Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: nappo_ - 31.03.2019, 18:46:24
-
340 000km ajettu 10venttiilinen volvo ei vaan lähde enää käyntiin. Startti pyörii ja tukilla on painetta. Tulpille tulee kipinää, on testattu stropolla sekä ihan perinteisesti kantta vasten. Pa-pumpun rele kytkee jokakerta kun avaimen kääntää 2 asentoon. Sekin on katsottu ihan releen kuoret avattuna. Myös tukki otettu irti ja ruikittu pahvia vasten suuttimia, bensaa tulee. Tulpat on vaihdettu. Pa-suodatin on vaihdettu. Kampiakselin anturi on vaihdettu. Virranjakajan kansi käytetty auki ja putsattu, sekä puola vaihdettu. Nokka-akselin anturi on vaihdettu joitain vuosia sitten (vaikuttaako käynnistymiseen?) Laturi ja akku on vaihdettu myös. Pilotilla on koitettu kans käynnistää.
Auto sammui suoraan ajosta. Edellisenä päivänä öljynpaineen merkkivalo alkoin palamaan. On sahattu akku parikin kertaa tyhjäksi, joten liimaventtiili ilmiöstä ei ole kyse. Mitään vikakoodeja ei anna a2 pistokkeesta.
Nyt olis hyvät neuvot kalliita ???
-
Puristukset kunnossa?
-
Niitäpä ei kyllä ole katsottu. Mihin ne puristukset ois hävinny yhtäkkiä? Eli voiko tuo öljynpaineen merkkivalo viitata johonkin?
Niin ja kylläkait siellä puristuksia on kun startilla "ajelin" auton valohoitoon.
-
Ettei olis "liimaventtiili-syndrooma" , jos pyörittää kuin tulpatonta mopoa ?
-
niinkuin alotuksessa sanoin, että liimaventtiili on pois suljettu. On sahattu nyt niin paljon + sammui suoraan ajosta.
-
Startin voima ei liiku mäntiä liikuttelemalla ylös alas vaan suoraan kampiakselia pyörittämällä, joka kytkeytyy kytkimen kautta vetoakseleilla muutaman hammaspyörän kautta. Ne männät ja puristukset tässä hybridi tilassa on vain rasite startin voiman hyödyntämiseen auton liike energialle.
Kannattaa ne puristukset mitata yhä vaikka mitä aattelis koska ilman testausta ei pystytä muuta kuin väittelyihin kuten poliitikassa ja minä en sinne koske.
Edit: Ei siis vakavana. Älä välitä :) mut tosissaan sinuna haluaisin tietää onko kone mekaanisesti kunnossa koska kuten sanoit öljyvalo syttyi tapahtuma aikana. Et mikä aiheutti A: Öljyvalon syttymään vai B: Öljypaine hävisi. C. jos B on totta hajosiko kone mekaanisesti ja kuinka pahasti.
Sit seuraavaks sinuna sanoit että siellä on bensapaine. Mutta seuraava kysymys mulla herää että toimiiko suuttimet eli katoaako bensan paine. Halvin ja nopeinta on että hankit kääntämällä virrat päälle -> bensa pumppu hörähtää. Ja sitten otat bensapumpun sulakkeen irti kun seuraat bensan painetta kun yrität startata että hävisikö paine eli suuttimet aukeaa. Ja jos halviten vielä haluat yksittäiset käydä läpi niin irroitat vain kaikki paitsi yhden suuttimen ja käyt jokaisen läpi että se aukeaa startissa.
Ja miks painotin puristusmittausta on kun sanot tuon koneen olevan vuodelta 94 ja niissä on ikävä vika vanhemmissa että sylintereistä tulee ajan mittaan soikeat eli puristukset häviää.. tai ainakin huhuttu paljon ja yhdelle työkaverille kävi niin.
-
No niinhän se tosiaan tapahtuu kun tarkemmin miettii. Mittaan puristukset, mutta tarkennatko xanthe mitä vikaa ajat takaa puristusten mittaamisella.
Puristuksia on viimeksi mittailtu venttiilivarsikumien vaihdon yhteydessä n.20 000km sitten. Onhan kone toki jo hieman väljähtänyt.
-
No niinhän se tosiaan tapahtuu kun tarkemmin miettii. Mittaan puristukset, mutta tarkennatko xanthe mitä vikaa ajat takaa puristusten mittaamisella.
