Proturbo  Autodiagnoosi

242 DL -80 (oli 4,6l), myyty

  • 77 Vastauksia
  • 33322 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #30 : 11.07.2017, 21:20:26 »
Kaivelin nurkista vielä hieman lyhyemmän kardaaninetupätkän ja nyt jäi enää viitisen milliä lyhyeksi. Siitä selvisi levittämällä pultinreikiä tukipalkissa. Nyt pituus taisi olla siis noin 49cm. 240 D24 M46 etupätkä olisi ollut näköjään tuostakin vielä noin 1-1,5cm lyhyempi. Vaihdoin ykkösen tulpan, koska uusia ostaessa ei ollut saatavilla kuin seitsemän ja siellä oli vielä koneen alkuperäinen.

Apulaitehihnaa sovittelin, ensimmäisenä oli mielessä 2.4D/D5 kaksipuoleinen ja sehän osuukin juuri kohilleen. Kaksipuoleisella ei ole väliä myöskään kummalta puolen hihnaa kiristää. Hihnalinjaa joutui muuttamaan kiristinrullan osalta alkuperäisestä, koska ilmastoinninkompuraa tai korvausrullaa sille ei ole.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 401

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #31 : 11.07.2017, 22:22:47 »
Eipä ole tällä foorumilla vielä mitään näin järkevää projektia ollukkaa..toivottavasti tähän ei koskaan tulee mitään turbo paskaa vaan se kehittäs voimasa ihan omin avuin.korkeintaan jotain remmivetosta painetta.

Poissa 401

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #32 : 11.07.2017, 22:24:18 »
Paljoko muuten painaa tuo patti?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #33 : 11.07.2017, 22:51:33 »
Järkevämpäähän olisi painojakauman kannaltakin turbottaa kuin laittaa remmiä. Turbon voi sijoittaa esim. takakonttiin, remmillä kaikki lisäpaino on keulassa. Mutu painosta nykyisellään on samaa luokkaa kuin turbotinakutonen kaikkineen(välijäähy, jne.).
« Viimeksi muokattu: 11.07.2017, 23:10:51 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #34 : 14.07.2017, 00:34:32 »
Keskiviikkona tein laipat pakosarjojen ja etuputkien välille sekä aloittelin etuputkia. Meni laippojen teossa aivan liian pitkään, mutta kun piti saada mahdollisimman pienet ja ainakin jossain määrin helpohkosti avattavat liitokset. Kardaanintakapätkän laitoin paikoilleen.

Tänään(eilen) hitsasin laipat kokonaan kiinni, olin katsovinani kaikkien laippojen suoruuksia ja laitoin pakosarjat paikoilleen. Aina menee vähän ylimääräistä aikaa sarjoja laittaessa, että saa molempien puolikkaiden laipat osumaan etuputken laippaan oikealle kohdalle. Enempää ei ehtinyt kun siinä sivussa vaihdoin tutun kakkoskoriseen V70:een kytkimen ja laatikon. Meni molemmissa hommissa melkein yhtä paljon aikaa ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #35 : 14.07.2017, 23:56:49 »
Tänään piti saada aikaiseksi kaikenlaista, mutta meni vähän näpräilyn puolelle.
Teetin tehostinpumpun ja hydroboostin väliin paineletkun, hommasin muut tarpeet paluulinjoihin ja muutin hydroboostin työntötangon polkimen päästä sopivaksi. Pumpun painepuolen lähtö on erilainen kuin Volvoissa ja siinä on joku ylipaineventtiilin tyyppinen ratkaisu. En vaan ole löytänyt oikein mitään tietoa tai räjäytyskuvaa siitä miten se toimii. Olen koettanut tiirailla kuvia paineletkuista ja siinäkin on omanlainen päänsä verrattuna vaikka Volvoihin. Mutta ei niissäkään mitään ole joka venttiiliä painaisi. Pää ei kuitenkaan kuvien perusteella mene ihan pohjalle venttiiliä myöden. Täytyy vissiin laittaa hihna kiinni, kaataa öljyä sisään ja starttaamalla katsoa tuleeko paineletkuun tavaraa, sehän on nyt banjoliittimellä kiinni pumpussa.

Kytkinlinjan sain valmiiksi, sylinterin paikoilleen, polkimen muutettua, vaihdettua lähdöllisen jarrunestesäiliön ja ilmattua. Tein kytkinlinjasta tarkoituksella koko ajan loivasti nousevan ja vähän esitäytin työsylinterin, joten ei tarvinnut kuin avata yksi liitos matkalta ja ilmaus oli siinä. Nosturilla lyhyt koeajo ja pihassa pieni pyörähdys eli sehän on nyt ajokunnossa :D Kytkintuntumasta tuli kerralla hyvä.

