoa muistuttaen (kuten kuuluu?). Sitten mittasin imm:n jännitteen joka taisi olla 2.5v tyhjäkäynnillä. No siitä imuvuotoja etsimään. Sellainen löytyikin hiilisäiliön ja imusarjan välisestä letkusta. Korjasin vuodon ja ajattelin vian olleen siinä. No tänään kävin tutun korjaamon pakokaasutesterissä, eikä muutosta. Edeleen se lambda-arvo liian suuri eli kone käy "laihalla". Siitä suivaantuneena otin kotona lh-jetin ja suolistin sen koska minulla on hyllyssä jo kertyneenä jonkun verran ohjelmoitavia moottorinohjauksia ja niiden osia. Olin aiemmin kasannut ns. Speeduino-ohjaimen ihan vaan koemielessä että pääsen tutkimaan laitetta. Sen oli aiemmin tarkoitus olla koekaniini aiemmassa ajoautossa, BMW e39 520:ssä, mutta bemari kerkesi mennä paaliin ennen kokeiluja. No nyt kun tilaisuus vaati, tinasin sen Volvon Jetronicin tilalle. Homma vaati myös EZK-purkin suolistamisen, mutta EZK:n sisälle ei tarvita kuin muutama hyppyjohto että Volvo alkaa pelaamaan Plug and play-tyylisesti Speeduinon kanssa.
Tässä alkusepustus ja lisää tarinaa kun jaksan. Tarkoitus on säätää auto tässä lähipäivinä laajakaistalla tieliikennekelpoiseksi ja päästellä ensi talvi Speeduinolla mutkaista tietä harmaaseen taivaanrantaan.
-
Auto:
(https://i.ibb.co/8Dt6Zhq/Volvo740.jpg) (https://ibb.co/8Dt6Zhq)
-
Lh-jetin teurastus:
(https://i.ibb.co/2dsXG2B/Volvo-LHja-EZKpurkit.jpg) (https://ibb.co/2dsXG2B)
(https://i.ibb.co/dG2Lp2r/Volvo-LHja-EZKauki.jpg) (https://ibb.co/dG2Lp2r)
(https://i.ibb.co/tZC962x/Volvo-LHja-EZKrikki.jpg) (https://ibb.co/tZC962x)
-
Speeduinon asennus:
(https://i.ibb.co/9WLr6m0/Volvo-LHArduino.jpg) (https://ibb.co/9WLr6m0)
(https://i.ibb.co/HpH3W1J/Volvo-LHspeeduinovalmis1.jpg) (https://ibb.co/HpH3W1J)
(https://i.ibb.co/DRKNTCS/Volvo-LHspeeduinovalmis2.jpg) (https://ibb.co/DRKNTCS)
EZK hyppyjohdotettuna:
(https://i.ibb.co/tcZjFtJ/Volvo-EZKmuutettu.jpg) (https://ibb.co/tcZjFtJ)
Filmi:
https://www.youtube.com/watch?v=FCyTWriMZ6I
-
O0
-
Kova suoritus yhdessä illassa kasata speeduino. O0
Tää speeduino on kyllä mielenkiintoinen tosi edullisen hankintahintansa puolesta.
-
Tässähän ois pohjaa kirjottaa how-to-remove-lankaimmu tyhmille :)
Varsinkin kun saat ajettavaksi niin pistä ihmeessä kartat jakoon. Tekisi mieli koittaa speeduinoa :)
-
Mukava nähdä enemmänkin näitä speeduinoja, itsellä myös rojektina ja tarkoitus ois teettää jossain vaiheessa jonkinlainen määrä piirilevyjä, joilla saa 0.4 levyn IDC40 liittimen kytkettyä LHn liittimeen, näissä volvoissahan ei tarvitse kuin vaihtaa TPS potikkamalliseen ja laittaa IAT-anturi sekä tietty mieluusti laajakaistalambda.
-
Mukava nähdä enemmänkin näitä speeduinoja, itsellä myös rojektina ja tarkoitus ois teettää jossain vaiheessa jonkinlainen määrä piirilevyjä, joilla saa 0.4 levyn IDC40 liittimen kytkettyä LHn liittimeen, näissä volvoissahan ei tarvitse kuin vaihtaa TPS potikkamalliseen ja laittaa IAT-anturi sekä tietty mieluusti laajakaistalambda.
Mielenkiintoista, bmw puolella oli bolt on piirilevy eri moottoreille. Tämähän olisi täyttä asiaa 8)
-
Tässähän ois pohjaa kirjottaa how-to-remove-lankaimmu tyhmille :)
Varsinkin kun saat ajettavaksi niin pistä ihmeessä kartat jakoon. Tekisi mieli koittaa speeduinoa :)
Joo tarkoitus olisi jakaakkin tietoa kun mielestäni asennus oli naurettavan helppo.
