En tiedä tuosta suht helposta vaihdosta, kun en ole kuullut kenenkään vaihtaneen vaikkapa Volvoon tai Teslaan akkua eri tyyppiseksi. Ajoakkua siis.
Kumpi tulee ensin, Li-Ion kapan kymmenkertaistuminen vai sinkki-ilma-akku standardiksi sähköautoihin?
Eilisessä Kauppalehdessä oli juttua kun oli tutkittu ihmisten halua ostaa autoksi bensa, diesel tai sähkö. Bensan osuus oli kasvanut ja otsikon mukaan sähköauton ostamiskiinnostus oli lähes olematonta.
Eilen ajelin uuden XC90 D5:n perässä.
Siinä kitkeriä haistellessani, mietin miksi? En yhtään mitään muuta keksi kuin toimintasäde.
Jahka bensa-hybridi tai sähkön toimintasäde saadaan järkevälle tasolle myös pohjoisissa oloissa, ei ole mitään järkeä hankkia pelkällä polttomoottorilla olevaa autoa (harrasteet erikseen). Jo pelkkä hybridi tarjoaa oikein toteutettuna etulyöntiaseman perinteistä polttomoottoriratkaisua vastaan esimerkiksi kylmien olosuhteiden arkikäytössä.
Polttomoottori on tullut tiensä päähän. Ottomoottoreissa saattaa kehitystä tapahtua, mutta piendieselit todennäköisesti kuolee pois. Ellei sitten tehdä "laturiksi" jotain 500cc pikkudieseliä sähkötekniikan kaveriksi, mutta tuokin vähän typerää (kustannukset).
Raskaskalustopuolella Diesel jyllää vielä kauan, mutta kaupunkialueilla alkaa jo bussit, roska-autot, jakeluautot yms. pikkuhiljaa vaihtumaan biokaasu/biopolttoaine versioiksi.
Hauska, olen kasvanut perheessä, jossa korkeaviritteisen, vapaasti hengittävän kaasutinmoottorin röpötys ja nenää kirvelevät HC/CO päästöt ovat olleet aina hienoja. Onhan ne edelleen, mutta kyllä arkiajot ajaisin minäkin ihan mieluusti Teslalla.