Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: köyhäopiskelija - 21.04.2019, 20:05:06
-
Volvo 244 -82 B23A boschin laturilla ei lataa. Vaihdoin uuden akun, kiilahihnat ja laturin. Käynnissä antaa siis 12volttia. Maadoitus on kunnossa ja hihnat riittävän kireällä. Heräte D+ antaa virrat päällä irrallaan 12V, mutta laturiin kiinnitettynä tippuu noin 1,5 volttiin. Eli ilmeisesti herätejohdossa ei jaksa kulkea riittävää sähkövirtaa. Laturin B+ napa antaa käynnissä sen noin 3volttia, eli liian vähän. Laturin valo palaa mittaristossa auton käydessä niinku kuuluukin. Myös parking brake ja brake failure valot palaa.
Sain rajattua herätejohdon vian jonnekkin mittariston taakse menevään johtosekamelskaan.
Oma tietotaitoni loppui tähän, joten osaako kukaan sanoa mistä päin seuraavaksi lähtä tarkastamaan johdotuksia? Ja jos ei niin mistä laitteesta olisi hyvä rosvota uusi herätevirta laturille?
-
niin eli sieltä laturin perseestä b+ tulee mitä?
-
B+ antaa sen 3 volttia käynnissä
-
Jännitteensäädin vaihtoon.
-
Jännitteensäädin ja hiilet on vaihdettu
-
Ei oo ensimmäine eikä viimonen viallinen uus osa, kaverilla tais entisessä lankussa kolmas uus (tehdaskunnostettuja kaikki) laturi pelata. Yhessä ainakin oli jännitteensäätimessä vanhoja romuja kun muistaakseni ekaan vaihettiin sekin erikseen uus
-
Ei oo ensimmäine eikä viimonen viallinen uus osa, kaverilla tais entisessä lankussa kolmas uus (tehdaskunnostettuja kaikki) laturi pelata. Yhessä ainakin oli jännitteensäätimessä vanhoja romuja kun muistaakseni ekaan vaihettiin sekin erikseen uus
juuri näin jos laturi on oikeesti uusi niin palautukseen vaan,eriasia sitten n.s käytettyuusi mikä voi olla mitävaan...ja pitäähän siellä perseessä olla suunnilleen sen mikä akussakin,lataa tai ei...jos laturi ei anna mitään niin akkujännite pitää löytyä,vai onko sulla b+ johto irti kun mittasit?
-
Voisihan sitä kertaalleen vielä vaihtaa upouuden laturin uuteen, jos sattuukin olemaan viallinen. Eniten mietityttää miten herätejännite tippuu olemattomiin heti kun kytkee laturiin D+ kinni.
-
Voisihan sitä kertaalleen vielä vaihtaa upouuden laturin uuteen, jos sattuukin olemaan viallinen. Eniten mietityttää miten herätejännite tippuu olemattomiin heti kun kytkee laturiin D+ kinni.
sen takia kun se laturi on risa,mistä ostit laturin? onko 55 amp laturi ja ihan oikea boshilainen?
-
onko B+ 3 volttia mitattu johdot kiinni? Jos on nii vika on luultavammin startin ja laturin välises paksus piuhas, pitäs olla sama jännite ku akulla vaikka auto ei käy.
-
sen takia kun se laturi on risa,mistä ostit laturin? onko 55 amp laturi ja ihan oikea boshilainen?
Laturi oli motonetin 55amp mutta ei aito boschilainen. tais olla joku remy merkki. jännitteensäädin on bosch.
-
onko B+ 3 volttia mitattu johdot kiinni? Jos on nii vika on luultavammin startin ja laturin välises paksus piuhas, pitäs olla sama jännite ku akulla vaikka auto ei käy.
Joo 3volttia mitattu johdot kiinni. Hyvä tietää koska akulta solenoidille kulkee se 12V mutta startilta laturille tosiaan vaan 3V, täytyypä seuraavaksi laittaa se B+ johto uusiksi.
-
Kiitos vastauksista, nyt toimii. B+ paksu johto oli huonokuntoinen ja purki jännitettä maahan.