On huomautettava että tuon varsinaisen Speeduino-levyn kasasin jo aiemmin, muttei senkään tinaamiseen mennyt kun joku 3-4 tuntia ja silloin en ollut tutustunut edes laitteeseen. Toki Megasquirtteja olen tehnyt nyt 14 vuotta.
-
Mukava nähdä enemmänkin näitä speeduinoja, itsellä myös rojektina ja tarkoitus ois teettää jossain vaiheessa jonkinlainen määrä piirilevyjä, joilla saa 0.4 levyn IDC40 liittimen kytkettyä LHn liittimeen, näissä volvoissahan ei tarvitse kuin vaihtaa TPS potikkamalliseen ja laittaa IAT-anturi sekä tietty mieluusti laajakaistalambda.
Tänään asentelin laajakaistalambdan ja Cossun IAT-anturin. Volvo 850:n TPS ois kans asennettava mutta se ei 100% välttämätön ole kun kiihdytysrikastukset on mahdollista säätää MAP-pohjaisina. Huomenna ois tarkotus säädellä että pääsee maanantaina liikkeelle.
Ajatus plug in adapterista Speeduinon ja LH-jetin liittimeen on kyllä hyvä. Se olisi aika simppeli sinänsä, mutta itse en osaa niin paljon käyttää piirilevynsuunnittelu-ohjelmaa että pystyisin hommaan. Jos Sinua kiinnostaa niin kannustan kyllä kokeilemaan ja jotain neuvojakin voin kysyttäessä antaa. Esim. EZK-boksin liitin piti hyppyjohdottaa tätä minunkin plug-and-play laitetta varten.
-
Teen alustavan sepustuksen EZK:n hyppyjohdotuksesta ja LH-jet liittimen ja Speeduinon kytkennöistä:
LH-Jet - Speeduino (0.4.3-levy)
1 -> 25 (Kampianturin signaali VR+)
2 -> 13 (+5v TPS-anturille. TPS-liittimen nastat 2-1 voi joutua vaihtamaan keskenään. Riippuu käytettävästä anturista)
3 ->22 (TPS signaali Speeduinolle)
5 ->9 (Maa (-))
6 ->10 (MAF-anturin signaalimaa, käytetään IAT-anturin kytkennässä)
7 ->20 (MAF-anturin signaali, käytetään IAT-anturin kytkennässä. 20 nasta speeduinossa on IAT signaali)
13->19 (Moottorinlämpö eli CLT)
17-> Speeduinon ruuviterminaali-liittimen (-) Ns. vahvavirtamaa.
18 -> 1+40 (Speeduinon suutinkanava #1 = speeduinon nastat 1+40 tähän voi laittaa tuplajohdotuksen)
19 ->12 (Maa (-))
20+21 ->16 (tämä vaatii tietoa ja tinaamista: LH-jetin nastoihin on laitettava diodit ettei bp-releen kaksi kelaa häiritse toistensa kytkeytymistä. Diodin viivat Speeduinoa kohti ja viivapäät yhteen. Speeduinoon on erikseen rakennettava ohjeen mukaan bp-ohjaus)
24 ->21 (Lambda signaali)
25 ->7 (Sytty-yksikön ohjaus. Speeduinon #1 ignition)
28 ->27 (Kampianturin signaali VR(-) )
29 ->23 (Maa (-))
33 ->37 (TK-venttiilin (idle) ohjaus)
35 -> Speeduinon ruuviterminaalin +12v
EZK:
Nastat: 2->20 (tällä maadoitetaan moottorinlämpöanturi että se näyttää Speeduinossa oikein)
8->16 (sytytys-yksikön ohjauksen signaali EZK:n sisällä Speeduinolta yksikölle)
23->17 (Kampianturin signaali Speeduinolle)
10->4 (Kampianturin (-) signaali Speeduinolle)
11->20 (Kampianturin suojamaan maadoitus ettei jää "kellumaan")
Imulämpöanturi kytketään tässä kytkennässä ilmamassamittarin pistokkeen nastoihin 2+3. Napaisuudella ei ole väliä koska lämpöanturi on vain vastus joka muuttaa vastusarvoaan lämpötilan mukaan. Itse leikkasin IMM:n liittimen johdot nastoista 2+3 ja tinasin 2-napaisen lämpöanturin liittimen lisäjohtojen kanssa näihin. Sivistyneemmät hommaa Boschin 5-napaisen liittimen tai irrottaa särkyneestä maffista ja tinaa siihen ettei tarvitse johtoja silputa.
"trigger angle" on Speeduinon ja LH-jetin oman 60-2 vauhtiksen kanssa 274. Sillä sain omassa autossa lampun näyttämään samaa kuin tunerstudiossa "spark angle". Tässä voi olla muutaman asteen ero riippuen moottorin valmistuksen toleransseista ja lampun pitäjän silmän harituksesta...
