Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Lankku - 26.06.2017, 00:04:43

Otsikko: 242 DL -80 (oli 4,6l), myyty
Kirjoitti: Lankku - 26.06.2017, 00:04:43
Koska keskeneräisiä projekteja ei ole vielä tarpeeksi, niin piti aloittaa yksi uusi rahaa ja aikaa kuluttava. Alkukeväästä ostin tutulta, koska ei ollut pariin vuoteen päässyt projektissa alkuun. Varustettuna B21AT:lla ja M45:llä, vaihdettu GL:n valot eteen ja taakse, uudemmat puskurit ja kojelauta. Vajaa 130km paluumatka meni aika rauhallisesti, koska veti reilusti laihalle jos yritti yhtään paineille.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/3.jpg?img=medium)

Vaihdoin koko alustan eli tukivarret uretaaneilla, 3.54 1031 Truetracilla, 305mm etujarrut, Gazit joka nurkkaan, coilitolpat ja pakoputkiston valkeasta 245:stä. Ja siihen meni samalla kyydillä tästä vanhat. Laitoin STP Black Silveriä takapenkin ja takasivupaneelien alle sekä konttiin hattuhyllyn alapintaan sekä akselin päälle. Korjasin oikean helman, joka oli korjattu vähän miten sattuu. Ajettu joskus alapuolelta ruttuun, laitettu koko helmapelti ja rutattu uudestaan. Pintapellin irrotus oli aika helppo operaatio, koska alakantti ei ollut kiinni oikein kuin päistä. Kyljen ja helman sisällä oli lisää hitsaamattomuuksia. Uusi puolipinta oli yllättävän pienellä mitoituksella, mutta saa kelvata ainakin toistaiseksi. Ois vaan pitänyt kantata itse ::)

Tuon verran avasin:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Peltihommat/3.jpg?img=medium)

Pyrin tekemään kylki- ja helmapellin liitoksen alkuperäistyyppisesti:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Peltihommat/7.jpg?img=medium)

Galaxyt laitoin alustanvaihdon yhteydessä ja ihan kohtuullisestihan ne istuu. Tuossa ei vielä tullut ripusteltua puskureita ja listoja paremmin paikoilleen:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/5.jpg?img=medium)

Kaasaria rassasin ja sain käynnin normaaliksi ahdoille laihalle menemistä lukuunottamatta. Siitä huolimatta katsastettua tuli loppukeväästä ja sen jälkeen seisoikin pihassa. Koska juhannuksena ei ollut mitään muutakaan tekemistä, niin valmistelin tekniikanvaihtoa vähän etukäteen ja aloitin torstaina töiden jälkeen. Nostin vanhan paketin pois ja kahdella soitolla saikin myytyä kahteen eri osoitteeseen kaiken pois nurkista. Vaihdokin ostin jo alkuvuodesta jenkeistä ja ajattelin alunperin 960:n keulille. Sen jälkeen oli pari muutakin ehdokasta, mutta tähän se nyt päätyi sitten.

Muokkasin tunnelia ja laatikontukipalkkia, tein moottorinjalat, mallasin GM:n Hydroboostia paikoilleen, vaihdoin 700/900 alumiinisen jarrupääsylinterin jossa lähdöt alaspäin, siirsin hammastankoa 1,5cm vasemmalle, jne. aikaavievää. Tämänhetkinen tilanne on siis se, että tekniikka on sovitettu paikoilleen, eikä puutu kuin loput ::)

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/15.jpg?img=medium)

Kone on -06 Crown Victorian 4,6l poliisiautoversio, jonka perään ostin "Nodular" valuvauhtipyörän ja Ford Performance kytkinpaketin. Laatikko on ~-07 Mustangin TR-3650 jonka ostin samoihin aikoihin koneen kanssa. Kone koki kuljetuksen aikana hieman kovia ja sen jäljiltä oikea bensakisko ja venttiilikoppa on rikki ja jakopääkoppa oli halki siihen kiinnitetyn raudan painettua trukkia tms. päin, jne. pientä. Jakopääkopan käytin aiemmin irti ja hitsautin tutulla, yms. Venakoppa on vielä korjaamatta, uusi alkuperäinen jenkeistä ~87e plus kulut sun muut ei houkuttele :buck2: Kaikenlaista muutakin ostettavaa listalla.

Moottorinohjaukseksi tulee englantilaisen vanha MS2 V3, kaveriksi kaksi VAG 4-syl hukkakipinäpuolaa koska yksi moinen jo nurkissa pyörii. Pakosarjojen tilanne on vielä auki muokkaanko alkuperäisiä valusarjoja vai teenkö J-putkista uudet. Luultavasti jälkimmäinen vaihtoehto.

Laitan ehkä poikkeuslupahakemuksen vetämään jossain vaiheessa. Jos menee läpi niin hyvä, jollei niin sitten ajellaan tulevaisuudessa tarroilla se mikä ajellaan.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: JoonasH - 26.06.2017, 00:18:56
Teit sitten mitä uhkasit :D Tästä tulee kyllä siisti, V8:lla ei montaa 200-sarjalaista taida suomen kamaralla ollakkaan  :P
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 26.06.2017, 00:38:20
Joskus aivopierut saavat kiinteän olomuodon :idiot2: Onhan niitä muutama melkein 20 vuotta vanhoilla säännöillä tehtyä olemassa, mutta liekö nykysäännöillä yhtään jenkkikasilla? Roverin konehan menee edelleen muutoskatsastuksella.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: janne81 - 26.06.2017, 04:36:07
Minä en näistä mitään ymmärrä, mutta taitaa olla OHC-kone?
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 26.06.2017, 10:30:07
Niinhän se on, SOHC ketjujakopäällä.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: TPK1980 - 26.06.2017, 12:05:43
Väristä tulee mieleen se mistä lopulta tuli se sinertävä rumalla perällä ilman puskuria :D
Asiallista menoa, taas kerran :tykkää:
Oliks tää tekniikka tarkoitus laittaa siihen Fjordin Äffäläiseen avolavaan? ???

Teit sitten mitä uhkasit :D Tästä tulee kyllä siisti, V8:lla ei montaa 200-sarjalaista taida suomen kamaralla ollakkaan  :P

Muut tekee mitä osaa, McInen tekee mitä haluaa :D
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: REX - 26.06.2017, 18:30:30
No nyt ollaan jännän äärellä  :)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: oh850 - 26.06.2017, 19:26:27
Hienoa toimintaa O0 P>
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 27.06.2017, 21:29:10
Väristä tulee mieleen se mistä lopulta tuli se sinertävä rumalla perällä ilman puskuria :D
Asiallista menoa, taas kerran :tykkää:
Oliks tää tekniikka tarkoitus laittaa siihen Fjordin Äffäläiseen avolavaan? ???
Ei ihme jos tulee mieleen, koska väri on sama. Tosin tämä on vaan patinoitunut pikkaisen paremmin :D 
Oli kone kait tarkoitus laittaa siihenkin läjään jossain välissä.

Sen tekee minkä viitsii, pystyy ja osaa(tai on osaavinaan), eihän tässä sen kummempaa :)

Eilen perkasin moottorinjohtosarjasta ylimääräisiä piuhoja pois ja se ois ihan hyvällä tolalla. Tänään muutin megan sytkälähdöt sopiviksi ja vaihdoin triggeritulon Hallista VR:lle sopivaksi. Katselin koneen omaa sähköistä kaasuläppää ja säätömekanismin purkamalla saakin akselin päähän tehtyä sopivan vivun vaijerikäyttöä varten. Kytkimenpääsylinteri tuli kans ja puolille virtaliittimet.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 28.06.2017, 22:02:46
Tänään ei muuta kuin tein kaasuläpälle vivuston ja aloittelin bensalinjaa. Tein levyn läpän säätömekanismin reikään ja vivuston sai K-jetista. Vaijerinpäälle porasin uuden paikan rullaan kun en viitsinyt lyhentää vaijeria, ainakaan vielä. Amassa parisataa kilsaa olleen painepumpun sekä suodattimen laitoin pohjaan peruspaikkaan ja muotoilin painelinjan 8mm hapokkaasta putkesta.

Semmonen komeus:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/18.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Demi - 29.06.2017, 16:50:49
nyt tuntuu kyllä että mopolähtenyt keulimaan menny pahasti metsän puolelle :D
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: 240-gl - 30.06.2017, 10:40:11
Asiallinen projekti.  P>
Kovasti kiinnostaa että mitä siihen poikkeuslupaan pitää perustella että on edes mahdollista saada tommonen läpi?
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Zebe - 30.06.2017, 17:58:05
Asiallinen projekti.  P>
Kovasti kiinnostaa että mitä siihen poikkeuslupaan pitää perustella että on edes mahdollista saada tommonen läpi?

