Kulkukoira  Proturbo

Mercedes-Benz topic

  • 733 Vastauksia
  • 285246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #540 : 19.08.2014, 21:49:22 »
E/S mese?  8)
Markkinat ovat muuttuneet sitten 744 päivien, jolloin ison henkilöauton ostajalla oli paljon vaihtoehtoja.

Sen jälkeen on Volvo 744 ja 944 seuraajan lisäksi myös Saab 9000, Opel Omegan, Ford Scorpion, Toyota Crownin / Cressidan, Nissan Laurelin / Cedricin ja ehkä muutaman muunkin ison ja mukavan auton seuraaja jätetty tekemättä tai ainakin tuomatta Suomeen.

Niinpä minäkään en löytänyt kuin kaksi 744 GLE:n mitat nykyaikaan tuovaa vaihtoehtoa, Mersun W212 ja BMW F10. En oikeasti osaa sanoa mitään järjellistä perustetta, miksi en ostanut Bemaria, josta pidin koeajolla kovasti.

Moottoripää voi ajaa monenlaisella autolla, mutta kannattaa ostaa jotain sellaista, joka sanoo itselle jotain, ettei autokuume palaa ihan heti. Ehkä Volvo-taustani vain sai E-sarjalaisen tuntumaan mukavan tutulta, kuin olisi vuosien harhailun jälkeen palannut kotiin.  Taidan olla E-klassen kohderyhmää, koska minulle se sanoo juuri tämän korimallin saksalaisen mainoslauseen mukaisesti "Willkommen zu Hause".

Valintakriteerejä oli muitakin, mutta ne ovat enemmän mielipidekysymyksiä, jotka itse arvottaa omalla tavallaan.

Vatulointi päättyi ainakin hetkeksi tähän (pitäisi näkyä rekisteröitymättäkin, koska on julkisella alueella):
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=50898

...ja aivan edeltäneen Ceen tavoin, ongelmia ja niiden ratkaisuja ei piiloteta, vaan jaetaan kavereiden kesken ettei kaikkien tarvitse rymytä kaikkien ongelmien läpi omin päin.

P.S. aiemmin tässä threadissa ihmeteltyihin alussa luvattoman kehnoihin OM651 suuttimiin on jo korjaus tehty. Myös ongelmia aiheuttaneen nokkaketjun kiristimestä on useampia versioita, ja 2011 alkupuolella tuotantoon tullut versio näyttää olevan ainakin edeltäjiään kestävämpi. Aika näyttää, kuinka kestävä? Ketjun vaihto ei vaadi konetta pöydälle viiden tonnin hintaan, vaan ketju vaihtuu siinä kuin hihnakin. Ongelma, if any, ovat mahdollisesti kuluneet ketjupyörät vähän alempana...

P.P.S. on ikävää, että valmistajat tekevät asiakkaistaan Beta-testaajia uuden mallisarjan alussa. Vielä ikävämpää, ettei kaikilla ole Volvon tavoin asiakasystävällistä tapaa merkata toimivia yksilöitä "Classic" tunnuksella.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2014, 22:02:21 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #541 : 20.08.2014, 19:42:17 »
Moottoripää voi ajaa monenlaisella autolla, mutta kannattaa ostaa jotain sellaista, joka sanoo itselle jotain, ettei autokuume palaa ihan heti. Ehkä Volvo-taustani vain sai E-sarjalaisen tuntumaan mukavan tutulta, kuin olisi vuosien harhailun jälkeen palannut kotiin.  Taidan olla E-klassen kohderyhmää, koska minulle se sanoo juuri tämän korimallin saksalaisen mainoslauseen mukaisesti "Willkommen zu Hause".

Valintakriteerejä oli muitakin, mutta ne ovat enemmän mielipidekysymyksiä, jotka itse arvottaa omalla tavallaan.

