Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Diesel auton järkevyys paljon ajavalle

  • 24 Vastauksia
  • 7577 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #15 : 20.04.2017, 10:27:39 »
Tässäkin pohdinnassa pätee aika hyvin asia, joka pätee auton kuin auton kanssa:
Hyvin huollettu ja hyvin pidetty on varma vaihtoehto. Jos huoltoja laiminlyöty, riski kasvaa.

Tottakai jossainvaiheessa auton elinkaarta tulee vastaan ne isot ja kalliit remontit, oli pidetty miten hyvin vaan. 60-luvulla tuo tarkoitti käytännössä täydellistä moottoriremonttia, nykyään kytkintä, suuttimia, turboa ja milloin mitäkin.

Tiedän parikin tapausta, jotka ajavat bensiinimoottorisilla autoilla työajonsa. Toisella tulee kilometrejä 20-50tkm/vuosi (etanolilla tosin nykyään), toisella 70-100tkm/vuosi (95-oktaaninen pumppubensa). Molemmilla yksi valintakriteeri on ollut huoltamisen halpuus ja helppous, sekä Dieseliä edelleenkin vaivaavat tietyt ongelmat (huoltoa jos laiminlyöty ja kovat pakkaset, niin voi mennä vaikeaksi töihin lähteminen).
Etenkin tuo enemmän ajava huoltaa autoaan vain "välttämättömien" edestä. Eli öljyt vaihdetaan, tulpat vaihdetaan tarvittaessa, jakopää ajallaan ja loput kulutusosia (jarruja, alustan kulutusosia yms).

Ja mitä isompi auto/kuorma, sen suuremmaksi kasvaa kulutusero diesel vs. bensa. Meillä perheessä toisena autona 90-luvun lopun eurooppalainen pikkuauto, jolla pääsee maantiellä 5.5l/100km 95:lla bensalla. Ei ole paljoa, mutta jos haluaisi mukavuutta, veisi saman ikäinen V70mk1 TDI todennäköisesti saman maantiellä, erona turvallisuus ja mukavuus.

Jos haluaa varmuutta, niin yksinkertaisempi on usein varmempi. Tällöin se vapaasti hengittävä bensamoottori on yleensä huolettomampi vaihtoehto. Suomessa on suurin sallittu nopeusrajoitus 120km/h ja tuohon pääsee jo alle 100hp moottorilla. Tietenkin joillekkin se tehokas moottori on käyttöautossakin "se juttu", mutta ei ainakaan allekirjoittaneelle (käyttövarmuus tärkeämpi asia). Vaimo tuossa hieman ihastunut appiukon 2004 V70 D5 automaattiin. Jos tuommoista V70 olen joskus ostattelemassa, niin todennäköisesti se 170hp bensakone olisi valinta, se riittää oikein mainiosti tai sitten on kädetön kuski.


Kannattaa Hondasta varmistua, että kuinkapaljon sille jakoketjulle on annettu vaihtoväliksi, paljonko sen vaihto maksaa ja minkälainen on takuu. Tänäpäivänä ei "ketjujakopää" tarkoita samaa kuin vielä 20-30 vuotta sitten, vaan niillekkin on yleensä annettu vaihtoväli.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #16 : 20.04.2017, 11:13:18 »
Itse lasken painoarvoa sillekin että kun nykyisillä ajoilla siinä omassa autossa joutuu istumaan pahimmillaan parikin tuntia päivässä pelkästään työmatkoja, haluan istua sellaisessa autossa missä se on mukavaa. Tämän kokoluokan autoissa se bensa, varsinkin ahdettuna, tahtoo olla aika paljon kovempiruokainen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #17 : 20.04.2017, 11:18:37 »
V70N:ssä sanoisin että 170hp manuaalivapari kiihtynee osaavissa käsissä paremmin kuin lastuttamaton D5 että kyllä sillä pärjää.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #18 : 20.04.2017, 11:42:37 »
V70N:ssä sanoisin että 170hp manuaalivapari kiihtynee osaavissa käsissä paremmin kuin lastuttamaton D5 että kyllä sillä pärjää.

Kumpaa D5 meinaat?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #19 : 20.04.2017, 12:36:14 »
Tällä hetkellä perseen alla tdi+automaatti, ja 80km/h vauhdissa näyttää tasaisella tiellä ~4.5l/100km. Motarilla 125km/h 6.5-7l/100km.
No kun halvalla sai.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #20 : 20.04.2017, 13:47:48 »
Jos vertaan kustannuksissa edellistä 2006 vuoden S60 2.5T mallia ja nykyistä 2008 vuoden S80 D5 AWD mallia. Kilsojenkin puolesta voi verrata. Korjauskustannuksissa ei ole eroja ollut. Eikä kummassakaan ollut semmoisia korjauksia jotka olisi polttoaine kohtaisia juttuja. Tai no Webastoa korjauttanut, mutta se voisi olla bensa mallissakin. Suurin ero on että S60 vei omassa ajossa 11l satasella 98E:tä ja S80 vie samassa ajossa samalla ajotyylillä reilu 8l dieseliä. S60 verot oli 300€ ja S80 reipas 600€.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #21 : 20.04.2017, 14:20:39 »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #23 : 20.04.2017, 16:56:38 »
Tässäkin pohdinnassa pätee aika hyvin asia, joka pätee auton kuin auton kanssa:
Hyvin huollettu ja hyvin pidetty on varma vaihtoehto. Jos huoltoja laiminlyöty, riski kasvaa.

Tottakai jossainvaiheessa auton elinkaarta tulee vastaan ne isot ja kalliit remontit, oli pidetty miten hyvin vaan. 60-luvulla tuo tarkoitti käytännössä täydellistä moottoriremonttia, nykyään kytkintä, suuttimia, turboa ja milloin mitäkin.

