Paras hinta laatusuhde on ranskalaisissa pakuissa, koska kaikki "tietää" että ne on ihan paskoja.
Huonon hinta laatusuhde on hiacessa, ja sen perään heti transportteri ja vito.
3000e ei saa kuin todella väsyneitä porttereita tai hiaceja, kun taas samalla hinnalla saa ihan kohtuukuntoisia traficeja.
Opel Vivaro on 2019 asti sama kuin renault Trafic, sen jälkeen Pösö Expert. Vivaroon pätee siis sama kuin Traficiin (tai Nissan Primastar). Vaihdelaatikko on heikko. 5 pykäläinen jopa vielä heikompi kuin 6 vaihteinen, mutta jos pykälät menee päälle rutistelematta ja se ei pidä rahinaa, niin ei se välittömästi hajoa, kunhan nyt ajaa jotenkin tolkullisesti. Etupää syö paljon halpoja niveliä ja takapää jarruja. Siinä nuo huonot. Hyvää on kopan ruostesuojaus. 2l moottori on paras, 2,5l heikoin, 1,9l epämiellyttävin. 2,5l jakopää on melko kallis rempata koska todella ahdas, joten jos tuon hankkii, niin kannattaa tarkistaa sen jakopään tilanne. 1,9l ei kuulemma ole niin piha, 2l ketjulla. Pitkä on todella hyvä ajaa, mutta ei käänny.
Joo, pitkälti samoilla linjoilla. Näitten remonttiystävällisyydestä ei ole oikein käsitystä, sen takia en tohtinut suositella. Ohjaamossa on ranskalaisia erikoisuuksia, kuten penkinlämmittimen katkaisijan sijoitus, mutta ei mitään, mihin ei pystyisi sopeutumaan.
Kaikkia mainittuja koneita olen ajanut, ja 1,9 on järkyttävän laiska. Ruostesuojaus on näissä tosiaan pakettiautomaailman parhaimmistoa omien havaintojen mukaan. 2,0 on käyttöominaisuuksiltaan hyvä kone.
Firman Traficiin, joka on 2,0 on vaihdettu mm. ilmastoinnin lauhdutinkenno hapertumisen takia, mutta muuten ei mitään yllättäviä remontteja. Ja pitkä malli on todella kankea, kuten Jule kirjoitti.
Huhu kertoo, että takapyöränlaakerit ovat myös noissa ranskattarissa heikot. Kuulemma samat kuin Lagunassa tmv.