Vatulointi päättyi ainakin hetkeksi tähän (pitäisi näkyä rekisteröitymättäkin, koska on julkisella alueella):
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=50898

W212 on kieltämättä omaakin silmää miellyttävä auto, sedanina sekä farkkuna. Ja riippumatta millä paikalla siellä istuu niin tilaa on joka suuntaan väljästi.  Nykymersujen ajettavuus on omaan makuun just kohdallaan, ohjaus on tunnokas muttei 'urheilullinen' ja samaa voi sanoa alustan virityksestäkin. Vähän tuli noita W212:sia katsottua 4maticina mutta XC70 vei voiton maavarallaan ja kieltämättä lompakkoystävällisempänä hinnoitelullaan (samalla rahalla saa paremmat varusteet ja tuoreemman auton). Oma vuotuinen 50-60tkm ajosuorite antaa onneksi mahdollisuuden muutaman vuoden välein vaihtaa autoa  ::)
Tesla S75D '17

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #542 : 21.08.2014, 12:22:30 »
Etenkin muita matalammasta Avantgardesta olen kuullut kommenttia kaupunkien aurausvalleissa hankalan pienestä maavarasta. Sen, ja mukavuuden vuoksi olin itsekin hakemassa joko Elegancea tai omani tavoin korkeammalla mukavuusalustalla jo tehtaalta tilattua Avaa. Matala se on silti, ilmeisesti tuulitunnelin ja kulutustavoitteiden vuoksi.

Koska pidän takapainoisesta kovasta nelivedosta, 4Matic oli minullakin tarkastelussa, mutta kaatui kustannuksiin. V6 neliveto olisi varmaan kiva ajaa, mutta aivan eri hinta- ja kulutasolla. Ensimmäisten 2009 ja 2010 mallien 7G-Tronic on myös vanhempaa mallia, kun 7G-Tronic Plus evoversio tuli tuotantoon kesällä 2011 ja silloin myös nelosdieseleihin.

Sen lisäksi vajaavetoisen EU-normikulutuksen 5 litran tienoilla on spritmonitor kulutusseurantasivuston mukaan saavuttanut pitkän ajan keskiarvona minun lisäkseni moni muukin, mutta 250 CDI 4Maticin puoli litraa suurempi normilukema näyttää tavoittamattomalta haaveelta, kun nelikoiden pohjat menevät pari litraa yli vajaavetoisten.

Farkkuvertailu tuo Volvon ilman muuta mukaan harkintaan, koska V70 lisää sen, mitä S80 takaosasta puuttuu. Itse olin vain V70 ja C220T kokemuksella hakemassa taas farkun jälkeen sedania.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2014, 12:27:14 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #543 : 22.08.2014, 19:12:30 »
Tuosta joutaisi vanha mersu halpaa käyttöautoa tarvitsevalle kun tuli ostettua w211 :)

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6658086
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa JussiT-5R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
    • JussiT-5R kuva-albumi
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #544 : 22.08.2014, 22:01:56 »
211-farkku päivitetty 212-sedaniin. Ensi kesäksi varmaan mietoa madallusta ja isompaa vannetta.

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #545 : 23.08.2014, 02:03:48 »
Kusitankki vaan ihmetytti  ???  auto oli E350 CDI ....  siis ureaa tankkiin ja päästöt kuriin... kaikkia ne saksalaiset keksii.

http://fi.wikipedia.org/wiki/AdBlue
Mikä tossa ihmetyttää?

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #546 : 23.08.2014, 16:08:11 »
Ei pikku autoissa mikään kovin yleinen tuo urea..vielä. Ja saatavuus yksityishenkilöille voi olla hankalaa vielä kun ei kovin yleisesti sitä vaativaa kalustoa.
Raskaissa ja työkoneissa tuo nyt on jo ihan perus juttuja nykysin.
Eiköhän se saa pois käytöstä ohjelmoitua jonkin ajan kuluttua kun propellihatut bitit oikein vääntävät.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #547 : 23.08.2014, 20:28:57 »
no just tämä että eipä ole ennen vastaantullut moista keksintöä  :D  kysäsin myyjältä että voiko hätätilanteessa kusta tankkiin että matka jatkuu housuja kastelematta... sanoi että siittä vaan , kustahan se on  ;D
Vastaava on käytännössä kaikissa uudemmissa dieseleissä että päästöt pysyy kurissa. Taitaa kusessa olla vähän muutakin ainetta kuin ureaa :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #548 : 24.08.2014, 12:10:26 »
@JussiT-5R: millä tekniikalla otit, ja kuinka sinä päädyit vaihtamaan farkun sedaniin?

@Lerputin: etkö halua kuunnella dieselin kalinaa, vai miksi pitää olla V6? Tai oikeastaan, mihin 250 CDI:llä ei ehdi?

OM642 V6 on ajettavuudeltaan hieno kone, etenkin 211-sarjassa, johon sen sai manuaalivaihteisena. Moottori, joka vetää puhtaasti jopa alle 1000 kierroksen ja 1400 eteenpäin apinan raivolla, pääsee oikeuksiinsa väkisinvaihdettavana.