-
Mun nähdäkseni tässä ollaan hauskan äärellä: joku tekee keskimääräistä parempaa dokumentointia aiheesta, joka saattaa jotakuta jopa oikeasti hyödyttää. Vielä kun teet jonkun esimerkkikytkennän esimerkiksi siihen, mistä löytyy IMM "turhat" pinnit, jota voisi hyödyntää esim ahtopaineensäätimen tms ohjaamiseen, ja lisäisit nakuanturin kytkennän mukaan niin alkaisi olla aika kattava opastus.
Mites speeduino suhtautuu trigger anglessa "pieniin" lukuihin, koska normaalisti noin 90 astetta on ollut se "oikea" arvo tuon vakiotriggerin kanssa, liipaisureunasta riippuen joku 87-92.
-
Tänään asentelin laajakaistalambdan ja Cossun IAT-anturin. Volvo 850:n TPS ois kans asennettava mutta se ei 100% välttämätön ole kun kiihdytysrikastukset on mahdollista säätää MAP-pohjaisina. Huomenna ois tarkotus säädellä että pääsee maanantaina liikkeelle.
Ajatus plug in adapterista Speeduinon ja LH-jetin liittimeen on kyllä hyvä. Se olisi aika simppeli sinänsä, mutta itse en osaa niin paljon käyttää piirilevynsuunnittelu-ohjelmaa että pystyisin hommaan. Jos Sinua kiinnostaa niin kannustan kyllä kokeilemaan ja jotain neuvojakin voin kysyttäessä antaa. Esim. EZK-boksin liitin piti hyppyjohdottaa tätä minunkin plug-and-play laitetta varten.
Juu, levystähän on itsellä jo "prototyyppi", vedetty vaan molemmat liittimet piirilevylle ja hyppyjohoilla liitokset, auto ollut jo käynnissä sillä, vedin ezk liittimeen vain hyppyjohdot ihan urosabikoilla, kun testailin.
Tarkoitus olisi nyt tässä talven aikana laittaa H-profiilia koneeseen ja ahdin kylkeen, samalla väkertelen tuon speeduinon paikalleen.
Imulämpöanturi kytketään tässä kytkennässä ilmamassamittarin pistokkeen nastoihin 2+3. Napaisuudella ei ole väliä koska lämpöanturi on vain vastus joka muuttaa vastusarvoaan lämpötilan mukaan. Itse leikkasin IMM:n liittimen johdot nastoista 2+3 ja tinasin 2-napaisen lämpöanturin liittimen lisäjohtojen kanssa näihin. Sivistyneemmät hommaa Boschin 5-napaisen liittimen tai irrottaa särkyneestä maffista ja tinaa siihen ettei tarvitse johtoja silputa.
Koitin löytää sopivaa liitintä juuri, että saisi noikin vedettyä orkkisjohtoja pitkin, mutten mistään löytänyt?
Päädyin sitten tekemään noille omat johdot ja pikaliittimet speeduinon päähän, kun tein samalla suuttimille erilliset johdot, jotta saa sekventiaalisen ruiskutuksen mahdollisesti tulevaisuudessa.
Mites speeduino suhtautuu trigger anglessa "pieniin" lukuihin, koska normaalisti noin 90 astetta on ollut se "oikea" arvo tuon vakiotriggerin kanssa, liipaisureunasta riippuen joku 87-92.
Tais olla speeduinossa asteet ns. toisinpäin, 360 - 274 = 86
-
Koitin löytää sopivaa liitintä juuri, että saisi noikin vedettyä orkkisjohtoja pitkin, mutten mistään löytänyt?
Päädyin sitten tekemään noille omat johdot ja pikaliittimet speeduinon päähän, kun tein samalla suuttimille erilliset johdot, jotta saa sekventiaalisen ruiskutuksen mahdollisesti tulevaisuudessa.
Tais olla speeduinossa asteet ns. toisinpäin, 360 - 274 = 86
Tuon liittimen pitäis käydä:
https://www.mouser.fi/ProductDetail/TE-Connectivity/444343-1?qs=%2Fha2pyFaduilaSSMdqHaYiFlBbJ%252Bl%2F3sWY3rDhexqt4byrHpWu1emg%3D%3D
Ja Speeduino tosiaan "katselee" triggeriä niin että tyhjä hammas tulee ATDC. vähän samoin kuin BMW:n Siemens-ohjaimet.
-
mistä löytyy IMM "turhat" pinnit, jota voisi hyödyntää esim ahtopaineensäätimen tms ohjaamiseen, ja lisäisit nakuanturin kytkennän mukaan niin alkaisi olla aika kattava opastus.
