Elekma  Autoracing

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 440690 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7965
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #60 : 04.12.2010, 00:59:56 »
Meillä on tervaleppää ja käsiteltiin ne parafiinipohjaisella öljyllä ennen käyttöä pariin kertaan. Kahden vuoden käytön jälkeen pesin ne juuriharjalla ja vedin uuden öljyn päälle. Ovat taas kuin uudet. Rakenne ei ole muuttunut (tikkuuntunut tai muuta).

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #61 : 04.12.2010, 17:34:00 »
Meillä on tervaleppää ja lämpökäsiteltyä haapaa sekaisin. Hankin muotolaude runkoraudat, joihin puut "tein" itse normi laudepuusta. Eli vedin sirkkelillä pituus suuntaa halki laudepuut, jotta sain sopivan riman muotolaudetta varten.

Käytössä tämä setti on ollut nyt 7 vuotta. Asennuksen jälkeen en tehnyt lauteille mitään, koska oli tietysti kova kiire saunomaan uuteen kämppään. Mitään parafiinia ei ole käytetty vielä tähän päivään mennessä. Olen yrittänyt pari kertaa vuodessa pestä lauteet huolella juuriharjalla ja Tolu saunapesulla. Pesun jälkeen en ole tehnyt mitään. Väri on ehkä hieman muuttunut tummemmaksi (voipi kyllä johtua myös puukiukaan tuomasta noesta) mutta minkäänlaista tikkuuntumista en ole huomannut. Arvioisin keskimääräiseksi saunan käyttösykliksi kaksi kertaa viikossa.

Elikkäs voin suositella noita molempia materiaaleja. Hienon näköisiä, ja tuntuu kestävän myös hieman huonoa hoitoa.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #62 : 04.12.2010, 19:08:48 »
Jos haluatte väriä saunan paneeleihin / lauteisiin, nii voin suositella Tikkurilan saunavahaa. Jättää paljo nätimmän pinnan kun perinteinen saunasuoja. Mukava vedelläkin, ei maksa maltaita, ja saa  varmaan jokasesta maaleja myyvästä putiikista.

Jos haluaa hifistellä seinien kans, nii sitten "kimallepohjaista" Arcticia vaan. Vedin sillä ton SaunaWiiman seinät ja antaa kyllä hienon efektin. Varsinkin jos viitsii panostaa valaistukseen.

Tietty jos pistää tervaleppää, nii ei sitä kannata peitellä millään värillä ainakaan heti uutena.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #63 : 10.12.2010, 20:39:16 »
Tuossa loppukesästä ostettiin tämä nykyinen talo ja sisätilat meni aikalailla kokonaan remonttiin. Ikinä en aiemmin ollu mitään remontoinut joten siihen nähden meni aika mukavasti alle 3kk koko roska töiden ohella. Kaverilta sain neuvoja mitä tehdä ja miten...

Kämppä nyt 4h+k+s+khh, asuinpinta-alaa noin 100m2. Joka paikkaan tuli laminaatit, seinistä tapetit veks ja pääosin tasoiteltiin ja maalattiin. Parille seinälle tuli tehosteeksi kuviotapetit. Keittiö meni uusiksi kokonaan. Saunaan vedettiin Tikkurilan saunasupea seiniin ja muutenkin päiviteltiin ilmettä uusilla hanoilla ja saunan ovella.

