Elekma  Autoracing

Käyttiskertomuksia

  • 168 Vastauksia
  • 51046 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisävalot
« Vastaus #60 : 15.04.2017, 17:13:18 »
Nonyt on käyttölaite saanut taas lisää tarpeetonta huomiota :D vähän aikaa kun manasin tuon auton myllyttämistä, niin eräs foorumilainen totesi että aja tänne, katotaan mitä on tehtävissä



Lähtökohta;







Ja lopputulos  S* S* S* S* S*













Ihan pirun iso kiitos sinne Kokkolaan!  :smitten: :smitten: Mitähän seuraavaksi? ::)
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 19:22:00 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Das Kesärengas
« Vastaus #61 : 22.04.2017, 23:05:59 »
Lopun viimein koitti ne kelit, että tohti pyörittää kesärenkaat alle. Kevyttä hommaa kun koko kylki kerralla ilmaan ja mopolla pultit auki/kiinni S* toki kiinni pistäessä pyöritin pultit ensin käsikireyteen jonka jälkeen mopoa perään. Tarpeeksi monta kauhutarinaa kuullut siitä kun on vaan mopolla ammuttu suoraan maksimikireyteen ja pultti onkin mennyt väärille jengoille..






Renkaanvaihdon jälkeen perinteinen kevätpesu








Pesun jälkeen kuivattelu ja lisää kiiltoa pintaan  S*








Sopii kyllä hyvin tuohon nuo GM Genuine vanteet  8) Täytyy kyllä miettiä tuohon kontin päälle sitä spoileria.. Näyttää hiukan ontolta noin.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 19:23:03 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #62 : 21.06.2017, 21:50:13 »
Päivitetään tännekkin tätä.


Eli tuli tuollainen Triple R -patukka  V:>






Malttamaton kun on niin piti käydä koeponnistamassa se melkein heti. Ja valoahan muuten riittää :D






Mutta koska en halua mitään tuohon keulille törröttämään, niin piti hommata uusi maski. Vanhalla maskilla olisi ollut sama ongelma kuin aiemmillakin Lazereilla.






Kromiosa irti ja rautasahan terällä hiukan sahaten.






Jäljelle jääneet rippeet piti hioa tasaiseksi.




Koesovitus




Koesovitus puskurin kanssa. Lamppua piti siirtää vielä hiukan taaksepäin, sillä maski ei mahtunut paikoilleen.




Ja valmis lopputulos. Kokonaisreferenssi tasan 100 ja valoa ihan pkeleesti 8)





Vakaajan yhdystangot myös vaihtelin kun alkoi olemaan hiukan väljyyttä :)





Kilsoja on kertynyt, mutta ei ihan huolettomia sellaisia. Mittarissa nyt n.173tkm ja konehuoneesta on katsastuksen päästötestin jälkeen alkanut kuulua pieni sivuääni. Tai ei mikään ihan pienikään, hiukan aiheuttaa sydämentykytyksiä tuo ääni. Ääni kuuluu vain kaasu pohjassa vedättäessä/kun koneella on kuormaa esim. lähdetään nostamaan vauhtia 5 vaihteella reilusta 70km/h:sta jolloin kierroksia on jokunen 1700rpm, koneesta/konehuoneesta kuuluu kierrosten tahtiin nouseva nakuttava tai metallinen ääni. Ääni lakkaa aina kun kierroksia on n. 2500rpm. Välillä sama ilmenee jopa 3 ja 4-vaihteella, ei koskaan 1 ja 2-vaihteella.

Jos tehdään täyskiihdytys ja lähdetään kahlaamaan kaaviota läpi 1-vaihteelta asti niin ääntä ei ilmene ollenkaan. Myöskään paikallaan kierrättäessä ääntä ei ilmene, tyhjäkäynti, öljyn- tai polttoaineenkulutus ei ole muuttunut.

Hätätoimenpiteenä koneeseen on tehty Forte -huuhtelu jonka vaihdettu öljyt ja suodatin, sekä Complete Fuel System Cleaner, muttei mitään vaikutusta. Polttoainelaatua on myös vaihdeltu Nesteen Pro Dieselistä Nesteen normiDieseliin, sekä muiden asemien polttoaineisiin, mutta ei niilläkään vaikutusta ääneen. Tai no Nesteen Pro Dieselillä tyhjäkäynti kuulostaa kaikista näteimmältä. Polttoainelaatuja on yritetty vaihdella siksi, että ääni kuulostaa ihan siltä kuin kone naulaisi. Äänen ilmestymishetkellä tankissa oli Nesteen Pro Dieseliä.