IMM:n nasta #4 jää tarpeettomaksi ja se tulee LH:n nastaan #8 joten sillä voi tehdä yhden "extra" ohjauksen. Sitten joissakin malleissa on flektin ohjauksen piuhat olemassa jos haluaa sellaisen, ilmastoinnin ohjauksen piuhat voi olla vaikkei olisi ilmastointia; nillekkin on LH:ssa nastat varattuna. Aktiivihiilipöntön ohjaus, sitä voi käyttää.
Mutta tuo IMM:n nasta #4 on joka tapauksessa suoraan LH:n sisälle johdotettu joten siihen on helpoin tehdä yksi ohjaus.
Nakutunnistin Speeduinoon on erillinen palikka joten sen käyttö vaatii sitten hieman enemmän tinaamista enkä itse koe sitä tarpeelliseksi. Kuulokkeiden kanssa oikein säädetyt kartat on parempi ratkaisu. Ja jos käyttää RE85:ttä ei nakuanturilla juuri tee mitään koska RE:n nakuttaessa on peli jo menetetty.
-
Kuulokkeiden kanssa oikein säädetyt kartat on parempi ratkaisu. Ja jos käyttää RE85:ttä ei nakuanturilla juuri tee mitään koska RE:n nakuttaessa on peli jo menetetty.
Tavallaan. Joskus vaan joku olosuhde voi muuttua, millonka toimiva nakusuojaus olis kauheen kiva. Ja toisaalta miksi etskun nakutus olisi niin paljon eri bensasta? Tuolla logiikalla mun koneen olis pitäny räjähtää ehkä 30-40 kertaa jos se ekaan viinanakuun hajoais ::). Vai onko B200F niipaljo kireämpi pata että siinä tapahtuu ydinräjähdys heti ekasta rasauksesta? ;D.
Toisaalta kasitappivinon suhteen oot jäljillä, kasitappia ei tunnu saavan mitenkään nakuttamaan viinalla vaikka hölmöilee sytkän kanssa miten, toi 16v tuntuu taas rapisevan ihan älyttömän mielellään ::). Minä ainakin oon todennu nakusuojasysteemit tosi kivoiks säätäessä :)
-
Tavallaan. Joskus vaan joku olosuhde voi muuttua, millonka toimiva nakusuojaus olis kauheen kiva. Ja toisaalta miksi etskun nakutus olisi niin paljon eri bensasta?
Saksalaisen kolmikirjain-merkin koneet on varmaan senverran huonompia ettei kestä viinanakua hetkeäkään.
Tuolla logiikalla mun koneen olis pitäny räjähtää ehkä 30-40 kertaa jos se ekaan viinanakuun hajoais ::). Vai onko B200F niipaljo kireämpi pata että siinä tapahtuu ydinräjähdys heti ekasta rasauksesta? ;D.
Oon kuunnellu nakutusta B23A-kaasariturbossa joten tiedän mitä se on ja miten pitkään kone sitä kestää. Yllättävän pitkään menee vino naku päällä. Suurin osa foorumilaisista ei edes uskaltaisi ajaa. Tuo B200F ei edes nakuttele niillä ennakoilla mitä "hihasta ravistin" koska kokemusta on.
Toisaalta kasitappivinon suhteen oot jäljillä, kasitappia ei tunnu saavan mitenkään nakuttamaan viinalla vaikka hölmöilee sytkän kanssa miten, toi 16v tuntuu taas rapisevan ihan älyttömän mielellään ::). Minä ainakin oon todennu nakusuojasysteemit tosi kivoiks säätäessä :)
Nakusuojat ei suojele jos on joku 150hv/cyl tehoja ja naku alkaa kuulua antureihin liitetyistä kuulokkeista. Olen ollut penkissä mukana kun on verrattu nakukuulokkeiden ja moottorinohjauksen antamia signaaleita niin ihmiskorva erottaa paremmin nakun ja mitä se voisi olla (esisytty/painenaku/liian aikainen kipinä jne.) kun moottorinohjaus. Jos säädetään tarkasti niin pitää voida erottaa missä ollaan nakun alkaessa. Kone ei sitä tee.
-
Tarkoitus on säätää auto tässä lähipäivinä laajakaistalla tieliikennekelpoiseksi ja päästellä ensi talvi Speeduinolla mutkaista tietä harmaaseen taivaanrantaan.
Leima tuli huomautuksitta, kun saatiin päästölappu säätämällä polttoaineen ja sytytyksen arvot kohdalleen. Lappu jäi konttorille joten mulla ei ole nyt tähän arvoja laittaa, mutta voi kertoa että oli mukava kun pääsi purkkiin tietokoneella sisälle ja sai muuttaa tarvittavia arvoja reaaliajassa ja pakokaasumittari myös näytti että ollaan oikeassa.