Tämä kiinnostaisi itseänikin. :) Otetaan seurantaan, sen verran mielenkiintoinen projekti  O0
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 30.06.2017, 18:22:11
Sittenhän sen tietää kun päätös aikanaan tulee. Mutta teen kunnon teknisen selostuksen siitä mitä on koneen lisäksi laitettu(jarrut, alusta, jne.) ja miten muutokset ylipäätään on tehty. Moottorintuista joutunee piirtämään kuvat, yms.. Meinasin tilata Volvon vastaavuustodistuksen, koska aikanaan sen mukaan sai Turboa vastaavilla osilla olla 220hv. Sen kaveriksi osavertailu Turboon, jne.. Käyn konttorilla punnitsemassa valmiiksi ja jos mahdollista, hommaan katsastajalta jonkinlaisen lausunnon koko paketista.

Tänään jäi puuhailut aika vähiin, mutta jotain silti. Tarpeita tuli hankittua ja ostin kokeeksi Permatexin PermaPoxya, jonka pitäis liimailla kaikenlaisia materiaaleja ja erityisesti muoveja. Tein rosterista paikkapalan venakoppaan ja liimasin sen. Samalla tavaralla liimasin öljykorkinkaulan.

Meinasin hommata 1310 ristikolle käyvän laipan, joka käy suoraan laatikkoon ja Volvon ristikkoon. Sopivaa ristikkolaippaa ei tunnu maasta löytyvän(Dana Spicer 2-2-1379). Ei viitsi jenkeistä odottaa yhtä osaa, joten teen vaihtoehto B:n eli sorvautan laatikonlaippaan keskityksen Volvon kardaanille ja poraan pulttijaon.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 02.07.2017, 23:47:44
Ohimennessäni kävin tänään ja eilen rassaamassa.

Venttiilikopan liimaus tuntui tarttuneen hyvin. Kaadoin öljyt koneeseen, laitoin 12mm putken tankkianturipakettiin, tulpanjohdot paikalleen, vedin letkut tankkianturille ja konehuoneeseen, vaihdoin suuttimet, tein bensakiskot painelinjojen kierteytyksiä vaille valmiiksi ja bensanpaineensäätimelle jalan keskelle rintapeltiä. Säädin on vanhanmallin 960 säädin jossa on paluu, niin ei tarvitse tehdä paluuta kiskoista.

Autoracingilta löytyi halpa kisko, 39,5e/metri 16mm sisäreiällä(yli puolet halvempaa kuin esim. Autotunella). Us-partsin kautta kyselin sitä samalla kun kardaaninlaippaakin ja myyjä oli sen verran kujalla, että piti itse etsiä molempiin tuotenumero puheluiden välissä :D Suuttimet ovat tuoreemman Mustangin EV14, saa Rockautosta yllättävän edukkaasti, malli CM5216. Ilmoitettu tuotto vaihtelee 544cc ja 610cc välillä. Mitä muutamia mittaustuloksia löytänyt, niin 3bar paineella ovat saaneet ~600cc. Lyhyemmät kuin koneen vakiot, mutta kiskot saa silti hyvin paikalleen. Vakiot ovat ~192cc eli ei riitä tuotto vakiolla paineella E85:lle. 28cm pätkä jäi bensakiskoakin jonnekin hukattavaksi.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: ata - 03.07.2017, 18:41:22
Minä voin sitten ehkä auttaa irto-osien kuvien piirtämisessä. (Yhdet korvakkeet olen piirtänyt / tehnyt lujuustarkastelut katsastusta varten.) Konehuoneesta taitaa tulla aika "nykyaikainen" tilan suhteen vai näyttääkö vain siltä?
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 03.07.2017, 21:07:46
Voihan se olla, että riittää ihan vaan kuvat, materiaali ja hitsaustapa kuten yhdelle puolitutulle viime vuonna 50-60-lukuisen jenkin poikkeuslupahakemuksessa. Mutta enemmän on tietysti parempi.

Onhan siellä tilaa ainakin ylöspäin? :D Pakosarjat ja Hydroboostin linjat kun lisäilee, niin alkaa tila vähenemään kummasti sivuilta.

Bensakiskot tein kiinnikkeitä vaille valmiiksi ja laitoin paikalleen. Bensalinjasto on sitä myöden pääpiirteittäin valmis. Vähän joutui muuttamaan läpän vivuston asentoa, että vaijeri mahtuu olemaan.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/19.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: oh850 - 04.07.2017, 05:04:31
Kohtuu hyvinhän tuo näyttää mahtuvan iskaritolppien väliin :)
Pidetään peukkuja katsastukselle O0
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: FASTDOHC - 04.07.2017, 08:35:13
Seurantaan menee ja  O0 tässä vaiheessa.
Oikean sylinteriluvun sisältävä moottori  :)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 05.07.2017, 21:33:19
Eilen katselin konehuoneen ilmaletkutuksia ja vedin sähköjä sen verran, että sain startilla pyöriteltyä konetta. Äkkiseltään kuulostaisi pyörivän tasaisesti.  Pyörittelin vakioita pakosarjoja ja saishan niistä muutettua, mutta sisäreiät on aika pieniä ja vasemman sarjan ulostulolaipan luota poikkipinta-ala vastaa 38mm putkea ::) Tosin eihän puoliskon tarvitse tuottaa kuin 125hv. Käytti vakiosarjaa tai tekee uuden, niin parhaiten tilaa oikealla on jos suuntaa putket etuviistoon ja tekee lenkin taaksepäin. Aika vähän silti jää tilaa startin kohdille kuljettaa putkia.

Tänään oli sen verran aikaa, että porailin pakosarjanlaipat oikean levuisesta 10mm latasta. Ei tarvii enää kuin loput.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 07.07.2017, 23:22:36
Eilen ja tänään sain tehtyä pakosarjojen ensiöt ja lisää johdotuksia. Pyrkimys on tehdä molempien puolien pakosarjat kaksiosaisiksi, jotta niiden irrottaminen on helpompaa. Eli etummainen ja takimmainen pari on kannessa omissa laipoissaan. Tiedossa on siis lisää poraamista, koska ensiöiden päihin pitää tehdä erilliset laipat ja niille yhtenäinen vastapuoli.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 09.07.2017, 00:25:06
Päivä meni aika pitkälti johtotehtävissä ja 22 tienoilla lähti ensimmäisellä yrittämällä käyntiin. Piti jo valmiksi varautua kuulosuojaimilla, koska melu on lievästi sanottuna kova pelkillä pakosarjoilla. Triggeriasetuksissa joku heittää, koska vaikka toinen puola antaa kipinän, ei se kuitenkaan tule oikeaan aikaan. Huomenna laskettava hampaiden määrä. Noihin koneisiin ilmoitetaan pääasiassa 36-1, mutta esim. V10:ssä on 40-1.

Photobucketin ansiosta uusi kuvasivusto(ei vielä uusia kuvia): https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242+DL+-80+4.6/ (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242+DL+-80+4.6/)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 09.07.2017, 20:02:20
36-1 on oikea triggeri, otin anturin pois, laskin hampaat sekä laskin Tunerstudion Tooth loggerista. Aloin käymään uudestaan läpi sytkäjohtoja ja katsoin jokaisen pyttyparin yläkuolonkohdalle merkin. Olihan siellä yksi pyttypari ristissä, loppui paukkumasta käydessä. Nyt paukkuu enää kaasua nostaessa ihan vähän ;D Jos se siitä kunhan saa tehtyä pakoputkiston valmiiksi.

Sen verran muuta tein eilen ja tänään, että letkutin jäähdytysjärjestelmän ja kaadoin nesteet sisään. Kovin pitkiä käyttöjä ei vielä tosiaan voi tehdä, koska ei ole apulaitehihnaa. Venttiilikopan korjausliimauksen joutuu tekemään uusiksi jollain toisella liimalla tai putsaamaan kunnolla ja vetämään päälle tiivistettä.

