Omakotiasujalle tämä realisoituu usein sillä, että lataus sulkee pois muuta kulutusta.
Päinvastoin - muu kulutus rajoittaa lataustehoa. Pääkeskukselle virtamittaus, josta viesti latauspömpelille. Jos max teho (tarkemmin ottaen vaihekohtainen virta) uhkaa ylittyä, käsketään lataustehoa pienemmäksi.
Tarkoittaa tietysti, että asennuksia tarvitaan sinne keskuksellekin + kaapeli väliin eikä latauspöpelikään voi olla mikään koko netin halvin tai voimavirtatöpseliin kytkettävä versio... mutta mitään ufotekniikkaa tämä ei ole.
PALJON vaikeampi tilanne on rivi- ja kerrostaloissa. Vaikka olisi asunnoissa kiukaat, niin pääkeskus ja kaapeloinnit on suunniteltu sillä ajatuksella, ettei ikinä ole samanaikaisesti joka kämpässä kulutus tapissa (kiuas päällä JA kinkku uunissa). Sama pätee myös pysäköintialueen sähköstykseen jos ja kun on tolppakohtaiset kellot 2h aikarajoituksella. Oletettu on, että vain pieni osa lämmityksistä on samanaikaisesti päällä.... Jos vaan laitetaan latauspömpelit ja himmaillaan tehoja, niin se latausteho voikin näillä virityksillä jäädä ihan onnettomaksi, jopa alle sen 1,5-2 kW mitä lohko- ja sisätilanlämppärit haukkasi. Koska latausajat hybrideilläkin tyyliin 5 h eli päällekkäisyyttä tulee enemmän.
Ei muuten riitä edes kauppakeskuksissakaan sähköliittymät kuin kouralliseen latauspisteitä. Ja ylipäätään varsinainen ekoteko latailla kauppakeskuksessa just illan pahimman kulutuspiikin aikana....