Viikonlopulla tuskin mitään ehtii tekemään :( Alkuviikosta tehtävä etuputket kuntoon, jotta kuulee vähän paremmin miten kone käy ja saatava jarrut toimintaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #36 : 18.07.2017, 00:34:36 »
Pakoputkiston sain valmiiksi, laitoin apulaitehihnan paikalleen, mallasin hydroboostin asentoa paremmaksi ja vedin sille letkut. Ensivaikutelma äänistä on hieman kovahkot. Voi joutua tekemään isomman takapöntön. Jarrut toimii eikä vuotoja näy vielä. Tehostimenpumppu hieman mouruaa jarrua painaessa, oisko ilmaa sitten vielä jossain. Jos töiden jälkeen illalla sais jotain käyntivideota ja kuvaa putkistosta aikaiseksi. Laturi kytkettävä toimintaan ja laitettava laajakaista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #37 : 18.07.2017, 23:03:53 »
Laitoin laturin johdot ojennukseen, asensin valkean 245:n vanhan AEM laajakaistan, niputtelin johtoja ja käyttelin aikani. Termari tuntuu toimivan ja neste kiertää normaalisti. Laturin toiminta on vielä vähän vajaata. Tuohan on kolmijohtoinen eli on merkkivalon, ohjainboksin ja +12V vertailujännitteen piuhat. Ohjainboksin voi tietojen mukaan jättää pois. Nyt kuitenkin lataa jonkin aikaa 12,1V kunnes nostaa noin 13,5 volttiin. Ei tipu siitä kuitenkaan vaikka laittaa esim. valot päälle. Jos se siitä.

Lisäaikaa meni pyöritellessä miksi VE-kartan toimenpiteet ei juurikaan vaikuta kierroksia pitäessä ja ryntäyttäessä. Veti niin rikkaalle, että tukehtui, eikä kartasta poistamalla tuntunut muuttuvan miksikään. Skaalattava vissiin req fuelia, koska melkein koko kartta on lähelle joutokäynnin arvoja. VR-piirin potikoita piti pikkaisen kääntää, että sai kiertämään ilman kierrostiedon katkomista.

Tuossa jonkinlainen otos putkistosta, saumaa sauman perään:

Mikkikin on sopivasti puolikuntoinen, eikä saa kunnon virralla vedettyä.

Käyntivideota ei tullut vielä otettua, sade häiritsi sopivasti. Jos huomenna sitten. Pihassa tuli vähän kuitenkin pyöriteltyä ja alkutuntuma koneen käytökseen on ns. ihan kiva :D Ei kuulosta enää niin kovalle tai häiritsevälle nyt kun kuulosteli uudestaan ja kone on jossain määrin paremmin säädöissään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #38 : 18.07.2017, 23:32:30 »
On se kova! Näyttää siltä että tämänkin pääsee näkemään oikein tositoimissa livenä  :P

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #39 : 20.07.2017, 00:27:49 »
Ei nuoleskella ennen kuin asiat tapahtuu ::)

Kiinnitin hydroboostin kunnolla, tarkastin vesiletkujen klemmarit ja meinasin käytellä lämpimäksi öljynvaihtoa varten. Eipä mokoma edes naksahtanut. Aikani johtoja rassasin, vaihdoin plussajohdon vihertyneen liittimen, mutta joutui ottamaan startin pois. Onneksi mahtuu tulemaan ilman pakoputken irrottelua. Testasin startin irtaallaan ja vähän vaikutti huonolta maalta. Putsasin startin kiinnityspinnan sekä pulttien vastinpinnat ja siinähän se sitten oli. Ei vaan saanut maita koneesta :o Käytin lämpimäksi, vaihdoin öljyt ja tein muita pikku juttuja.

Kävin ajelemassa ja tuntuu teknisesti toimivalta. Ei tärise tai pärise ylimääräisiä, ainakaan vielä. Kaasu on hieman turhan herkkä vähän painaessa, saa nähdä tuleeko vivustoa muutettua. Paisarinkorkki on huono ja pitää vaihtaa. 3.54 perä tuntuu turhan harvalta esim. ratailua ajatellen, mutta eipä huuda maantiellä. Pakoputkistokin kuulostaa ajossa sivistyneeltä ja alkaa elämöimään jotain vasta kiihdyttäessä.