Jonkinmaailman käyntivideo:
https://youtu.be/di0K4IIhSgk
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: razori - 09.07.2017, 20:50:48
Jonkinmaailman käyntivideo:
https://youtu.be/di0K4IIhSgk

Ai perkkkele S*
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.07.2017, 21:10:29
Nonyt!
Voisin sanoa, että kakkosnelonen puhuu todella kaunista kieltä, ei voi kuin peukuttaa :tykkää:

Miten istuukin noin kauniisti konehuoneeseen, jopa ylävesiletku menee kuin vinokoneessa... S*
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: TPK1980 - 09.07.2017, 21:12:08
Meinasitko mimmosen putkiston tehdä?
Engine mastersin pätkässä vertailivat "suoria"-, X- ja H-putkia.

https://youtu.be/fCio5K0WfHU

Tosin jotenkin se yksi pappamutka kuuluisi 200-sarjalaiseen :D
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 09.07.2017, 21:20:53
Miten istuukin noin kauniisti konehuoneeseen, jopa ylävesiletku menee kuin vinokoneessa... S*
Jos se johtuu siitä, että ylävesiletku on vinokoneen lyhennetty :P

Meinasitko mimmosen putkiston tehdä?

Tosin jotenkin se yksi pappamutka kuuluisi 200-sarjalaiseen :D
Valkean 245:n putkisto kuului vaihdettuihin osiin alustan kanssa, joten etuputket yhdistyvät viimeistään etupöntölle mennessä. Riippuu ihan äänistä teenkö pappamutkaa antamaan lisävaimennusta vai ei.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: remes - 10.07.2017, 17:16:18
Eikös tällaiseen kasiin pitäis olla pappamutkat molemmin puolin  :D ?
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Slowman - 10.07.2017, 20:11:34
Voi juutas tuota soundia :))
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 10.07.2017, 23:00:57
Eikös tällaiseen kasiin pitäis olla pappamutkat molemmin puolin  :D ?
Turha käyttää aikaa ja rahaa tuplaputkistoon. Ja näyttäisihän se jo niin väärältä :idiot2:

Voi juutas tuota soundia :))
Kameran kotelo vielä vaimentaa sopivasti. Sattuneesta syystä oli pakko pitää kuulosuojaimet päässä.

Tänään ehti sen verran, että sain vaihdekepin ja kardaaninlaipan laatikkoon kiinni. Tein keppitelineen 700/900 M47 telineestä, lyhensin vaihteensiirtovivun ja jatkoin keppiä kuulan alapuolelta sentillä. Vaihteensiirtovipu on jopa 5cm pituinen reiästä reikään. cc57 sorvasi kardaaninlaippaan upotuksen kardaanille ja porasin pulttijaon. Nurkkia kaivelemalla löytyi 700/900 etupätkä, oiskohan M46:sta. Jää noin sentin pitkäksi eli ei tee suurempaa haittaa.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 11.07.2017, 21:20:26
Kaivelin nurkista vielä hieman lyhyemmän kardaaninetupätkän ja nyt jäi enää viitisen milliä lyhyeksi. Siitä selvisi levittämällä pultinreikiä tukipalkissa. Nyt pituus taisi olla siis noin 49cm. 240 D24 M46 etupätkä olisi ollut näköjään tuostakin vielä noin 1-1,5cm lyhyempi. Vaihdoin ykkösen tulpan, koska uusia ostaessa ei ollut saatavilla kuin seitsemän ja siellä oli vielä koneen alkuperäinen.

Apulaitehihnaa sovittelin, ensimmäisenä oli mielessä 2.4D/D5 kaksipuoleinen ja sehän osuukin juuri kohilleen. Kaksipuoleisella ei ole väliä myöskään kummalta puolen hihnaa kiristää. Hihnalinjaa joutui muuttamaan kiristinrullan osalta alkuperäisestä, koska ilmastoinninkompuraa tai korvausrullaa sille ei ole.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/20.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: 401 - 11.07.2017, 22:22:47
Eipä ole tällä foorumilla vielä mitään näin järkevää projektia ollukkaa..toivottavasti tähän ei koskaan tulee mitään turbo paskaa vaan se kehittäs voimasa ihan omin avuin.korkeintaan jotain remmivetosta painetta.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: 401 - 11.07.2017, 22:24:18
Paljoko muuten painaa tuo patti?
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 11.07.2017, 22:51:33
Järkevämpäähän olisi painojakauman kannaltakin turbottaa kuin laittaa remmiä. Turbon voi sijoittaa esim. takakonttiin, remmillä kaikki lisäpaino on keulassa. Mutu painosta nykyisellään on samaa luokkaa kuin turbotinakutonen kaikkineen(välijäähy, jne.).
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 14.07.2017, 00:34:32
Keskiviikkona tein laipat pakosarjojen ja etuputkien välille sekä aloittelin etuputkia. Meni laippojen teossa aivan liian pitkään, mutta kun piti saada mahdollisimman pienet ja ainakin jossain määrin helpohkosti avattavat liitokset. Kardaanintakapätkän laitoin paikoilleen.

Tänään(eilen) hitsasin laipat kokonaan kiinni, olin katsovinani kaikkien laippojen suoruuksia ja laitoin pakosarjat paikoilleen. Aina menee vähän ylimääräistä aikaa sarjoja laittaessa, että saa molempien puolikkaiden laipat osumaan etuputken laippaan oikealle kohdalle. Enempää ei ehtinyt kun siinä sivussa vaihdoin tutun kakkoskoriseen V70:een kytkimen ja laatikon. Meni molemmissa hommissa melkein yhtä paljon aikaa ::)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 14.07.2017, 23:56:49
Tänään piti saada aikaiseksi kaikenlaista, mutta meni vähän näpräilyn puolelle.
Teetin tehostinpumpun ja hydroboostin väliin paineletkun, hommasin muut tarpeet paluulinjoihin ja muutin hydroboostin työntötangon polkimen päästä sopivaksi. Pumpun painepuolen lähtö on erilainen kuin Volvoissa ja siinä on joku ylipaineventtiilin tyyppinen ratkaisu. En vaan ole löytänyt oikein mitään tietoa tai räjäytyskuvaa siitä miten se toimii. Olen koettanut tiirailla kuvia paineletkuista ja siinäkin on omanlainen päänsä verrattuna vaikka Volvoihin. Mutta ei niissäkään mitään ole joka venttiiliä painaisi. Pää ei kuitenkaan kuvien perusteella mene ihan pohjalle venttiiliä myöden. Täytyy vissiin laittaa hihna kiinni, kaataa öljyä sisään ja starttaamalla katsoa tuleeko paineletkuun tavaraa, sehän on nyt banjoliittimellä kiinni pumpussa.

Kytkinlinjan sain valmiiksi, sylinterin paikoilleen, polkimen muutettua, vaihdettua lähdöllisen jarrunestesäiliön ja ilmattua. Tein kytkinlinjasta tarkoituksella koko ajan loivasti nousevan ja vähän esitäytin työsylinterin, joten ei tarvinnut kuin avata yksi liitos matkalta ja ilmaus oli siinä. Nosturilla lyhyt koeajo ja pihassa pieni pyörähdys eli sehän on nyt ajokunnossa :D Kytkintuntumasta tuli kerralla hyvä.

Viikonlopulla tuskin mitään ehtii tekemään :( Alkuviikosta tehtävä etuputket kuntoon, jotta kuulee vähän paremmin miten kone käy ja saatava jarrut toimintaan.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 18.07.2017, 00:34:36
Pakoputkiston sain valmiiksi, laitoin apulaitehihnan paikalleen, mallasin hydroboostin asentoa paremmaksi ja vedin sille letkut. Ensivaikutelma äänistä on hieman kovahkot. Voi joutua tekemään isomman takapöntön. Jarrut toimii eikä vuotoja näy vielä. Tehostimenpumppu hieman mouruaa jarrua painaessa, oisko ilmaa sitten vielä jossain. Jos töiden jälkeen illalla sais jotain käyntivideota ja kuvaa putkistosta aikaiseksi. Laturi kytkettävä toimintaan ja laitettava laajakaista.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 18.07.2017, 23:03:53
Laitoin laturin johdot ojennukseen, asensin valkean 245:n vanhan AEM laajakaistan, niputtelin johtoja ja käyttelin aikani. Termari tuntuu toimivan ja neste kiertää normaalisti. Laturin toiminta on vielä vähän vajaata. Tuohan on kolmijohtoinen eli on merkkivalon, ohjainboksin ja +12V vertailujännitteen piuhat. Ohjainboksin voi tietojen mukaan jättää pois. Nyt kuitenkin lataa jonkin aikaa 12,1V kunnes nostaa noin 13,5 volttiin. Ei tipu siitä kuitenkaan vaikka laittaa esim. valot päälle. Jos se siitä.

