Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jouscar - 12.07.2018, 09:19:21

Otsikko: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Jouscar - 12.07.2018, 09:19:21
V60 - 14 D3 mallinen digitaali mittarilla
Sen verran vanhanliiton miehiä että olen välillä mittatikun moottorista ylös nykäissyt mutta eihän tuota enää tässä uudessa ole, enkä osaa kyllä mittaristollakaan tarkastaa, harmaana vaan valikko möllöttää. Onnistuuko ollenkaan kotikonstein öljyn määrän tarkistus?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Toni82 - 12.07.2018, 09:32:49
Virrat 2 asentoon, niin näkee öljynmäärän mittarin valikosta. Eli paina käynnistysnappulaa pitkään ilman, että jalka on jarrulla. Eli ei siis käynnistystä. Näin ainakin omassa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Jouscar - 12.07.2018, 09:49:18
Niin minäkin oletin, mutta harmaana vaan valikko möllöttää.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Hurm0s - 12.07.2018, 13:13:56
Virrat 2 asentoon, niin näkee öljynmäärän mittarin valikosta. Eli paina käynnistysnappulaa pitkään ilman, että jalka on jarrulla. Eli ei siis käynnistystä. Näin ainakin omassa.
Juurikin noin, eli virrat II-asentoon ja valikoista pitäisi päästä öljymäärään.

Tuossa oli jotain rajoituksia moottorin lämmön, alustan kaltevuuden ja sammutuksesta kuluneen ajan suhteen, ellei nuo täyty, ei siihen valikkoon pääse.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 12.07.2018, 13:17:01
Vähän konstikas mutta kyllä sen kanssa oppii elämään. Nyt menee minullakin jo sujuvasti. Tärkeintä tosiaan pitää start nappia tarpeeksi kauan pohjassa
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Hurm0s - 12.07.2018, 13:17:55
Ja jos kaipaa vanhaa kunnon tikkua konehuoneeseen, sen saa näihin kyllä jälkeenpäin laitettua ;)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 12.07.2018, 14:15:28
Öljymäärän mittaaminen, 4-syl.
Jos öljymäärä halutaan tarkastaa, tehkää se
seuraavan sekvenssin mukaisesti.
1. Avainasennon II aktivointi, ks. Avaimen
asennot - toiminnot eri tasoilla (s. 73).
2. Kääntäkää säätöpyörä ohjauspylvään
vasemmassa vivussa asentoon
Öljymäärä.
> Sen jälkeen esitetään tiedot moottorin
öljymäärästä.
Lisätietoja valikkokäsittelystä, ks.
Valikkokäsittely - mittaristo (s. 101).
HUOM
Jos oikeat edellytykset öljymäärän mittaamiselle
eivät ole täyttyneet (aika moottorin
sammuttamisen jälkeen, auton kallistuma,
ulkolämpötila yms.), esitetään ilmoitus Ei
saatavilla. Tämä ei tarkoita, että auton
järjestelmässä on jotain vikaa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: petriko - 12.07.2018, 17:20:09
Ja jos kaipaa vanhaa kunnon tikkua konehuoneeseen, sen saa näihin kyllä jälkeenpäin laitettua ;)

Itellä X70 digitaalinen mutta aivan snadi tikku juuri ja juuri käden ulottuvissa. Vähän niinkuin lukittu kynsillä jotta ei revitä ja miksi repiin ku digitaalinen toimii.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Hurm0s - 12.07.2018, 17:29:44
Itellä X70 digitaalinen mutta aivan snadi tikku juuri ja juuri käden ulottuvissa. Vähän niinkuin lukittu kynsillä jotta ei revitä ja miksi repiin ku digitaalinen toimii.
Juu, tuon "tikun" tilalle saa perinteisen pitkän mallin.

Voisin kuvitella, että tikkua kaipaa ainakin vanhemmat autoilijat, jotka ovat tottuneet tarkastamaan öljytason tikusta viikottain, eivätkä välttämättä ole sinut tuon dikitaalitekniikan kanssa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 17.07.2018, 01:10:19
Mulla on nyt noin puoli vuotta totuttelua takana tähän sähköiseen öljytikkuun tai anturiin. Autoni on V70 D4 aut. vm. 2014.

Ensin todettakoon, että autoon on jo edellisen omistajan aikana vaihdettu kerran tuo öljytason anturi, on ollut kai takaisinkutsu tms.

Mutta asiaan, ongelmani on seuraava: jonkin aikaa auton oston jälkeen tuli ilmoitus, että 0,5 litraa pitäisi lisätä öljyä. Merkkiliike teki lisäyksen mutisematta, mutta öljytasoja ei tarkastettu muutoin kuin, että lisäyksen jälkeen auton oma anturi näytti oikeaa tasoa mittaristossa (max viivaan asti).

Ajelin pari kuukautta ja tutkin säännöllisesti öljymäärää; aina samassa max-tasossa. Kuitenkin sitten kerran näytti ensin max, mutta palkki hävisi samalla pois kokonaan ja ilmoittikin, että öljyntaso on alhainen. Käynnistyksen jälkeen tai ajon aikana ei kuitenkaan pyytänyt lisäämään öljyä. Muutaman päivän näytettyä tuota alhaista (tasopalkki ei siis edes min-tasossa), mutta ei edelleenkään pyytänyt lisäämään öljyä, menin merkkiliikkeeseen. Siellä päädyttiin vaihtamaan öljytason anturi. Vaihdon jälkeen myös öljyn tasot laitettiin oikeaoppisesti kuntoon.