Aiheesta löytyy hyvin hatarasti tietoa, mutta jotkut lähteet lottoavat venyneeseen ketjuun. Mutta tuohon en tämän kohdalla suostu uskomaan, koska ketjusarja on uusi. Myöskään ajoituksen lipsahdukselle en anna painoarvoa, sillä kaikki tuli kiristeltyä ohjearvojen mukaan ja miedosti ylikin. Skoopilla olen kuunnellut koko koneen läpi eri kierrosalueilla, mutta ei pienintäkään merkkiä äänen aiheuttajasta.

Kaikki mahdolliset paikat olen käynyt läpi resonanssien varalta, muttei vaikutusta. Itse heittäisin villin kortin hydraulisiin nostajiin tai heti turbon jälkeen olevaan katalysaattorin kuoriin, joka mahdollisesti aiheuttaisi "kaiun". Mutta tuo kaiku -asiakin on hieman niin ja näin.

Ja painotetaan vielä, että ääni alkoi katsastuksen päästötestin jälkeen, jossa konetta poljettiin punarajalle 6 kertaa (1 olisi riittänyt), kun päästömittari ei suostunut yhteistyöhön katsastusmiehen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 19:25:09 kirjoittanut razori »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #63 : 21.06.2017, 22:04:24 »
Saisiko tätä johonkin OBD-murkulaan kiinni, jotta voisi nähdä livedataa mm. nokkien ajoituksesta? Tuohan kertoisi jakoketjun venymisen heti, vaikken minäkään siihen usko. Tuollahan voisi nähdä myös vuotavan suuttimen, tai ainakin saada vihiä siitä.
EGR:n lienet tästä jo tukkinut, joten tuskimpa sekään.

Tuntuuko ääni polkimissa, lähinnä kytkin sellaisessa? Kaksoismassahan voisi olla yksi syypää.
Onko moottoriöljyn väri pysynyt liki samanlaisena, ei tummu/muuta väriään aiempaan nähden nopeasti/omituisesti?
Onhan kaikki alipaine ja ahtoletkut tarkastettu? Pakoputki täysin ehjä?
Apulaitehihna(t), ehjä(t), kiristimet kunnossa eikä hypi?

Jos mahdollista, niin selvitä äänenlähde nopeasti. Jakoketju on kuitenkin mahdollinen, joskaan ei toivottu. Saisiko ääntä nauhoitettua?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #64 : 21.06.2017, 22:19:28 »
Saisiko tätä johonkin OBD-murkulaan kiinni, jotta voisi nähdä livedataa mm. nokkien ajoituksesta? Tuohan kertoisi jakoketjun venymisen heti, vaikken minäkään siihen usko. Tuollahan voisi nähdä myös vuotavan suuttimen, tai ainakin saada vihiä siitä.
EGR:n lienet tästä jo tukkinut, joten tuskimpa sekään.

Tuntuuko ääni polkimissa, lähinnä kytkin sellaisessa? Kaksoismassahan voisi olla yksi syypää.
Onko moottoriöljyn väri pysynyt liki samanlaisena, ei tummu/muuta väriään aiempaan nähden nopeasti/omituisesti?
Onhan kaikki alipaine ja ahtoletkut tarkastettu? Pakoputki täysin ehjä?
Apulaitehihna(t), ehjä(t), kiristimet kunnossa eikä hypi?

Jos mahdollista, niin selvitä äänenlähde nopeasti. Jakoketju on kuitenkin mahdollinen, joskaan ei toivottu. Saisiko ääntä nauhoitettua?

Kyllähän tämän saa OBD:hen kiinni, myös niihin halppis puhelinlirpakkeisiin, mutta kun pitää olla jäärä ja omistaa Lumia niin ei onnistu.. (ei ole sovellusta) Jakoketjun tässä saa onneksi tarkistettua muutoinkin, eli siis kolmeen paikkaan (vauhtipyörä, imu- ja pakopuolen nokka-akselit) lukitustyökalut ja se on siinä. Jos ei tehdastekoiset työkalut loksahda pohjaan kaikki yhtä aikaa niin tietää missä on syy.

