Onko sellaista autoa vielä tehty, jonka polttomoottorin päätoiminen toimenkuva olisi tuottaa akustolle ja sähkömoottorille sähköä?
Päästellään akuilla niin pitkälle kuin pääsee ja kun loppuu mehu niin lyödään polttomoottori tuottamaan sähköä akustoon, eikä polttomoottori olisi kytköksissä voimalinjaan millään lailla.
Vähänniinkuin aggregaatista ottaisi virtaa sitä tarvitseville laitteille.
Tähänhän jo vastattiin että BMW i3 REX toimii juuri noin, mutta se mikä mua tuossa REXissä ihmetyttää on se että miten 0,5l prätkän moottori ja generaattori voi maksaa melkein 5000€?
Siis tuolla 5000 saisi nuo kamat ostettua irtona tarvikkeina, ja kyllähän kokonaista autoa kasattaessa niille tulee hintaa luokkaa kymmenesosa tarvikehinnasta. Mikä motiivi bemarilla on rokottaa noin tautisesti tuosta generaattoripaketista?
Muistaakseni BMW on asiaa tutkinut, että olisi "kannattavampaa" tehdä vaikkapa ovipahveista säteilylämmittimet, joita pidettäisiin pienellä teholla. Tällöin matkustajille tulee lämmin vaikutelma, vaikka sisätilojen todellinen lämpötila jäisi "alhaiseksi", vaikkakin todella tasaiseksi.
Ilmalämmityshän ei ole mitenkään kovin järkevä lämmitysmuoto, ja varsinkin autoissa joissa sitä ilmaa puhalletaan jatkuvasti matkustamon läpi harakoille, se on jo energiatehokkuuden kannalta typerää, mutta hyvin yksinkertainen ratkaisuhan se on.
Infrapunalämmitinhän olisi se tehokkain tapa sähköautossa. Kuten terassilämmittimissäkin, lämmitetään suoraan ihmisen ihoa eikä ympäristöä.
Tietysti myös ilanvaihtoa on pakko autossa olla. Vaikka huurtumisen torjuisikin laseja lämmittelemällä auto homehtuisi aika pian, koska kosteutta autoihin tulee aina paljon.
Toyotan insinöörit ovat koko pakosarjan katalysaattoriin asti käärineet vesivaippaan, jotta moottori ja matkustamo saadaan nopeasti lämpöiseksi. Ei huono...
Jossain ekoautossa oli ilmastointi muutettu kaksisuuntaiseksi samaan tapaan kuin kotien ilmalämpöpumppu. Eli kierto käännettiin vaan toisinpäin ja ilmastoinnin kenno alkoi lämmetä kanavassa nokassa olevan lauhduttimen jäähtyessä. Mitään ekologista lämmitystähän tuo ei ole, järkevämpää olisi ottaa se hukkalämpö tehokkaammin talteen kuten Toyotassa.