Autodiagnoosi  Carcom Oy

D5 lastutus

  • 982 Vastauksia
  • 400328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #495 : 10.04.2014, 12:43:35 »
Minä en ole Fordien kanssa pelannut / seurannut niihin liittyvää keskustelua yhtään. Niiden kilkkeiden kesto voi olla mitä vaan.

Oma filosofia on, että saastevehkeet saa ja pitää olla toiminnassa - kun niistä ei Volvon D5:ssa ole mitään haittaakaan. Lisäksi uskon, että parin vuoden päästä dieseleiden päästömittaus ei enää ole samalla tasolla kuin nyt.. Aina joku vikaantuu niistä vakoistakin ja kokemuksien perusteella on turha panikoida olemattoman pienestä riskistä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #496 : 10.04.2014, 20:50:15 »
Vakiot ja aidosti osaavien "lastuttamat" Volvot pelaa saastelaitteineen hyvin. Kannattaa katsoa sellainen ohjelma, jonka kanssa ei tule egr tai hiukkassuodatin ongelmia. Rican osalta ei ainakaan minun korviin ole kantautunut ongelmia. Pienempien pajojen softien kanssa on joitain yhteensopivuusongelmia ollut tälläkin foorumilla. Jos lähtee noihin räätälöityihin softiin, niin lienee selvää, että ongelmia on tulossa eri suunnista, kun mennään äärirajoille.

Et nyt taida taas tietää mistä puhut. Egr on kuluva osa, se menee rikki oli softattu tai ei, mutta pelkästään egr:n softaus ohjelmasta pois ei ole perusteltua, mutta jos muutenkin softaan kajotaan niin ehdottomasti pois samalla. Lisää egr:stä ja sen aiheuttamista ongelmista löytyy googlen kautta helpoiten, kannattaa lukea niin ymmärtää paremmin!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #497 : 10.04.2014, 22:49:51 »
Okei - nyt kun on purettu Ardic ja automaattikäyttö myytti, sama setti hiukkassuodattimille niin otetaan seuraavaksi toi egr - kumma että nekin pelaa, ellei joku ole räpeltänyt jotain koneeseen.... Miksi en tunne yhtään egr-ongelmista kärsinyttä? Kukaan lähipiirissä ei ole ostanut tee-se-itse softaajan virityksiä vai onko toisilla tuuria? Mulla ei ole paljoa kilsoja, mutta yli 400 tkm -07 D5:n ja 300tkm oliko se 2010 mallin mittareissa ilman egr:n roplailua kuullostaa ihan vakuuttavalta, ettei sekään ole tuomiopäivän laite. Kun vielä omat kokemukset on syksyn 2004 jälkeen positiivisia ei toi värkki hirveästi pelota.

Ihan varmasti putkiin kertyy karstaa, ja huoli on varmasti aiheellinen räätälöityjen softien kanssa, mutta vakiokoneet ja tai Polestar, Rica, Bsr - tyyppisten kanssa en riskin kasvavan oleellisesti.

Monta D5:n egr:ää sulla on mennyt rikki - oliko omaviritys, vakio vai jotain muuta?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #498 : 11.04.2014, 08:12:25 »
Okei - nyt kun on purettu Ardic ja automaattikäyttö myytti, sama setti hiukkassuodattimille niin otetaan seuraavaksi toi egr - kumma että nekin pelaa, ellei joku ole räpeltänyt jotain koneeseen.... Miksi en tunne yhtään egr-ongelmista kärsinyttä? Kukaan lähipiirissä ei ole ostanut tee-se-itse softaajan virityksiä vai onko toisilla tuuria? Mulla ei ole paljoa kilsoja, mutta yli 400 tkm -07 D5:n ja 300tkm oliko se 2010 mallin mittareissa ilman egr:n roplailua kuullostaa ihan vakuuttavalta, ettei sekään ole tuomiopäivän laite. Kun vielä omat kokemukset on syksyn 2004 jälkeen positiivisia ei toi värkki hirveästi pelota.

Ihan varmasti putkiin kertyy karstaa, ja huoli on varmasti aiheellinen räätälöityjen softien kanssa, mutta vakiokoneet ja tai Polestar, Rica, Bsr - tyyppisten kanssa en riskin kasvavan oleellisesti.

Monta D5:n egr:ää sulla on mennyt rikki - oliko omaviritys, vakio vai jotain muuta?