EGR:ään on mulla olemassa fyysinen blokkauslevy, mutta en ole jaksanut sitä laittaa paikoilleen koska se on poistettu käytöstä ohjelmallisesti. Tai näin ainakin oletan, koska optimoinnin yhteydessä sitä pyysin.

Ääni ei fyysisesti tunnu missään, lisäksi auto liikkuu yhtä verkkaisesti kuin ennenkin. Tai mitänyt tämän kokoisella koneella oleva auto liikkuukaan.

Moottoriöljyn väri on sama, eli toisinsanoen nokeentuu samaa tahtia kuin ennenkin. Ahto-, alipaine ym ym letkut on ehjät ja pakoputki on myös ehjä, sekä myöskin apulaitehihna ja sen kiristin.

Pitänee kokeilla saako sitä nauhalle asti, luulisi että saa. Mainittakoon vielä se, että jos isolla vaihteella ja osakaasulla lähtee rauhallisesti kiihdyttämään niin ääntä ei ilmene

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #65 : 21.06.2017, 22:31:06 »
Olikos tässä jo juuttuvageometrinen ahdin? Ahtimen lavat muuttuneet?

Onkos tässä mitään nokan asennon muunninta tms? Mietin vain, että voihan ne lukituspalat mennä koneen pysähdyksissä ollessa paikoilleen, mutta suuren rasituksen alla ketju voi rallattaa tms. Sillä sitä obd murkulaa mietin.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #66 : 22.06.2017, 00:27:26 »
Olikos tässä jo juuttuvageometrinen ahdin? Ahtimen lavat muuttuneet?

Onkos tässä mitään nokan asennon muunninta tms? Mietin vain, että voihan ne lukituspalat mennä koneen pysähdyksissä ollessa paikoilleen, mutta suuren rasituksen alla ketju voi rallattaa tms. Sillä sitä obd murkulaa mietin.

Juuttuvageometristä ei ole, eikä ole nokan asennon muunnintakaan. Tässä on ketju toteutettu näin;



Eli kampuralta ketju ylös yhdelle rattaalle joka pyörittää vain toista nokka-akselia liike välittyy toiseen akseliin jakorattaan avulla.

Kävin kokeilemassa tuota äänen taltiointia, joka onnistui hiukan vaihtelevin tuloksin, mutta pienellä vaivalla audiomagiaa sain äänen esiin. Ääni on täällä



edit: tallenteessa siis kiihdytän juuri tuossa kriittisessä kohtaa jossa ääni ilmenee. Äänen lakatessa hiljennän ja kiihdytän uudelleen, jotta äänen saisi esiin.

Laitoin myös tuonne Onedriveen muokkaamattoman version äänestä.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2017, 00:32:49 kirjoittanut razori »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #67 : 22.06.2017, 00:48:08 »
Ettei ääni olis peräisin ruiskusuuttimista ?...vanhemmissa dieseleissähän vialliset suuttimet ainakin pitävät ääntä. Joku irrallinen suojapelti tai löystynyt mutterikin voi resonoida.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #68 : 22.06.2017, 00:59:46 »
Ettei ääni olis peräisin ruiskusuuttimista ?

Tätäkin on tullut mietittyä, mutta ei oikein riitä pelimerkit alkaa "huvikseen" vaihtamaan kaikkia suuttimia/suutin kerrallaan. Nekun maksaa tähän n.190e/kpl  :buck2:

Yhteen suojapeltiin tuli laitettua puuttuva mutteri takaisin, muttei ollut vaikutusta. Äsken kokeilureissulla kun nappasin moottorin suojamuovin pois niin tuntui sille, että ääni olisi ollut kovempi, eli ääni mahtanee tulla jostakin moottorin sisuksista.

Pitänee katsella penkityspaikkoja tästä lähialueelta ja mennä skooppi kourassa rullille josko saisi enemmän irti asiata..

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #69 : 22.06.2017, 06:55:05 »
Laitoi illemmalla tämän tilaukseen. Aluksi meinasin, että haen heti tänään biltemasta, mutta sitten tuli mieleen tuo ebayn ihmeellinen maailma.