Jälleen pari kolme kuukautta ajoa ja aina kun tarkistin tason (säännöllisesti), oli taso max. Nyt taas yhtäkkiä palkki on hävinnyt asteikolta kokonaan ja näyttää "alhainen", mutta ei pyydä lisäämään edellenkään öljyä. Tällä kertaa merkkiliike tuntuu olevan varsinaisen pihalla ja selittää vaan korkeasta öljynkulutuksesta. Mutta ongelma on se, että öljymäärää osoittava palkki häviää yhtäkkiä max-tasosta kokonaan piiloon, mutta auto ei herjaa, että öljyä pitäis lisätä... Ja palkki ei palaa näkyviin, kokeiltu on.

Vielä kun tietäis paljonko siellä on oikeasti öljyä... Mulla tulee ajoa noin 1000 km / kk eikä viittis aina käydä valuttamassa öljyjä mittakannuun määrän selvittämiseksi. Miten sen mittatikun saa tohon??

Itsellä epäilys myös, että voiko olla muussa vika kuin itse anturissa. Joku softapuolen juttu?? Mulla on se täysdigitaalinäyttö, jos sillä on merkitystä...

Apuja kaivataan, kun merkkiliikekään ei tiedä. En mä varmaan ainoo ole, kellä tällainen vika.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: SKYTRiXSHA - 17.07.2018, 04:50:08
Itsellähän D4 V70 2015vm antaa vain arvoksi "MAX" tai sitten näyttää muistaakseni että ei tietoa.
Tyyppivika kuulemma juuri tämän valmistusvuoden autoissa, eipä tuo sinäänsä haittaa kun kumminkin valittaa jos tarvitsee öölyä..

Kannattaa aina kun vaihdattaa öljyt pyytää että josko paineilmalla puhdistaisi anturinkin, kumminkin likainen anturi ei ole hyvä ja jos särkyy niin uusi +300€ kpl..

Mulla on nyt noin puoli vuotta totuttelua takana tähän sähköiseen öljytikkuun tai anturiin. Autoni on V70 D4 aut. vm. 2014.

Ensin todettakoon, että autoon on jo edellisen omistajan aikana vaihdettu kerran tuo öljytason anturi, on ollut kai takaisinkutsu tms.

Mutta asiaan, ongelmani on seuraava: jonkin aikaa auton oston jälkeen tuli ilmoitus, että 0,5 litraa pitäisi lisätä öljyä. Merkkiliike teki lisäyksen mutisematta, mutta öljytasoja ei tarkastettu muutoin kuin, että lisäyksen jälkeen auton oma anturi näytti oikeaa tasoa mittaristossa (max viivaan asti).

Ajelin pari kuukautta ja tutkin säännöllisesti öljymäärää; aina samassa max-tasossa. Kuitenkin sitten kerran näytti ensin max, mutta palkki hävisi samalla pois kokonaan ja ilmoittikin, että öljyntaso on alhainen. Käynnistyksen jälkeen tai ajon aikana ei kuitenkaan pyytänyt lisäämään öljyä. Muutaman päivän näytettyä tuota alhaista (tasopalkki ei siis edes min-tasossa), mutta ei edelleenkään pyytänyt lisäämään öljyä, menin merkkiliikkeeseen. Siellä päädyttiin vaihtamaan öljytason anturi. Vaihdon jälkeen myös öljyn tasot laitettiin oikeaoppisesti kuntoon.

Jälleen pari kolme kuukautta ajoa ja aina kun tarkistin tason (säännöllisesti), oli taso max. Nyt taas yhtäkkiä palkki on hävinnyt asteikolta kokonaan ja näyttää "alhainen", mutta ei pyydä lisäämään edellenkään öljyä. Tällä kertaa merkkiliike tuntuu olevan varsinaisen pihalla ja selittää vaan korkeasta öljynkulutuksesta. Mutta ongelma on se, että öljymäärää osoittava palkki häviää yhtäkkiä max-tasosta kokonaan piiloon, mutta auto ei herjaa, että öljyä pitäis lisätä... Ja palkki ei palaa näkyviin, kokeiltu on.

Vielä kun tietäis paljonko siellä on oikeasti öljyä... Mulla tulee ajoa noin 1000 km / kk eikä viittis aina käydä valuttamassa öljyjä mittakannuun määrän selvittämiseksi. Miten sen mittatikun saa tohon??

Itsellä epäilys myös, että voiko olla muussa vika kuin itse anturissa. Joku softapuolen juttu?? Mulla on se täysdigitaalinäyttö, jos sillä on merkitystä...

Apuja kaivataan, kun merkkiliikekään ei tiedä. En mä varmaan ainoo ole, kellä tällainen vika.

Samaa ongelmaa kuin minulla siis, softapuolen vika se on. Anturi on täysin kunnossa ja puhdas silti ajotietokone "vittuilee".
Antaa mennä vaan niin kauan kun se huutaa että lisää tän verran, sitten pitäisi näkyä että on "max" asennossa.

Kysynyt tästä monelta samanlaisen auton omaavalta taksimieheltä ja myös yksityisiltä, aika monella oli sama "tyyppivika / ominaisuus" ja heitä se ei nyt sinäänsä haitannut.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 17.07.2018, 13:20:03
Hienoa kuulla! Ja pääasia, että herjaa sitten, jos öljyä todellisuudessa täytyy lisätä. Tietää ettei turhaa tutki öljyn tasoja ajotietokoneesta.

