Niin muistelin, että liikenne tuottaisi 25% päästöistä. Siitä leijonan osan tuottavat autot. Lentokoneilla on tuossa jokin rooli, muut kulkumuodot ovat marginaalia.
En tiedä liekö vain sattumaa, mutta nyt kun lentokoneet ovat olleet vuoden maassa, koko pohjoiselle pallonpuoliskolle tuli talvi.
Johtuu tietysti siitä tutkitaanko me koko maailman päästöjä, vai vaan suomen.
Periaatteessahan suomen Co2 päästöistä Fortumin Porvoon jalostamo ja Outokummun yksi ainoa terästehdas tuottavat yhdessä enemmän hiilidioksidia kuin suomen koko liikenne, mutta tuossa on tietysti se että jos liikennettä ei olisi niin eipä sille porvoon jalostamollekaan olisi tarvetta, mutta ilmeisesti se kuitenkin on virallisesti kemianteollisuuden päästö.
Tekniikan maailmassa oli tässä jokin aika sitten ertikkeleita tuosta, mutta en niitä nyt tähän hätään löydä, ja virallisen tilastokeskuksen lähde kasvihuonepäästöille ei mainitse liikennepäästöjä ollenkaan, vaan ne ovat ilmeisesti ympätty siihen suurimpaan energiasektoriin.
(E: Tuon terästehtaan suhteen tuli nyt pieniä epäilyksiä kun en TM:ää löydä, tehdas ei välttämättä ollut outokummin, ja voi olla että verrattiin vain henkilöautoliikenteeseen).
Kun mä vertailen noita eri sivujen käyriä, kokonaispäästöistä ja pelkistä liikenteen päästöistä näyttäisi että liikenteen osuus olisi suomessa karkeasti 20% paikkeilla, ja siitä silmämääräisestä vajaa puolet henkilöautoliikennettä. Tuossa liikennepäästössä ei ole mukana sähköllä kulkeva liikenne, eli junat, ratikat, sähköbussit- ja autot, vaan niiden osalta ne menee siihen yleiseen energiaan.
Suomessa sähköä tuotetaan suhteellisen vähähiilisesti, eli maailmanlaajuisesti hiiltä palaa suhteessa vähemmän liikenteessä.. Tosin äkkiä mä en osaa sanoa miten valtamerilaivojen päästöt lasketaan, liikennettähän ne nimenomaan ovat.