Mutta voimalla on hintansa. Tyhjä ei paukahda tuossakaan koneessa, joten kulutus on nelikkoa suurempi. Hehkut, suuttimet ja moottorin öljynjäähdytin ovat V-koneen imusarjan ja turbon alla. Ei siellä tietääkseni mitään erityistä heikkoa kohtaa ole, mutta paljon ajavalle sattuu toisinaan näitäkin korjauksia ja tuossa moottorissa ne ovat suuritöisiä. Toisaalta V6 on vanhemman tekniikkansa vuoksi vapaa OM651 BlueEfficiency nelikon suutin- ja ketjuvaivoista.

Jos V6 pitää saada, mutta urearuiskutus epäilyttää, on vanhaa EU5 normin täyttävää CDI-moottoria myyty paitsi ennen BlueTeciä, myös sen rinnalla. 300 CDI on käytännössä vanha 350 CDI, jonka mallitunnus downgreidattiin kun 350 malliin lisättiin ureavehkeet EU6 normin saavuttamiseksi, minkä tunnuksena takaluukussa lukee BlueTec, jos lukee mitään.

W212 350/300 CDI on myös aina 7-vaihteisella automaatilla, joista suosittelen vahvistettua ja siistimmin vaihtavaa 7G-Tronic Plussaa, joka tuli tuotantoon keväällä 2011.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2014, 12:19:48 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #549 : 24.08.2014, 12:16:28 »
EDIT: tuplapostaus poistettu.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2014, 12:18:09 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #550 : 25.08.2014, 01:58:24 »
Luulis kuitenkin ettei mese ihan puskista näissä urea hommissa ole liikkeelle lähteny pikku autoissa kuitenkaan. Raskaalla puolella natsi keuloissa kuitenkin kokemusta asiasta jo monen vuoden edestä.
Vaikka kyllähän se raskaalla puolella pakkaset edelleen ongelmia aiheuttaa adblue systeemeissä kun eivät mitään ihan yksinkertasimpia, ja kalliita vikoja korjata yleensä.

Mutta kuten sanoin, sen saa softalla pois käytöstä kohta näissäkin vehkeissä luultavasti. Sehän vaan huijaa ECUa että ulkolämpötila tyyliin -25c jolloin systeemi ei käytössä ja suuremmat Nox päästöt sallittu sähköaivon mielestä. ;)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa JussiT-5R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
    • JussiT-5R kuva-albumi
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #551 : 25.08.2014, 20:37:10 »
@JussiT-5R: millä tekniikalla otit, ja kuinka sinä päädyit vaihtamaan farkun sedaniin?


En tiedä millä tavalla sinä autoja "otat", itsellä oli tuo ex-farkku puolisen vuotta myynnissä ja voin sanoa että kypsyin taas täysin kaikenmaailman tinkaajiin ja tyhmien kyselijöihin ja kaikenmaailman paskoja vaihdossa tyrkyttäjiin. Päädyin siis sopivaan vaihtokauppaan liikkeessä, vaihtotarjouksiakin kyselin useita ja tämä nyt sitten natsasi parhaiten kohdalleen vaihtohyvitykseltään jne, niin sitä ei silloin niin kovin pitkälle voi valita kaikkia auton ominaisuuksia.

Edellinen oli samasta syystä farkku, mitään tarvetta ei sille ollut, se vain sattui olemaan farkku.
Ja samalla kaavalla tämä nyt sattuu olemaan sedan. 2-ovinenkin auto riittäisi.

Ja perus 200CDI on nykyinen.
Juu ja "siinähän on kaikenmaailman vikaa, sitä ja tätä". Edellisessä 320CDI rivikuutosessahan ei pitänyt puolestaan olla mitään vikaa ja siinä ei mitään muuta lopulta ollutkaan, kuin vikaa.