Todettakoon, että merkkiliikkeen korjaamopuolella vika oli jossain määrin tuttu, kun vielä lisää selvittelin, mutta ratkaisevaa korjaustoimenpidettä ei ole tiedossa heilläkään.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: pepi - 18.07.2018, 06:59:31
Juu, tuon "tikun" tilalle saa perinteisen pitkän mallin.

Voisin kuvitella, että tikkua kaipaa ainakin vanhemmat autoilijat, jotka ovat tottuneet tarkastamaan öljytason tikusta viikottain, eivätkä välttämättä ole sinut tuon dikitaalitekniikan kanssa.

Saako noita perinteisiä pitkän mallin öljytikkuja muualta ku siniseltä?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 19.07.2018, 00:14:16
Ruotsinmaalta kuulin, että vähän vanhemmissa (esim vm. -12) moottoreissa anturi olisi ollut erilainen. Se lukee nuo öljyntasot samoin, mitä ajotietokone näyttää. Sittemmin anturi olisi vaihtunut sellaiseen, jossa on vaan max-taso (tai liikaa), alentunut taso ja sitten taso jolloin pitää jo lisätä. Tämä ei sitten synkkaisi sen ajotietokoneen ”monitasoisen” asteikon kanssa ja viiva häviää sen takia (?!). En tosin tiedä mikä järki siinä olisi ettei ajotietokoneeseen olisi ohjelmoitu vaihdon myötä erinäköistä asteikkoa...

Taidan itsekin pyytää laittamaan ton vanhanmallin tikun seuraavassa huollossa, jos sen saa vaan tohon moottorimalliin. Ihmeen vaikeeta kikkailua nykypäivän elektroniikalla.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: SKYTRiXSHA - 19.07.2018, 01:26:20
Ruotsinmaalta kuulin, että vähän vanhemmissa (esim vm. -12) moottoreissa anturi olisi ollut erilainen. Se lukee nuo öljyntasot samoin, mitä ajotietokone näyttää. Sittemmin anturi olisi vaihtunut sellaiseen, jossa on vaan max-taso (tai liikaa), alentunut taso ja sitten taso jolloin pitää jo lisätä. Tämä ei sitten synkkaisi sen ajotietokoneen ”monitasoisen” asteikon kanssa ja viiva häviää sen takia (?!). En tosin tiedä mikä järki siinä olisi ettei ajotietokoneeseen olisi ohjelmoitu vaihdon myötä erinäköistä asteikkoa...

Taidan itsekin pyytää laittamaan ton vanhanmallin tikun seuraavassa huollossa, jos sen saa vaan tohon moottorimalliin. Ihmeen vaikeeta kikkailua nykypäivän elektroniikalla.

Kuullostaisi jotenkin järkevältä, siis selitys tuohon vammaiseen öljyhässäkkään.

Suosittelen varutumaan että anturilla hintaa luokkaa 300€ , itselle tuo nyt kelpaa aivan hyvin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Jouscar - 20.07.2018, 00:28:15
Omastani löytyi huoltomiehen tikku. Riittää viikottaiseen tarkastukseen mainiosti.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 20.07.2018, 03:15:02
Minulla pelaa D5244T15 koneen digimittari vallan mainiosti. Mitenkähän näissä niin paljon eroa kun pata on sama 5pyttyinen(?)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 20.07.2018, 11:36:25
Omastani löytyi huoltomiehen tikku. Riittää viikottaiseen tarkastukseen mainiosti.

Tuohon ylettyy siis ihan helposti? Onko siinä jokin lenkki päässä, kuten tikuissa yleensä?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 20.07.2018, 11:45:03
Se on käynyt myös mielessä, että onko tämä ongelma sama riippumatta siitä onko autossa analoginen tai digitaalinen mittaristo. Itselläni tuo digitaalinen.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Jouscar - 20.07.2018, 12:16:10
Tuohon ylettyy siis ihan helposti? Onko siinä jokin lenkki päässä, kuten tikuissa yleensä?



On lenkki, näkyy helposti syylärin ja lohkon välistä, hieman oikealla, siis jakopäähän päin öljypohjan ja lohkon välin tasosta hieman ylös päin.
(https://thumb.ibb.co/hhaA1y/IMG_20180719_WA0000.jpg) (https://ibb.co/hhaA1y)

(https://thumb.ibb.co/h8HUuJ/IMG_20180719_WA0002.jpg) (https://ibb.co/h8HUuJ)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 20.07.2018, 15:06:51
Se on käynyt myös mielessä, että onko tämä ongelma sama riippumatta siitä onko autossa analoginen tai digitaalinen mittaristo. Itselläni tuo digitaalinen.

Digitaalinen minullakin. Auto tosin XC60 (2014) mutta luulisi että mittaristo sama. Ehkä jotain kosmeettista eroa vain
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 20.07.2018, 19:10:29


On lenkki, näkyy helposti syylärin ja lohkon välistä, hieman oikealla, siis jakopäähän päin öljypohjan ja lohkon välin tasosta hieman ylös päin.
(https://thumb.ibb.co/hhaA1y/IMG_20180719_WA0000.jpg) (https://ibb.co/hhaA1y)

(https://thumb.ibb.co/h8HUuJ/IMG_20180719_WA0002.jpg) (https://ibb.co/h8HUuJ)

Kiitos ohjeista, täytyy tutkia!