Lisäaikaa meni pyöritellessä miksi VE-kartan toimenpiteet ei juurikaan vaikuta kierroksia pitäessä ja ryntäyttäessä. Veti niin rikkaalle, että tukehtui, eikä kartasta poistamalla tuntunut muuttuvan miksikään. Skaalattava vissiin req fuelia, koska melkein koko kartta on lähelle joutokäynnin arvoja. VR-piirin potikoita piti pikkaisen kääntää, että sai kiertämään ilman kierrostiedon katkomista.

Tuossa jonkinlainen otos putkistosta, saumaa sauman perään:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/21.jpg?img=medium)
Mikkikin on sopivasti puolikuntoinen, eikä saa kunnon virralla vedettyä.

Käyntivideota ei tullut vielä otettua, sade häiritsi sopivasti. Jos huomenna sitten. Pihassa tuli vähän kuitenkin pyöriteltyä ja alkutuntuma koneen käytökseen on ns. ihan kiva :D Ei kuulosta enää niin kovalle tai häiritsevälle nyt kun kuulosteli uudestaan ja kone on jossain määrin paremmin säädöissään.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: JoonasH - 18.07.2017, 23:32:30
On se kova! Näyttää siltä että tämänkin pääsee näkemään oikein tositoimissa livenä  :P
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 20.07.2017, 00:27:49
Ei nuoleskella ennen kuin asiat tapahtuu ::)

Kiinnitin hydroboostin kunnolla, tarkastin vesiletkujen klemmarit ja meinasin käytellä lämpimäksi öljynvaihtoa varten. Eipä mokoma edes naksahtanut. Aikani johtoja rassasin, vaihdoin plussajohdon vihertyneen liittimen, mutta joutui ottamaan startin pois. Onneksi mahtuu tulemaan ilman pakoputken irrottelua. Testasin startin irtaallaan ja vähän vaikutti huonolta maalta. Putsasin startin kiinnityspinnan sekä pulttien vastinpinnat ja siinähän se sitten oli. Ei vaan saanut maita koneesta :o Käytin lämpimäksi, vaihdoin öljyt ja tein muita pikku juttuja.

Kävin ajelemassa ja tuntuu teknisesti toimivalta. Ei tärise tai pärise ylimääräisiä, ainakaan vielä. Kaasu on hieman turhan herkkä vähän painaessa, saa nähdä tuleeko vivustoa muutettua. Paisarinkorkki on huono ja pitää vaihtaa. 3.54 perä tuntuu turhan harvalta esim. ratailua ajatellen, mutta eipä huuda maantiellä. Pakoputkistokin kuulostaa ajossa sivistyneeltä ja alkaa elämöimään jotain vasta kiihdyttäessä.

VE-kartta on jostain syystä aika nurinkurinen. Joutokäynnillä ja pienellä kaasulla täytyy olla selvästi enemmän kuin muualla. Bensanpaineensäädin on vanhanmallin 960:n paluulla oleva ja siinä ei ole merkitty millään tavalla kumpi on tulo ja kumpi bensakiskolle. Kokeilla vaihtaa ristiin muuttuuko tilanne. Vielä ois paljon tehtävää muutenkin. Päälimmäisenä puolille teline, startin lämpösuojaus ja venttiilikopan uudelleenliimaus. Johan juhannuksesta kohta on kuukaus, niin sietääkin olla "valmis" V:>

Videota on tällä hetkellä vain lyhyt pätkä maistiaisiksi. Ei kuulosta ns. perinteiseltä kasilta sytytysjärjestyksen takia:
https://youtu.be/A-HR3zMVqv4
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Ristus - 20.07.2017, 10:19:21
Tuossa taas yks sleeper kun ei moni äänestä osaa erottaa ainakaan videon perusteella että olis kasi minusta kuullostaa melkein neloskoneelle.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 20.07.2017, 21:22:21
Äänethän pitääkin olla maltilliset, mutta ei se nyt ihan neloselta onneksi kuulosta :P

Putsasin oikeaa venttiilikoppaa paikkauksen ympäristöstä ja siitähän löytyi lisää halkeamia jotka tihkuvat öljyä läpi. Aiemmin ne eivät vaan näkyneet selvästi kun sisäpuolella ei ollut öljyä. Kaivelin vähän vingulla vuotokohtia, karhensin ympärystät, putsasin niin hyvin kun vain suinkin ja laitoin nyt kokeeksi kemiallista metallia. Öljykorkinkaulan liimasin myös uudestaan. Jos ei pidä vieläkään, niin sitten lopetan turaamisen ja ostan uuden kopan. Joku UV-valolla kuivatettava liima voisi ollakin hyvää, mutta on sillä hintaakin.

Tulpanjohdot sais olla pidemmät, jotta ois enemmän pelivaraa minne sijoittaa.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: TPK1980 - 20.07.2017, 22:49:50
Äänethän pitääkin olla maltilliset, mutta ei se nyt ihan neloselta onneksi kuulosta :P

Semmone sivistynyt "eurooppalaisen" kasin höpinä.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Ristus - 21.07.2017, 08:44:55
Semmone sivistynyt "eurooppalaisen" kasin höpinä.
juu sivistynyt ääni tosiaan.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 21.07.2017, 21:45:31
Muokkasin jarrutehostimensäiliölle jalan 940 telineestä, eipä roiku enää nippusiteen varassa. Ostin 16mm mutkaletkuja huohotuksen tekoa varten, ei tuo tosin näy huohottavan vielä yhtään.

965 jäi työpaikalle ja 242 on nyt kotipihassa. Hyvinhän tuo tuntuisi toimivan ainakin tähän asti, kaikkea pientä tietysti on. Kulku parani huomattavasti kun pienensi ennakkoa reilusti. Jenkkifoorumeilla näkyvät kirjoittavan, että niiden Premium-bensalla 26 astetta on maksimiennakko täyskaasulla. Ei ole ihan perus 8v vinokoneen luokkaa... Lisäajeluiden perusteella kone vaikuttaa perusluonteeltaan aika sopivalta. Vaikka kaasuvivuston liike pienellä läpänavautumalla on aika nopea, ei se kuitenkaan sinällänsä aiheuta kengurumaista liikehdintää.

Lämmöt tahtovat olla hieman korkealla ajossa. Maantiellä näkyy pitävän mielellään ns. pidemmällä matkalla 96 asteessa, mikäli anturin kalibrointi on oikein. Vaihdan termarin ja tarkastan anturin arvot. Jos ei auta, niin sen jälkeen syylärin pesu. Pienillä kierroksilla ja pienillä kaasun liikkeillä mappi liikkuu todella pienellä alueella ja seos sitämukaa vaihtelee. Täytyy laittaa sinne lisää säätöruutuja. Venakopan uusintakorjaus vaikuttaa onnistuneelta. Yhden aiemman liimauksen jätin peittämättä ja siitä näkyy pieni mehiminen. Muuten on aivan kuivaa.

Alustavasti oli puhe tehdä ensi viikon loppupuolella jonkinlainen punnitus ja melumittaus. Ja jos pääsisi penkkiin ajamaan säätöjä.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Xtr - 22.07.2017, 19:15:28
Soitin alkukesästä Volvolle tuosta vastaavuustodistuksesta, josta oli maininta topicin alussa. Vastaus sieltä päästä oli tyly. Sanoivat ihan suoraan, ettei heitä enää kiinnosta niitä toimittaa. Ei auttanut vaikka kuinka yritti maanitella. Kaveri sitten väänsi sellaisen, kun sai kaivettua tiedot Vadiksesta. Se lienee muillakin harrastajilla edessä.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Harri_82 - 23.07.2017, 19:07:14
Tuo vastaavuustodistusten saanti on monen muunkin merkin kohalla hankalaa tai mahdotonta. Velipoika värkänny hondien kans nii ruotsista saa vastaavuustodistuksen esim että ekakoppasia vtec civiccejä on tehty ilman absiä. Suomalainen tyyppi siellä töissä nii kotimaisella selviää. Samaan törmänny mazdanki kohalla
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 23.07.2017, 19:15:01
Jos ei enää saa Volvolta, niin sitten pitää koettaa jollain muulla tapaa. Kysyttävä kuitenkin ensin.