Nyt pari viikkoa speeduinolla joka päivä sen noin 40km/sivu eli 80 km päivä ja automaattisäädöllä laajakaistalambdalla niin alkaa olla aika bueno. Lisäksi oon vetänyt ns. raakana käyntiin ja hakenu kylmäsäätöjä niin parin viikon jälkeen aletaan olla siinä näillä keleillä että avaimesta kun kääntää hetken niin vino on käynnissä.
Aikasempi kokemus bemarien kanssa oli että ne on "sielukkaampia" = joutuu säätämään enemmän
-
Saksalaisen kolmikirjain-merkin koneet on varmaan senverran huonompia ettei kestä viinanakua hetkeäkään.
Oon kuunnellu nakutusta B23A-kaasariturbossa joten tiedän mitä se on ja miten pitkään kone sitä kestää. Yllättävän pitkään menee vino naku päällä. Suurin osa foorumilaisista ei edes uskaltaisi ajaa. Tuo B200F ei edes nakuttele niillä ennakoilla mitä "hihasta ravistin" koska kokemusta on.
Nakusuojat ei suojele jos on joku 150hv/cyl tehoja ja naku alkaa kuulua antureihin liitetyistä kuulokkeista. Olen ollut penkissä mukana kun on verrattu nakukuulokkeiden ja moottorinohjauksen antamia signaaleita niin ihmiskorva erottaa paremmin nakun ja mitä se voisi olla (esisytty/painenaku/liian aikainen kipinä jne.) kun moottorinohjaus. Jos säädetään tarkasti niin pitää voida erottaa missä ollaan nakun alkaessa. Kone ei sitä tee.
M30 ainakin ritisi huikeen pitkään ennenkon pahvi petti, eikä siinä tiettävästi muuta hajonnut kun pahvi. Muuten noi mitä nurkilla pyörii ovat ollu bensalla kun silläkin saa jo riittävät määrät rengassavua ilmaan suomen radoilla joissa ei tuu jupinaa jos rengas luistaa ;D.
Mulla on hyvin päinvastainen kokemus nakuseurannasta, nimenomaan ezk+vino setillä, ja testin perusteella luureilla kuuntelija ei ehdi nakutusta havaita kun se on jo myöhästyksellä ja rikastuksella kuitattu pois. Enkä toisaalta hetikään keksi, miten luureilla kuuntelemalla löydät sen moottorin asennon suhteessa nakutuksen alkamishetkeen, suattais olla melko yksityiskohtaisen tarkat logit anturisignaaleista se millä lähtisin tuota asiaa setvimään... Mutta toisaalta säädänhän minä myös ruiskua jota ei voi saada edes toimimaan, jotta kai luureilla kuulisi sen koneen asennonkin kun osaisi kuunnella.
-
M30 ainakin ritisi huikeen pitkään ennenkon pahvi petti, eikä siinä tiettävästi muuta hajonnut kun pahvi. Muuten noi mitä nurkilla pyörii ovat ollu bensalla kun silläkin saa jo riittävät määrät rengassavua ilmaan suomen radoilla joissa ei tuu jupinaa jos rengas luistaa ;D.
No en tiedä jos kokemukset on vain 2-venttiilisistä niin ei ihan hirveästi kannata yleistää. Omat kokemukset on 2-venttiilisistä volvon koneista ja 4-venttiilikannellisista saksalaisista joista osa on M-gmbh:n kasaamia.
-
Ihmiskorva ei pärjää taistelussa nakuanturia vastaan, mutta nakuanturi ei saa olla itsessään vaimennettu (esim. Toyota) ja se pitää olla softassa oikein.
Muuten siitä on haittaa vain jos softa on väärin eikä tunnista nakua tai tunnistaa mitä sattuu.
Bensanakun kuulen, mutta viinanakutusta en ole kuullut. Tosin aika suht miedoilla ennakoilla ajanut, taitaa viinanakutus yleensä tulla vahingon kanssa ja vaatii todella paljon jotain väärin.
