RallyBaron  Samppasport

S60, V70 vm.00-07, S80 <-06 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2113 Vastauksia
  • 698456 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jups

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
kiitoksia näistä! tuleeks tollasen madalluksen mukana jotain haittoi et renkaat hinkkaa esim johki?

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
kiitoksia näistä! tuleeks tollasen madalluksen mukana jotain haittoi et renkaat hinkkaa esim johki?

Tuskin, jos ei nytkään ota kiinni tai ei mitään mitä ei helposti pysty 'fiksaa'.
Jos vanteita ei vielä ole niin ET, leveys ja järkevä rengaskoko, kun on kunnossa niin ei ongelmaa.
Kääntymisrajoittimien vaihto / muokkaus se halvin ja mahd. ainoa mitä voi joutua tekemään.
Sitten levikepalat, vanteiden vaihto tai renkaiden vaihto siitä eteenpäin. 

Fiesta -no- boost

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Joo, ei muuta haittaa, päinvastoin ulkonäkö paranee kohinalla, ja ajo-ominaisuudet siinä samalla.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
liityinpä kans BC Racing alustasarjan hankkineiden joukkoon  :)
mihinkäs pitäisi laittaa säädöt että lokarin reunasta vanteen keskelle olisi n. 34cm?

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
liityinpä kans BC Racing alustasarjan hankkineiden joukkoon  :)
mihinkäs pitäisi laittaa säädöt että lokarin reunasta vanteen keskelle olisi n. 34cm?
:hello: eikö kukaan muista ees lähelle osuvia säätöjä

Poissa jii_pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
:hello: eikö kukaan muista ees lähelle osuvia säätöjä

Alusta vaan alle ja kokeilemaan.
Mulla on ollut tähän aina hyvä ohjearvo: Ennen alle laittoa säädetään niin alas, kuin saa ja auto pyörille. Siitä sitten milli kerrallaan ylöspäin, jos on tarvetta. Se on kuitenkin aika nopea säädellä suuntaan ja toiseen uudenkarheuttaan.
volvo V70 2001

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Takana on helppo, säätö aivan alimmilleen. Ruuvaa tolppaa edessä jotensakin niin että se on siinä napaan tulevan kiinnikkeen sisässä. Vaikeasti ilmaistu mutta tolppa ei siis tule sieltä ns läpi vaan sen pää on just siinä tasalla. Tai ehkä tulee jotain sentin verran sieltä ulos.

Toi keula menee ihan mutulla, en muista enää tarkemmin, mutta tuosta sit vaan hakemaan oikea taso.

(jostain syytä kysymyksesi pääs kokonaan ohi...)
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
joo eiköhän sieltä se sopiva korkeus löydy... mihinkäs ootte säätäny ton iskarin jäykkyyden talven ajaks? eiks se tehdas-asetus ollu 8 napsua.

mites toi jousen jännitys jos auto suht matalalla? ootteko sitä säädelly vai antanu olla noissa "vakiosäädöissä"?

Poissa jii_pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
joo eiköhän sieltä se sopiva korkeus löydy... mihinkäs ootte säätäny ton iskarin jäykkyyden talven ajaks? eiks se tehdas-asetus ollu 8 napsua.

mites toi jousen jännitys jos auto suht matalalla? ootteko sitä säädelly vai antanu olla noissa "vakiosäädöissä"?

Tuo jousijäykkyys on varmaan ihan kuskista kiinni. Itse pehmentäisin ihan jo ajomukavuuden vuoksi.
volvo V70 2001

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Jousen esijännitys siis? Annoin olla ihan siinä säädössä kuin se oli, Mamasanilta kyselin niin niin ne meinasi samaa että siihen ei välttis tarvi koskee.

Ja jäykkyysasetuksia en muista, mutta en ole niihin koskenut nyt kun tuli talvi. Ja toisaalta, eipä sitä voi kyllä löysyyttääkään koska alusta on ihan tapissa.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Jousen esijännitys siis? Annoin olla ihan siinä säädössä kuin se oli, Mamasanilta kyselin niin niin ne meinasi samaa että siihen ei välttis tarvi koskee.

Ja jäykkyysasetuksia en muista, mutta en ole niihin koskenut nyt kun tuli talvi. Ja toisaalta, eipä sitä voi kyllä löysyyttääkään koska alusta on ihan tapissa.
ok, takana ei taida tota esijännitystä ollakaan erikseen? pelkästään toi korkeussäätö?
mites takaiskarin matalaks laitto? punainen kiekko löysäks ja käsin kiertämällä alas asti vai?

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
ok, takana ei taida tota esijännitystä ollakaan erikseen? pelkästään toi korkeussäätö?
mites takaiskarin matalaks laitto? punainen kiekko löysäks ja käsin kiertämällä alas asti vai?

Joo, takana ei ole esijännityksen säätöä.

Joo, eipä siinä muuta ole kuin kiristysrenkaan löysytys ja iskarin säätö käsin. Kannattaa säätää jo ennen paikalleen laittoa, ja tosiaan iskari ihan lyhimpään asentoon (eli ei siis alas vaan periaatteessa ylös :) ). Jos alkaa säätämään alustan ollessa jo paikallaan, iskari pitää irroittaa alapäästä.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
En tiedä että ymmärsinkö tuota viimeisintä viestiäsi, mutta tässä vielä ainakin havainnollistava kuva



Kuvan vasemmassa reunassa iskarin yläpää ja oikeassa reunassa alapää. Kierrä alapäätä siten että iskari lyhenee, eli alapää liikkuu nuolen suuntaan :)

Ja tosiaan säädä iskari ihan lyhimmilleen, silloin perä tulee sinne noin 34cm tasoon.

EDIT: ja tottakai joustomatka lyhenee siinä samalla. Siis tällaisessa rakenteessa.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
En tiedä että ymmärsinkö tuota viimeisintä viestiäsi, mutta tässä vielä ainakin havainnollistava kuva

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kuvan vasemmassa reunassa iskarin yläpää ja oikeassa reunassa alapää. Kierrä alapäätä siten että iskari lyhenee, eli alapää liikkuu nuolen suuntaan :)

Ja tosiaan säädä iskari ihan lyhimmilleen, silloin perä tulee sinne noin 34cm tasoon.

EDIT: ja tottakai joustomatka lyhenee siinä samalla. Siis tällaisessa rakenteessa.
joo ymmärsin hieman väärin ja poistinkin sen viestin tuosta välistä  :)

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Tuossa omaa s60:stä katseltuani mietin, että jotain pitäisi tehdä alustalle. Mielestäni auton takapää näyttää todella korkealta ja kaipasisi siis madallusta. Jokin budjettiratkaisu nyt haussa, koska ajo-ominaisuudet riittää vakioalustassakin minulle, tuo ulkonäkö vaan vaatii pientä viilaamista.  ;)

Jossain vaiheessa tulossa kuitenkin eteen iskareiden ja jousien vaihto, niin samalla voisi laittaa joka nurkaan uudet palikat. Pari kysymystä:

-Mikä/miten pudottaa maltillisesti esim 20-30mm? 
-Onnistuuko vakio iskarit +jotkin madallusjouset?
-Onko laillista laittaa taakse eri jouset kuin eteen? Saako tällaisen muutoskatsastettua/pitääkö muutoskatsastaa?
S60 T5 -01

 

Kulkukoira  Proturbo