Viikonlopun aikaan ei ole muuta saanut aikaiseksi kuin säätöajoa ja englantilaisen vanhan kuppipenkin asentamisen kuskille. Ei tarvitse enää ajella selkänoja retkallaan olevalla penkillä.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: hazaa - 24.07.2017, 10:07:46
En ole vähään aikaan ehtiny tällä foorumilla notkua ja nyt löyty heti tällainen.
Tsemppiä upeassa projektissa ja toivon sydänmeni pohjasta, että tämän saa
kilpiin.

 :smitten:
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 24.07.2017, 23:19:02
Pitää tehdä välillä jotain erilaista kun kutosia on tullut väsättyä ihan tarpeeksi V:>

Tänään sain sen verran irti, että sijoitin ilmanputsarin syylärin etupuolelle, tein ilmaputken maalia vaille valmiiksi ja laitoin konehuoneen pohjamuovin. Muovin pitäisi parantaa ilmavirtaa syylärin läpi selvästi, koska ilma ei pääse enää auton alta konehuoneeseen samalla tavalla. Termari näyttäisi aukeavan aivan selvästi 91-92 paikkeilla ja edelleen nousee siitä yli. Tosin nyt lämmöt jäävät 94:ään eli parannusta on jopa kaksi astetta ja pidempään menee ennen kuin nousee tuohon. Ehkä vaan putsaan syylärin seuraavaksi, ei siitä tiedä miten tukkeessa on.

Ilmanputsari on toistaiseksi sama kuin vanhassa koneessa oli, sijoitus vasemmalla syylärin etupuolella. Tein rosterista pikaisesti roiskesuojankin.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/22.jpg?img=medium)

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/23.jpg?img=medium)
Klikkaamalla isommaksi. Ajovalossa on teippiä, koska liimasin kiinnikkeitä.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 25.07.2017, 23:41:50
Vedin huohotusletkut venttiilikopista pyyhkijänmoottorin viereen, meinasin laittaa purkin siihen. Maalasin imuputken mustaksi, jatkoin johdotuksien siistimistä ja voitelin kardaanin ristikot. Hiplasin syyläriä ja rivoitus on huonommassa kunnossa kuin miltä näyttää. Otin valkeasta 245:stä melkein uuden syylärin ja se ois laitettava. Samalla kun vaihtaa syylärin, vaihdan lämppärinhanan, lämppärin vesiletkut ja katson olisiko alkuperäisissä lisäanturinpaikoissa vahingossa sopivaa kierrettä vinokoneen tai Autometerin lämpöanturille.

Lämppärin vesiletkujen vaihto tuli ajankohtaiseksi kun kotimatkalla toinen konehuoneessa oleva vanha pätkä repesi täysin saumastaan. Katsoin, että pössy tulee perässä, pelit seis, letkut yhteen konehuoneesta ja pihdit puristamaan kierron rajaamiseksi. Ei ehtinyt hukkua kuin ~3l nestettä. Eilen ja tänään on ollut myös jatkuvasti pahenevaa nakutukselta kuulostavaa ääntä. Tänään alkoi sitten jo kuormittaessa nyhtämään sekä nakutuksen ääni kuulumaan ennakosta ja kuormasta riippumatta tasan 3200rpm jälkeen. Vasemmalla puolella on englantilaisen vanhoja johtoja ja kaikissa oli tulpanhattu halkeillut. Nurkista 700 hatut tilalle ja toimii. Juuri ja juuri mahtuvat koloon. Molemmilla kerroilla täyteen tankatessa miettinyt mikä on kun bensa haisee ajon jälkeen. No korkissahan ei ollut tiivistettä, eikä korkin alla olevassa valumakaukalossa poistoletkua. Eli kaikki tankista ulos tuleva bensa meni suoraan kontin sisäposkea pitkin.

Ajetaan viat ulos jottei kesämiitissä tarttis sitten ???
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 26.07.2017, 23:33:03
Vaihdoin uuden apulaitehihnan varmuuden varalle, syylärin, lämppärinhanan ja tarvittavat letkut. Laitoin Autometerin moottorinlämpömittarin ja anturin adapteri kävi suoraan paikoilleen. Näyttää 4-5 astetta vähemmän kuin mega eli ihan linjassaan. Alkuperäisen mittaristonlämpöanturin sai pikku patentilla käymään toiseen paikkaan. Siinä onkin näköjään eri toiminta-alue kuin vanhassa yksinapaisessa. Mittari toimi kyllä vanhalla koneella, nyt nousee punarajalle normaalissa lämpötilassa.

Ei kait vanhassa syylärissä mitään ollut, maantieajossa lämpötila 5-6 astetta alempana kuin vanhalla :P Nyt siis 90-91 joka pitäisi olla alkuperäisen termarin aukeamispiste. Lämppärinhanan elinikä oli valitettavasti melkein yhtä huono kuin oletuskin oli. Oletus/toive oli, että hajoaa viimeistään työpaikan pihasta lähtiessä, mutta alkoi vuotamaan vasta vähän ennen kotimatkan  puoliväliä. Eli kesti alle 20km. Ensin tuli nesteen haju ja sen jälkeen alkoi lämmittämään oikeaa jalkaa kun kusi suoraan kengälle. Auto sivuun, tilanteen toteaminen ja ei auttanut kuin vetäistä hana sekä kennolle menevä mutka pois ja kääntää rintapellistä hanalle tuleva letku suoraan kennoon. Onneksi tuli juuri se letku tehtyä uusi ja hieman pidempi kuin alkuperäinen. Taidan tehdä letkuun vaan välikappaleen, josta hitsaan sisäreikää hieman pienemmäksi ja antaa olla sinällänsä. Lattiamaton pesaisin äsken.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 27.07.2017, 20:59:35
Laitoin apulaitehihnan pitkälle sivulle pienen VAG jakohihnan ohjainrullan kun tuntui lepattavan ryntäyttäessä sen verran paljon. Sai sopivasti jakopääkopan pulttiin.

Kävin penkissä ja otettiin muutama testiveto säätöjen varmistamiseksi. Seos tuntuu olevan täyskaasulla ihan kohillaan kuten arvioitu sytkäennakkokin. Sen enempää teholappua ei otettu, mutta laitetaan nyt jotain lukuja. Tehtaan teholukemat löytyi ja vääntö ylittyi, varmaankin pakosarjojen takia. 250hv on noin 3900-5800rpm. Vääntöä on 2000rpm alkaen +350Nm, huippu 451Nm 3830rpm ja siitä sitten tasainen ja aika jyrkkä lasku. Rajoitin 6000rpm ja pehmeä rajoitin tulee peliin 5800rpm. Alkaa kuulostamaan niilläkin kierroksilla jo siltä, että enempää ei viitsi vedättää ja vääntökin on niin jyrkässä laskussa.

Vielä ois huomiselle kaikkea puuhasteltavaa.

Tuossa jokunen veto: https://youtu.be/W2onHRWIxj8
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 28.07.2017, 22:38:59
Pesin laitteen ja kokeeksi myllytin sekä vahasin konepellin. Tulihan siitä ihan kohtuullinen ja tietysti kaikki lommot ja muut esiin.

Asensin 900 sähköflektin ja tarkastin paikkoja. Oikeasta venttiilikopasta löytyi yksi halkeama lisää takapäästä ja liimasin sen. Oikea ulompi rt.pää meni uusiksi pystyvälyksen takia ja kiristin etupyörien laakerit. Kommandopuskurien päälilistat ovat viuhottaneet miten sattuu ja kiinnitin ne. Josko pysyisivät kurissa. Peräkkäisten testikiihdytyksien perusteella voinee olettaa, että radalla ei varmaankaan voi yhtä tai kahta "nopeaa" kierrosta enempää ajaa. Tuntuu vähän siltä, että termari ei aukea täysin. Eipä tullut hommattua uutta. No, kunhan käy ottamassa vähän tuntumaa edes.

Unohtuipa mainita, että kävin konttorilla tekemässä alustavan punnituksen ja melumittauksen. Etuakselimassa 730kg ja taka 655kg. Otteeseen merkitty tieliikenteessä suurin sallittu etuakselimassa alkaa käymään vähän pieneksi, joten käytetään tyyppikilpeen merkittyjä. Silloin jää eteen vielä 100kg kantavuutta. Akku ja pesunestesäiliö konttiin, niin sitten on kompensoitu :P Meluakin tuli, jopa kaikki 80 desibeliä :o
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 30.07.2017, 00:46:41
Botnialla tuli käytyä ja hyvin meni päivä. ~800km maantieajoa ja muutama kierros radalla. Ensimmäistä kertaa pitkällä radalla ja ensimmäistä kertaa viiteen vai kuuteen vuoteen tuolla. Eli meni hyvin pitkälti harjoitellessa. Siitä huolimatta tuli paras suoritus radalla-palkinto :o Enemmänkin oisin ajanut, mutta laajakaista sekosi, eikä oikein kunnolla palannut paluumatkallakaan takaisin toimintaan. Oisko anturi hajonnut. Kateltava joko nurkissa pyörivä vanha Innovate LC-1 tai farkkuamassa ollut PLX DM-6 Gen4 kiinni.

