Futurez  Kulkukoira

Saabin taru lopussa?

  • 187 Vastauksia
  • 58829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #45 : 27.12.2011, 01:27:08 »
Toisaalta voisi myös sanoa, että kun esim. Volvo pelleili pääasiassa sodanaikaisten huonosti virtaavien 8V kansien, mekaanisten ruiskujen (ja jopa kaasuttimien), välijäähdyttämättömien turbojen yms.. kanssa, oli Saabilla jo vuonna -84 hyvin virtaava 16V kansi ja sähköruisku APC:n kera välijäähdytetyssä turbomoottorissa. ;) Lähimmäksi taitaisi päästä tuon ajan Volvoista 760 B23ET:llä, mutta siinäkin oli 8V kansi; sähköruisku sentään löytyi mutta sekin LH:ta huonompi Motronic

http://www.youtube.com/watch?v=ohrEHHO37wo

Saabin turbomoottorien edistyksellisyyttä aikaan nähden ei kyllä kukaan, edes vannoutunein vinokonefani, voi kieltää.

Harmittava tuo Saabin kohtalo, niin monta tylsempää, "sieluttomampaa" ja merkityksettömämpää automerkkiä löytyy, minkä olisi suonut kaatuvan paljon mieluummin.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 01:48:34 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #46 : 27.12.2011, 09:07:24 »
Saabin turbomoottorien edistyksellisyyttä aikaan nähden ei kyllä kukaan, edes vannoutunein vinokonefani, voi kieltää.

Mainitaanko vielä Trionic?  ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9016
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #47 : 27.12.2011, 12:07:11 »
Toisaalta voisi myös sanoa, että kun esim. Volvo pelleili pääasiassa sodanaikaisten huonosti virtaavien 8V kansien, mekaanisten ruiskujen (ja jopa kaasuttimien), välijäähdyttämättömien turbojen yms.. kanssa, oli Saabilla jo vuonna -84 hyvin virtaava 16V kansi ja sähköruisku APC:n kera välijäähdytetyssä turbomoottorissa.

Sinänsä mikään noista ei ollut ollut uusi keksintö enää pitkään aikaan vuonna 1984.

Harmittava tuo Saabin kohtalo, niin monta tylsempää, "sieluttomampaa" ja merkityksettömämpää automerkkiä löytyy, minkä olisi suonut kaatuvan paljon mieluummin.

Ilmeisesti niitä Saabbeja ei sitten kuitenkaan kovi moni itselleen halunnut. Olihan ne "omintakeisia" nätisti sanottuna mutta miksi piti väkisin keksiä kaikenmaailman pöljyyksiä, ostava asiakas haluaa toimivan auton eikä insinöörin kuumehoureita.

Viime talvena pikaisesti ajoin jotain uudehkoa neliovista Saabbia, ehkä se oli 9-3 tai joku semmonen. Ei kyllä pätkääkään houkuttaisi itselle, täysin mitäänsanomaton ahdas etuvetosämpylä.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #48 : 27.12.2011, 15:00:32 »
Sinänsä mikään noista ei ollut ollut uusi keksintö enää pitkään aikaan vuonna 1984.

Ei toki, mutta eipä löytynyt kilpailijoilta vastaavan hintaluokan perusautoista.

Ja tuo edellinen kommentti omintakeisuudesta, niin kyllä enemmin tuollaisella 9-3 Saabilla ajaisin, kuin vaikka VW:llä tai Skodalla. 9-3 Turboja kun saa samaan hintaan täysvarusteisina, kuin jotain harmaata diesel VAGia, joka on taas itselle ehkä se automaailman tylsyyden huipentuma. ;)
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 15:04:43 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9016
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #49 : 27.12.2011, 15:29:05 »
kyllä enemmin tuollaisella 9-3 Saabilla ajaisin, kuin vaikka VW:llä tai Skodalla.

En pysty vertaamaan kun en ole kummankaan puikkoihin joutunut... Mulle riittää että mulla on Volvoja, yleensä jollain noista pystyy aina ajamaan  :D   Pikkuautot ei oo koskaan kiinnostaneet, Volvoon meni 500 litran arkkupakastin tehtaan paketissa heittämällä takaloosteriin,  Saabit näyttää enempi siltä että ne voi panna sinne pakastimeen.  Ja kyllä, meillä on farkkuvolvot toisinaan täynnä tavaraa. Auto on siksi että sillä kulkee eikä siksi että vois leikkiä hävittäjälentäjää istuessaan mahdollisimman lähellä painopistettä  ;D

Jokos se toijotakin on nykyään vähemmän harmaa kuin volkkari? Mutta aivanpa sama noille geneerisille muovikipoille.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #50 : 28.12.2011, 04:31:56 »
Olihan Volvon tilanne aivan eri 80 luvulla kuin Saabilla. Saabi tarjosi Faceliftattua 99:a 900:nen muodossa ilman sen kummempaa kehitystä. Volvolla oli 2xx sarja ja sekä 7xx sarja monine variaatioine saatavilla. Ja oli myös pienempää kokoluokkaa edustavat 3xx ja 4xx saatavilla myös. Saabin kulta-aika taisi sijoittua loppupuolelle 96 aikakauttaa sekä 99 kauden alkuvuosille.