Olihan tuo aika iso urakka tosiaan töiden ohella tehdä itse kaikki ja noviisina. Mutta hyvä mieli tuli kun itse sai jotain tehtyä! Nyt vuorossa autotallin päivitys, työkalut löysi jo tiensä seinälle. 8)

Pienenä ekstrana yhdestä makuuhuoneesta tuli tehtyä leffahuone. Videotykki, screeni, baaripöytä ja isot sohvat... Ja kyllä maistuu asua ekassa omassa kämpässä! O0
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

masake

  • Vieras
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #64 : 10.12.2010, 23:04:26 »
Makuuhuonetta tullut laiteltua kakaroitten jäljiltä taas aikuisten huoneeksi . Tulis vaan kaapit niin sais ennen joulua kuntoon ! Aattelin että kun marssii kauppaan ja ostaa kaapit niin voi samantien lastata kärryyn ja viedä pois , vaan eipä toiminnukkaan niin . Huonot valikoimat Turun alueella mielestäni , voi tietty olla että jotain jäi käymättä kalliimmasta päästä .


Poissa Volvo245

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #65 : 11.12.2010, 17:49:02 »

No joo, rakentamista tämäkin...kesäpesuhuone pienen saunamökin kupeeseen. harmaantuneesta laudasta väsäsin tuommoisen pesutilan, tein sinne myös pöydän ja pari penkkiä. Sauna olisi saanut olla punaisena mutta ed. omistaja olikin vetänyt sen lateksilla eikä punamullalla. Hioin puun puhtaalle ja vedin siihen puutervan.

Rakentaminen ja remontointi jatkuu....

Poissa zimba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #66 : 12.12.2010, 17:34:08 »
Noin vuosi sitten tuli ostettua 80 luvun lopulla rakennettu talo.Aika lailla kaikki seinäpinnat  ja lattiat tuli laitettu uuteen kuosiin.
Keittiö piti uudistaa
vanha


päivitetty




kesällä naputtelin puuvajan


autotalliin tein "harrastehuoneen"


seuraavaksi pitäs tehä autotallinosasta lämmin



Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #67 : 13.12.2010, 10:13:17 »
Uutta jiirisirkkeliä pitäisi katsella, kun tuo yläkerta pitäisi kohtapuoleen sisustaa ja kaikenlaista listaa ja paneelia pitää katkoa.

Laatumerkkien edullisia malleja olen hieman katsellut. Tämä ei kuitenkaan mihinkään urakkakäyttöön ole tulossa. ;) Hieman olen kallistunut Metabon KGS 216 tai KGS 254 -malleihin, noita Metaboita kun saisin erästä reittiä pitkin ehkä hieman edullisemmin.

Kommentteja, mielipiteitä? Muitakin merkkejä saa ehdottaa, ihan aidosti olen kiinnostunut kaikista vaihtoehdoista. Jossakin 150-300 euron haarukassa siis pyöritään.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #68 : 13.12.2010, 10:32:07 »
Mulla on ollut käytössä Makitan sirkkeli jo kuutisen vuotta, ja hyvin toimii. Se oli silloin hankittaessa halvin malli, ja nykyisin tuossa hinnat alkaen mallissa on myös teleskooppi mitä minun koneessa ei ole. Teleskooppi ominaisuus on ehdottamasti suositeltava, sillä ilman sitä ei pysty 120mm leveää lautaa leikkaamaan kerralla jiiriin.

Muistaakseni tuota Makitan halvinta mallia on K-Rauta myynyt hiukan alle 300€.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #69 : 13.12.2010, 10:51:26 »
Mulla on ollut käytössä Makitan sirkkeli jo kuutisen vuotta, ja hyvin toimii. Se oli silloin hankittaessa halvin malli, ja nykyisin tuossa hinnat alkaen mallissa on myös teleskooppi mitä minun koneessa ei ole. Teleskooppi ominaisuus on ehdottamasti suositeltava, sillä ilman sitä ei pysty 120mm leveää lautaa leikkaamaan kerralla jiiriin.

Juu, liukujiirikonetta ehdottomasti katselen. Nykyinen "hieman parempi kiinalainen" on myös sellainen, vaikka muuten täysi pskakasa onkin. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #70 : 13.12.2010, 12:23:50 »
Laatumerkkien edullisia malleja olen hieman katsellut. Tämä ei kuitenkaan mihinkään urakkakäyttöön ole tulossa. ;) Hieman olen kallistunut Metabon KGS 216 tai KGS 254 -malleihin, noita Metaboita kun saisin erästä reittiä pitkin ehkä hieman edullisemmin.