Sen verran haastattelin yhtä huoltomiestä, että ainakin samanlainen öljyanturi on riippumatta ana- vai diginäyttö. Mutta voihan ajotietokoneen päässä olla joku ero, siihen ei tullut varmuutta.

Aiempien moottorimallien öljyanturi on kuulemma sellainen, että se ei sovi päikseen uuden kanssa. Jätin pyynnön, että voisivatko selvittää vielä, voiko ihan oikeasti olla niin, että ajotietokoneen asteikko on vaan jäänyt päivittämättä uuden sensorin ilmoittamia tietoja vastaavaksi.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Hurm0s - 21.07.2018, 00:06:41
Saako noita perinteisiä pitkän mallin öljytikkuja muualta ku siniseltä?
Tilaamalla esim. Skandixilta, mutta hinnassa tuskin merkittävää eroa.

Tuossa osanumerot ainakin 2,4 D4 ja D5 koneisiin sopiviin osiin:

985133 - Pultti М7 X 20
31316562 - Öljytikku
31375301 - Putki
30637865 - O-rengas
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 30.07.2018, 00:31:01
Omani pyysi tänään suoraan 1 litran lisäystä ”punaisella” varoituksella. Onneksi oli tuon verran autossa, koska odottelin, että olis ensin tullut se 0,5 litran lisäyspyyntö eikä suoraan litrasta  :-\

Lisäyksen, 30 km ajon ja vajaan tunnin paikallaan olon jälkeen taso max. Kaikki siis ok sen suhteen, mutta ihmettelin vaan miks heti pyysi litraa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 09.08.2018, 22:55:03
Jututin myös Autosalpan mekaanikkoa tästä (digi)mittariston öljymäärän näyttöongelmasta ja hänen mielestään se on todennäköisesti softapuolella, ei anturissa. Jos ohjekirjaa lukee oikein ahtaasti, niin 4-sylinterisen moottorin kohdallahan ei esitetä tasoja erikseen samoin kuten esim. 5-sylinterisen kohdalla, joten ohjekirja ikäänkuin pitää paikkansa, koska siinä neuvotaan lisäämään öljyä vain kun ajotietokone sitä pyytää. Tosin tuota viivan katoamista ja ”alhainen” tekstin ilmestymistä ei mainita ohjekirjassa.

Autosalpan kaveri sanoi, että tällaisesta havaitusta virheestä voi merkkiliike tehdä tehtaalle ilmoituksen/korjauspyynnön. Tässä tapauksessa siis softan päivitys ko. moottorimallin ajotietokoneseen.

Pyysin Keskusautohallia tekemään sellaisen, mutta heillä ei siihen ilmeisesti ole kiinnostusta, vaikka ”virhettä” on muutkin asiakkaat ihmetelleet ja korjaamopuolella antureita vaihdettu ja fiksailtu. Ilmeisesti liian vähäpätöinen ja pelkkä kosmeettinen virhe heidän mielestään  :idiot2:

Tosin kuka tietää, vaikka ”vika” olisi jo tehtaalla tiedossa, mutta päivitystä ei ole tehty. Ruotsin foorumi kertoo ainakin saman asian huomatun länsinaapurissa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 15.08.2018, 18:20:30
Keskusautohalli suostui kuitenkin selvittämään asian tehtaalta. Tässä vastaus:

On the P3/P4 VED4/VEP4 cars the E-dipstick in the DIM can only show overfilled, full, low or “not available”. We do not use the segments available.
We only want the customer to top up the oil volume if the vehicle communicates this by a warning in the DIM, for example – low oil level, refill 0,5l.

SPA/CMA cars the resolution is 100 segments, these are used.

Ihmetyttää vain, miksei grafiikkaa ole tehty erilaiseksi ja ohjekirjassa esitetty asiaa tarkemmin. Ei olis ollut iso homma alunperin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: ekavolvo1 - 16.09.2018, 20:36:05
Itselläni samanlainen ongelma V70 D3 -16.

Viime päivät tuo öljyvalikko on näyttänyt öljynmääräksi alhaista tasoa. Mitään varoitusta alhaisesta öljymäärästä ei ole kuitenkaan tullut, eikä myöskään pyyntöä lisätä öljyä. Ilmeisesti tästä ei tarvitse olla huolissaan?
Mutta jokin häiriöhän tässä ilmeisesti on, koska näyttää tuota alhaista tasoa?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 16.09.2018, 22:31:11
Itselläni samanlainen ongelma V70 D3 -16.

Viime päivät tuo öljyvalikko on näyttänyt öljynmääräksi alhaista tasoa. Mitään varoitusta alhaisesta öljymäärästä ei ole kuitenkaan tullut, eikä myöskään pyyntöä lisätä öljyä. Ilmeisesti tästä ei tarvitse olla huolissaan?
Mutta jokin häiriöhän tässä ilmeisesti on, koska näyttää tuota alhaista tasoa?

