Valitettavasti osalleni lankeaa epäkiitollisin tehtävä, ennustaminen: Mikä on tarve tulevina vuosina, ladataanko hybridejä vai täyssähköjä, montaako ja missä suhteessa? Investointiehdotukseen teen 2-3 vaihtoehtoa, ja lopullinen päätös levitetään hallituksen harteille.
As Oy? Täyssähköautoista puhuttaessa vasta 50+ kW tehot edustavat pikalatausta. Tällaiselle on tarvetta vain huoltoasemilla ja kauppakeskuksissa, missä autot letkun jatkona ½ h kerrallaan. Näillä teholla lataus tehdään tasavirralla eli tarvitaan se latausasema.
As oy ja työpaikoilla auto yleensä 7-12 h letkuruokinnassa, jolloin turha panostaa yli 3x16 A sähkönsyöttöön. No, muutama lataushybridi lataa (sis. rak. laturilla) 1x32 A mutta tämähän on todella pöhkö ratkaisu just vinokuormituksen vuoksi. Myös 2x16 A tankkaavia on muutama (jo vähän parempi).
Tällä vinokuormituksella yms. peloteltu, varmaan ihan syystäkin, omakoti- ja rivitaloasukkaita. Vanhoissa taloissa piuhat voivat olla ohuita ja myös lämmöneristeiden sisään asennettuina (syöttö rakennuksesta), jolloin narut lämpenevät liikaa, kun niitä pitkäkestoisesti kuormitetaan. Isommilla parkkialueilla helpottaa se, että vaikka autojen laturit hyödyntäisivät vain yhtä vaihetta, niin kuormat voidaan silti hajauttaa kaikille kolmelle vaiheelle.
3x16 A per latauspiste on mielestäni paras mitoitus, koska siitä saa myös valtaosa lataushybrideistä tankattua täydellä teholla (1x16 A) ja todella harva täyssähköautokaan osaa tolpasta imeä tämän enempää.
Latausaika em. virralla yleensä jotain 4 h luokkaa (esim lataushybridin akku tyhjästä täyteen), joten latauksen pitäisi onnistua mainiosti yön aikana, vaikka tehoa pitäisi välillä rajoittaakin, ettei sulakkeet korkkaa.
Vaikka täyssähköautoja on vielä olemattoman vähän - (0,5 % autokannasta eikä osuus taida ylittää 10 % vielä 2030), niin kannattaa tehdä heti kättelyssä systeemit niiden tankkaukseen riittäväksi. Lataushybridien määrä tulee ainakin alkuun olemaan moninkertainen. Niitä on tähän asti myyty 5-6 yhtä täyssähköautoa kohti. 2030 pitäisi vajaa neljäsosa autokannasta olla ladattavia (lataushybridit + täyssähköautot).
Norjassa jo reilu puolet uusista täyssähkäreitä ja ladattavat yhteensä 3/4 osaa. Suomi taitaa tulla 5-10 vuotta perässä joten 2030 luvulla rupeaa sitten täyssähkärien osuus autokannassa tosissaan kasvamaan (jos ja kun yli 50 % uusista koko ajan täyssähkäreitä).