Kai tämä nyt tässä pari-kolme vuotta menee, mitä autot on keskimäärin itsellä olleet.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #552 : 26.08.2014, 14:13:25 »
En tiedä millä tavalla sinä autoja "otat"
Minä vaihdan käyttöauton 740 GLE:n ja moottoripyörän turvin myymällä omani keväällä ja ostamalla sen jälkeen seuraavan suoraan rahalla. Ennen renkaiden potkinnan aloittamista valitsen runkonumeron 10 ensimmäistä merkkiä (=tyyppikoodin) ja teen valintani ainoastaan tuota 10 merkin taikasanaa kantavien käytettyjen kesken. Se lisäksi minulla on 10-15 pakollisen varusteen lista, joten tunnistan sopivan omakseni heti kun sen näen.

ex-farkku puolisen vuotta myynnissä ja voin sanoa että kypsyin taas täysin kaikenmaailman tinkaajiin ja tyhmien kyselijöihin ja kaikenmaailman paskoja vaihdossa tyrkyttäjiin.
Tähän saa tosiaan yksityinen myyjä varautua. Ceetä myydessäni kerroin, että vaihdossa harkitsen vain hyvää ja vähän ajettua automaattivaihteista W212 dieselsedania, joten se näytti jonkin verran rauhoittavan tarjontaa. Tarjolle tuli silti 300+ tkm ajettu Chrysler 300C, Citroen C4, Mersu W211 bensalla. Eli hankalia myytäviä haluttiin selvästi vaihtaa mihin tahansa käypään tavaraan. Aiempi peräkärryn myynti maininnalla "ei vaihtoa" oli paljon jännittävämpää, kun vaihdossa tarjottiin ainkin vanhaa pianoa, koiranpentua ja "suurin osa moottoripyörää, vissiin Yamaha"

Edellinen oli samasta syystä farkku, mitään tarvetta ei sille ollut, se vain sattui olemaan farkku.
Ja samalla kaavalla tämä nyt sattuu olemaan sedan. 2-ovinenkin auto riittäisi.

Ja perus 200CDI on nykyinen.
Juu ja "siinähän on kaikenmaailman vikaa, sitä ja tätä". Edellisessä 320CDI rivikuutosessahan ei pitänyt puolestaan olla mitään vikaa ja siinä ei mitään muuta lopulta ollutkaan, kuin vikaa.

Kai tämä nyt tässä pari-kolme vuotta menee, mitä autot on keskimäärin itsellä olleet.
OK, meillä on eri taktiikka. Sinä päätät vaihtohetken ja "otat" jonkun sopivaksi katsomasi. Minä valitsen ensin aika tarkasti, mitä lähden etsimään silläkin uhalla, että haku voi kestää kuukausia.

BE-moottorin kahdesta tuotantosarjan alussa ilmenneestä tyyppiviasta suutinongelmat eivät koske pienintä ja isointa dieseliä. Viallisia suuttimia käytettiin 2009 kootuissa 220 ja 250 CDI moottoreissa.

Ketjuviat ovat kaikille nelikoille yhteisiä, ja niihin on korvaavat osat. Viimeisintä versiota on asennettu tuotannossa alkukeväästä 2011 alkaen ja päivitetty vanhempiin tarpeen mukaan sitten kun ketju alkaa kilistä. Omani alkaa lähestyä kilometrejä, joilla eron pitäisi alkaa ilmetä, joten parin vuoden sisällä näen, onko uusi ketju/kiristin aiempaa parempi. Jos 2009-mallisen jakopää on päivitetty uusilla osilla, pitäisi asian olla kunnossa myös mallisarjan alkupään moottorissa.

Eli 06/2011 alkaen näitä on helppo ostaa, kun automaatti, suuttimet ja ketju+kiristin ovat viimeisintä versiota. Sitä aiemmistakin löytyy hyviä yksilöitä, mutta nuo asiat kannattaa tarkistaa että ovat jo kunnossa. Jos eivät ole, sekään ei ole showstopperi, mikäli edessä olevan suuttimien ja ketjun korjaus sekä 5-vaihteisen automaatin suurempi kulutus näkyvät sopivasti hinnassa.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2014, 14:21:37 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Mercedes-Benz topic
« Vastaus #554 : 06.11.2014, 14:10:42 »
Ostajan markkinat nyt autokaupoissa, ainakin autokaupan myyjä sanoi kun mersun mulle möi. Näitähän alkaa saamaan puolilmaseks jo :) Tuollainen ässä piti saada. Kyyti alkaa olemaan kohillaan tuolla.



No viikon kerkesin nauttia ja moottorin vikavalo syttyi ; IlmaMassaMittari sökönä. Onneks ei ollu kallis vika tällä kertaa. Auto täynnä sähköisiä lisävarusteita ym. Mikähän seuraavaksi hajoaa...

 

Autoracing  KL-varaosat