Tehtaalta saadun vastauksen mukaan P3/P4 VED4/VEP4 mallin koneissa halutaan lisättävän öljyä vain, kun kone sitä pyytää (englanninkielinen lainaus aiemmassa viestissäni). Nuo tasot (segmentit) näytössä on siis ihan turhat näissä tapauksissa. Itseä harmittaa eniten ihan periaatteesta, että näyttöön ei ole voitu ohjelmoida toisenlaista grafiikkaa, vaikka öljyanturi toimii eri tavalla. Merkkiliikkeetkin vaihtaneet antureita viallisena, kun eivät ole tienneet asiaa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 19.09.2018, 22:18:15
Onpa kyllä melko kukkanen kun ottaa huomioon että VEA koneet ilmeisesti syö sitä öljyä. 5pyttyisessä se neljän segmentin öljymäärä näyttö enkä kyllä panisi pahitteeksi vaikka olisi tarkempikin. Oisko tuo nyt ollut iso asia kunnon anturi laittaa :idiot2:
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: völvöxc60 - 20.09.2018, 07:32:59
Onpa kyllä melko kukkanen kun ottaa huomioon että VEA koneet ilmeisesti syö sitä öljyä. 5pyttyisessä se neljän segmentin öljymäärä näyttö enkä kyllä panisi pahitteeksi vaikka olisi tarkempikin. Oisko tuo nyt ollut iso asia kunnon anturi laittaa :idiot2:
Ihme ongelma tuosta tehty ::)
Mulla on tuo digitaalinenmittari ollut vuodesta 2014 alkaen ja auton huollattanut säännöllisesti, niin olenkohan tuona 5v aikana jaksanut 2 kertaa tuon tsekata. Muistaakseni 15min seisonnan jälkeen näytti yhden pykälän alle maksimin. Onko tuo taas mutua, että VEA koneet kuluttavat öljyä?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 20.09.2018, 17:25:50
Ihme ongelma tuosta tehty ::)
Mulla on tuo digitaalinenmittari ollut vuodesta 2014 alkaen ja auton huollattanut säännöllisesti, niin olenkohan tuona 5v aikana jaksanut 2 kertaa tuon tsekata. Muistaakseni 15min seisonnan jälkeen näytti yhden pykälän alle maksimin. Onko tuo taas mutua, että VEA koneet kuluttavat öljyä?

No onhan se aikamoinen ongelma jos auto syö rutkasti öljyä mutta öljyntasoa ei voi kunnolla tarkistaa. Yhtäkkiä vain läsähtää ruutuun ”lisää 1litra”. Litrahan ei ole lisäyksenä ihan vähän kun muistaakseni D5 manuaalissa neuvotaan että jos lisäät öljyä niin lisää puoli litraa. Tässä ketjussakin jo pari VEA koneellista jotka sitä ölppää pyytää..
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Koskis_FIN - 03.11.2019, 11:04:03
Olisi jatkokysymys tähän aiheeseen: Itsellä on puolisen vuotta sitten ostettu V70 D4 vm 2015. Ajettu 110000 km ja öljynkulutus on viimeisimpien öljynpunnitusmittausten jälkeen 0,3 L / 1000 km = 3 L / 10 000 km. Huollossa on siis varmistettu ettei kyseessä ole anturifiba eikä öljy ei näytä valuvan ulos.

Merkkiliikkeen varmistama Volvo:n sallittu öljynkulutus tuolle mallille on normaali/sekalaisessa ajossa: 1,6 L / 10 000km.

Eli mennään tuplasti yli.

Liikkeen takuu on voimassa ja kysymys kuuluu mitä järkeviä korjaustoimia tuon ikäiselle autolle voi ajatella ja mikä tuossa voi olla taustasyynä? Moottorihuuhtelu tuohon on tehty (karstat, tms), ja ajellaan nyt miten tuo vaikuttaa kulutukseen mutta eihän nyt tuon ikäisellä autolla karstoittuminen pitäisi olla ongelma(?). Turbon suuttimien fiksausta tai mäntien rengastusta ollut ehdotuksena jos ongelma jatkuu. Onko tuossa ideaa, kuinka hyvin takaa että auto toimii suht järkevästi 100 000 km:n jälkeen ja mikä lienee vaikutus jälleenmyyntiarvoon?

Ajatuksia?

Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: gubbe - 03.11.2019, 11:25:16
Olisi jatkokysymys tähän aiheeseen: Itsellä on puolisen vuotta sitten ostettu V70 D4 vm 2015. Ajettu 110000 km ja öljynkulutus on viimeisimpien öljynpunnitusmittausten jälkeen 0,3 L / 1000 km = 3 L / 10 000 km. Huollossa on siis varmistettu ettei kyseessä ole anturifiba eikä öljy ei näytä valuvan ulos.

Merkkiliikkeen varmistama Volvo:n sallittu öljynkulutus tuolle mallille on normaali/sekalaisessa ajossa: 1,6 L / 10 000km.

Eli mennään tuplasti yli.

Ajatuksia?

Olisiko syy näissä öljyrenkaissa. Päivitysversio näyttäis olevan saatavilla, saman tyylinen kuin 60-luvun B20-moottorissa

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=8yJoHgwiwio
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: petriko - 03.11.2019, 11:57:43
Öljynvaihdon jälkeenhän ECM ohjainyksikön moottoriöljyksikkö on kalibroitava laadun ja tason vuoksi jotta se pystyy antamaan oikeaa tietoa. Tällöin öljyn lämpötilan pitäisi olla likellä 90 astetta jolloin se antaa parhaan tuloksen. En tiedä viitsiikö huollossa vaihdon jälkeen tuon tehdä sillä tuo kuitenkin vie useita minuutteja pitää autoa käynnissä jotta lämpötila nousee tuonne liki 90. Jos käytät nyrkkipajalla tai itse ja jos ei ole vidaan niin se jää tekemättä.

