Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vovo 740 320cdi

  • 8 Vastauksia
  • 4470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vovo 740 320cdi
« : 10.06.2019, 23:02:40 »
Laitetaan nyt tännekin hieman juttua tästä kevään aikana tehdystä projektista.

Rakensin inssityönä tuommoisen 740 mersun om613 koneella ja 722.6 vaihteistolla. Aihiona oli vm.91 facelift farkku. Tekniikka on peräisin 320cdi väyrys mersusta. Ecu on muokattu Heikkisen Jarin toimesta ja vaihteistoa ohjataan ofgearilla.

 Sain viime viikolla auton muutoskatsastettua tekniikalle, mutta projekti jatkuu.

Seuraavana olisi luvassa ulkokuoren siistimistä ja tehojen lisäystä. Kone on toistaiseksi vakio.  Hyllystä löytyy jo suurempi korkeapainepumppu ja billet kompurasiipi

Harkinnassa olisi myös vahvempi/harvempi perä. Nyt kiinni 1031 3.74 välityksellä. Mersun vakio on 2.65. Ilmeisesti gm 12 pulttinen olisi paras vaihtoehto. Onko täällä kyseisten perien kanssa veivanneita?

Hakusessa olisi myös hopean 740 faceliftin peltiosia. Jos semmoisia sattuu pyörimään nurkissa niin ostaisin mielelläni pois.  Konepelti, lokarit, tuulilasin aluspelti ja etupuskuri. Myös konttiin tuleva lisäistuin on hankintalistalla kun on näköjään otteessa.

Ja jos herää jotain kysymyksiä projektiin liittyen niin voi vapaasti kysyä.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2019, 23:24:34 kirjoittanut koge »

Poissa koge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #1 : 11.06.2019, 09:15:50 »
Ajelin aamulla volvolla töihin Keravalta Hämeenlinnaan. Kyllä tuo perä on aivan liian lyhyt. 100kmh ja 3000rpm. Siihen olisi saatava ensiapua, jotta autolla voi ajaa. Multa löytyy varaperä 3.54 välityksellä, mutta 3.3 jotakin lienee vielä kohtuu yleinen? 3.13 taitaa olla pisin mitä tehty, mutta harvinainen.

 Löytyisikö keltään tuota 3.54 pidempää perää? Vaihdossa löytyy nuo 3.73 ja 3.54. tai rahaa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #2 : 11.06.2019, 18:13:04 »
Aikas harvinaisia ne 3.3 1031 perätkin on.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #3 : 11.06.2019, 22:17:51 »
Tässä olisi 3.07 1030 perään:
http://bakaxel.se/utvaxlingar-till-slutvaxel/utvaxling-volvo-3-08.html
Voisi varmaan olla toimiva, mutta ei taida mennä ihan heittämällä: "Det är lite trix att få till det bra genom att det inte är en orginal volvo utväxling."
E: näköjään markkinapaikalla on 3,31 perä myynnissä: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=108303.0
« Viimeksi muokattu: 11.06.2019, 22:21:39 kirjoittanut Acke »

Poissa koge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #4 : 12.06.2019, 15:26:20 »
On vain melkolailla kaukana ja melko hyvän hintainen. Saakohan noita 3.31 irtovälityksiä mistä jos vaihtaisi ensihätään pelkän välityksen nykyiseen perään? Hirveästi ei viitsi rahaa ja vaivaa tuohon vakioon laittaa. Mielummin sijoittaisi sitä suoraan gm perään

Tuossa laskeskeltiin että alla olevilla renkailla 120kmh ajettaessa eri perillä kiertää seuraavasti:
3.73 ->3100rpm
3.54 ->2950rpm
3.31 -2750rmp

Vakionahan tuossa on ollut 2.65 jolla kiertää reilu 2000rpm/120kmh.