Auto toimi muuten hyvin, alusta on juuri sopiva radalle ja sopii paremmin tähän kuin valkeaan 245:een. Onhan näissä ~100kg painoeroakin. Kone ja välitykset on Botnialle hyvät, mitä nyt kaipaisi yläkierroksille vähän lisää tehoa ja harvemman vitosvaihteen. Koneen luonteen takia nelonen oli eniten käytetty vaihde ja kiireettömämpi kuski ois voinut aivan hyvin ajaa nelosella koko radan läpi. Jäähdytystä yritin parantaa vielä aamulla tekemällä aukon konepeltiin ja sillä on hyvin marginaalinen vaikutus sellaisenaan. Tehtävä vähän reunuksia, jotta ohjaa ilman paremmin pois syyläriltä ja vois hommata Griffinin syylärinkin. Lämmöt nousi sadan tuntumaan jo lämmittelykierroksella jos ajeli reilummin. Siitä nousi enää vähän yli sadan vaikka jatkoi "nopeita" kierroksia. Jarrutehostimen öljylinjaan laitettava jäähdytin. Pumpun äänen perusteella öljy kuumenee 3-4 kierroksen aikana aika selvästi ja letkutkin on lämpimiä.

Suurin ajallinen parannus tulis lisäharjoittelun lisäksi paremmilla renkailla. Meinasin ottaa englantilaisesta Polarikset Hankookeilla lainaan, mutta en enää viitsinyt ruuvata. Ei ois ollut samanlaista elokuvarengasfiilistä :P Videolta katsottuna kierrosajat pyöri alkuajeluiden jälkeen jossain 2.10-2.11 välimaastossa. Viimeisiä kierroksia ei tullut kuvattua tai käytettyä Racechronoa, mutta paremmin meni kun löysi linjat sujuvammin.

Siinä kotimatkalta:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/38.jpg?img=medium)

Ja siinä kaksi kierrosta incaria eri kerroilta sis. kyytiläisten kommenttiraidat :P
https://youtu.be/0WJKbsDc_MA

Tuli käytettyä samaa vanhaa GoPro:ta incarin ottamiseen ja sehän oli toki virhe äänenlaadun kannalta :( Ajattelin että koska tuo on vähän hiljaisempi mekaanisilta ääniltään, niin tallentuisi paremmin. Turha toive. Puhe kyllä kuuluu, mutta muuten onkin sitten lähinnä kohinaa ja rutinaa, vaikka on umpikotelossa. Waspcamissa on joku pieni pala ollut piirilevyjen välissä irtaallaan uudesta asti ja siitä aiemmissa videoissa kuuluva särinäkin tulee. Milloinkohan saisi aikaiseksi käyttää pöydännurkalla olevaa erillistä mikkiä.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 31.07.2017, 20:50:09
Karkean laskennan perusteella miittireissu ratailuineen sekä eilisen ja osittain tämän päivän ajot menivät noin 13,6l kulutuksella. Radalla ei mahdottomia määriä tullut kierroksia, mutta pituus tekee yllättävän paljon kilometrejä verrattuna vaikka Motoparkkiin tai Ahvenistoon.

Tein pikaisen tarkastuksen autoon, mitään sanottavaa ei vielä löytynyt. Koneesta hukkui koko reissun aikana 0,5l öljyä joka nyt on ihan normaalia. Laajakaista on palannut suht normaaliin toimintaan, mutta vaihdan silti toisen jotta näkee onko eroa.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 01.08.2017, 20:26:26
Radalla alkoi tuntumaan takajarruista tutinaa kovemmissa jarrutuksissa levyjen lämmettyä. Normaalissa ajossa ei tuntunut mitään. Katsoin tänään levyt ja vasemmassa oli kaksi kevyesti ruosteista kohtaa. Vaihdoin toiset levyt ja uudet palat. Oikea satula on uusittu joskus aiemman omistajan toimesta ja sehän onkin ATE, vaikka vasen on Girling :facepalm: Ostettava vissiin vasen satula uusi ja laitettava hyllyssä käyttöä odottavat YellowStuffit.

Laitoin vanhan Innovaten kiinni kokeeksi AEM:n tilalle. Muuten tilanne on seoksien suhteen sama, mutta täyskaasulla näyttää reilusti rikkaampaa. Kokeilen kalibroida anturin vielä uudestaan, mutta jos Innovate pitää paikkansa, niin ei varmaan ihmekään jos AEM meni sekaisin radalla. Tainnut mennä anturi tukkoon ja putsaantui maantieajossa.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 04.08.2017, 18:14:58
Anturin kalibroinnin jäljiltä Innovate pyörii hyvin samoissa lukemissa kuin AEM, mutta jotenkin toiminta on silti fiksumman oloista. Sen verran nypläsin tänään, että otin AEM:n kokonaan pois ja laitoin Innovaten näytön oikeaan paikkaan. Laitoin alkuperäisen lisävaruste kulutus- eli alipainemittarin toimintaan. Sen verra isompi alipaine on pintakaasulla kuin vinokoneessa, että mittari lepää tappia vasten :D
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: TPK1980 - 04.08.2017, 20:22:16
http://www.roadkill.com/engine-swapped-volvo-wagons-ruled-the-2017-zip-tie-drags/
Amerikan serkkuja :D
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 07.08.2017, 19:05:37
Siellä taitaa kasikoneisia riittää, tosin liekö kukaan/monikaan sielläkään näitä ns. nykyisiä Fordin koneita käyttänyt kun Chevyt ovat mieluisampia.

Vaihdoin E85:lle ja samalla tuli todettua, että tankkiin menee 56,8l silloin kun bensapumppu on kurissut noin 13km :D Reqfuelin lisäys 33%:lla on oikea tällä hetkellä. Samalla laitoin arviosta lisää ennakkoa ja pitää myöhemmin käydä penkissä kokeilemassa missä on rajat. Lisää tehoa ei välttämättä tule yhtään, mutta katsotaan säädöt kohilleen kuitenkin. Toiveissa on kuitenkin käydä Ahvenistolla ja Motoparkissa koestamassa tänä vuonna. Käyntiääni muuttui rouheammaksi ihan kuten turbokoneissakin on käynyt. Varsinkin kiihdyttäessä eron äänessä huomaa.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 16.08.2017, 23:53:52
Kävinpä eilen penkissä toteamassa muutoksen E85:llä. 5 astetta lisää ennakkoa on maksimi. Seitsemällä asteella tilanne ei muutu enää. Tehonlisä on pieni, mutta "havaittava" ;D Huipputehoa 4-5hv lisää ja vääntöä 13Nm. Nykyiset lukemat 278hv@4680rpm ja 462Nm@3750rpm. Koko alueella vääntö parani 10-15Nm. Aika marginaalisia muutoksia, mutta tehonlisä oli vaan bonusta. Ne halvemmat käyttökulut :P Tuntuu, että kulutus työmatka-ajossa kasvoi suhteessa paljon vähemmän kuin vaikka 965:ssä.

Tarkastelin paikat läpi, vaihdoin uuden termarin, laikkasin takakaarien kanteista ylimääräiset pois ja laitoin englantilaisen semisliksit Polariksilla alle. Termarin vaihto vaikutti muuttavan lämpötilan käyttäytymistä eli eiköhän vanha ollut vajaatoiminen. En muistanutkaan, miten painavat Polarikset on noilla semislikseillä. Ero on käsituntumalla aika reilu verrattuna Galaxyyn katurenkailla.

Aamulla ns. ennen heräämistä keula kohti Ahvenistoa ajamaan muutama lenkki samalla kun Tarmo_L käy omallaan (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/Muut/242TL.jpg?img=medium)(hukkis jumahti jo parin kierroksen jälkeen :(). Omat ajelut meni auton puoleen ongelmitta. Aluksi oli rengaspaine oli lämpimänä 2,7bar ja tuntui hieman liukkaalle. Tiputin 2,4:ään mutta sen jälkeen viimeistään alkoi eturenkaat taipumaan alle. Eli pidettävä vaan lämpimänä 2,7 paikkeilla. Useamman kierroksen jälkeen alkoi roiskimaan tehostinöljyä korkin henkireiästä. Ehkä desi liikaa öljyä ja edelleen puuttuva öljynjäähdytinei auttanut tilannetta. Lisäksi Hydroboostin oma paluu sekä hammastangolle tarkoitettu jatkoliitos yhdistyvät samaan letkuun, joten säilön paluussa on aika kova virtaus.