Turha väitellä, täälläkin foorumilla monta vakioautoa, jossa ongelmia on ollut ongelmia egr:n kanssa, eilen lähti yhdestä 163hv D5:sta egr kun meni 2km välein vikatilaan, kilsoja 200tkm, ei tarvinnut ostaa uutta osaa. Aikanaan itsellä oma D5 nyki ärsyttävästi 80kmh korvilla ja syyksi paljastui takkuileva egr, kyllä noita esimerkkejä löytyy ja edelleen ei ole merkitystä onko softattu vai ei, et ole käynyt googlen puolella kun vieläkin jaksat vängätä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #499 : 11.04.2014, 10:07:51 »
Okei - nyt kun on purettu Ardic ja automaattikäyttö myytti, sama setti hiukkassuodattimille niin otetaan seuraavaksi toi egr - kumma että nekin pelaa, ellei joku ole räpeltänyt jotain koneeseen.... Miksi en tunne yhtään egr-ongelmista kärsinyttä? Kukaan lähipiirissä ei ole ostanut tee-se-itse softaajan virityksiä vai onko toisilla tuuria? Mulla ei ole paljoa kilsoja, mutta yli 400 tkm -07 D5:n ja 300tkm oliko se 2010 mallin mittareissa ilman egr:n roplailua kuullostaa ihan vakuuttavalta, ettei sekään ole tuomiopäivän laite. Kun vielä omat kokemukset on syksyn 2004 jälkeen positiivisia ei toi värkki hirveästi pelota.

Ihan varmasti putkiin kertyy karstaa, ja huoli on varmasti aiheellinen räätälöityjen softien kanssa, mutta vakiokoneet ja tai Polestar, Rica, Bsr - tyyppisten kanssa en riskin kasvavan oleellisesti.

Monta D5:n egr:ää sulla on mennyt rikki - oliko omaviritys, vakio vai jotain muuta?

EGR:n toimivuuteen näyttäisi vaikuttavan kuinka paljon tulee vuodessa kilometrejä eli onko matka vai kaupunkiajoa taustalla.
2007 lähes 60tkm vuodessa 2010 n.75tkm.
Oma millä on ajettu paljon vuodessa, kun irrotin imusarjan puhdistamista varten niin kanavat oli vähemmän likaiset mitä oletin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #500 : 11.04.2014, 15:03:49 »
Turha väitellä, täälläkin foorumilla monta vakioautoa, jossa ongelmia on ollut ongelmia egr:n kanssa, eilen lähti yhdestä 163hv D5:sta egr kun meni 2km välein vikatilaan, kilsoja 200tkm, ei tarvinnut ostaa uutta osaa. Aikanaan itsellä oma D5 nyki ärsyttävästi 80kmh korvilla ja syyksi paljastui takkuileva egr, kyllä noita esimerkkejä löytyy ja edelleen ei ole merkitystä onko softattu vai ei, et ole käynyt googlen puolella kun vieläkin jaksat vängätä.

Ei mistään vänkäämisestä ole kyse, vaan taustojen selvittämisestä. Valtaosa ns. saastevehkeistä pelaa ongelmitta softattunakin ja aika harva on tainnut kukea sun käsien kautta egr:n poistossa ja kumma, että noita on vielä liikenteessä harmittominakin. Itse varoisin softia, joiden kanssa jonkun orggisosan disablointia suositellaan...

Netissä on paljon tieto, mutta tietoa pitää osata myös suodattaa ;) Aika moni asia ongelma suhteettoman isoksi mielikuvissa. Vertaan nylkyistä egr / hiukkassuodatin keskustelua 80/90-lukujen taitteessa käytyyn keskusteluun bensakoneiden katalysaattoreista "taas yksi kallis hajoava osa, joka ei kestä kuin n. 100tkm - totuus olikin jotain ihan muuta....

EDIT: Oliko toi mainitsemasi oma nykivä 163 hp diesel softattu ja jos oli niin missä? (Mulla oli vastaava vakio, välillä matkaa ja välillä pitkiä kaupunkiajo kausia, kylmäkäynnistykset pääosin ilman esilämmitystä ja pelasi moitteetta sadan tonnin tienoille, sen jälkeen uudella omistajalla enimmäkseen matkaa yli 300tkm asti, jonka jälkeen en tiedä..)
« Viimeksi muokattu: 11.04.2014, 15:13:15 kirjoittanut D5GT »

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #501 : 11.04.2014, 19:22:58 »
Heh, täällähän on mielenkiintoinen keskustelu päällä..  :D
Myönnetään että omastakin on Egr:n käyttöastetta pienennetty mutta kokonaan en sitä pois ohjelmoisi.
Täällä pohjoisella pallonpuolisolla kun tuppaa talvisin olemaan pakkasta, niin tarkenee vielä ajellakkin ilman että höyryyttää lisälämppäriä 24/7.
Tolla egr:llä kun sattuu olemaan jonkinmoinen vaikutus moottorin lämpenemiseen -vai oonko ihan hakoteillä?
En nimittäin kattonu Guuglesta..  ;)

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #502 : 11.04.2014, 20:39:09 »
Kyllähän se hieman lämpeämistä edistää, kun yleensä egr:lle on auton nestekiertoon kytketty jäähdytin, jonka läpi kuumat kaasut menevät jäähdytettyinä imusarjaan.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #503 : 11.04.2014, 23:31:02 »
Kyllähän se hieman lämpeämistä edistää, kun yleensä egr:lle on auton nestekiertoon kytketty jäähdytin, jonka läpi kuumat kaasut menevät jäähdytettyinä imusarjaan.