Ehkä tuolla 2750rpm jo sinnittelisi tovin
« Viimeksi muokattu: 12.06.2019, 15:36:44 kirjoittanut koge »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #5 : 29.06.2019, 22:33:49 »
Mulla on tossa allekirjoituksen vehkeessä TDI:n perässä tuo sama 722.6, perävälityksenä pisin mitä on volvolta saanut eli 3,15. Myyjän mukaan jostain 240 poliisiautosta peräisin, niiden lisäksi noita on kai ollut jossain 760 D24T automaateissa tjsp...

Kierrokset 120 vauhdissa huitelee siellä jossain 2600-2700rpm välissä muistaakseni, mielestäni tällekin koneelle ihan liikaa. Etuvetoisessa, josta tuo kone on siis lähtöisin, taitaa 120 vauhdissa olla alkujansa 2500rpm.

Että onhan se 3,15:kin askel parempaan päin jos sellanen sattuu löytymään, mutta kannattaa varmaan suoraan laittaa se gm jos niitä löytyy alle 3 välityksellä.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa koge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #6 : 16.07.2019, 13:54:40 »
Nyt on volvossa ohjelma. Alkoi liikkumaan ihan mukavasti. Löylyä pitäisi olla sen 300hp ja 650nm. Alkuperäinen kp pumppu ei vain taida jaksaa tuottaa haluttua railipainetta. Sammuu kun pitää pidempään kaasua pohjassa. Nyt on 400cdi pumppu menossa tilalle ja ahtimeen vaihtuu billettisiipi.  Joskos se kohta liikkuisi.


Poissa koge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #7 : 16.07.2019, 15:19:49 »
Mulla on tossa allekirjoituksen vehkeessä TDI:n perässä tuo sama 722.6, perävälityksenä pisin mitä on volvolta saanut eli 3,15. Myyjän mukaan jostain 240 poliisiautosta peräisin, niiden lisäksi noita on kai ollut jossain 760 D24T automaateissa tjsp...

Kierrokset 120 vauhdissa huitelee siellä jossain 2600-2700rpm välissä muistaakseni, mielestäni tällekin koneelle ihan liikaa. Etuvetoisessa, josta tuo kone on siis lähtöisin, taitaa 120 vauhdissa olla alkujansa 2500rpm.

Että onhan se 3,15:kin askel parempaan päin jos sellanen sattuu löytymään, mutta kannattaa varmaan suoraan laittaa se gm jos niitä löytyy alle 3 välityksellä.

Ne on nuo 3.15 melko kiven alla. Koitan nyt alkuun löytää tuon 3.31. Jaksaapahan ainaki mennä. Ihan mielenkiintoinen tuo sun vaihteiston ohjaus. Mulla ei riittänyt moti alkaa näpräämään nii hain ofgearin. Ihan toimivan oloinen kampe sekin on. Vielä olisi vaan säätämistä. Sanottaisiinko että ei jää vaihto epäselväksi :D

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Vovo 740 320cdi
« Vastaus #8 : 25.07.2019, 20:49:33 »
3.15 on kieltämättä melko harvinaisuus, itellä kävi niin säkä että löyty aikanaan ihan naapurikylältä.

Olefejeriä mietin kans aikanaan tuohon, mut tuli nyt tehtyä arduinolla ite koko roska. Sai niin sanotusti vapaat kädet kaikkeen.

Ne vaihdothan onkin parempi laatikon kannalta olla kovempia, säästyy kytkinlevyt. Millanen toi ofgear toteutus on, mittaako se laatikon välityssuhteesta että vaihde meni sisään? Vai huomauttaako se jos laatikko luistaa? En oo koskaan ko. ohjainta käsitellyt...

Ja mitä varianttia tuo laatikko on tarkalleen? Mun oma on lähtöisin ilmeisesti samasta 320cdi -koneesta kun mitä sulla on, mun laatikon tarkka tyyppi on 722.626.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Proturbo  Autodiagnoosi