Entäs Volvo, 100-sarjasta--->200-sarjaan, hyvä kun asiaan peryhtymätön edes erotti niitä toisistaan.
Eli milloin 100-sarja alkoi?  muuttui sitten 200-sarjaksi ja eikös sitä myyty vielä alun -90 lukua ?
Jossain vaiheessa 200-sarjan ollessa vielä täysin tuotannossa, arvosteltiin sitä alan lehdissä jo vanhentuneesta tekniikasta.
Suurinosa 300 sarjasta oli kuin Rellun linjalta ja alle 2 litraset ei edes Volvon kone.
Eikä ainakaan alkupään 400 sarjallekkaan kannata paraatia järjestää.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #51 : 28.12.2011, 10:51:00 »
Saabilta tuli 9000 vuonna 84, ja olihan se pari vuotta aikaisemmin esiteltyyn 700-sarjaan verrattuna melkoisesti modernimpi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #52 : 28.12.2011, 11:30:31 »
Volvon ja Saabin toisiinsa vertautuvat mallit 70-90 -luvuilla lienevät 240/260 vs 900 ja 740/760/780 vs 9000. Kun noiden tuotantolukuja miettii, niin peli on aika selvä.

Volvo teki 200-sarjaa vuosina 1974-1993. Saab teki 900 (OG) -malleja vuosina 1978-1994. Jos nyt oikein katselin, ysisatasia Saabeja tehtiin tuona aikana noin miljoona, kaksisatasia Volvoja liki kolme miljoonaa. Verrokiksi voidaan ottaa vaikkapa BMW:n 300-sarja samalta aikakaudelta, E21 ja E30 -malleja tehtiin vuosina 1975-1994 noin neljä miljoonaa kappaletta.

Volvo teki 700/900 -sarjaa vuosina 1982-1998 hieman vajaa kaksi miljoonaa kappaletta. Saab 9000 -mallia tehtiin vuosina 1984-1998 yhteensä noin puoli miljoonaa. Verrokkina BMW teki 500-sarjan E28 ja E34 malleja vuosina 1981-1996 noin kaksi miljoonaa kappaletta.

Lisätään tähän vielä, että Volvo teki 300- ja 400-sarjan pikkuautoja sekä 90-luvulla mukaan tuli 800-sarja. BMW:llä oli myös 6- ja 7-sarjan kalliiit malllit tuotannossa, taisipa askarrella hieman jo Z-mallienkin kimpussa. Saabilla ei sitten juuri muuta ollutkaan.

Väittäisin tuotantolukujen valossa, että 70-90 -luvuilla Volvo paini BMW:n kanssa samassa sarjassa, mutta Saab oli jo tuolloin auttamattomasti jäänyt jälkeen.

EDIT: tuotantolukujen lähteinä pääosin wikipedia, http://www.volvoclub.org.uk/history/ sekä http://www.saabhistory.com/
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 11:33:09 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #53 : 28.12.2011, 11:52:49 »
Yllättävän vähän on 9000:sia tehty.

Mulla on aina ollut 2 semmosta haaveiden autoa jotka vielä ostan: Volvo 740 Turbo ja Saab 900 Aero. Volvoja on jo ollutkin muutamia, ja tällä hetkellä hallista löytyy hyväkuntoinen entisöintikohde.
Saab pitäisi vielä joskus ostaa, ehkä sitten 40-vuotislahjaksi itselle kun Volvo tuli hankittua 30-vuotislahjaks.  :)


Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3089
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #54 : 29.12.2011, 00:19:17 »


Harmittava tuo Saabin kohtalo, niin monta tylsempää, "sieluttomampaa" ja merkityksettömämpää automerkkiä löytyy, minkä olisi suonut kaatuvan paljon mieluummin.

Tästä ollaan Fusen kanssa samaa mieltä.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #55 : 30.12.2011, 02:57:50 »
Volvon ja Saabin toisiinsa vertautuvat mallit 70-90 -luvuilla lienevät 240/260 vs 900 ja 740/760/780 vs 9000. Kun noiden tuotantolukuja miettii, niin peli on aika selvä.

Volvo teki 200-sarjaa vuosina 1974-1993. Saab teki 900 (OG) -malleja vuosina 1978-1994. Jos nyt oikein katselin, ysisatasia Saabeja tehtiin tuona aikana noin miljoona, kaksisatasia Volvoja liki kolme miljoonaa. Verrokiksi voidaan ottaa vaikkapa BMW:n 300-sarja samalta aikakaudelta, E21 ja E30 -malleja tehtiin vuosina 1975-1994 noin neljä miljoonaa kappaletta.