Vaihdon jälkeen kannattaa siitä mittatikusta katsoa, että on oikealla merkillä. Tuota ohjainyksikköä jos ei ole kalibroitu voisi antaa näihin auton pyytämiin lisätäyttöön virheellistä tietoa.
On huono asia jos oikeasti syö öljyä paljon. Itsellä on sit ollut hyvä tuuri ollut autojen kanssa, että omiin vaihdan öljyt ja vuoden päästä ota lähes samanverran pois ja taas uudelleen. Kop Kop Kop.
Molemmilla ajettu jo 250 ja 260 tkm
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: petriko - 03.11.2019, 11:58:53
.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: paavomp - 03.11.2019, 12:44:45
Jos tuo sun XC70 on nelikko niin kummassakaan sun autossa ei ole 2.0 litrainen VEA moottori, jotka siis syövät aika usein vanhemmiten öljyä ja fyysistä öljytikkua ei ole. En ole myöskään löytänyt mitään kalibrointiohjetta VIDAsta?!. Voihan se olla, että jossain joku tuollainen ohje on, mutta se heijastuu todennäköisesti vain siihen onnettomaan diginäyttöön, jolla ei ole käyttäjälle minkäänlaista arvoa. Kyllä se auto sen tulkinnan siitä öljyn tarpeesta tekee kuitenkin sen millimetripohjaisen anturin perusteella.. Ja se osaa myös huomioida öljyn lämpötilan kun arpoo pyydetäänkö lisää öljyvä vai ei :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: petriko - 03.11.2019, 13:38:57
Jos tuo sun XC70 on nelikko niin kummassakaan sun autossa ei ole 2.0 litrainen VEA moottori, jotka siis syövät aika usein vanhemmiten öljyä ja fyysistä öljytikkua ei ole. En ole myöskään löytänyt mitään kalibrointiohjetta VIDAsta?!. Voihan se olla, että jossain joku tuollainen ohje on, mutta se heijastuu todennäköisesti vain siihen onnettomaan diginäyttöön, jolla ei ole käyttäjälle minkäänlaista arvoa. Kyllä se auto sen tulkinnan siitä öljyn tarpeesta tekee kuitenkin sen millimetripohjaisen anturin perusteella.. Ja se osaa myös huomioida öljyn lämpötilan kun arpoo pyydetäänkö lisää öljyvä vai ei :)

Ihan toin tiedoksi moisen asian sillä jollain on (alkuviesteissä) muu kuin uudet moottorityypit. Tutki VIDA tarkemmin, kyllä se sieltä löytyy. Tuo onneton diginäyttö toimii ja näyttää jos se on oikein kalibroitu ja rehellisesti on mukavampi käyttää kuin snadia tikkua. En tiedä onko uusissa moottoreissa tikkua ja volvolta virhe jos ei, joka tapauksessa silloin tuo typerä diginäyttö kertoo öljyn määrän ja se on kalibroitava. Tällöin auton pitäisi saada oikea tieto kun "arpoo" ilmoittaako käyttäjälle vai ei.
Tarkennuksena vielä, että emme tuota mittaria kalibroi vaan oljytasoanturin antaman tiedon joka kertoo mittarille ja muille tietoa tarvitseville öljyn määrästä

Kuva kesältä, kun tuon vaihdoin

(https://i.ibb.co/BTww06y/ljytarkistus.jpg) (https://ibb.co/BTww06y)


(https://i.ibb.co/7J6gV0g/ljytarkistus1.jpg) (https://ibb.co/7J6gV0g)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 03.11.2019, 17:01:02
Merkkiliikkeen varmistama Volvo:n sallittu öljynkulutus tuolle mallille on normaali/sekalaisessa ajossa: 1,6 L / 10 000km.

Tainneet lukea taulukoita väärin. Lienekö millään polttomoottoriautolla noin pieni sallittu kulutus. Siis 1,6 desilitraa per 1000km
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: v-femtio - 04.11.2019, 07:33:43
Olisiko syy näissä öljyrenkaissa. Päivitysversio näyttäis olevan saatavilla, saman tyylinen kuin 60-luvun B20-moottorissa

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=8yJoHgwiwio

Eli ihan sama ongelma mikä oli Audeissa/volkkareissa. Mahtaa olla saman alihankkijan osatkin vielä? Ei tuotekehityksessä sitten sen vertaa seurata alaa että opittaisiin muiden tekemistä virheistä?
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 04.11.2019, 09:51:01
Ei tuotekehityksessä sitten sen vertaa seurata alaa että opittaisiin muiden tekemistä virheistä?

Se on niin helppo nykytyökaluilla piirrellä kaikenlaista. Se on sitten eri asia pystyykö niitä valmistamaan määrissä ja korkealaatuisina. Jos prosessit on kunnossa niin pitäis palata takaisin suunnittelupöydälle
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 04.11.2019, 11:34:02
Tainneet lukea taulukoita väärin. Lienekö millään polttomoottoriautolla noin pieni sallittu kulutus. Siis 1,6 desilitraa per 1000km

Tällainen vastaus tuli joskus merkkiliikkeestä koskien VEA-moottoria:
”Volvon ilmoittaman normaalin öljynkulutuksen rajana on 0,5 litraa öljyä tuhatta ajettua kilometriä kohden.”
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: gubbe - 04.11.2019, 12:06:51
Tällainen vastaus tuli joskus merkkiliikkeestä koskien VEA-moottoria:
”Volvon ilmoittaman normaalin öljynkulutuksen rajana on 0,5 litraa öljyä tuhatta ajettua kilometriä kohden.”