-
No jotain Volvonkin parissa on tullut touhuttua. Virranjakajan kansi osoittautui aivan mädäksi ja nokan stefakin oli vähän röhnännyt sisustaa. Putsasin kannen mutta mielessä oli jo että laitan hukkakipinä-suorasytytyksen koska sen lisääminen speeduinon kanssa on hyvin helppoa. Sanoista tekoihin:
(https://i.ibb.co/7y9Xh5M/Fordhukkakipin.jpg) (https://ibb.co/7y9Xh5M)
(https://i.ibb.co/wp4y8Dk/Speeduinoboksi.jpg) (https://ibb.co/wp4y8Dk)
Boksissa on siis lisäliitin josta hukkakipinäohjauksen TTL-signaalit menee sytkäpurkkiin joka on puolan vieressä. "kivinä" käytin ISL9V3040P3-IGBT trankkuja koska ne kokemukseni mukaan toimii hyvin monien moottorinohjausten ja puolien kanssa. Puolana on motonetin halvin eli Ford Mondeon tarvikepuola á 35e. Sattui olemaan puretusta fordista johtosarja ja siinä sopiva puolan liitin. Lisäksi 740 jakajan pään tulpanjohdoissa on samat 4mm tapille tarkoitetut liittimet joten ne kävi suoraan. Tulpanjohdot jouduin jo tässä vaihtamaan kun entiset ei enää pysyneet tulpissa kiinni, varmaan auton alkuperäiset kunnosta päätellen. "sekatavaralaatikossa" sattui olemaan vähän ajetut johdot jostain bemarista ja 850-volvon tarvikejohdot joista ryöstin 90 asteen kulmapäät 4mm tapille. Näistä syntyi uudet piuhat ja hyvin toimi sekä jakajalla että nyt hukkakipinällä. Olisin ostanut piuhat jossei olisi iskenyt tekemisen pula ja varastojen penkomisen tarve :2funny:
Ps. Toinen "edullinen" hukkakipinäpuola M-liikkeen valikoimassa on Chrysler Neonin puola á 35e mutta siihen pitää olla tulpanjohdot joissa on molemmissa päissä "SAE"-töpselit eli sellaiset jotka sopii tulpan päähän.
Pps. 740 päätyjakajan kansi maksaa 40e yo. kaupassa joten en myöskään sen vuoksi edes miettinyt jakajasytytyksen säästämistä.
-
Niin vielä senverran että ns. Cossu-IAT piti vaihtaa 850 10-venasen muovirunkoiseen IAT-anturiin kun cossun anturin kanssa esiintyi ns. heat soak-ilmiötä.
(https://i.ibb.co/8DZYPpZ/850-IATanturi.jpg) (https://ibb.co/8DZYPpZ)
mittasin yo. anturin lämpötila-vastusarvot kalibrointia varten ja laitetaan ne nyt tähän jos joku muukin käyttää tätä anturia.
-23 = 15920ohm
+22 = 2400ohm
+51 = 760ohm
Toki varminta on aina mitata kulloinkin käytettävä anturi, mutta noilla varmaan pääsee lähelle. Omassa Speeduinossa näyttää +-1 asteen tarkkuudella ulkolämpötilaa. Moottorinlämpöanturi on kalibroitu netistä löytyvillä Boschin taulukoilla ja sekin on +-1 asteen sisällä.
-
Ihmiskorva ei pärjää taistelussa nakuanturia vastaan, mutta nakuanturi ei saa olla itsessään vaimennettu (esim. Toyota) ja se pitää olla softassa oikein.
Muuten siitä on haittaa vain jos softa on väärin eikä tunnista nakua tai tunnistaa mitä sattuu.
Bensanakun kuulen, mutta viinanakutusta en ole kuullut. Tosin aika suht miedoilla ennakoilla ajanut, taitaa viinanakutus yleensä tulla vahingon kanssa ja vaatii todella paljon jotain väärin.
Ei pärjää ei. Mutta jotkut silti kuulee kampuran asennonkin vain kuuntelemalla nakutuksen :o.
Oon pari krt kuullut viinallakin nakun, se ei toki taida olla ollenkaan niin yleistä. Testien perusteella esim kasilappu vino ei nakuta viinalla ja piste. Taas tuo 16v tuntuis naulaavan ihan hullun herkästi vaikkei oo edes mitenkään kovasti purkkaa kun jossain 9.5-9.7 nurkissa liikuttaneen.
No en tiedä jos kokemukset on vain 2-venttiilisistä niin ei ihan hirveästi kannata yleistää. Omat kokemukset on 2-venttiilisistä volvon koneista ja 4-venttiilikannellisista saksalaisista joista osa on M-gmbh:n kasaamia.
Nähdäkseni vain sinä yleistät vääntelemällä muiden sanomisia mieleiseksesi. Jos joku on niin taikuri, että kuulee luureilla nakun ennemmin kun anturista on nähtävissä, on jonkunlainen fakiiri. Kyllä ne monivenaset sakemannin koneetkin nakuttaa enempi kon yhden työtahdin ennenkon hajoaa, mutta sitä ei vaan alkuun kuule, vallankin kun virivermeissä usein on muuta mölyä aika rajusti.
-
Mutta jotkut silti kuulee kampuran asennonkin vain kuuntelemalla nakutuksen
Miten se kampuran asento vaikuttaa säätämiseen, jos kone naulaa 4000rpm@1bar? Mihin sitä asentotietoa tarvitsee tossa tilanteessa?
-
Miten se kampuran asento vaikuttaa säätämiseen, jos kone naulaa 4000rpm@1bar? Mihin sitä asentotietoa tarvitsee tossa tilanteessa?