Volvo teki 700/900 -sarjaa vuosina 1982-1998 hieman vajaa kaksi miljoonaa kappaletta. Saab 9000 -mallia tehtiin vuosina 1984-1998 yhteensä noin puoli miljoonaa. Verrokkina BMW teki 500-sarjan E28 ja E34 malleja vuosina 1981-1996 noin kaksi miljoonaa kappaletta.

Lisätään tähän vielä, että Volvo teki 300- ja 400-sarjan pikkuautoja sekä 90-luvulla mukaan tuli 800-sarja. BMW:llä oli myös 6- ja 7-sarjan kalliiit malllit tuotannossa, taisipa askarrella hieman jo Z-mallienkin kimpussa. Saabilla ei sitten juuri muuta ollutkaan.

Väittäisin tuotantolukujen valossa, että 70-90 -luvuilla Volvo paini BMW:n kanssa samassa sarjassa, mutta Saab oli jo tuolloin auttamattomasti jäänyt jälkeen.

EDIT: tuotantolukujen lähteinä pääosin wikipedia, http://www.volvoclub.org.uk/history/ sekä http://www.saabhistory.com/

Enpä epäile noita lukuja ollenkaan, mutta väitän kuitenkin että ko. aikana Saabi ja Volvo rämpi lähes samassa suossa
kummankin tekniikka alkoi olla auttamattomasti vanhaa, molemmat oli kai liian kauan tuudittautuneet
hyvän olon tunteeseen, tai kehittämiseen ei panostettu tai osattu panostaa tarpeeksi.

Volvo ratsasti ehkä paremmin vanhalla maineella (100 ja 200-sarjoista hankitulla)
koska eihän 700-sarjalaiset tuonut käytännössä mitään uutta, paitsi korimallin.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #56 : 30.12.2011, 09:46:33 »
Enpä epäile noita lukuja ollenkaan, mutta väitän kuitenkin että ko. aikana Saabi ja Volvo rämpi lähes samassa suossa
kummankin tekniikka alkoi olla auttamattomasti vanhaa, molemmat oli kai liian kauan tuudittautuneet
hyvän olon tunteeseen, tai kehittämiseen ei panostettu tai osattu panostaa tarpeeksi.

Volvo ratsasti ehkä paremmin vanhalla maineella (100 ja 200-sarjoista hankitulla)
koska eihän 700-sarjalaiset tuonut käytännössä mitään uutta, paitsi korimallin.
Varmaan samassa suossa. Eri asia kuinka syvällä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #57 : 30.12.2011, 09:52:23 »
Enpä epäile noita lukuja ollenkaan, mutta väitän kuitenkin että ko. aikana Saabi ja Volvo rämpi lähes samassa suossa
kummankin tekniikka alkoi olla auttamattomasti vanhaa, molemmat oli kai liian kauan tuudittautuneet
hyvän olon tunteeseen, tai kehittämiseen ei panostettu tai osattu panostaa tarpeeksi.

Volvo ratsasti ehkä paremmin vanhalla maineella (100 ja 200-sarjoista hankitulla)
koska eihän 700-sarjalaiset tuonut käytännössä mitään uutta, paitsi korimallin.

Kyllä tietyllä tapaa ajatellen rämpivät samassa suossa.

Kirjoitukseni pointtina oli kuitenkin se, että Volvo myi tuona aikana paljon enemmän ja lihaksia suosta ylös rämpimiseen (tai edes pään pinnalla pitämiseen) oli selvästi enemmän kuin Saabilla.

90-luvun alussa saatiin kuitenkin 850 markkinoille ja samoin kokonaan uusi moottoriperhe. Saabin oma kehitystyö huipentui lähinnä Trionic-ohjaukseen, täysin omia uusia malleja Saab ei ole tainnut tehdä sitten 9000:n. (eikös 900ng ole myös GM:n pohjalle tehty?)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12513
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #58 : 30.12.2011, 09:57:28 »
90-luvun alussa saatiin kuitenkin 850 markkinoille ja samoin kokonaan uusi moottoriperhe. Saabin oma kehitystyö huipentui lähinnä Trionic-ohjaukseen, täysin omia uusia malleja Saab ei ole tainnut tehdä sitten 9000:n. (eikös 900ng ole myös GM:n pohjalle tehty?)
Eikös 9000 mallikin jakanu pohjalevyn Alfan ja jonkun toisenkin merkin kanssa?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Saabin taru lopussa?
« Vastaus #59 : 30.12.2011, 10:02:00 »
Eikös 9000 mallikin jakanu pohjalevyn Alfan ja jonkun toisenkin merkin kanssa?

Juu, mutta itse silti ajattelen 9000 olleen Saabin oma malli, jonka alustan osalta tehtiin yhteistyötä Fiat-konsernin kanssa. 900ng taas oli GM:n omistuksen aikana tehty GM:n pohjalevylle.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Proturbo  Autodiagnoosi