Racechrono ei jostain syystä joka kerran trigannut lähtöviivalta, saattoi mennä pari kierrosta ennen kuin aloitti ja sen jälkeen ei sitten enää osannut lopettaa. Videosta laskettuna viimeinen nopea kierros oli paras, 1.40,2 päättyen nelipyöräluisuun kun tuli otettua pikku pomppu sisämutkan kanttarista :P Oishan tuossa vielä parantamista roimasti ja koko ajan paranikin. Muutamasta mutkasta ois voinut lähteä kakkosella, mutta ei viitsinyt kierrättää "turhaan" eli kolmosella melkein koko rata ja pääsuoralla nelosella. Camberia tarttis radalle lisää reilusti.

Jonkinsortin incar: https://youtu.be/QwThX5xGxIk

Lämpöongelmointi ei loppunut termarin vaihdolla, näytti vaan siltä eilisen jälkeen. Melkeinpä meni pahempaan päin vaan, motarilla lämmöt koko ajan 98. Radalla eroa Botniaan ei juuri huomannut, 2-3 nopeaa kerrallaan pystyi ajamaan. Olisin kylmemmän laittanut, mutta US-Partsilla ei ollut hyllyssä kuin 90,5 asteista. Aikani rassasin samalla kun tarkastin paikat ratailun jälkeen. Otin pois kokonaan ja nyt pysyy ajossa hyvin 87 asteessa. Miten lie kierto sekaantuu, mutta pelasi ainakin kotimatkan ja lämppäristäkin antoi lämmintä normaalisti. Aamulla näkee nouseeko lämmöt ollenkaan kun kone on kylmä. Tilattava kylmempi termari samalla jos/kun tilaa Galaxieen koneenosia. Tarkastelun lomassa tulin kokeilleeksi vetokoukun kiinnitystä ja sehän oli löysällä joka kohdasta.

Päivän päätteeksi jynssäsin vielä Galaxyt ja Polarikset. Milloin lie viimeksi tullut pestyä Galaxyjen takapuolia. Englantilaisessa etupyörinä olleissa oli kunnon rasvakerrokset etupyöränlaakereista ennen kuin tein niihin kaulukset estämään rasvan leviämisen.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: bolinder - 17.08.2017, 21:00:18
Lainaus
Aluksi oli rengaspaine oli lämpimänä 2,7bar ja tuntui hieman liukkaalle.
Mikä sulla on sitten kylmäpaine? Aika korkea paine, ja aika jännä että huononi pito pienemällä paineella. Olen itse huomannu että on kyllä eroa miten nousee paine eri renkaissa esm medium renkaissa on mulla olllu lähtöpaine (kylmä) noin 1.8 ja ne nousee johonkin 2.2 kun taas hardit on kiipeny johonkin 2.5 samalla lähtötilanteella. Mutta toki varmaan rengaskohtainen tuoki
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 18.08.2017, 00:09:01
En aivan kylmänä painetta katsonut kun heitin vaan illalla alle ja aamulla kävin töissä ohimennen katsomassa peruspaineen maantieajoa varten. Saattoi liukkaus johtua myös ihan siitä, että rengas ja rata olivat vielä ensimmäisillä kerroilla likaisia. Pito parani päivän mittaan ihan selvästi. Ja mitä parempi pito, sitä enemmän eturenkaat taipui alle. Jotain asiasta kertoo se, että kulutuspinnan ulommasta puolikkaasta irronnutta kumia on edelleen kotimatkan jälkeen kiinni sisemmässä puolikkaassa. Suurempi camber ois voinut auttaa siihenkin ainakin jonkin verran.

Auto joutui vetohommiin kun Mjt:n kanssa käytiin hakemassa tämä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=38921.0) hylsy(mpi kuin ennen) takaisin muutaman vuoden kiertolaisuuden jälkeen.

Tuollaisena yhdistelmänä oltiin liikkeellä:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Muut/745haku.jpg?img=medium)
Kalansilmäobjektiivi johtuu Waspcamista, saa paljon parempilaatuisia otoksia kuin kännykällä. Alla olevat pyörät vaihdoin paikanpäällä. Papereihinkin kävin hakemassa tiistaina koukun oikeat kantavuudet, jottei mene yli.

Ei vaan jäähdytyksen teho riitä kunnolla noinkaan kevyen kuorman kanssa. Jo pelkkä kärri nosti lämpöä pintakaasulla ja kuormattuna nousi lisää. Vetämisen jälkeen ilman kärryä oltiin taas samoissa lukemissa kuin eilen termarin poiston jälkeen. Isompi syyläri siis seuraavaksi.

Kärrinvedossa keskikulutus oli hulppeat 20l/100km. 745:n avoin keula taisi haukata aika reilusti ilmaa sisäänsä ja teki lisävastusta. Ei kuitenkaan vaikuttanut niin raskaalta vedettävältä. Ahveniston reissulla maantiekulutus oli noin 14l/100km eli kuitenkin aika samaa luokkaa kuin vaikka 965:llä on mennyt. Tosin en ole ihan varma unohtuiko jotain ajoa vielä laskuista.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: bolinder - 18.08.2017, 12:12:19
Mahtava yhistelmä nyt on asennetta
 
Tämähän käy nyt re85 eikö, niin eihän tuo 20L silloin kovin paha kärryn kanssa
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 18.08.2017, 13:38:56
Toki on E85:llä, mutta on siinä litra-kaks enemmän kulutusta kuin oletin.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Tarmo_L - 18.08.2017, 19:06:12
Aamulla ns. ennen heräämistä keula kohti Ahvenistoa ajamaan muutama lenkki samalla kun Tarmo_L käy omallaan (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/Muut/242TL.jpg?img=medium)(hukkis jumahti jo parin kierroksen jälkeen :(). Omat ajelut meni auton puoleen ongelmitta. Aluksi oli rengaspaine oli lämpimänä 2,7bar ja tuntui hieman liukkaalle. Tiputin 2,4:ään mutta sen jälkeen viimeistään alkoi eturenkaat taipumaan alle. Eli pidettävä vaan lämpimänä 2,7 paikkeilla.

Kiitos vaan ratailuseurasta, tosiaan omalla 242:lla radan kiertäminen jäi kovin vähäiselle kun hukkaportista tuli seitsemännen kierroksen kohdalla "aikaajo" mallinen. Ja paineet karkasi välittömästi kaasua painaessa 2++bar lukemiin.

Tosiaan itselläni kerkesi tulla sama tunne renkaiden suhteen että alkoi taipua alle mutkissa. Näkyykin tuossa Lankun ottamassa kuvassa kun tarkasti katsoo. Renkaina mulla federal rsr595? semislicksit koossa 215/45/17. Tradewear 140 eli medium?. Paineet matka-ajon jälkeen radalle saapuessa laskin 2bar ja tuon 6-7 kierroksen jälkeen varikolle tultaessa paineet oli mitatessa 2.5bar. Camberia vaan tarttis lisää...

Mutta laitetaan laitteet kuntoon ja koitetaan päästä vielä tälle kesää vaikka motoparkkiin ajamaan Lankun kanssa.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Kenoviiva - 09.09.2017, 14:03:56
Putsasin oikeaa venttiilikoppaa paikkauksen ympäristöstä ja siitähän löytyi lisää halkeamia jotka tihkuvat öljyä läpi. Aiemmin ne eivät vaan näkyneet selvästi kun sisäpuolella ei ollut öljyä. Kaivelin vähän vingulla vuotokohtia, karhensin ympärystät, putsasin niin hyvin kun vain suinkin ja laitoin nyt kokeeksi kemiallista metallia. Öljykorkinkaulan liimasin myös uudestaan. Jos ei pidä vieläkään, niin sitten lopetan turaamisen ja ostan uuden kopan. Joku UV-valolla kuivatettava liima voisi ollakin hyvää, mutta on sillä hintaakin.

