Omien kokemuksien pohjalta muutamia ajatuksia.
Bensa ja diesel kulut 14-16e/100km? Sähkö riippuen latauksesta 3-5e/100km.
Verot diesel 700e bensa hybridi 100e ja sähkössä riippuen vuosimallista 150-200e.
Sähköautoissa vähän hajoavaa mutta aina 5k kerta. Edellisestä omasta sähköpelistä meni laturi ja sähkömoottori 5v iässä ja korjaus oli 15k. Onneksi sain takuuseen. Riippuen myös mallista mutta on paljon alustan osia jotka sisältävät lasten tauteja. Itse en uskaltaisi missään olosuhteissa ostaa takuun ulkopuolella olevaa.
Itsellä 9/10 starttia kaupunki ajoa 9/10 kilometreistä moottoritietä. Sähkö ei ideaali mutta kulut aika maltilliset ainakin toistaiseksi. Itse valitsi Xc40 P8 joka kaukana ideaali autosta ajoprofiiliin mutta silti en vaihtaisi enään takaisin. Tiettyä harrasteisuutta vaatii oudot reitit mutta kai nämäkin oppii.
Kiitokset näistä ajatuksista (lyhensin lainausta vähän).
Laskin näin itse: S90 D4 etuveto 8-vaihteinen ilmoitetaan yhdistettyä 4,4l/100km. Jos se menis käytännössä 5l/100km (ei paha), niin polttoaine olisi päivän hinnalla 30000 km/100km * 5l/100km *2,3€/l = 3450€ vuodessa (11,5€/100km). Tulevaan litrahintaan liittyy merkittävä epävarmuus.
En tiedä, kuinka taloyhtiö laskuttaisi sähkön, mutta omassa sopimuksessa hinta on 11 senttiä kWh ja Carunan laskussa siirto + vero on 6 senttiä. Kilpailuttamalla voisi ehkä sentin tai kaksi saada pois, mikä kerrostalossa ollut merkityksetön. Polestar on aika paljon kuluttanut ja vaihtelevasti, mutta yhdessä netin koeajoista 25 kWh/ 100km huomioiden lataushäviö. Silloin 30000 km/100km * 25 kWh/100km * 0,17 €/kWh = 1275 €. Voiko sitä näin laskea?
Käyttövoimavero on tosiaan S90 noin 400€/vuosi isompi kuin sähköautossa. Toisaalta If:n Polestar vakuutus on normikaskoa kalliimpi (mutta sen hintaa ei anneta missään). Keskustelufoorumilta bongattuna se olisi 1000€/vuodessa. Toki Polestar-vakuutus on myös kattavampi kuin tavan kasko. Jos vakuutus ja dieselvero menisi kuitenkin yhteensä samoihin vuosikustannuksiin.
Omaa S60 dieseliä olen neljän vuoden pitoaikana korjannut ja huoltanut reilulla tonnilla vuodessa. Mitään isompaa ei ole särkynyt. Ajattelisin, että uudessa autossa kustannus olisi ainakin 500€/ vuosi pienempi. Lähtötilanne kuitenkin takuun alaisena ja uusilla renkailla (talvirenkaat saa vaikka sähköautotuella).
S90 arvonalennuksen neljässä vuodessa arvioisin olevan 3000€/ vuodessa kyseisellä ajomäärällä. Tässä vertailu vm 2013-2014 S80 nettiautohintoihin ja omiin kokemuksiin. Pääomaa olisi sähköautossa kiinni huomattavasti enemmän ja sille pitäisi huomioida korkoa. Rahoitusyhtiön pääomalle tarjotaan tosin suht edullista KSL mukaista todellista vuosikorkoa ~2%. Jätän tämän korkojutun vielä mietintään.
Polttoainesäästöä tulisi siis noin 2200€ ja huoltokulusäästöä 500€ vuodessa. Dieselauton arvo putoaisi myös 3000€/vuodessa. Tällöin sähköauton arvo saisi pudota korkeintaan 5000-6000€ vuodessa samoihin kuluihin pääsemiseksi (korko voi siinä hiukan enemmän olla). Sähköautojen hintakehityksestä ei ole oikein empiiristä dataa tarjolla. Viimeiset pari ovat olleet poikkeuksellisia vuosia, kun sähköautojen arvot eivät ole juuri pudonneet. Jos taas uusi auto ei ole kalliimpi kuin käytetty, niin minäkin osaan valita.