Kommentteja, mielipiteitä? Muitakin merkkejä saa ehdottaa, ihan aidosti olen kiinnostunut kaikista vaihtoehdoista. Jossakin 150-300 euron haarukassa siis pyöritään.

Mulla on tuollaisen Metabon pikkuveli, eli ilman liukua. Satasen paikkeilla Bauhaussissa.  Kokonsa puolesta todella kätevä, eli sen jaksaa kaivaa esiin ihan pikku hommaakin varten. Töistä saa lainaan sitten isomman liukujiirikoneen (Makita) mutta se on niin pirun kohlo kantaa, että en ole lainannut sitä sen jälkeen kun pikkusirkkelin ostin. Sitä isoa sahaamista on loppujen lopuksi todella vähän, ja tuohon mun pikku-Metaboon mahtuu ainakin 2x4 ja 5" leveä lankku. Isommat sahaukset olen sitten hoitanut sahaamalla pikku-Metabolla niin pitkälle kun menee ja käsisirkkelillä loput.

EDIT:  kone on Metabo KS-210, BH:ssa 90 euroa.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2010, 12:25:35 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #71 : 13.12.2010, 12:51:42 »
Eipä mene minun Makitalla kakkosnelonenkaan ihan kokonaan poikki, jos tekee 45 asteen jiiriä. Ja jos meinaa esim. ulkoverhous laudan katkaista 45 asteiseksi, joutuu viimeisen sentin sahaamaan käsin. Tästä syystä siis suosittelen teleskooppi mallia, kun ei hinnassa kovin suurta eroa ole.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #72 : 13.12.2010, 13:35:04 »
Kantsuu sitten laittaa mahdollisimman tiheähampainen terä, menee listat paljon nätimmin.
Ja oikeinkun hifistelee, niin teroituttaa uuden(kin) terän, tehtaan jäljiltä ovat vähän sinnepäin.
Ja sen jälkeen pärjää jo Kiina-koneellakin hyvin, jos jaksaa vaan kuunnella sitä koneen meteliä.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #73 : 13.12.2010, 13:42:26 »
Kantsuu sitten laittaa mahdollisimman tiheähampainen terä, menee listat paljon nätimmin.
Ja oikeinkun hifistelee, niin teroituttaa uuden(kin) terän, tehtaan jäljiltä ovat vähän sinnepäin.
Ja sen jälkeen pärjää jo Kiina-koneellakin hyvin, jos jaksaa vaan kuunnella sitä koneen meteliä.

Kyllä minä tohon kiina-koneeseen olen terää vaihtanut tiheähampaiseen. Mutta kun tuossa vehkeessä toi jiirikulman säätö on tarkkuudeltaan...noh....vähän parempi kuin vapaalla kädellä näppituntumalta vetäistynä, niin listoja ei saa kyllä siistiksi pirullakaan.

Ja kiina-koneen ergonomia...mikä se on? ;D

Mutta tosiaan tuo 300€ on ihan ehdoton yläraja, ihan turha mun on omien töiden takia tuon enempää hifistellä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Foorumilaiset rakentaa ja remontoi
« Vastaus #74 : 13.12.2010, 13:56:37 »
K-Rauta myy näköjään aika edukkaasti Bosch:n jiirisirkkeliä. Omat kokemukset Boschin sähkötyökaluista noin yleisesti on ihan hyviä. Ko. laitetta en ole kokeillut, tarttis käydä paikanpäällä hiplaamassa

http://www.k-rauta.fi/Pages/Product.aspx?category=Krauta36005(Rautakesko Finland Catalog)&cat=K-Rauta Finland VCatalog&pid=000000000300163811(Rautakesko Finland Catalog)
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo