Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin

  • 26 Vastauksia
  • 12544 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« : 10.05.2018, 16:52:46 »
Pidempään manannut kun kärryä pitäisi pimmeeseen nurkkaan ajaa, niin pimmeeseenhän se menee. Joskus kysyin, jotta mitä se maksaa sinisellä tiskillä vaihtaa 7 pinninen 13 pinniseen. Vastaus oli jotain vajaa viissataa.... Nii, pirssinä on Osku XC90 T5 AWD 2006. Sillä kun omakotitaloasujan erilaisia asioita pittää hoitaa pieniä ja suurempia taakkoja....

No asia jäi silloin silleen ja konstina käytin magneetti/akku led valoja. Sen nyt tiedät, ettei ne aina ollu matkassa - saati sitten latingissa. Tässä jokin aika sitten tuli juttua ko asiasta uudelleen ja arvelivat, että kun alkuperäinen 7 pinninen on jo käytössä niin ei se 13 pinniseen siirtyminen voi olla kovin vaikeaa.

Varaosatiskille painelin ja ihmettelemään johtosarjoja ja kytkentäboxeja. Ajatuksena kun oli, että se boxikin pitää vaihtaa ja ohjelmoidakin = maksaa kuitenkin rahaa.

Sanoi varaosatiskiltä, että ettei nyt oikein ymmärrä, miksi pitää vaihtaa boxi kun boxin varaosanumero on kummassakin sarjassa aivan sama. Pienen selvittelyn jälkeen löytyi se koodauksenkin tarve: Jos kärry on kytkettynä ja käytetään sumuvaloa, niin ohjelmallisesti auto sytyttäisi vain kärryn valon jättäen auton valon rauhaan. ;)

Piuha (maksoihan se sekin, mutta ompahan nyt kuitenkin "originaali") on tallissa ja kärryssä on ollut jo pidempään se 13 napainen. Samalla ajattelin muutenkin katsoa sen 20 vuotta vanhan kärryn sähköt ja lamput uudelle vuosituhannelle. PIti vaan laittaa tämäkin tarina tänne. Varmaan olisi kuulunut tuonne projektien puolelle tämäkin. Ylläpito ystävällisesti siirtää sitten.

Sanoivat samantein sinisen huollon puolella, että nykyautohin ei enää 7 napaisia saa kuin erikseen tilaamalla. 13 napaisia laitetaan, kun vedettävät vaunut (vissiin asuntovaunut) alkaa olla silltä tavalla varusteltuja tms. Yks lysti, näin kertoivat.

Joku perjantai ehtoo täytyy ottaa työn alle ja vaihtaa se piuha - ja toivoa että toimii heittämällä.

Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #1 : 10.05.2018, 17:16:17 »
Eikö tuohon muka olisi riittänyt adapteri 7 pinnisestä 13 pinniseen?

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #2 : 10.05.2018, 17:38:13 »
Piuhan vaihto riittää. Boksi on sama ja periaatteessa se sumuvalo ei muutu mitenkään, niin siellä pitäisi olla se ohjelma sisässä jo ennestään.
Ite vaihdoin pelkän piuhan 8x1,5+5x2,5 eli tuli vaunun kannalta kunnollinen johdotus samalla ja sekä jatkuva virta että lataus kytketty.

Eikö tuohon muka olisi riittänyt adapteri 7 pinnisestä 13 pinniseen?

No eihän se, jos tarvii sinne peruutusvalon  ;)

Sehän kannattaa huomioida, jos katsastaa uudempaa jarrullista, sekä sumuvalon että peruutusvalon on toimittava leimalle.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #3 : 10.05.2018, 18:56:58 »
Piuhan vaihto riittää. Boksi on sama ja periaatteessa se sumuvalo ei muutu mitenkään, niin siellä pitäisi olla se ohjelma sisässä jo ennestään.
Ite vaihdoin pelkän piuhan 8x1,5+5x2,5 eli tuli vaunun kannalta kunnollinen johdotus samalla ja sekä jatkuva virta että lataus kytketty.

No eihän se, jos tarvii sinne peruutusvalon  ;)

Sehän kannattaa huomioida, jos katsastaa uudempaa jarrullista, sekä sumuvalon että peruutusvalon on toimittava leimalle.
Elikkä kun vien katsastuksen jarrullisen kärryn ja minulla on 7 mapainen pistoke, niin oletko sitä mieltä ettei mene katsastuksessa läpi, kun peruutusvalon ei toimi, en oikein jaksa uskoa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #4 : 10.05.2018, 19:05:01 »
Elikkä kun vien katsastuksen jarrullisen kärryn ja minulla on 7 mapainen pistoke, niin oletko sitä mieltä ettei mene katsastuksessa läpi, kun peruutusvalon ei toimi, en oikein jaksa uskoa.

Mulla ei ole koskaan ollut vm. -04 asuntovaunun katsastuksessa puhetta peruutusvalosta. Yhdessä katsastuksessa väänsin insinöörin kanssa kättä vaunun sumuvalosta kun vetoautona oli 940 Volvo, jossa 7-nastaan tulee jatkuva +12V. Lopulta uskoi, että ei ole mitään järkeä pitää sumuvalopolttimoa paikoillaan kun se vain palaisi jatkuvasti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #5 : 10.05.2018, 20:07:09 »
Elikkä kun vien katsastuksen jarrullisen kärryn ja minulla on 7 mapainen pistoke, niin oletko sitä mieltä ettei mene katsastuksessa läpi, kun peruutusvalon ei toimi, en oikein jaksa uskoa.

Mikäli katsuri hylkää tuon perusteella niin vaadi kirjallinen selvitys, mistä navasta 7-napaisessa pistotteesta pitäisi peruutusvalolle tieto tulla.

Ei ole moista toimintoa ko. napamäärällä varustetussa laitteessa.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #6 : 11.05.2018, 08:21:58 »
Elikkä kun vien katsastuksen jarrullisen kärryn ja minulla on 7 mapainen pistoke, niin oletko sitä mieltä ettei mene katsastuksessa läpi, kun peruutusvalon ei toimi, en oikein jaksa uskoa.

Vuosi 10.7.2011 tai uudempi.
Lainaus

TRAFI/20083/03.04.03.03/2012

3.6 Vetoauton ja perävaunun välinen valaisinkytkentä
10.7.2011 tai sen jälkeen ensimmäisen kerran käyttöönotetussa O2-luokan perävaunussa ja
O2-luokan perävaunun vetoon käytettävässä autossa tulee olla 13-napaiset valaisinpistokkeet
perävaunun valaisimien kytkemiseksi autoon. Vanhemmissa autoissa ja O2-luokan perävau-
nuissa riittää 7-napainen pistoke.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #7 : 11.05.2018, 09:39:17 »
Noniin. Tuo on hyvä tieto, jos sumarin käyttö menisi näin tällä piuhan vaihdolla. Löytyisi vielä se hetki, että ehtisi. ::)

Niin, kyllä se seittemännapaisesta loppuu paikat jos meinaa laittaa pakkivalot kärrylle. Jossain olen kyllä nähnyt myös 7N ja 7S pistokkeet eli 2x7 pinninen pistoke.

Tuo 7 pinninen liitin on ollut ajan saatossa useimmiten melkoinen murheenkryyni. Yhden auton/kärryn yhdistelmässä ei niinkään haitannut, mutta kun ei ne liitännät aina ollu nii standardeja niin väljyyttähän niihin kertyi. Sen takana tuleva huomasi. Ja ne maadotuskytkennät... nojoo. se on sitten jo oma juttunsa.

Tuota en tiennytkään, että siitä ihan pykälä on mainittu. En minä mistään mitään tiedä, mutta jotenkin vaikuttaa siltä tämä 13 napainen olisi mekaanisesti tolkullisempi ja enemmän vähemmän standardisoidumpi. No, näistä piuhoista aina niin tiedä  :uglystupid2:
Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #8 : 11.05.2018, 10:58:52 »
Onhan se pinnijärjestys ollut molemmissa standardi jo vuosikymmeniä. 7-napaisen 2.nastaa sai aikanaan käyttää valinnaisesti sumuvaloon, peruutusvaloon tai lataukseen, mutta onhan sekin ollut virallisesti pelkkä takasumari jo parikymmentä vuotta.

Onhan tuo 13 napaisen mekaniikka paljon parempi, kun sitä ei voi nitkuttaa pilalle kiinnityksessä ja irroituksessa  ;)
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #9 : 11.05.2018, 14:38:27 »
Sanoivat samantein sinisen huollon puolella, että nykyautohin ei enää 7 napaisia saa kuin erikseen tilaamalla. 13 napaisia laitetaan, kun vedettävät vaunut (vissiin asuntovaunut) alkaa olla silltä tavalla varusteltuja tms.

Auton mukanahan tulee aina pyytämättä adapteri 13 -> 7 vanhojen kärryjen hinausta varten. En näe mitään syytä olla autossa suoraan 7-pinninen töpseli.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #10 : 24.05.2018, 18:52:44 »
Auton mukanahan tulee aina pyytämättä adapteri 13 -> 7 vanhojen kärryjen hinausta varten.

Sinisellä asensivat koukun käytettyyn Volvoon niin ei tullut mitään adaptereita mukana. Olis kyllä siihen hintaan saanut tulla.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #11 : 24.05.2018, 19:12:01 »
Sinisellä asensivat koukun käytettyyn Volvoon niin ei tullut mitään adaptereita mukana. Olis kyllä siihen hintaan saanut tulla.

No on kyllä vähän huonosti paketoitu varuste ja nihkeä palvelu.

Tarvikeputkan kautta joutuu menemään erikseen mutkin moisen takia, esim. Motonetistä kympillä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/481223/Pistorasia-adapteri-auto13vaunu7-lyhyt

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #12 : 24.05.2018, 20:46:49 »
No on kyllä vähän huonosti paketoitu varuste ja nihkeä palvelu.

Tarvikeputkan kautta joutuu menemään erikseen mutkin moisen takia, esim. Motonetistä kympillä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/481223/Pistorasia-adapteri-auto13vaunu7-lyhyt

Joo ei ole hinnan kiroissa moinen adapteri ja ostinkin heti. En ollut edes tietoinen että nuo stöpselit on muuttunu ja oli hieman ihmettelemistä että miksi nämä ei sovi. Ehkä se adapteri kuuluu pakettiin mutta unohtunut antaa.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #13 : 04.06.2018, 14:58:24 »
Noniin  ;)

Nyt on toteutettu kärryn osalta sähkötoimituksen muutos. Samalla tuli parikymmentävuotta vanhan kärryn sähköjuttuja muutenkin vähän tarkasteltua. Ja muutama tovi menikin, että mikä ihme.... :P Ei ne niin kummallisia (pitäisi) ole. Vika löytyi kärryn valokytkennöistä ja seuraus autosta (sulake palanut).

Päädyin ratkaisuun, missä kärrypään sähköt jaetaan rasiassa. Muistaakseni motonetistä liitinrasian https://www.motonet.fi/fi/tuote/481258/Jakorasia-140x96mm-12-piirinen24-napainen , joka sopii tarkoitukseen loistavasti. Kyllä. Rasia on 12 piirinen ja systeemi 13 kytkentäinen, mutta sopii asiaan. Toki voi tehdä suoria kytkentöjä ja vetää päälle sitten vaikka liimallista kutistesukkaa. Lähinnä huollettavuuuden ja muutoksien tekemisen vuoksi tällainen rasia ratkaisu.

Näitä tarvikkeita on pitkin aikaa tullut haalittua sieltä mistä on sattunut saamaan. Hassua on, että vaikka standardi on ollut 10 vuotta käytössä, ei mainitussa varaosaliikkeessä ole esimerkiksi valmiita johtosarjoja tarjolla. Ei edes kärryihin erikoistuneessa putiikissa (tai sitten ne on niin kaukana....tms). Adaptereita myydään melkein ruokakaupassakin.

Erilaisia verkkosivuja on kyllä vaikka muille jakaa miten liittimet kytketään ja miten mikäkin napa on mihinkäkin. Ja ihan kotomaankielelläkin. Siihen se sitten jäikin.  Brittiäiseltä Caravaanari sivulta löysin pitkän selvityksen näistä kytkennöistä. Kielitaitoisille sähkösäätäjille mielenkintoista luettavaa mm johtimien paksuuden suosituksista. Linkki kohta tuossa alempana.

Itseäni kiinnosti lähinnä se, että miten "kerrotaan autolle" että kärry on kytketty. Ainakin Osku (XC90) tietää kärryn olevan olemassa kun tuplavilkkuvalo tulee mittaritauluun - siis jo 7 napaisella kytkennällä. Pääasiallisin tarkoitushan on se, että saan a) peruutusvalot kärryyni b) lisäsähköliitännät tarvittaessa vaikka lisäakulle tms työvalolle. Ja olkoon c) sitten se toisinaan tarpeellisen sumuvalon palaminen vain siinä viimeisessä jonossa olevassa (kärryssä). Luonnollisesti kuten mainitussa artikkelissa mainitaan parempi vesitiiveys, parempi liitäntöjen luotettavuus.

Ensin ajattelin, että kun maadotuspisteitä on kolme - voin napata nämä yhteen. Artikkelissa nimenomaisesti mainitaan, ettei niin kannata tehdä. Perusteena oli, että kyseisten toimintojen taustalla on omat maadotuspisteet auton päässä. Onhan se auto yksi maadotus sinänsä, mutta kun kerran näin erityisesti mainittiin niin jätin kyseiset maadotukset omikseen. Kyseessä on siis valojen oma maadotuspiste (1-8 kytkennät) ja sitten jatkuvan sähkön ja auton käydessä sähkön maadotukset. Näissähän virtaa kulkee hieman eri tavalla,  joten ymmärrettävää tuo eriytetty.