Kyllä tuo ihan nopeaa lämpiää ilman egr:kin, ainakin minun ajolla ::)

Koskas muuten olet menossa penkkiin? Ja menetkö keminmaahan? ???
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #504 : 12.04.2014, 01:26:03 »
Moi. Tarkoitus olisi nyt ennen kesää ohjelmoida oma v70 d5 awd. Auto on vakiona tuo 185hp malli. Autoon tulisi ennen ohjelmoitavaksi lähtöä: 3" pakoputki (ei kattia, ei hiukkasloukkua), alucooleri.

Missä suosittelette käyttämään? Kaikki pitäisi saada irti mitä saa. Hiukkasloukku ohjelmoida pois ja egr pois/minimille. Samalla kun siivoan imusarjan poistan myös läpät sieltä.

Automattiakin pitäisi en verran ohjelmoida että rajaa vääntöä.

Pitääkö ostaa uusi mappi anturi?

Ohjelmoitsiat voivat laittaa YV.

Tietty se ainainen kysymys, mitä tuollaisesta irtoaa kun otetaan kaikki irti vakiosuuttimilla ja ahtimella?

Suositteletteko tekemään muita muutoksia ennen ohjelmoimista?
volvoja - onhan noita.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #505 : 12.04.2014, 08:34:08 »
Ahdin tuolla kokoonpanolla rajoittaa maksimitehon 240 hepan nurkille.  Ic tuo herkkyyttä koneen toimintaan.

Isommat teholukemat vaatii muutoksia ahtimeen tai isomman ahtimen. Tehotavoitteesta riippuen menee map-anturi vaihtoon.

Polttoainepuolella on reserviä.

Oma projekti on osoittanut, että teho koukuttaa. ;)

Julma-Henrille: Keminmaalle mennään jos ehdin saada loput osat kohtuullisessa ajassa. Hyllyssä odottelee jo 11-lapainen siipi ja 4bar mappi. Ahdin tulee varmaan ensi viikolla, johon teetetään siipimuutokset. Vielä pitäisi siirtopumppu vaihtaa ja sitten penkkiin katsomaan kuinka paljon yli kolmensadan tuo kone pääsee \ kestää.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2014, 08:38:35 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #506 : 14.04.2014, 00:46:04 »
Ahdin tuolla kokoonpanolla rajoittaa maksimitehon 240 hepan nurkille.  Ic tuo herkkyyttä koneen toimintaan.

Isommat teholukemat vaatii muutoksia ahtimeen tai isomman ahtimen. Tehotavoitteesta riippuen menee map-anturi vaihtoon.

Polttoainepuolella on reserviä.

Oma projekti on osoittanut, että teho koukuttaa. ;)

Julma-Henrille: Keminmaalle mennään jos ehdin saada loput osat kohtuullisessa ajassa. Hyllyssä odottelee jo 11-lapainen siipi ja 4bar mappi. Ahdin tulee varmaan ensi viikolla, johon teetetään siipimuutokset. Vielä pitäisi siirtopumppu vaihtaa ja sitten penkkiin katsomaan kuinka paljon yli kolmensadan tuo kone pääsee \ kestää.

Mistä laajenpi mappi? Vai tarvitseeko sitä jos ei ahdinta ole vaihtamassa/muokkaamassa? Kaikkihan tuosta otetaan mitä saadaan.
volvoja - onhan noita.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #507 : 14.04.2014, 06:59:56 »
Vakioahtimella mapin vaihto ei ole ajankohtaista. Vasta kun mennään ahtopaineissa isommalla ahtimella yli kahden kilon, niin mappi menee vaihtoon.

Vakioahdinta muokkaamalla pitäisi päästä lähelle 270-280hv, johon mappi vielä riittää.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #508 : 27.04.2014, 02:48:47 »
Nyt on tullut ajeltua tuolla Karalan tekemällä softalla ja tyhjällä DPF:llä noin 6000km ilman mitään ongelmia.
Kulkupuoli on kai ihan ookoo, edelliseen äRRään verrattuna tietysti aika paljon maltillisempi.
Pitäisi päästä penkkiin kokeilemaan, että mitä siellä on...
Kaasu pohjassa saa jopa vähän savua ulos, eli menee sinne ainakin tavaraa.

Kattelin tuota KL Racingin alucooleria vakiopaikalle, onko kellään kokemusta ko. coolerista?
Ja mites tuo pre-cat downpipessa, mahtaako ahdistaa paljonkin...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1691
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 lastutus
« Vastaus #509 : 27.04.2014, 06:49:24 »
Nyt on tullut ajeltua tuolla Karalan tekemällä softalla ja tyhjällä DPF:llä noin 6000km ilman mitään ongelmia.
Kulkupuoli on kai ihan ookoo, edelliseen äRRään verrattuna tietysti aika paljon maltillisempi.
Pitäisi päästä penkkiin kokeilemaan, että mitä siellä on...
Kaasu pohjassa saa jopa vähän savua ulos, eli menee sinne ainakin tavaraa.

Kattelin tuota KL Racingin alucooleria vakiopaikalle, onko kellään kokemusta ko. coolerista?
Ja mites tuo pre-cat downpipessa, mahtaako ahdistaa paljonkin...?

Vastaavat asiat mielessä.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Carcom Oy  Ateho