Eräältä toiselta forumilta luettua. Volvon mekaanikko katsonut koneeltaan kun asiakas valittanut öljynkulutusta. 1,7 L seka-ajossa, 2 L kaupunkiajossa ja 1,3 L maantieajossa  öljynkulutus  D4 4-cyl VEA 10 000 km:lle. Forumin jäsen ei muistanut lukiko näytöllä normaali vai hyväksytty kulutus. Tämä toukokuussa 2019
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: hessu80 - 04.11.2019, 12:22:06
Tällainen vastaus tuli joskus merkkiliikkeestä koskien VEA-moottoria:
”Volvon ilmoittaman normaalin öljynkulutuksen rajana on 0,5 litraa öljyä tuhatta ajettua kilometriä kohden.”
Tuohan on kätevää, kun öljyt vaihtuvat kolmeen kertaan 30 tkm huoltovälissä. Luulisi, että kone pysyy hyvässä kunnossa... Vai miten se nyt meni?  :'(
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 04.11.2019, 12:26:07
Jos on noin kovaa öljynkulutusta niin kannattaa kyllä pitää huoli että käytettävä öljy on oikeaa ja vähän tuhkaantuvaa
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Koskis_FIN - 05.11.2019, 22:01:07
Kiitoksia vinkeistä. Alla vielä noin referenssinä kahdesta lähteestä oikeaksi todetut öljynkulutusarvot tuolle mallille - luettuna öljynpunnitusraportista merkkiliikkeestä:

"Alla olevia arvoja pienempi öljynkulutus katsotaan normaaliksi":
Autot joiden mittarilukema on yli 100 000:

Autot joiden mittarilukema alle 100 000 km arvot on 0,4 L pienemmät.



Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 05.11.2019, 22:24:07
Onko liike todella ryhtymässä remonttiin noihin lukemiin nojautuen? Siis että maksavat viulut.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: zombiland - 08.11.2019, 18:42:55
Onko liike todella ryhtymässä remonttiin noihin lukemiin nojautuen? Siis että maksavat viulut.

On aika karua luettavaa,itselläni on -14 D4  aj.224tkm ei ole "vielä" pyytänyt öljyä lisää
vaihtovälinä olen pitänyt n. 20tkm.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: petriko - 09.11.2019, 10:39:05
On aika karua luettavaa,itselläni on -14 D4  aj.224tkm ei ole "vielä" pyytänyt öljyä lisää
vaihtovälinä olen pitänyt n. 20tkm.

Sama täällä, ehkä on käynyt hyvä tuuri autojen ostoissa sillä myös mennään vuoden vaihtovälillä 20 - 25 tkm. 255 mittarissa xc70 ja 240 v50. Toivottavasti jatko menee myös samoin. 0w -30 teboilia molemmissa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Teinipajero - 09.11.2019, 12:14:34
On aika karua luettavaa,itselläni on -14 D4  aj.224tkm ei ole "vielä" pyytänyt öljyä lisää
vaihtovälinä olen pitänyt n. 20tkm.
Onko kukaan kysynyt koskaan Volvon kantaa siihen, miksi osa alkupään (2014) VEA-moottoreista kuluttaa öljyä ja osa ilmeisesti ei? Lisäksi kulutusta myös ”myöhemmissä” vuosimalleissa, ainakin 2015 malleja tiedän, että kuluttaa.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: paavomp - 09.11.2019, 13:01:35
Onhan nuo Volvon antamat lukemat selvä indikaatti siitä, ettei "posketon" öljynkulutus ole mikään laaja ilmiö näiden moottoreiden kanssa, vaan olisiko juuri jopa niin kuin edellä mainittiin, että koskee isommin vain noita vanhemman sukupolven autoja (14-16) ja niissäkin useimmiten syönti on maltillista ja menee ihan oikeasti normaalien toleranssien piikkiin. Eli ei siis ole mikään männänrenkaiden täysjumi.

Muistan kyllä että joskus foorumille on postattu Volvolta paljon reilummat rajat, eli olisiko ohjeistus muuttunut. Tuollaista muutosta Volvo ei tekisi, jos vaarana olisi että oven takana on sen jälkeen jono autoja korjattavaksi.

Omalla -15 ajettu 222tkm ja edellisen huollon jälkeen pyysi puolta litraa 10tkm:n kohdalla. Todellinen hävikki tuolla hetkellä 8dl.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Asiallinen - 09.11.2019, 13:03:08
Joo ei tuo omakaan D4 2014 kyllä ole koskaan lisäysöljyä pyytänyt. Ajettu 170000. Joskus ajanut 27000 vaihtovälin yleensä alle 20000.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 09.11.2019, 13:18:35
Muistan kyllä että joskus foorumille on postattu Volvolta paljon reilummat rajat, eli olisiko ohjeistus muuttunut.

No se on ainakin varma että mitään 1.6dl/1000km lukemia eivät töräyttele julkisuuteen koska sen jälkeen olisi h*lvetti irti. Se mitä on julkaistu taisi olla 5dl.

Tässä 2013 tietoja. Tuskin yksikään valmistaha laskenut rajoja. Paremminkin varmaan nostaneet.