VE-kartta on jostain syystä aika nurinkurinen. Joutokäynnillä ja pienellä kaasulla täytyy olla selvästi enemmän kuin muualla. Bensanpaineensäädin on vanhanmallin 960:n paluulla oleva ja siinä ei ole merkitty millään tavalla kumpi on tulo ja kumpi bensakiskolle. Kokeilla vaihtaa ristiin muuttuuko tilanne. Vielä ois paljon tehtävää muutenkin. Päälimmäisenä puolille teline, startin lämpösuojaus ja venttiilikopan uudelleenliimaus. Johan juhannuksesta kohta on kuukaus, niin sietääkin olla "valmis" V:>

Videota on tällä hetkellä vain lyhyt pätkä maistiaisiksi. Ei kuulosta ns. perinteiseltä kasilta sytytysjärjestyksen takia:
https://youtu.be/A-HR3zMVqv4
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13392
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #40 : 20.07.2017, 10:19:21 »
Tuossa taas yks sleeper kun ei moni äänestä osaa erottaa ainakaan videon perusteella että olis kasi minusta kuullostaa melkein neloskoneelle.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #41 : 20.07.2017, 21:22:21 »
Äänethän pitääkin olla maltilliset, mutta ei se nyt ihan neloselta onneksi kuulosta :P

Putsasin oikeaa venttiilikoppaa paikkauksen ympäristöstä ja siitähän löytyi lisää halkeamia jotka tihkuvat öljyä läpi. Aiemmin ne eivät vaan näkyneet selvästi kun sisäpuolella ei ollut öljyä. Kaivelin vähän vingulla vuotokohtia, karhensin ympärystät, putsasin niin hyvin kun vain suinkin ja laitoin nyt kokeeksi kemiallista metallia. Öljykorkinkaulan liimasin myös uudestaan. Jos ei pidä vieläkään, niin sitten lopetan turaamisen ja ostan uuden kopan. Joku UV-valolla kuivatettava liima voisi ollakin hyvää, mutta on sillä hintaakin.

Tulpanjohdot sais olla pidemmät, jotta ois enemmän pelivaraa minne sijoittaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #42 : 20.07.2017, 22:49:50 »
Äänethän pitääkin olla maltilliset, mutta ei se nyt ihan neloselta onneksi kuulosta :P

Semmone sivistynyt "eurooppalaisen" kasin höpinä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13392
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #43 : 21.07.2017, 08:44:55 »
Semmone sivistynyt "eurooppalaisen" kasin höpinä.
juu sivistynyt ääni tosiaan.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 DL -80 4,6l
« Vastaus #44 : 21.07.2017, 21:45:31 »
Muokkasin jarrutehostimensäiliölle jalan 940 telineestä, eipä roiku enää nippusiteen varassa. Ostin 16mm mutkaletkuja huohotuksen tekoa varten, ei tuo tosin näy huohottavan vielä yhtään.

965 jäi työpaikalle ja 242 on nyt kotipihassa. Hyvinhän tuo tuntuisi toimivan ainakin tähän asti, kaikkea pientä tietysti on. Kulku parani huomattavasti kun pienensi ennakkoa reilusti. Jenkkifoorumeilla näkyvät kirjoittavan, että niiden Premium-bensalla 26 astetta on maksimiennakko täyskaasulla. Ei ole ihan perus 8v vinokoneen luokkaa... Lisäajeluiden perusteella kone vaikuttaa perusluonteeltaan aika sopivalta. Vaikka kaasuvivuston liike pienellä läpänavautumalla on aika nopea, ei se kuitenkaan sinällänsä aiheuta kengurumaista liikehdintää.

Lämmöt tahtovat olla hieman korkealla ajossa. Maantiellä näkyy pitävän mielellään ns. pidemmällä matkalla 96 asteessa, mikäli anturin kalibrointi on oikein. Vaihdan termarin ja tarkastan anturin arvot. Jos ei auta, niin sen jälkeen syylärin pesu. Pienillä kierroksilla ja pienillä kaasun liikkeillä mappi liikkuu todella pienellä alueella ja seos sitämukaa vaihtelee. Täytyy laittaa sinne lisää säätöruutuja. Venakopan uusintakorjaus vaikuttaa onnistuneelta. Yhden aiemman liimauksen jätin peittämättä ja siitä näkyy pieni mehiminen. Muuten on aivan kuivaa.

Alustavasti oli puhe tehdä ensi viikon loppupuolella jonkinlainen punnitus ja melumittaus. Ja jos pääsisi penkkiin ajamaan säätöjä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira