Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: MMHnen - 23.05.2017, 03:14:12
-
Mitenkä pitäs toimia ajon jälkeen nykyajan dieseleillä ja ahdetuilla bensakoneilla? Ennen ainakin piti turbokonetta jäähdyttää tyhjäkäynnillä
kovan ajon jälkeen. Onko nykyisellä moottoritekniikalla jäähdytys tai lämpöjen tasaaminen ajon jälkeen vieläkin tarpeen? Uusissa autoissa kun on vielä start-stop automatiikka. :idiot2: Itse pidän sammutusautomatiikan aina pois päältä, jos jollain uudemmalla pääsen ajeleen.
-
Tottahan se on vain hyväksi hetken aikaa jäähdyttää tyhjäkäynnillä. Monesti vaan jo kotipihaan ajo pienempää tietä kevyemmin jäähdyttää ahdinta. Ongelma on siinä kun ahtimen öljynkierto pysäytetään ja ahtimeen jäävä öljy ylikuumenee. Joissain autoissa jää vesipumppu vielä sammutuksen jälkeen kierrättämään nestettä, jotta turbo jäähtyy.
-
Ainakin mersun työkonemoottoreista vaihdetaan KKK:n ahtimia melko usein ja johtuisikohan juuri tuosta, ettei jälkikäytetä tarpeeksi kovan rasituksen jälkeen. Noita sähköisiä vesipumppuja löytyy -90 luvunkin bensaturboista ja joistakin -124 mersun dieseleistä.
-
Tuo jälkijäähdytys on ilmesesti ollu peruja vain öljykiertosista turboista mutta hyvä käytäntö myös nestejäähdytteisiinkin.
Omissa noudattanut seuraavia periaatteita eli
1. Kenkää vasta kun kone on lämmin
2. kenkimisen jälkeen joko rauhallista ajoa jonkun aikaa esim vaikka 1,5km motarin rampilta kotipihalle tai jälkijäähdyttämistä paikallaan.
3. Hyvät öljyt + orkkis suodatin ja vaihdot 10-15tkm välillä koneesta riippuen
Yhtään ahdinta tai turbokonettakaan en ole saanu omalla ajolla vielä rikki sen 23v aikana jolloin turbollisia välillä mulla useita ollut.
Ainoa porsimisen takia uusittu ahdin oli jo ostettaessa väljä savuttava t25 garret ja ainoa hajonnut kone oli laakerivikaisena ostettu 490tkm ajettu jolla suttasin vielä 10tkm ja sekin vetarin (automaattilaatikko) porsimisen takia jäi lopulta seisomaan.
-
Aikaisempien kirjoittajien linjoilla ollaan, erityisesti "kupari s40" periaatteet vastaavat hyvin omia. Itse olen ajatellut, että tärkein on muistaa erityisesti motaria ajaessa ja tauolle pysähtyessä käyttää moottoria minuutti tai pari, ennen kuin lähtee kahville.
Pätkä taajama-ajoa päästää omasta mielestä öljyt jäähtymään riittävästi, mutta yleensä ennen lähtöä ja pysähdystä annan moottorin hetken käydä.
-
Oikeastaan aina annan auton käydä hetken ennen ja jälkeen ajon. Aivan sama onko turbo vai vapari.
-
Poliisien Porttereiden ahtimet on kuulemma leiponeet jos takaa-ajon jälkeen sammutettu liian nopeasti.
-
Tälläiselle foorumille tuppaa kerääntymään autoaan ajattelevaa kansaa selvästi, joten samoilla linjoilla olen kuin muutkin aikalailla. Ihan kesäkeleilläkin annan auton käydä tyhjäkäyntiä ennen ajoa sen verran että lämpömittari kerkeää ainakin asteikolle, ja tähän ei montaa minuuttia mene 2.5T:n kanssa ainakaan. Ajon loputtua, aina vähintään minuutti tyhjäkäyntiä ennen sammutusta, riippuen minkälaista ajoa ollut.
-
Kyllä ne autot on suunniteltu ihan ajamista varten. Itse tulee laitettua auto käyntiin ja sitten lähdetään liikkeelle, voihan ne ensimmäiset kilometrit ajaa järjen kanssa ja kevyesti kuormittaen. Normaalin ajon jälkeen käytän ehkä max 10 sekuntia, mutta pyrin ajamaan viimeiset kilometrit kevyellä kuormituksella. Jos oikeasti antaa tennaria PALJON, niin sitten toki on varmasti tarpeen hetki antaa pyöriä.