Elekma  Autoracing

GSF Dyno

  • 2 Vastauksia
  • 1633 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
GSF Dyno
« : 13.09.2020, 09:26:04 »
Sain ajatuksen tehdä tästä aiheesta topikin, kun kyseisen softan toiminnasta kyseltiin ja voisi ollakkin hyvä saada paremmin tietoa muillekkin jos tästä olisi jollekkin toisellekkin apua.

Kehittäjän sivu, jossa ohjeet ja latauslinkki:
http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html

Suomenkielinen ohje, jonka tehnyt toisen foorumin käyttäjä:
http://www.motot.net/wiki/GSF_dyno

Heti alkuun on hyvä mainita, ettei teholukemat ole 100% luotettavia - aina on virheen mahdollisuus.
Ja vertailukelpoisuus kaupallisiin dynoihin ei toimi, omien kokemuksien mukaan luvut ainakin olleet vähän vähemmän mitä dyno antanut (näin ainakin mopojen kanssa).

Hyvän tarkkuuden mahdollistaa tulpanjohdon tai suorasytkän kanssa puolan ympärille pyöritetty esim. mikrofonilla varustetuista nappikuulokkeista napattu johto (tod.näköisesti tarviit myöskin jatkojohdon) ja kytket sen puhelimeen.
Sitte vaan ottaa äänityksen (suosittelen hankkimaan sovelluksen jolla onnistuu suoraan .wav tiedostomuotoon tallennus! Mikäli puhelimen omalla ei onnistu).

Äänitys eli vedon mittaus itsessään tapahtuu näin:
Mahdollisimman tasainen, suora tie ja esimerkiksi 3. vaihteella kierrokset 1500rpm, äänitys päälle (pari-kolme sekuntia pitää kierrokset) ja kaasu pohjaan rajoittimella tai mihin asti haluaakaan kierrättää ja tallenna äänite.

Sitten siirrät äänitiedoston tietokoneelle ja avaat gsf dynon, laitat oikeat parametrit ja ulkolämpötilan (sekä ilmanpaineen jos luotettavan tiedon saat jostain helposti).
Sitten avaat äänitiedoston gsf dynolla ja "calculate graphs" -> käyriä ilmestyy kuvalle joista täytyy valita oikea (näet kierroksista).
Musta ohut viiva on se mikä kertoo mitä käyrää gsf dyno aikoo laskea, eli putsaa ylimääräiset siten että musta viiva seuraa sitä oikeaa käyrää.
Sen jälkeen seuraava ja ruudulle ilmestyy tehokäppyrä.

Tässä esimerkki, tosin esimerkissä nyt BMW 523 E39 '99 (vakio) lähinnä siksi että sillä paras toistettavuus ja tarkimmat käppyrät ollut.



Filter length arvoa muuttamalla saa käyrää tasaisemmaksi halutessaan, kyllä.

Muutama juttu mitä hyvä tietää:
- mittaa vetävien pyörien ympärysmitta esim. teipin avulla - se on aina vertailukelpoisuudesta ja tarkkuudesta pois jos laskee esim. 205/55R16 mukaan!
- frontal area, drag coefficient (cd value) löytyy useimmiten netistä hakemalla, näissäkin tosin lähteistä riippuen syystä x heittoja eli kannattaa tarkastaa parista kolmesta eri lähteestä jos epäilyttää!
- massan tarkkuus ei ole "niin justiinsa", ulkomuistista heitettynä 1500kg massalla ja noin 150hp moottori, massan vaikutus 30kg suuntaan tai toiseen oli tasoa "muutama hp". Eli jos siinä on 5kg heitto, ei näy oikeastaan missään.
- riittävän pitkä veto, usein yli 10s riittää (liian lyhyt veto = tehot jää vajaaksi, jo sen vuoksi ettei kone saa riittävästi kuormaa)
- tehokäppyrät ovat lähinnä omaan käyttöön juuri kyseisen auton (tai mp, mopon tai ruohonleikkurin) muutoksien vertailuun, eli tarkoituksena ei ole saada teboilin kahvipöytään kehuskelun aihetta (gsf dynon lukemat tietäen, niitä ei ole luvassa muutenkaan) - toki riittävä tarkkuus, niin miksei voisi vertailua tehdäkkin
- automaatin (ei cvt) kanssa onnistuu gsf dynotus kun ottaa pakkovaihteella, tällöin ainakin oman V40 kanssa joutuu alle 3000rpm painamaan noin puolella kaasulla ettei heitä pienempää vaihdetta päälle
- etsi hiljainen, turvallinen ja mahdollisimman tasainen sekä suora tie jonka pituus riittää vedon ottamiseen sekä riittävä jarrutusmatka! Samaa paikkaa kannattaa jatkossa käyttää, jotta vertailukelpoisuus pysyy mahdollisimman hyvänä.
- Parhaimmillaan tarkkuus on alle prosentin luokkaa, tarkkuuden mahdollistat sinä itse, mut joskus voi toki auto itsessään olla sellainen ettei sillä saa niin pienillä eroilla käppyröitä.

Allekirjoituksen V40 pakko 3. vaihteella (4. vaihteella parempi vääntö koska enemmän kuormaa, ja hukkaportti taitaa vuotaa). 1-1,1bar ahtoja, E85 sekoitus (570cc/min sumut "korjaamassa" seoksia):


Sama mittauspaikka kuin bemarillakin.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2020, 09:30:02 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: GSF Dyno
« Vastaus #1 : 13.09.2020, 11:43:26 »
mulla oli rulladynossa käytössä jonku aikaa tämä. oli aika hidas käyttää ku itte piti häiriöt suodattaa pois ja niitä oli joskus aika paljonki. vr anturilla oli rullalta läppärin äänikortille kierrosluku.
kaliprointi tehtiin että ajettiin useampi auto bosch fla 206 ja pyörätehon mukaa kaliprointii gsf. tuossa onnistuu myös tehohäviön mittaus rullilla.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2020, 11:47:53 kirjoittanut jake74 »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: GSF Dyno
« Vastaus #2 : 14.09.2020, 17:24:56 »
Joo ammattimaiseen/vakavampaan harrastustoimintaan aika hidas käyttää.
Mut ilmaiseksi softaksi harrastelijan satunnaisiin testailuihin varsin loistava apu.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Autoracing  KL-varaosat