Proturbo  Autodiagnoosi

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 300 Vastauksia
  • 307617 Lukukerrat

Rapala240 ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Deluxe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #285 : 18.05.2022, 09:01:41 »
Käyttis 360 sedan, B230FB

B230FB
Koskematon 531 kansi
Vx3
440 suuttimet
Switzerin S2bg
Jakamaton tuubisarja
Mega 1v2.2, hukkakipinällä
Bilteman pikku cooleri

299hv/413nm 1.1bar painetta



Volvo 360GLS -84 B230FB Turbo
Volvo 740 2.3GLE -87
Volvo S80 2.5FT -09
Dodge Dart GT -69

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #286 : 18.05.2022, 21:54:08 »
Käyttis 360 sedan, B230FB

B230FB
Koskematon 531 kansi
Vx3
440 suuttimet
Switzerin S2bg
Jakamaton tuubisarja
Mega 1v2.2, hukkakipinällä
Bilteman pikku cooleri

299hv/413nm 1.1bar painetta




Minkä kokosilla siivillä puhallin?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #287 : 01.06.2022, 19:45:30 »
Käyttöauto kävi Parolan W-dynossa.
-B230fk öljysumuilla ja vahvoilla kangilla
-vakio 530 hattu M-nokalla
-MS1 v2.2, VAG 106b, bosch 630cc sumut
-mitsun 15g 7 pesällä, uuden mallinen vakiosarja, bilteman bleedi ja hukkiksen kellosta ei mitään käsitystä mistä kotoisin
-550x350x75 cooleri, lämpösällä puolella 3¨ ja kylmällä puolella 2,5¨ ahtoputki
- 3¨ ränni kahdella läpivirtaavalla vaimentimella

194,8hv/5114rpm@0,8bar
306,1nm/3477rpm@0,75bar
Lappua en saa tähän liitettyä, kun ei ole käytössä mitään pilvipalvelua. Vääntöä löytyy yli 250nm 2300rpm eteenpäin.

Seuraavaksi hommaillaan jäykempi hukkiksen kello ja vaihdetaan nokka-akseli A:han. Ahtopainetta ei saatu ylemmäs kun portti hiipi auki. Nokka-akseli vaihtuu koska selkeästi ilmaa ei enään kulje koneeseen 4600rpm jälkeen.

Päivitys tähän:
- 531 46/38 venttiileillä
- A-nokka
- 1100cc suuttimet
- masterpower r545-7
- pulssisarja
- bilteman hukkis

310hp / 6000rpm
422nm / 4300rpm
1,2bar

Tarkotus oli ajaa 1,5bar asti, mutta alko pelottamaan 13mm kankien puolesta ja tää sai riittää. Kyseisessä penkissä aika inhorealistiset lukemat niin mukavampi pitää kanget suorana.

240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Soakki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #288 : 26.08.2022, 22:37:45 »
Ensimmäinen viritysprojekti kesäautoon (240).

B200F + T
13c mitsu
Kiina cooleri
Tonin lastut
Bosch 443cc suuttimet
Martelius 3" dp + kat

~183hp @ 0.62 bar





240 F+T -90, 242 DL -80, 245 -92, V70 2.5T -08, XC90 D5 -07, V70 P2 T5 -00

Poissa Alfred Kurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #289 : 02.10.2022, 17:49:36 »
B20

92mm männät pienellä montulla
lohkosta otettu 1mm pois
venttiilit 35/44
kannen korkeus 83mm
kevennetyt nostajat
nokka ???
45:set solexit



Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #290 : 16.04.2023, 00:23:43 »
Tuli taas käytettyä harrastepeliä luultavasti perinteeksi muodostuvaan tapaan tehonmittauksessa tänäkin keväänä. Hieman päivitettyä tekniikkaa.

Vakio b230 ja 530
Vakiot imu ja uudemman mallin pakosarja, outlet avarrettu
13T ahdin
440cc suuttimet, kiina tukki ja bp-säädin
3"imm rakennettu -016
Tonin tekemät lastut
450x300 cooleri ja 3" ahtoputket
3"pakoputkisto dp:ltä taakse asti

217hp / 386nm @0,9bar



Olisi ollut tarkoitus ajaa 1,2bar ahtopaineella mutta hukkaportin kello oli eri mieltä. Toisaalta hyvä näin koska voiman siirto on vielä vakiota kytkintä lukuunottamatta ;D
« Viimeksi muokattu: 16.04.2023, 00:25:26 kirjoittanut RikuPit »

Poissa Volvoukko98

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #291 : 16.04.2023, 20:20:49 »
Oma volvo kävi penkissä ja saatiin viimevuodesta vajaa 30hp lisää.
-B230
-Wiseco
-h-profiilit
-bemarin öljysumut
-531 kansi 46/38 rst venoilla, nielut aukaistu mutta kanavakokoa ei isonnettu, siistitty hieman, jäykemmät venajouset,k nokka
-klracingin kansipahvi erillisillä liekkirenkailla
-12.9 kannen pultit
-plenum 3" kaasuläpällä
-3"ahtoputkisto
-600x300x76 välijäähy
-tial kopiodumppi
-pulssipakosarja
-garrett gtw3884r 65/64mm siivet, 1.0ar pakopesä
-60mm tial hukkaportti
-3.5" rst putkisto
-2kpl bilteman 044 pumppuja keruusäiliössä
-siirtopumppu carter p4070
-bosch 1500cc suuttimet
-aem paineensäädin
-an8 linjat
-ign1a puolat
-denso w27esr-u tulpat
-accell tulpanjohdot keraamisilla hatuilla
-egt anturit
-maxxecu race

Hukkaportin lähtö vähän on huono, ei meinannu pysyä ahdot kurissa aluksi vaikka portti on iso, ennakoita säätämällä saatiin pelaan mutta sen voisi muuutta paremmaksi.
Voimaa oli 529hp/688nm 2.2bar ja e85



Poissa Alfred Kurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #292 : 23.07.2023, 22:34:18 »


Männät 015" ylikoko
kevennetyt kiertokanget ja nostajat
venttiilit 37.5/46
kannen korkeus 82,80
R-nokka
lohkosta 0,8mm pois
45 fajssit
peltipakosarja


« Viimeksi muokattu: 23.07.2023, 22:36:14 kirjoittanut Alfred Kurki »

Poissa HHeikki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #293 : 30.08.2023, 23:54:41 »
Käyttis B230FB 520tkm kävi Ylivieskan autosähköllä

Mitsu 16T, pakopesän nielua ja hukkaportin reikää suurennettu
Uudempi pakosarja jota avarrettu
500x430x60 ic
668cc dekat
-012 imm
Tonin lastut
3" putki, yks läpivirtaava vaimennin, ei kattia

234hv / 5700rpm
307 nm / 4250rpm
0,75bar

Vääntö jäi yllättävän pieneksi :idiot2: 3000-5000rpm löytyy 300nm. 5krpm jälkeen lähtee käyrä laskemaan ja ennen rajoitinta enää 240nm.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #294 : 31.08.2023, 09:20:28 »
Tekisi mieli sanoa, että ihan normaalit väännöt tuolla kokoonpanolla ja ahtopaineella, varsinkin jos penkki näyttää sinnepäinkään oikein.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa LoLvo93

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #295 : 14.03.2024, 21:50:35 »
945 B230FK kävi Hollolassa Rostedt Motorsportilla.

- Avaamaton B230FK 441tkm
- Kiina T3/T4 ahdin A/R .63
- Lancer evo6 välijäähy(289x470x70mm)
- Luisu’s Garage pakosarja(eteen,ylös)
- 3”downpipe, Biltema 200 kennoinen-katti
- 2,5” ahtopaineella avautuva venttiili downpipessä.
- Loppuputkisto vakio
- Biltema 50mm hukkaportti
- LH2.4, Tonin bensalastu(440cc) ja sytkälastu.
- 3” IMM, tehty -16 IMM:stä
- Lastusta poiketen 850cc suuttimet ::)
- Säädettävä bensapaineensäädin.
- Biltema 220LPH pumppu.
- Vaihteisto GS6-37DZ

Tulokset:

245hv @ 5063rpm
368Nm @ 4493rpm
Ahtopaine 1,1bar
Dynamometri: Dynolyze.
Polttoaine: e98
- 945 B230FK GS6-37DZ
- 3kpl jatkeita.
- 300E

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #296 : 28.04.2024, 14:03:39 »
Dynolyzessä jälleen käynyt Volvo 240 B230FK

- A-nokka
- 440cc suuttimet ja -012 IMM
- ECU ja EZK lastut
- Hukkakipinä
- Vakio pakosarjan outlet avarrettu
- 13T ahdin
- 265lph b-pumppu
- Sähköflekti
- 400x300 cooleri
- 3" ahtoputket
- 3" koko pakoputkisto

1,2-1,3bar ahtopaineella työnsi 241hp ja 428nm

N. 4500rpm kohdalla AFR notkahti 10,5 hujakoille. Ei siinä kohtaa tajuttu vielä että se oli LH:n ohjaama nakutusrikastus ja ennakon myöhäistys. Sittemmin tehty 3 asteen ennakon myöhäistämis modi mutta ei vielä poljettu sen kummemmin.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #297 : 29.04.2024, 07:10:39 »
Olisi mukavaa tietoa onko kyseessä whp vai koneteho, varsinkin kun napadynossa ajettuja kyseessä. Jos koneteho, niin mitä ollut napateho mistä konetehoksi muutettu jollakin häviömäärällä.

Sikäli whp lukemat on kiinnostavampia, ne kertovat sen, mitä voimalinjan läpi välittyy perille.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #298 : 29.04.2024, 11:08:30 »
Olisi mukavaa tietoa onko kyseessä whp vai koneteho, varsinkin kun napadynossa ajettuja kyseessä. Jos koneteho, niin mitä ollut napateho mistä konetehoksi muutettu jollakin häviömäärällä.

Sikäli whp lukemat on kiinnostavampia, ne kertovat sen, mitä voimalinjan läpi välittyy perille.

Viimeisimpään jos meinaat, niin varmaan koneteho kyseessä ja 13% voimansiirtohäviöllä saa pyörätehon. Samassa paikassa viimeviikolla käytin oman ja tuota juuri kyselin että kumpaa se näyttää.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #299 : tänään kello 09:24:41 »
Tehtiin noin 550tkm hinkatulla b200f moottorilla nokkatestejä. Ainakin kerran avattu kone kun kansipahvi lahosi ja se täytyi vaihtaa, mutta muuten ei ole moottorille tehty yhtään mitään.

Aloitettiin tietysti vakiolla M nokalla, sitten H ja K ja viimeisenä VX3 joka jäi paikalleen. H ja K antoi noin suunnilleen samanlaiset voimat kuin VX3 mutta tyhjäkäynti meni hassuksi. Kokeilujen lomassa selvisi, että viskon puuttuminen antaa noin 5hv ja 5nm enemmän. Lapun vedoissa kuitenkin visko paikallaan. M nokalla jarrut ihmeissään valtavista voimista ja käyrä näyttää 6nm enemmän vääntöä kuin VX3, sen kohdan voi silmillään piirtää yhtä huonona molemmilla nokilla.

Vertailuna voisi ottaa vaikka täysin vakion K11 isolohko 1348cc  Micran, se antoi 67hv ja n.100nm navalle. Jotta kyllä on meidän pitkäkaton kone luovuttanut osan voimistaan vuosien saatossa.

Varsinaisella käyttöalueella on sama mikä keppi kannessa on, kaikilla tulos vahvistaa saman minkä perseellään tuntee ajossa. On inkkarit karanneet kanootista ja peli ei etene ;D

Mutta oli mielenkiintoista tehdä kokeiluja, täytyisi tehdä sama joskus jääliukuriin. Kokeilla A nokan tilalle H, K ja V kun nämä löytyy hyllystä. Siinä koneena on paljon pieksetty B23 hx40. Olisi vaan aikaa ja viitseliäisyyttä tehdä kokeiluja, oikeasti lähinnä kiinni viitseliäisyydestä. Paljon kaikkea tekemistä niin jää omat laitteet ajamatta.

Lukemat WHP, tämä välittyy oikeasti navoille voimalinjan läpi. Moottoritehoa voi kuvitella niin paljon kuin omat "hattuvakiokertoimet" antaa myöden, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän ;)




korjattu micran kuutiotilavuus oikeaksi...
« Viimeksi muokattu: tänään kello 16:46:24 kirjoittanut Wompatti »

 

Futurez  Kulkukoira