[
Siinä pisarassa ollaan kyllä oikeassa että se jättö on vähintään yhtä tärkeä kuin se etupääkin
Jättö on tärkeämpi. Tässä se yleinen harha just piilee. Terävä nokka taitaa olla tarpeen vasta ylisoonisilla nopeuksilla. Arvot edellisen viestin linkitetystä artikkelista.
- pyöreän levyn vastuskerroin 1,15
- puolipallon vastuskerroin 0,42 (64 % pienempi kuin levyllä)
- pisaran vastuskerroin 0,05 (88 % pienempi kuin puolipallolla)
Tosin tässä esimerkissä pisara on hyvin pitkulainen - poikkileikkauksen suhde pituuteen 0,25. Jos jättöreuna on liian jyrkkä, virtaus ei pysy siinä kiinni ja tulee niitä energiaa syöviä pyörteitä.
Tästä hyvänä esimerkkinä puolipallo vs. pallo, kertoimet 0,42 / 0,47. Puolipallolla (kaareva puoli ilmavirtaa päin) siis pienempi ilmanvastus. Siinä terävä reuna tekee "hallitusti" turbulenssia. Palloa taas riivaa se, että "jättöreuna" on alkuun loiva ja jyrkkenee sitten liikaa -> ilmavirtaus pysyy vähän aikaa kiinni ja irtoaa sitten. Tämä on hyvin epästabiilia ja pallon taakse syntyy vaihtelevaa pyörteilyä.
Sama vaiva yleensä autoissakin, hatchbackin takalasi yms liian jyrkässä kulmassa. Ilmeisesti just tästä syystä autojen peräpäähän (mm takapuskurin sivuille) lisäillään pieniä pokkauksia, millä saadaan aikaan hallittu ilmavirtauksen irtoaminen. Tällä siis haetaan samantyylistä vastusta kuin puolipallolla tai peräpäästään katkaistulla pisaralla. Huonompi kuin kokonainen pisara, mutta parempi kuin pallo, kuutio tai kiila, mitä pienemmät autot tuppaavat sivuprofiililtaan muistuttamaan.
Tylpähkö keula taas ei taida olla lainkaan paha - sehän sitten työntää edellään ilmapatjaa, joka toimii "kiilana". Tuntuu jopa oleva hyvä maksimoida tämä efekti -> sähköautoista laitetaan jäähdyttimen säleikkö umpeen.