Erottamaan aloittajan kaipaama tieto "normaali" kipinänjälkeinen nakutus/esisytytys, mun nähdäkseni tuota tietoa ei pitäisi tarttea, mutta nakuanturin signaalista senkin saa kun vertaa sitä sytytysajankohtaan.
Muok: periaatteessa jos jotenkin saa aikaan oikeasti esisytytystilanteen, siihen voitaisiin reagoida selkeästi rajummin, jolloin liikutaan taas turvamekanismialueella eikä säätämisessä.
Tästä summasta voitaneen päätellä joko jotain moottorinohjauksen kehittyneisyydestä tai säätäjän korvasta jos korva kuulee nakutuksen moottorinohjausta paremmin :)
-
Erottamaan aloittajan kaipaama tieto "normaali" kipinänjälkeinen nakutus/esisytytys, mun nähdäkseni tuota tietoa ei pitäisi tarttea, mutta nakuanturin signaalista senkin saa kun vertaa sitä sytytysajankohtaan.
Muok: periaatteessa jos jotenkin saa aikaan oikeasti esisytytystilanteen, siihen voitaisiin reagoida selkeästi rajummin, jolloin liikutaan taas turvamekanismialueella eikä säätämisessä.
Tästä summasta voitaneen päätellä joko jotain moottorinohjauksen kehittyneisyydestä tai säätäjän korvasta jos korva kuulee nakutuksen moottorinohjausta paremmin :)
Just just. Tosin eikai sillä nakutus-termillä tai ajankohdalla ole väliä, jos koneen säätää niin ettei se naulaa.
-
https://drive.google.com/file/d/1qK81A7c-d88ovT4UZylpBAxTzc5QKXFV/view?usp=sharing
Siinäpä Speeduino 2020/05 koodin .msq B200F:lle vakiojakajalla. Senverran muutoksia PnP-asennuksessa on tehtävä jos tuota käyttää, että laittaa 850 10-venasen IAT:n ja potikkamallisen TPS:n.
IAT on jokatapauksessa pakollinen varuste Speeduinoa käytettäessä, mutta jos TPS:ää ei halua asentaa niin vakiosta kaasuasennon tunnistimesta on otettava töpseli irti ja asetuksista muutettava kiihdytysrikastukset MAP-pohjaiseksi. Sekin ihan toimiva ratkaisu. Laajakaistalambda on myös erittäin hyvä, muttei täysin pakollinen varuste.
Ps. tuokaan ei täydellinen ole, pienellä hieromisella tulee parempi, mutta useita kuukausia tuolla tuli ajettua, ennenkuin vaihdoin hukkakipinäsytyn ja suuttimet isompiin. Syy suuttimien vaihtoon oli vakiosuuttimien vuoksi tarvittu hervottoman iso req. fuel arvo, jota vain halusin pienemmäksi ja sattui olemaan hyllyssä suuttimia.
PPs. Auto lähtee viikon päästä purkuun joten tämä tarina päättyy. Olenpahan todistanut itselleni ja muille että Speeduino on täysin kelvollinen moottorinohjain vaikka jokapäiväiseen ajoon. Ja päästöistäkin meni viime syksynä läpi että heilahti.
-
Mitä hukkakipinä puolaa käytät?
-
Mitä hukkakipinä puolaa käytät?
Puolana on motonetin halvin eli Ford Mondeon tarvikepuola á 35e.
-
20+21 ->16 (tämä vaatii tietoa ja tinaamista: LH-jetin nastoihin on laitettava diodit ettei bp-releen kaksi kelaa häiritse toistensa kytkeytymistä. Diodin viivat Speeduinoa kohti ja viivapäät yhteen. Speeduinoon on erikseen rakennettava ohjeen mukaan bp-ohjaus)
Tähän on laitettava sellainen täydennys että kun käyttää Speeduinon "omaa" ULN2003A-piiriä niin piirin +12v:iin menevä nasta on tinattava hyppyjohdolla LH:n nastaan #4 jossa on jatkuva akkuvirta. Muuten bensapumppu jää pyörimään jatkuvasti.
Jos käyttää samalaista ohjausta kun mega eli 2N2222-trankkua niin eo. ongelmaa ei ole.
(https://i.ibb.co/KzDTZLL/20180627-142554-576x1024.jpg) (https://ibb.co/KzDTZLL)
Kuvan johto siis LH:n nastaan #4
-
Voi kun handlaisin sähköt yhtä hyvin kuin sinä, vauhtivaunu!
Tässä tuntee itsensä, ehkä syystäkin, täysin :idiot2:
-
Voi kun handlaisin sähköt yhtä hyvin kuin sinä, vauhtivaunu!
