Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Lankku - 28.10.2010, 22:45:06
-
Haynesin manuaalista:
Kiristysmomentit
Sylinterikansi: (alempana oleva 16V-kannen kiristysjärjestys on sama kuin 8-venttiilisessä)
Vanhemmat (kolokantapultit)
Vaihe 1: Kiristä 60 Nm
Vaihe 2: Kiristä 110 Nm
Vaihe 3: Käytä moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä 30 minuuttia
Vaihe 4: Avaa pulttia 1 n. 30o ja kiristä uudestaan vaiheen 2 momenttiin
Vaihe 5: Toista vaihe 4 järjestyksessä pulteille 2-10
Uudemmat (kuusiokantapultit)
Vaihe 1: 20 Nm
Vaihe 2: 60 Nm
Vaihe 3: Kiristä 90o
Runkolaakerikansi: 110 Nm
Kiertokangen laakerikansi:
B19, B21, B23
Uusi: 70 Nm
Käytetty: 63 Nm
B200, B230
Vaihe 1: 20 Nm
Vaihe 2: Kiristä 90o
Vauhtipyörä (uudet pultit): 70 Nm
Nokka-akselin hihnapyörä: 50 Nm
Väliakselin hihnapyörä: 50 Nm
Nokka-akselin laakerikansi: 20 Nm
Kampiakselin hihnapyörä:
B19, B21, B23: 165 Nm
B200, B230
Vaihe 1: 60 Nm
Vaihe 2: Kiristä 60o
Jakohihnan kiristinrulla: 50 Nm
Öljypohja: 11 Nm
Lisätään vielä 16 venttiilisen kannen kiristysmomentit:
Kiristysaste 1: 20 Nm
Kiristysaste 2: 40 Nm
Kiristysaste 3: 115 astetta
Syninterikannen pultit:
Pultit pitäisi uusia jos keskiosa näyttää laajentuneen. Älä käytä uudelleen enemmän kuin 5 kertaa, jos epäilet asennusta uusi pultit.
Käytännössä 2-3 kertaa olisi hyvä max.
(http://img.photobucket.com/albums/v471/VolvoS90/Image1.jpg)
Kuinkahan tuo 234 16v välikannen kiristys?
Välikansi 20Nm, v-koppa 5Nm
-
Sylinterinkansi vaatii noiden kolmen ensimmäisen vaiheen lisäksi vielä jälkikiristyksen, jota ei haynesin kirjoista löydy ,Volvo korjaamon ohje siihen:
Lämmityskäytä moottori normaaliin käyntilämpötilaan n.10min, tiukkaa ruuvit sitten kahdessa vaiheessa
1.90nm
2.Kulmatiukkaa 45astetta
-
Sylinterinkansi vaatii noiden kolmen ensimmäisen vaiheen lisäksi vielä jälkikiristyksen, jota ei haynesin kirjoista löydy ,Volvo korjaamon ohje siihen:
Lämmityskäytä moottori normaaliin käyntilämpötilaan n.10min, tiukkaa ruuvit sitten kahdessa vaiheessa
1.90nm
2.Kulmatiukkaa 45astetta
Vain vanhanmallisilla pulteilla!
-
Tuo minun lisäämä ohje koskee b230fk moottoria jossa on kyllä uudenmalliset pultit.Ohje saatu avainvaunulta.
-
Tuo minun lisäämä ohje koskee b230fk moottoria jossa on kyllä uudenmalliset pultit.Ohje saatu avainvaunulta.
Asteittain tiukotut venyvät pultit ei taida tykätä hyvää jos niihin menee koskemaan kiristämisen jälkeen. ??? Omaan ysisatkuun tehtiin aiemman ohjeen mukaan, 20Nm, 60Nm ja 90o. Hyvin on pysyny nipussa.
-
No,kai merkkikorjaamo sitten kiristää väärin nuo pultit,annan palautetta :)
-
Kyselen kaverin puolesta. 8v 530 kansi b2x0 ft tai fk koneesta irti ja laitettu takaisin paikalleen. Kiristetty kiinni siihen asti, että alfamerin oppaassa olis jäljellä tämä ko. lämpimän moottorin jälkikiristys 90 astetta ja 2000 km jälkeinen kylmän koneen kiristys? Kaveri kysyy nyt, että uskaltaako vanhoilla pulteilla (kuusiokanta) tehdä noi jälkikiristykset? Kansi irti olettevasti ensimmäistä kertaa ko. moottorista ja vanhan 530 kannen tilalle tuli toinen plaanattu 530 kansi. Näköjään vähän ristiriitaista käsitystä tästä? ???
-
No onko tähän jo saatu yksoikoista sääntöä? ???
Alkaa olla ajankohtaista, ja funtsin että tarviiko noi uudet Payenin pultit mitään jälkikiristystä?
Tuossa on pulttien mukana tullut ohje, miten tuon nyt tulkitsee?
(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/2014-01-26_00-00-10_8141_zpse5e89ce3.jpg)
-
Uppista aihe taas ylös remontti tehty mites tämä.......
Vanhat (kuusikulma) pultit paikoillaan ja lämpimäksi käyttö.
Uskaltaa kirrata nuo?
Lämmityskäytä moottori normaaliin käyntilämpötilaan n.10min, tiukkaa ruuvit sitten kahdessa vaiheessa
1.90nm
2.Kulmatiukkaa 45astetta
-
Lambda 45 Nm
Vaihteisto
Asetelma 25 Nm
Kytkinkoppa 35-50 Nm
Vaihdekepin kehikko 35-50 Nm
Drive flange:
M46 175 Nm
M47 M16 70-90 Nm
M47 M20 90-110 Nm
Ylivaihteen solenoidi 50 Nm
Ylivaihteen koppa laatikkoon 12 Nm
AW70/71/72
Converter housing 48 Nm
Drive flange 45 Nm
ZF
Converter housing
M10 35-50 Nm
M12 55-90 Nm
Drive flange 100 Nm
Perä
Pinjoni
"solid spacer" 200-250 Nm
"collapsable spacer" 180-200 Nm
Nopeusanturi 25-40 Nm
Panhard 85 Nm
Iskunvaimentimen alapultti 85 Nm