Naapuri ym.maissa on( jostain syystä?) perustettu vetytankkaus-asemia.
Autojen valmistajilla ovat tuotteet valmiina.
Tuotteet valmiina? Pari hassua henkilöautomallia.
Suomessakin oli 2 vedyn tankkauasemaa. Ne on purettu ja myyty muualle, koska käyttöä ei ollut. Vetyautojakin on 2. Molemmat museossa.
Eniten näkyy vedystä innostuneen Saksa, jossa on 2/3 osaa koko Euroopan vedyn jakeluasemista. Vaan ei sielläkään ole touhu ottanut ilmaa siipien alle. 2 vuotta sitten vetyautoja oli 600 ja myynti jotain 400/vuosi. Nyt varmaan jo tonni rikki... mutta heillä oli tähtäin 60 000 autossa parin vuoden päästä, joten autoja on nyt 1/10 osa siitä, mitä lennokkaat suunnitelmat edellytti. Tankkausasemiakin piti olla jo viime vuonna 120, mutta alle 100 edelleen.
Miksi Saksa ja Japani innostuneet vedystä? No, katsokaa, miten Saksan liikenteen päästöt ovat vain kasvaneet viimeiset 10 vuotta. Siellä taisivat mennä autonvalmistajien normikulutusvedätykseen + eivät ole biopolttoaineiden ideaa hiffanneet. Tekevät kyllä biokaasua kohtuullisia määriä, mutta se syötetään maakaasuputkistoon ja poltetaan voimaloissa. Sitten voikin itkeä, ettei ole taloudellisesti kannatavaa.
Vetykäyttöisen auton CO2 päästö on nimellisesti nolla. Siksi nämä kiinnostavat. Vaan käytäntö....
Vety tehdään nyt maakaasusta höyryreformoinnilla. Sivutuotteena syntyy hiilidioksidia, mutta se on Jonkun Muun Ongelma (menee kait kemianteollisuuden tms. piikkiin). Siis oiva keino autoliikenteen "puhdistamiseen".
Vedystä hössöttäjien mielestä vety tullaan tekemään päästöttämällä sähköllä. Sitä odotellessa. Vetyauton kulutus on noin 1 kg/100 km ja vetykilon tuottaminen elektrolyysillä kuluttaa noin 50 kWh energiaa. Energiantarve kasvaa kovasti, jos vety pitää nesteyttää varastointia tai kuljetusta varten. Eli vetyauto kuluttaa sähköä yhtä paljon kuin 3 täyssähköautoa, jos vety tehdään eletrolyysillä.
Sekä Saksassa että Japanissa sähkötuontannon päästöt olivat 2017 liki 500 g/kWh. Tällaisella tuotantorakenteella kun tehdään vetyä, niin vetyauto aiheuttaa liki 250 g/km CO2 päästöt. 10 l/100 km bensaa tai 9 l/100 km dieseliä kuluttavan auton päästöt ovat niukasti pienemmät.
Japanilla on tavoitteena painaa sähköntuotannon päästö 370 grammaan/kWh 2030 mennessä. Saksa on jo päässyt tämän tason alle - ihan tuoreita lukuja en löytänyt, mutta varmaan 200 ja 300 välimaastossa liikutaan.