Tiedän parikin tapausta, jotka ajavat bensiinimoottorisilla autoilla työajonsa. Toisella tulee kilometrejä 20-50tkm/vuosi (etanolilla tosin nykyään), toisella 70-100tkm/vuosi (95-oktaaninen pumppubensa). Molemmilla yksi valintakriteeri on ollut huoltamisen halpuus ja helppous, sekä Dieseliä edelleenkin vaivaavat tietyt ongelmat (huoltoa jos laiminlyöty ja kovat pakkaset, niin voi mennä vaikeaksi töihin lähteminen).
Etenkin tuo enemmän ajava huoltaa autoaan vain "välttämättömien" edestä. Eli öljyt vaihdetaan, tulpat vaihdetaan tarvittaessa, jakopää ajallaan ja loput kulutusosia (jarruja, alustan kulutusosia yms).

Ja mitä isompi auto/kuorma, sen suuremmaksi kasvaa kulutusero diesel vs. bensa. Meillä perheessä toisena autona 90-luvun lopun eurooppalainen pikkuauto, jolla pääsee maantiellä 5.5l/100km 95:lla bensalla. Ei ole paljoa, mutta jos haluaisi mukavuutta, veisi saman ikäinen V70mk1 TDI todennäköisesti saman maantiellä, erona turvallisuus ja mukavuus.

Jos haluaa varmuutta, niin yksinkertaisempi on usein varmempi. Tällöin se vapaasti hengittävä bensamoottori on yleensä huolettomampi vaihtoehto. Suomessa on suurin sallittu nopeusrajoitus 120km/h ja tuohon pääsee jo alle 100hp moottorilla. Tietenkin joillekkin se tehokas moottori on käyttöautossakin "se juttu", mutta ei ainakaan allekirjoittaneelle (käyttövarmuus tärkeämpi asia). Vaimo tuossa hieman ihastunut appiukon 2004 V70 D5 automaattiin. Jos tuommoista V70 olen joskus ostattelemassa, niin todennäköisesti se 170hp bensakone olisi valinta, se riittää oikein mainiosti tai sitten on kädetön kuski.


Kannattaa Hondasta varmistua, että kuinkapaljon sille jakoketjulle on annettu vaihtoväliksi, paljonko sen vaihto maksaa ja minkälainen on takuu. Tänäpäivänä ei "ketjujakopää" tarkoita samaa kuin vielä 20-30 vuotta sitten, vaan niillekkin on yleensä annettu vaihtoväli.

Itse seuraan auton huolto-ohjelmaa tarkasti ja mieluummin teen ne pakolliset huollot etukäteen. Näitten ohella tulee tietysti muutenkin seurattua auton kuntoa,havaitut viat korjataan eikä odoteta siihen asti,että auto pysähtyy tienvarteen.
Aika moni todennäköisesti hakee sen leiman huoltokirjaan pelkästä öljynvaihdosta ja jatkaa ajelua sen kummemmin autoa tarkastelematta.

Mutta ettei mene nyt OT:n puolelle,niin 1.8 i-vtec Civicin valmistajan ilmoittama kulutus on 5,5 litraa maantiellä. Epätodennäköistä,että tuolla lukemalla pääsee,mutta tuskin nyt 7 litraa menee ,jos ajaa rauhallisesti/järkevästi. Vuosimallia,mitä haen,on sitten 2008-2012,muistaakseni näissä on R-sarjan kone. Ketjuongelmia ei ole raportoitu kuin yksittäisiä (siihenkin vaikuttaa,että miten paljon ajettu ketju,onko pitänyt ääntä jne) ja mitä tulee mahdollisiin ketjun vaihtoväleihin,niin sellaista ei ole ollenkaan ilmoitettu. Merkkiliikkeestä voisi huvikseen asiasta kysäistä,mutta todennäköinen vastaus on "pitäisi kestää koko auton eliniän". Näin sinisilmäinen en ole,tietysti kuulostellaan jos ketju alkaa pitää ääntä ja tarkastellaan onko ketju löysällä jne. Varmasti jossain vaiheessa ketju menee vaihtoon ja ei varmasti ole halpa remppa. Tämä asia on tiedossa.

Oman D5 kulkineen kulutus on pyörinyt siinä 5,5 litran tietämillä maantieajossa. Ihan kohtuullinen siis ja todellisesta kulutuksesta laskettuna. Mukava maantielaiva,vakaa kuin mikä ja matka-ajossa mitä miellyttävin auto. Hondan ajettavuus/ajomukavuus ei samalle mittapuulle yllä,mutta ei se kauaksikaan jää. Ajomukavuudesta olen valmis tinkimään,jos ottaa huomioon Hondan bensavehkeitten luotettavuuden.

Tässä päätöksessä painaa paljon myös se,että mahdollisesti siirryn osittain opiskelemaan ja se tarkoittaa,että lompakko ohenee entisestään. Tästä syystä ei houkuttele isot remontit,jotka sitten maksaa maltaita.

Poissa jim doe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Vrcf, Svk, Lahden volvokerho
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #24 : 23.04.2017, 12:57:24 »
pitäisi oikein laskea, kuinka paljon 100 kilsaa maksaa. Kun ottaa huomioon kaikki kustannukset ( arvonalennus, huollot,renkaat,vakuutus jne jne) ja se mitä autoltaan haluaa. Itse kilkuttelen opel corsa van 1,3 tiisseli, kulutus 4 pinnassa huollot 30.000 välein ja se mitä itse pystyy tekemään niin tekee jne. Ja työmatkat + muut ajot ovat 35,00 / vuosi
Team Pahka lopopower
amat 68 farkku sport ja 70
Opel Corsa van :-)

 

Carcom Oy  Ateho