Tässä tuntee itsensä, ehkä syystäkin, täysin :idiot2:
Tekemällä oppii. Nyt oon 16 vuotta tehny megoja ja speeduinoja. Yhteensä satoja laitteita, joista suurin osa on vieläkin käytössä (Speeduinoja luonnollisesti vähemmän, tusinan verran nyt). Huolellisuus ja kunnolliset tinaukset on laitteiden toiminnan ehdoton edellytys.
-
Tämmönen triviaali kysymys tälleen pari vuotta perästä, huomasin että oot laittanu toho vr conditioneriin nuo "valinnaiset" häiriönpoistovastukset, ootko todennu ettei toimi ilman? Meinasin ite kokeilla ilman (ihan vaan koska levyä kasatessa ei ollut ylimääräsiä vastuksia mitä siihen laittaa) ja lisäillä tarvittaessa sitten, mutta en lähde suotta kokeilemaankaan jos tästä löytyy jotain tietoa.
-
Kysyn kun kun tuntuu elevwan asiantuntija paikalla miten tämä moottori ohjain taipuisi 6 sylinterisen puukaasu moottorin hallintaan
Löytyy toinen arduino pohjainen laite mikä laajakaista laudan ohjaamana osaa säätää ilman ja kaasunseosta kääntää ilmaa pois tai lisää servomoottorin avulla mutta pensa suuttimet pitäisi saada ohjaamosta pimennettyä ja sytytystä aikaistettua paljon
Edellinen puukaasu volvo oli 240 b230 k moottorilla mutta se oli vähän alitehoinen vaikka ajettiin silläkin 1000 mailia vuorokaudessa
Kestääkö tina 6 puristusta nostaa 12 13 häkä kestää 14 puristusta tä,mä menee aiheen ulkopuolelle mutta missä voisin kysellä lisää
-
Tämmönen triviaali kysymys tälleen pari vuotta perästä, huomasin että oot laittanu toho vr conditioneriin nuo "valinnaiset" häiriönpoistovastukset, ootko todennu ettei toimi ilman? Meinasin ite kokeilla ilman (ihan vaan koska levyä kasatessa ei ollut ylimääräsiä vastuksia mitä siihen laittaa) ja lisäillä tarvittaessa sitten, mutta en lähde suotta kokeilemaankaan jos tästä löytyy jotain tietoa.
Vähän viiveellä vastaan: toimii ilmankin. Varmuuden vuoksi oon tinannu noita.
-
Kysyn kun kun tuntuu elevwan asiantuntija paikalla miten tämä moottori ohjain taipuisi 6 sylinterisen puukaasu moottorin hallintaan
Löytyy toinen arduino pohjainen laite mikä laajakaista laudan ohjaamana osaa säätää ilman ja kaasunseosta kääntää ilmaa pois tai lisää servomoottorin avulla mutta pensa suuttimet pitäisi saada ohjaamosta pimennettyä ja sytytystä aikaistettua paljon
Aivan suoraan ei onnistu. Koodia pitäisi muokata senverran että esim. ahtopaine-ohjauskartasta saisi tehtyä tuollaisen lambdan mukaan servoa ohjaavan.
-
En mitään parempaakaan kysymyskanavaa tähän hätään keksinyt niinnii jospa täältä apua sais, sun ohjetta hyödyntäen laittanu speeduinon b230fk kanssa 740 jaja tässä vimosia tsekkauksia ennen ekaa starttia tein ja bensapumppujen toimivuutta testailin niin ilmeni että sen perus 3s primen toimii normaalisti ja sen jälkeen rele alkaa vaan naputtaa hillitöntä tahtia eikä lakkaa ennenku virrat kääntää pois. Bp ohjaus on ULN2003 kanssa tehty ja on kokeiltu kerran seki vaihtaakki, myös sen pumppujen yms. releen vaihoin, siitä seuras se että nyt se hakkaa vaan noin 5-10s ja sitten lopettaa. Missähän mahtaa nyt olla vikaa?
-
Taas vähän pitkällä aikavälillä vastailen, mutta
Bp ohjaus on ULN2003 kanssa tehty
Oothan vetäny tuon +12v ULN-piiristä LH-jetin nastaan #4. Ja sulla on diodit LH-jetin nastojen #21 ja #20 välissä niin että viivat osoittaa speeduinoon päin?
-
Taas vähän pitkällä aikavälillä vastailen, mutta
Oothan vetäny tuon +12v ULN-piiristä LH-jetin nastaan #4. Ja sulla on diodit LH-jetin nastojen #21 ja #20 välissä niin että viivat osoittaa speeduinoon päin?
Kyllä ja kyllä.
-
Missähän mahtaa nyt olla vikaa?
Kenen valmistajan Arduino-kortti ja mikä koodi sisällä? Olethan tarkistanut että bp-ohjausnastassa ei softan puolella ole päällekkäisyyksiä?