On kyllä hyvästi hinnassa eroa, biltema 149e ja Ebay 38e :D

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #70 : 22.06.2017, 07:01:08 »
Taitaa valojen hinta ohittaa jo auton arvon? Ei ainakaan kovin kaukana ole?  :D
En mitään noista, mikä tämä nyt on? Tiedä näistä niin? Hyvin sä kuitenkin vedät! Arvostan!
Ooppelihan se on, kun vähän selas :) sun pitäs pistää DW:ssa lanka tulille!
« Viimeksi muokattu: 22.06.2017, 07:04:31 kirjoittanut Orlov »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #71 : 22.06.2017, 07:22:02 »
Taitaa valojen hinta ohittaa jo auton arvon? Ei ainakaan kovin kaukana ole?  :D

No ihan vielä ei ole tuon arvo noin paljoa sukeltanut  ;D

Jahka tuo testaussarja tulee niin täytyy kokeilla nuo suuttimet läpi ja jos löytyy eroja suuttimien välillä niin kaikki suuttimet huoltoon. Aamuruuhkassa ajellessa ajattelin lisää tuota ääntä ja ääni tuntuu ilmenevän silloin kun turbo ei ole vielä täysin herännyt. Jos suuttimista ei löydy mitään niin täytyy tutkia tuota turboa tarkemmin, ei olisi mikään ihme jos olisi turbo jo ehtoopuolella -tuo kun on näissä lähinnä ahtamislaitteen irvikuva koonsa puolesta.

Eli siis kun ahdin on kokoa pieni ja näistä on turboja mennyt kohtuu tiuhaan, sekä lisäksi tämä yksilö on lastutettu, niin tahtoo sanoa 1+1=3.

Häätyy ihmetellä lisää..



edit: penkkiin varattu aika, vapaata oli vasta 10. heinäkuuta. Voisi samalla vetää tehot paperille :D
« Viimeksi muokattu: 22.06.2017, 13:22:59 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Lisää valoa, Triple R 1000
« Vastaus #72 : 26.06.2017, 16:26:11 »
Ensi viikon tiistaille käyty sopimassa aika paikallisen diesel -pajan kanssa. Aluksi lyötiin auto testeriin kiinni, että josko olisi nähnyt joka suuttimen paineet erikseen, mutta auto tai softa oli liian tyhmä näyttääkseen tuota kyseistä tietoa.

RAIL -paine kuitenkin näkyi ja se oli ohjearvoissa.

Ensi viikolla selviää enempi kun tekevät ohivuototestin ja jos löytävät jotain niin ajavat suuttimet yksitellen suutinpenkissä läpi.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #73 : 03.07.2017, 10:45:59 »
Nonyt paloi käpy sen verran hyvästi tuohon vetokoukuttomuuteen, kun aina saa olla lainailemassa muiden ajoveunoja, joten laitoin vetokoukkusarjan tilaukseen.

Ei ollut paha, reilu 130e kuljetuksineen. Tulisi nyt vain ripeästi maailmalta niin saisi vaikka haman tulevaisuuden Turun reissulla koeponnistettua kyseisen lisävarusteen :)
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 10:48:59 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia
« Vastaus #74 : 07.07.2017, 06:23:38 »
Sain auton takaisin ja homma meni kutakuinkin näin;

Kävivät ekalla testilenkillä jossa ääni kuului mitä parhaimmin, lenkin jälkeen ohivuototesti, joka ei kertonut yhtään mitään. Joten suuttimet irti autosta ja yksitellen kiinni testipenkkiin. Ennen testausta suuttimet pestiin ujolla 1500bar paineella. Testatessa ei ilmennyt yhtikäs mitään, suuttimet toleransseissa justiin eikä melkein. Hämmentyneenä laittoivat osat takaisin autoon ja uudestaan lenkille, tällä kertaa ääntä ei ilmennyt.

Toiveita äänen katoamisesta ehdin jo elätellä, kunnes kysäisin asentajalta, että kai jälkimmäinen koe tehtiin varmasti lämpöisellä koneella, sillä kylmänä ääntä ei kuulu. Tämän ohjeistin jo autoa heille luovuttaessa.

Asentaja meni silminnähden hieman vaikeaksi ja mokelsi että kyllä sillä pitkä lenkki ajettiin. Olin erittäin vakuuttunut asentajan vastauksesta  ::)

No, lenkin pituudesta huolimatta ääni on olemassa edelleen ja oma lompsa on 337.jotain€ kevyempi. Hieman ehkä ärsyttää, mutta minkäs teet.

Ensi viikon maanantaina on penkkiaika, jonne otan stetoskoopin mukaan niin saa ihmetellä lisää.

 

Proturbo  Autodiagnoosi