Puristuksia on viimeksi mittailtu venttiilivarsikumien vaihdon yhteydessä n.20 000km sitten. Onhan kone toki jo hieman väljähtänyt.
En mitään tiettyä mutta se kertoo yhden asian faktaksi koneesta sitten kun kuulostaa että olet käyny monta pikku asiaa jo läpi. Ja vaikka olen nörtti tykkään käydä mekaaniset viat läpi ensimmäisenä kun tietokone osaa niistä kertoa. Torstaina omasta hajosi murros kotimatkalla pienen kolinan säestämänä joten joitain kohtalotovereita ja siinä odottaessani hinausta googlailin "AW50-42 LSD" mut harmi ei löytynyt vastausta.
-
Jos siellä jotai mekaanista vikaa olisi niin pyörisikö nokka-akselit normaalisti?
Niin ja autoa on startattu suutintukki irti ja jokaisesta suuttimesta tulee bensaa. Että kyllä kait se edes yrittäisi käyntiin kun bensaa sinne palotilaan kuitenkin menee
-
Jos siellä jotai mekaanista vikaa olisi niin pyörisikö nokka-akselit normaalisti?
Niin ja autoa on startattu suutintukki irti ja jokaisesta suuttimesta tulee bensaa. Että kyllä kait se edes yrittäisi käyntiin kun bensaa sinne palotilaan kuitenkin menee
Jos kipinäkin on paikallaan, niin puristukset taitaa puuttua
-
Noniin, paineet mitattu pytyistä. Jokaisessa 3baaria. Tilkalla öljyä nousi neljään. Miten voi olla mahdollista että kaikki pytyt ois menny kerrasta pimiäksi
-
Noh kerta puristukset on niin limaventtiili ongelma voidaan ruksita pois samalla.
Itse vaan huolestuin kun sanoit öljyvalosta ettei ne puristukset hävinny esim. kannen välistä jne jostain tuhoutumisesta.
Tuo aikaisemmin mainittu nokka-akselin anturi vaikuttaa ikävästi käynnistykseen ja käynnissä oloon kriittisesti Volvoissa. Samaan kategoriaan menee kampi-akselin anturi ja kaasuläpän asento tunnistin. Noita ois hyvä mittailla et kunnossa. Ehkä yksi heikko heitto on ECT anturi eli moottorin jäähdytys nesteen lämpötila anturi.
Myös tarkistaa kaikki sulakkeet ja maadoituspisteet moottorista. Sanon jos tulee mieleen jotain erityistä.
-
Kyllä ne puristukset on johonki hävinny kun siellähän pitäs olla se 13baaria ainakin.. voisko kuitenkin olla että venttiilit on jääny kantamaan..tosin melko epätodennäköistä että kaikista ois menny yhtäaikaa jumiin.
Tuli mieleen vielä että autohan seisoi 7vuotta ennenkuin otin sen nyt viime syksyny taas kuusen alta käyttöön. Silloin kaatelin aika paljon tankkiin vedenpoistoaineita ja suuttimien pesuaineita. Oisko ne voinu irrottaa karstaa niin paljon, että on nyt sitten menny venttiilien väliin jumittamaan.
-
Jotenkin tuntuisi aika uskomattomalta, jotta kaikkien venttiilien väliin olis joutunut sama määrä karstaa. Eikös ne puristukset ollut kaikissa pytyissä 3 pintaan ?
-
Oho nyt sekoitin mittayksiköt. Tosissaan. :D
-
Joo kolmea näytti kaikki
-
Olisko nokka-akselin tai kampiakselin stefa korkannut ajossa pitkän seisonnan seurauksena?
Näkyykö öljyvuodon jälkiä missään?
Moottori varmaan kaput.
-
Jako hypänny?
-
Ei oo vuotoja missään ja jako on kohdallaan
-
Onko koneessa öljyä riittävästi?
-
On öljyä. Tosin saatto käydä hieman vähänä
-
Yks heitto enkun puolelta kun puristukset hävinny kun siirrelty lyhyttä matkaa autoa (kaverinsa heitto että bensaa tulvinu öljyrenkaitten läpi): laittaa öljyä sylintereihin ja yön yli antaa olla. Seuraavana päivänä oli puristukset ja lähtenyt käymään pienen savutuksen avulla.
https://www.thevolvoforums.com/threads/volvo-850-turns-will-not-start.7654/#post-34980 (https://www.thevolvoforums.com/threads/volvo-850-turns-will-not-start.7654/#post-34980)
-
Niin sehän tässä kummastuttaa kun auto sammu kesken ajon niin en millään usko tuohon liimaventtiili teoriaan.