Eihän ehjää koppaa mikään voita, mutta näppärästi näyttää paikkuu käyvän toholla:
https://www.youtube.com/watch?v=n1njyuPBIH0
http://www.roadmachine.fi/tuote/technoweld/
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: JoonasH - 09.09.2017, 15:11:15
Eihän ehjää koppaa mikään voita, mutta näppärästi näyttää paikkuu käyvän toholla:
https://www.youtube.com/watch?v=n1njyuPBIH0
http://www.roadmachine.fi/tuote/technoweld/
Nuo venakopat Lankulla on komposiittia , tätä ihmeteltiin taannoin paikallismiitissä kun näprättiin mallikappaleita peräkontista. Kaikkea ne fordilla ovat tehneet  :o
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 09.09.2017, 20:08:58
Joo ei ole näköjään tullut mainittua aiemmin mitä materiaalia kopat ovat. Jos olisivat alumiinia, niin olisin hitsauttanut samalla kuin jakopäänkopankin.

Tänään hioin oikeasta helmasta spraypohjamaalin pois ja sudin epoksin tilalle ennen kuin ehtii ottamaan ruostetta pintaan. Vanha maali lähti melkein puhaltamalla, vaikka karhensin pinnat ensin ja sen pitäisi olla ylimaalattavaa ruosteenestomaalia. Samalla suihkutin helmaan ja kylkipellin sisään kunnon koteloaineet.

Tuulilasin vasemmasta alakulmasta on kuulunut suhinaa koko ajan, mutta vettä sieltä ei ole tullut. Otin listan irti ja lasi oli ihan reilusti auki butyylistä. Liimatiivistemassaa väliin ja hieman puristusta sai riittää.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Laitot%202017/25.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Dmies - 10.09.2017, 02:40:53
Nuo venakopat Lankulla on komposiittia , tätä ihmeteltiin taannoin paikallismiitissä kun näprättiin mallikappaleita peräkontista. Kaikkea ne fordilla ovat tehneet  :o
Ot:na liekköhän samaa tavaraa/ainetta mitä doch koneisissa sierroissa. Niissähän on kans tyypivikana/ongelmana venttiilikopan vuoto ja venttiilikoppa on muovia tai sitä komposiittia. Pikkusenkin liian tiukalle, kun vääntää kiristysmutterit niin rapsahtaa venttilikoppa halki ja ei tahdo saada muutenkaan pitämään millään.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 16.09.2017, 21:55:12
Motoparkissa tuli ajettua kohtuullinen määrä kierroksia. Toimi kaikin puolin hyvin, vaikka märällä voisi olla enemmän jarrua takana. Renkaiden paras pito alkaa olemaan käytetty ja varmaan iän myötäkin kovettuneet, vetopito oli varsinkin mutkissa märällä heikonlaista. Harmiksi alkoi jyrkemmissä vasemmalle kääntyvissä mutkissa ilmottelemaan polttoaineen vähyydestä juuri kun rata alkoi kuivumaan. Siitä huolimatta kuivahtaneella radalla Racechrono näytti 10Hz gps-palikan kanssa parhaaksi 1.52,6 ja ennen takasuoran jarrutusta 189km/h.

Jotain videonpätkää laittelen kunhan saan kateltua läpi, jne.

Aiemmin mainitusta Tarmo_L:n 242:stakin on incaria. Sillä pääsi ajamaan useamman kierroksen ja on kyllä hieno ajotuntuma O0 Nopea ohjaus sähköisellä tehostuksella, ok perusalusta, paksut vakaajat, kohtuu kevyt koppa, jne.. Ja tietysti hyvin toimiva pirteä 8v vinokone sopivan kokoisella turbolla. Ei jäänyt englantilaisen parhaasta kierrosajastakaan paljoa ns. ajelemalla. Racechrono näytti parhaaksi 1.46,6 ja ennen takasuoran jarrutusta 213km/h.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 11.10.2017, 22:15:06
Vaihdoinpa 16x6,5" peltivanteet kitkoilla alle. Takana tulee ehkä turhankin ulos ja 205/55 sopivuus on aika rajoilla. Sen verran letkut ajella nuo kitkat, että vaihdettava muutenkin jotkut muut renkaat. Hieman erikoisen näköinen kun piti laittaa vielä orkkis pölärit päälle ::)

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/39.jpg?img=medium)

Miettinyt josko laittaisi kokeeksi myyntiin koko paketin.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: razori - 11.10.2017, 22:28:28
Tuosta ei sleeperlook kyllä enää paljoa parane :D
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 28.10.2017, 19:44:38
Ei kait se voi sleeper olla kun on vääränlaiset vanteet ja kapselitkin V:>

Tiistaina laitoin viimeinkin termarin paikoilleen, jottei ole ihan niin viileä ajella se vähä mitä tulee ajettua. Noilla ajovaloilla näkyvyys on sen verran huono, että mieluummin käyttänyt 965:ttä työmatkoihin näillä keleillä.

Tänään vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä rassasin lämppärinmoottorin parempaan asentoon. En tiedä miten se oli kotelon sisään aseteltu, koska moottorin tukijalka oli aivan väärässä asennossa. Rintapellin naputtelu laatikkoa asentaessa sai moottorin kallistumaan ja ottamaan reilusti kiinni koteloon. Ei ole siis sen jälkeen tullut sitä käytettyä. Jaksoin vain raottaa kotelon etureunaa ja roplata siitä välistä, vaikka varmaan yhtä nopeasti ois koko pömpelin käyttänyt irti kun ei se nyt niin kummoinen homma ole.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 4,6l
Kirjoitti: Lankku - 02.11.2017, 11:23:06
Onkin tullut ajettua tällä nyt. Viikonlopulla laitoin lisäpitkät keulaan niin näkee kulkea. Kesällä arvioidut kylmäkäynnistysasetukset vaikuttavat toimivilta. Aamulla -12 ja ensimmäisellä jää käymään ilman kaasua. -10 paikkeilla näköjään raja jossa pitää ajossa täysin normaalit lämmöt vielä.

Jäi aiemmin mainitsematta, että ohiajomelu Motoparkin pääsuoralla täyskaasulla oli 90dB.
Otsikko: Vs: 242 DL -80 (oli)4,6l
Kirjoitti: Lankku - 11.12.2017, 01:02:05
Kasi nousi iltapäivällä pois ja nyt on vielä vähän auki tuleeko tilalle mitään ainakaan mun toimesta. Pari tuntia myöhemmin kuitenkin sattui jäämään irralleen B6304S2 ja M90. Mistäköhän (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85155.msg1061282201#msg1061282201) moiset ::)
Otsikko: Vs: 242 DL -80 (oli)4,6l
Kirjoitti: vesterinen_99 - 13.12.2017, 21:05:54
Onhan sulla noita kutosia jos jonkinlaisia jo ollut, mutta keksin mikä vielä puuttuu.
No tietenkin turboströmppä-kutonen :D

Näitä sun laittoja on ilo seurata, kun tulee suunnitelman lisäks toteutusta, jopa toteutusta ennen varsinaista suunnitelmaa! :D
Otsikko: Vs: 242 DL -80 (oli)4,6l
Kirjoitti: Lankku - 10.03.2018, 16:37:09
Jos meinaa kutosen tehdä Strombergilla, niin silloinhan pitäisi olla B30 :P

Aivan toimettomana ei ole tullut oltua tämän kanssa, vaan keulalla köllii nyt vakio B200E, M47 ja 13T halkosarjassa. Tuli ostettua tuollainen tekniikka kun LH-jetillista luovuttajaa ei halvalla löytynyt, turbo pyöri nurkissa ennestään. Ihan vain jotta sai ajokuntoon. Suuttimien o-renkaiden vaihdolla alkoi käymäänkin niin kuin kuuluu. Tein 3" DP:nkin, ei näille tehoille pienempi putki riitä :D  Ruiskun ja sytkän kun vaihtaa, niin sillähän ajelis kummasti. Eihän vaparin K-jetin määrämittarin ja kaasuläpän välinen kumipaljekaan kestä kummoista painetta. Hydroboostin poistin ja laitoin tilalle 960 tehostimen kun niitä kerran on sekä katselin muutenkin paikkoja läpi.

Aamupäivällä vaihdoin pyörät 745:stä ja kävin katsastamassa. Konttorille mennessä ajoin jarruista pintaruosteet pois ja kävin mittaamassa päästöt. Muuta moitittavaa inssi ei löytänyt kuin oikean alapallon pienen välyksen, vaihtaa kunhan joutaa. Voisi tuupata jälleen myyntiin kunhan saa otettua uudet kuvat.


Edit. 19.3.
Äsken lähti uuden omistajan matkassa kohti uusia seikkailuja.