Alfa Romeo 4,7 dl / 1000 km
Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti)
Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin )
BMW 7 dl / 1000 km
BMW M-sarjan mallit 15 dl / 1000 km   
Chevrolet 6 dl / 1000 km   
Chrysler ei raja-arvoa
Citroën ei raja-arvoa
Dacia 5 dl / 1000 km
Dodge ei raja-arvoa
Fiat 4,7 dl / 1000 km
Ford 5 dl / 1000 km
Honda 10 dl / 1000 km (mutta jo 3 dl on poikkeuksellista)
Hyundai 6,5 dl / 1000 km
Jaguar ei raja-arvoa
Jeep ei raja-arvoa
Kia 10 dl / 1000 km
Lancia 4,7 dl / 1000 km
Land Rover ei raja-arvoa
Lexus 10 dl / 1000 km
Mazda 7,7 dl / 1000 km (mäntämoottorit)
Mazda 12,5 dl / 1000 km (kiertomäntämoottorit)
Mazda 8 dl / 1000 km (2,0- ja 2,5-litran KE- ja GJ-moottorit)
Mercedes-Benz 8 dl / 1000 km
Mini 7 dl / 1000 km
Mitsubishi 10 dl / 1000 km
Nissan 5 dl / 1000 km
Opel 6 dl / 1000 km
Peugeot ei raja-arvoa
Renault 5 dl / 1000 km
Skoda 5 dl / 1000 km
Seat 5 dl / 1000 km
Subaru 3,3 dl / 1000 km
Suzuki 10 dl / 1000 km
Toyota 5 dl / 1000 km (mutta 3 dl on jo poikkeuksellista)
Volkswagen 10 dl / 1000 km (vuosimallit – 2009)
Volkswagen 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 –)
Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista)
Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: Asiallinen - 09.11.2019, 16:08:48
Tuo 1.6l oli 10000 eikä 1000. Eli arvoa on laskettu silloin 2013 vuodesta.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: mulugren - 09.11.2019, 17:07:35
Tuo 1.6l oli 10000 eikä 1000. Eli arvoa on laskettu silloin 2013 vuodesta.

1.6L/10000km on sama kuin 1.6dl/1000km

En mitenkään jaksa uskoa että Volvo olisi laskenut 2.5-5dl tasoista 1.6dl tasolle tuota sallittua kulutusta. Öljynkulutusongelmathan ovat nimenomaan pahentuneet vuodesta 2013. Mikään autovalmistaja ei julkisesti ilmoita noin matalia. Tuolla listalla matalin arvo on Subarulla (3.3dl/1000km)
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: gubbe - 09.11.2019, 17:31:01
1.6L/10000km on sama kuin 1.6dl/1000km

En mitenkään jaksa uskoa että Volvo olisi laskenut 2.5-5dl tasoista 1.6dl tasolle tuota sallittua kulutusta.

Kuka uskoo kuka ei. Tässähän on tuo 1,6 ja (1,7 L / 10 000km erään toisen forumin jäsen) ja vielä muutakin kahdesta eri lähteeesstä , toki Volvo korjaamon antamia molemmissa tapauksissa. Lopputuloksenkin tiedän,mutta jätän sen omalta osaltani spekuloitavaksi. On hienoa, että forumilla on lukijoita ja keskusteljoita, näin se pitää ollakin :). Kuten sanottu kaikki 4-Cyl VEA-moottorit ei kuluta paljon öljyä, ei D4:kään.
Otsikko: Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
Kirjoitti: gubbe - 13.11.2019, 13:25:26
Onhan nuo Volvon antamat lukemat selvä indikaatti siitä, ettei "posketon" öljynkulutus ole mikään laaja ilmiö näiden moottoreiden kanssa, vaan olisiko juuri jopa niin kuin edellä mainittiin, että koskee isommin vain noita vanhemman sukupolven autoja (14-16) ja niissäkin useimmiten syönti on maltillista ja menee ihan oikeasti normaalien toleranssien piikkiin. Eli ei siis ole mikään männänrenkaiden täysjumi.

Omalla -15 ajettu 222tkm ja edellisen huollon jälkeen pyysi puolta litraa 10tkm:n kohdalla. Todellinen hävikki tuolla hetkellä 8dl.

Tästä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Tuolla  lukemallani ruotsalaisella Volvo forumilla on keskusteltu  kyseisetä aiheesta jonkin verran ja olikohan vain  2kpl, (V60 D4 2015 VEA toisella ajettu jotain 100 000km)  joista on kontrollimitattu öljynkulutus ja molemmilla on päädytty vaihtamaan moottori  tehdaskunnostettuun, ilman sen kummempia pesuja tai testauksia.
Nyt on kolmas D4, joka kontrollimittauksen jälkeen, kommentoijan mukaan olisi menossa vaihtoon.

 Siis näillä  öljynkulutus normeilla jotka mm. minä laitoin aikaisempaan kommenttini, unohtamatta  myöskään "Koskis_Fin" ilmoittamia normeja.

Ottaen huomioon Volvojen suuren määrän ainakin Ruotsissa, niin ylisuuret öljynkulutukset ovat aika marginaalisia, Onhan niitä paljon taxeinakin ja niillä ajetaan paljon, paljon kaupunki liikenteessäkin.

Kaikki ei tietenkään lue foorumeita, vielä vähemmän kommentoivat, joten moottori korjaukset/vaihdot lienee vähäisiä, jos näitä ollenkaan voi suhteuttaa foorumin kommentteihin / kyseisten moottoreiden kokonaismäärään, vaikka kuitenkin kyseisellä foorumilla on mielestäni aika suuri jäsenmäärä ja hyvä aktiviteetti.

Kaikilla merkeillä ja tuotteilla on ollut aina ja tulee olemaan jossain määrin reklamaatioita.