-
Pari kertaa eri merkissä ei saatu starttaamalla puristuksia millään takasin kun oli hetki käytetty öljyvalon palaessa. Laitettiin öljyä vähän yli ylärajan koneeseen ja sitten hinattiin muutama sata metriä kakkonen päällä niin lähti käyntiin ja alkoi toimimaan. Voisiko tätäkin koittaa hinata vaihde päällä?
-
Hinaamista pittää vielä koittaa. Vaikkakin vähän matkaa kokeilin 3vaihteella sillonkun hinattiin tienposkesta pois.
-
Tuskin siinä mitään enää häviää.
Nuo pari tapausta mitä tullut vastaan oli bmw ja toinen oli pösö.
Pösöllä oli ajettu ilman öljyjä ja bmw oli talvella muutaman sekunnin käynnissä jolloin oli sammutettu ja myöhemmin ei lähtenytkään.
Molemmat oli kun tulpatonta mopoa olisi startannut eikä viitsitty starttia polttaa tai odotella aina niin nopeinta oli hinata käyntiin.
-
Olikos tuo suomi-auto ? Oletko tarkistanut kilometrit ecusta ? Jos on uitettu auto, niin kilometreistä on voinut hävitä ennen maahan tuloa paljonkin.
-
Auto on ollut lähestulkoon uudesta asti samassa perheessä, joten kilometrit täsmää.
-
Nyt on hinattu kakkonen silmässä. Ei inahdakkaan. Yhdestä pytystä vielä katottiin puristukset niin oli se vähäinenki puristus hävinny.
-
Oisko voinu nokat tai kk laakerit ottaa kuivana käydessään niin paljon osumaa että nyt lähti loputkin.
Joka tapauksessa kone avattava jos siitä haluaa vielä ehjän tehdä.
-
Imupuolen jako oli hypänny. Remmi pois ja kun väänsin takas nokkaa nii ikäänku loksahti kohillee. Huomenissa jos sais kiristimen ährättyä takas nii pääsis testaa miten käy.
-
Onko kiristin kostea? Jos on niin vuotaa ja varmaan jollain aikavälillä jako hyppää uudestaan. Eikös tässä ollut hydrauli kiristin... Sikäli että on niin muista puristaa se HITAASTI kasaan että saat sokan paikalleen. Olen itse uhrannut tuohon puristamiseen noin 20-30min pikkuhiljaa ruuvipenkkiä kiristämällä.
-
Onko kiristin kostea? Jos on niin vuotaa ja varmaan jollain aikavälillä jako hyppää uudestaan. Eikös tässä ollut hydrauli kiristin... Sikäli että on niin muista puristaa se HITAASTI kasaan että saat sokan paikalleen. Olen itse uhrannut tuohon puristamiseen noin 20-30min pikkuhiljaa ruuvipenkkiä kiristämällä.
On ja kerralla hyvä laittaa kohdalleen muuten tuo kiristin joutuu rullaamaan takaisin kiinni. Itse ostin suosiolla uuden motonetistä. Se motonet osa sentään ollut ok. Mutta sieltä tällä hetkellä ylivoimaisen kallis kun nyt vilkaisin (99eur)..
Tuolta tulee (28eur ;D ) ehkä jopa samalle viikolle kun tilaa viikonlopun aikana.. Itse tilasin murroksen Maanantaina niin tuli seuraavan viikon Maanantaina pakettiautomaattiin.
https://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/5706/hammashihna-kiristin-ohjain-10496/1274709
-
Ei ollu mitenkää kostea se kiristin mutta alemmasta pultin reijästä oli kierteet menny. Todenäkösesti sen takia päässy hyppää.
Auto tosiaa lähti kerrasta tulille pienen nakutuksen saattelemana. Nakuttelu loppu mutta tyhjäkäynti humpaa. Pikku ajelun jälkeen kylläkin tasottu mutta 20min odottelun jälkeen testasin uudelleen käyntiin nii humpasi taas.