Sillä, että ylipäätään auton rakennetta (koriteräs, voimalinja, lasit, verhoilut jne) ei saa kovinkaan paljon isompaa massaa per kilo akkua.
Siitä seuraa, että kompakti sähkis (vaikka siinä olisi 200 kg akusto) on valmistuksen päästöiltään vastaava kuin muutaman sata kiloa isompi polttis.
Älä unohda että ne polttiksen teräkset ja alumiinitkaan ei taivaasta tipahda kokoonpanolinjalle. Louhoksista nekin tulee, alumiinin sulatus syö rutosti sähköä ja teräksen valmistuksen CO2-kuorma on melkoinen. Sitten kaikki lasinteko ja muovien valmistus jne.
Joo toki, kaikki mikä vaatii energiaa, "vaatii" myös niitä ceeoo-kakkosia, ellei sitä energiaa tuoteta tuuli-, vesi-, aurinko- tai ydinvoimalla. Metallilouhinta yleisesti on melko paskaista puuhaa, en sitä kiellä. Pointtini oli se, että aina häslätään siitä täydellisesti palaneesta hiilestä ja unohdetaan vaikkapa sen akkuauton, aurinkopaneelin, sähkövatkaimen tai minkä tahansa tuotteen ympäristökuorma (siis kaikki muu kuin co2).
Näissä keskusteluissa unohdetaan joka ikinen kerta se tosiasia, että CO2 ei ole pelkästään ainoa ympäristöön vaikuttava asia, vaan unohdetaan täysin se todellinen ympäristökuorma. Esimerkiksi puuta polttava voimala on laskennallisesti "nollapäästöinen", vaikka tupruttaa ihan saman määrän CO2 -molekyylejä, kuin vastaavan tehoinen kivihiili-pömpötin. Ainoa ero on, että se biovoimala tarvitsee vähän perkeleen ison pinta-alan tuotantoaan varten...
Ihmiskunnan CO2 päästöt ovat nousseet käsi-kädessä käytetyn energian kanssa jo vuosisatojen ajan (nousu ollut vain todella hidasta ennen kivihiilen keksimistä). Aina puhutaan siitä, että kehittyvä teknologia parantaa hyötysuhdetta, jolloin päästöt ja ympäristökuorma laskee. <--- Näin voisi ajatella, mutta todellisuudessa kehittynyt teknologia on vapauttanut/lisännyt resursseja suunnattavaksi muualle, jolloin tuotanto/käyttö on kasvanut. Täten on saavutettu jatkuva kasvu.
Tämä jatkuva kasvu ja jokaisen suuhun myyty "teknologian kehitys tulee korvaamaan ympäristökuorman merkityksen" -emävalhe ovat myös suurimman osan noista tutkimuksista takana. Jos ihan oikeasti oltaisiin ympäristöstä huolissaan, niin yksikään tehdas ei saisi tuottaa yhtäkään kertakäyttöhilavitkutinta, tai muuten pyrkiä rajattomaan kasvamiseen, ilman järkyttäviä rangaistus-sakkoja.
Miksi minun piti avautua noin? No siksi, kun keskustelu on isoilta osin jokapaikassa vääristynyttä. Pöljempikin tajuaa, että sähköauto on ehdottomasti melkein jokaisella mittarilla polttomoottoriautoa parempi:
- Lähipäästöt tippuvat nollaan, ellet asu sen hanasaaren vieressä.
- Melusaaste vähenee radikaalisti
- Hukkaenergian määrä vähenee
- Monia muita positiivisia puolia
Ainoastaan pohjoisissa olosuhteissa on talviaikaan tuo hukkaenergian minimointi hieman negatiivinen asia. Autossa kun on pirun kylmä matkustaa, jos sitä hukkalämpöä ei ole hyödynnettäväksi.
Mutta tämän hetken teknologialla on puhdas mahdottomuus kaikkien saada sähköauto, vaikka se maksaisi euron. On puhdas mahdottomuus ajatella, että puolet edes euroopan autokannasta olisi sähköautoja. Meillä ei riitä metallit ja moni muukin asia alkaa siinä vaiheessa hanaamaan vastaan ihan huolella.
Siksi ihmettelen sitä sarjahybridin puutosta ja aivan hillitöntä "sähkö, akku, aurinko, tuuli" -hypetystä. Se (sarjahybridi) olisi välietappi, kunnes on olemassa teknologia, jolla voidaan ajatella vaikka nyt pelkän liikenteen täydellistä sähköistämistä.
Mutta toisaalta, juuri näiden "ongelmien" takia on järkevää pilkkoa sitä ympäristön kuormituksen laskentaa osiin tuotteen elinkaaren osalta. Esimerkiksi tuo TOK:n mainitsema "kilo akkua on likimain kuin kilo eri metalleja" on mielenkiintoinen ja järkevän kuuloinen asia, josta olisikin mielenkiintoista ottaa selvää. Samoin olisi mielenkiintoista tutkia, mikä on vaikkapa polttomoottori vs. sähkömoottori tuotannon kustannukset ja ympäristökuorma. Sama polttoaineen kanssa (polttoaineen tuottaminen, rahtaaminen ja autossa varastointi ja siihen tarvittu tekniikka). Sähkömoottori on ihan varmasti valmistus ja käyttökuluiltaan polttomoottoria halvempi, koska kaikki pyörii sähköllä (pöytätuulettimesta jättimäiseen keskusilmanvaihto-rupeliin). Polttoaineen puolesta en osaa sanoa muuta, kuin että jalometallit ovat pirun piilossa.