Niin se kytkentä, että auto "tietää" kärryn olevan olemassa. Normikäytössä autossa on tietyt säädöt mm vaihdelaatikon suhteen. Joissain sitä voi säätää jostain ekonoomisesta sporttiseen tai silta väliltä. Toisaalta, kun kärry painaa toista tonnia voi tietysti vaihtamisen ennakointi ja liikkeelle lähdöt vaatia hieman erilaista. En minä näistä mitään tiedä, mutta sinänsä kuullostaa loogiselta. Vastaus löytyi artikkelista ja ihan omana kohtanaan. Luvussa 3.5.16 kerrotaan "13- pin caravans pin 12 to pin 3". Eli auton suunnasta tulevan johtimen nro 12 kytkin tuohon nro 3  (maadotus 1-8) kanssa samaan. Näin näppärästi 12 liitinparia riittää tämän 13 napaisen johdon ja kärryn liittämiseen toisiinsa.   

Tässä tämä artikkelihttps://www.caravanclub.co.uk/media/1022790/towbar-wiring-mo.pdf

Kyseisen rasian laitoin liimalla (jotain autoteollisuuden suosittelemaa koriliimaa) kiinni kärryn aisan alle. Toki sen olisi voinut laittaa vaikka lavan alle, mutta kun sattui jostain hankkimani 15 napainen johto olemaan niin lyhyt.

Johto kun on monisäikeinen, niin päihin puristelin holkit. Muiden harrasteiden vuoksi investoin myös kunnollisiin puristuspihteihin myös. Kytkentärasian pää saikin sitten kokovartalomuovitetut "abikot" ja asianmukaisesti puristeltuna.

Sitten seuraava projekti onkin laittaa niitä peruutusvaloja, uusia ne takavalot konsanaan ja laittaa rapakaarien taakse peruutusvalot (ledejä meinasin).

(sorry, en muista miten noi linkit sai näppärämmin tekstin sisään)
« Viimeksi muokattu: 04.06.2018, 15:22:20 kirjoittanut Teme »
Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Vetokoukun sähköt - muutos 7->13 pin
« Vastaus #14 : 05.06.2018, 13:21:27 »
Noniin  ;)

Nyt on toteutettu kärryn osalta sähkötoimituksen muutos. Samalla tuli parikymmentävuotta vanhan kärryn sähköjuttuja muutenkin vähän tarkasteltua. Ja muutama tovi menikin, että mikä ihme.... :P Ei ne niin kummallisia (pitäisi) ole. Vika löytyi kärryn valokytkennöistä ja seuraus autosta (sulake palanut).

Päädyin ratkaisuun, missä kärrypään sähköt jaetaan rasiassa. Muistaakseni motonetistä liitinrasian https://www.motonet.fi/fi/tuote/481258/Jakorasia-140x96mm-12-piirinen24-napainen , joka sopii tarkoitukseen loistavasti. Kyllä. Rasia on 12 piirinen ja systeemi 13 kytkentäinen, mutta sopii asiaan. Toki voi tehdä suoria kytkentöjä ja vetää päälle sitten vaikka liimallista kutistesukkaa. Lähinnä huollettavuuuden ja muutoksien tekemisen vuoksi tällainen rasia ratkaisu.

Näitä tarvikkeita on pitkin aikaa tullut haalittua sieltä mistä on sattunut saamaan. Hassua on, että vaikka standardi on ollut 10 vuotta käytössä, ei mainitussa varaosaliikkeessä ole esimerkiksi valmiita johtosarjoja tarjolla. Ei edes kärryihin erikoistuneessa putiikissa (tai sitten ne on niin kaukana....tms). Adaptereita myydään melkein ruokakaupassakin.

Erilaisia verkkosivuja on kyllä vaikka muille jakaa miten liittimet kytketään ja miten mikäkin napa on mihinkäkin. Ja ihan kotomaankielelläkin. Siihen se sitten jäikin.  Brittiäiseltä Caravaanari sivulta löysin pitkän selvityksen näistä kytkennöistä. Kielitaitoisille sähkösäätäjille mielenkintoista luettavaa mm johtimien paksuuden suosituksista. Linkki kohta tuossa alempana.

Itseäni kiinnosti lähinnä se, että miten "kerrotaan autolle" että kärry on kytketty. Ainakin Osku (XC90) tietää kärryn olevan olemassa kun tuplavilkkuvalo tulee mittaritauluun - siis jo 7 napaisella kytkennällä. Pääasiallisin tarkoitushan on se, että saan a) peruutusvalot kärryyni b) lisäsähköliitännät tarvittaessa vaikka lisäakulle tms työvalolle. Ja olkoon c) sitten se toisinaan tarpeellisen sumuvalon palaminen vain siinä viimeisessä jonossa olevassa (kärryssä). Luonnollisesti kuten mainitussa artikkelissa mainitaan parempi vesitiiveys, parempi liitäntöjen luotettavuus.

Ensin ajattelin, että kun maadotuspisteitä on kolme - voin napata nämä yhteen. Artikkelissa nimenomaisesti mainitaan, ettei niin kannata tehdä. Perusteena oli, että kyseisten toimintojen taustalla on omat maadotuspisteet auton päässä. Onhan se auto yksi maadotus sinänsä, mutta kun kerran näin erityisesti mainittiin niin jätin kyseiset maadotukset omikseen. Kyseessä on siis valojen oma maadotuspiste (1-8 kytkennät) ja sitten jatkuvan sähkön ja auton käydessä sähkön maadotukset. Näissähän virtaa kulkee hieman eri tavalla,  joten ymmärrettävää tuo eriytetty.

Niin se kytkentä, että auto "tietää" kärryn olevan olemassa. Normikäytössä autossa on tietyt säädöt mm vaihdelaatikon suhteen. Joissain sitä voi säätää jostain ekonoomisesta sporttiseen tai silta väliltä. Toisaalta, kun kärry painaa toista tonnia voi tietysti vaihtamisen ennakointi ja liikkeelle lähdöt vaatia hieman erilaista. En minä näistä mitään tiedä, mutta sinänsä kuullostaa loogiselta. Vastaus löytyi artikkelista ja ihan omana kohtanaan. Luvussa 3.5.16 kerrotaan "13- pin caravans pin 12 to pin 3". Eli auton suunnasta tulevan johtimen nro 12 kytkin tuohon nro 3  (maadotus 1-8) kanssa samaan. Näin näppärästi 12 liitinparia riittää tämän 13 napaisen johdon ja kärryn liittämiseen toisiinsa.   

Tässä tämä artikkelihttps://www.caravanclub.co.uk/media/1022790/towbar-wiring-mo.pdf

Kyseisen rasian laitoin liimalla (jotain autoteollisuuden suosittelemaa koriliimaa) kiinni kärryn aisan alle. Toki sen olisi voinut laittaa vaikka lavan alle, mutta kun sattui jostain hankkimani 15 napainen johto olemaan niin lyhyt.

Johto kun on monisäikeinen, niin päihin puristelin holkit. Muiden harrasteiden vuoksi investoin myös kunnollisiin puristuspihteihin myös. Kytkentärasian pää saikin sitten kokovartalomuovitetut "abikot" ja asianmukaisesti puristeltuna.

Sitten seuraava projekti onkin laittaa niitä peruutusvaloja, uusia ne takavalot konsanaan ja laittaa rapakaarien taakse peruutusvalot (ledejä meinasin).

(sorry, en muista miten noi linkit sai näppärämmin tekstin sisään)

Hyvä, että homma nyt toimii.

Volvon kannalta sillä 12-navalla ei ole merkitystä, kun auton päässä sille johdolle ei ole kytkentää. Volvon järjestelmä tunnistaa kärryn olemassaolon parkkien virrankulutuksesta - josta johtuen jossain 04-07 välillä valmistetuissa ei toimi pelkillä ledeillä varustetut kärryt, vaan vaatii sinne vastukset kuluttamaan virtaa.

Tarvikeliike on johdossakin myynyt sitten 13-napaisen kohdalla eioota ja tilalle myyty 15x1.5 piuhaa? :(
Hyvinvarustetusta liikkeestä pitäisi saada oikea 13-napainen kaapeli, jossa on 8x1.5+5x2.5 johtimet. johdot 3. 9. 10. 11. ja 13. on niitä 2.5 neliöisiä ;)

Mutta peräkärryssä virrat on senverran pieniä, että 1.5 neliön piuha kyllä riittää. Vaunussa valojenkin maa on hyvä olla 2.5 neliöinen, kun parkkeja voi olla yhteensä 20kpl ja pahimmassa tapauksessa hetkellinen kulutus yhteensä 150W luokkaa. Latauksissa taas lisäneliöllä poistetaan häviöitä.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

 

Ateho  Elekma