Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: kebakko - 20.07.2018, 19:43:17

Otsikko: GM 12 bolt
Kirjoitti: kebakko - 20.07.2018, 19:43:17
Aloitetaan keskustelu tästä kyseisestä perästä. En haulla löytänyt omaa topiccia aiheesta.
Kyseisiä akseleita saa suhteellisen järkevään hintaan ja tiedän, että niitä on volvoihin(kin) sovitettu onnistuneesti.

Tarkoituksena on siis sovittaa kyseinen akseli 244 volvon alle, kun 1031 ei enää ole järkevä ja kustannustehokas vaihtoehto. Järkevintä ilmeisesti olisi siis poistaa akselista alkuperäiset kiinnityskorvat ja hitsauttaa tilalle volvon omat korvat. Akselin leveys luultavasti ei ole sama joten sitä joutuu kaventamaan(?) Jotkut ovat myös sovittaneet volvon ulkopäät Gm akseliin, millaisia vetari + laakeri kokoonpanoja tällä yhdistelmällä on ollut? Vetarit varmaan ainakin joutuu teettämään?

Sitten kun akseli on sopii auton alle täytyy miettiä minkälaiset sisälmykset perään laitaa. Mitä välityksiä on käytetty ja millaista lukkoa olisi hyvä käyttää/millaisia lukkoja näihin saa ja mistä (jenkki)kaupasta niitä kannattaisi tilata. Auto tulossa pääasiassa drifting käyttöön ja todella vähäiselle katukäytölle ja kyllä, jäykkä akseli säilyy joka tapauksessa.

ps. Onko foorumilla ketään asiantuntijaa kuka moiseen sovitus ja hitsaushommaan ryhtyisi :) akselia ei siis ole vielä hankittu mutta keskustelua aiheesta ja erilaisista kokoonpanoista kaivataaan.
Otsikko: Vs: GM 12 bolt
Kirjoitti: FinnDRZ - 20.07.2018, 19:59:33
Noihin sisäkaluihin liittyen, useimmat 12b perät taitavat olla sillä GM:n "käkikellolukolla", ja tämä kannattaa huomioida, koska monet lockright -tyyppiset lukot käyvät vain avoimeen perään. jossain 3.73 kohdalla myös carrierin koko muuttuu, joka taas rajoittaa välitysten valintaa.
Otsikko: Vs: GM 12 bolt
Kirjoitti: boost - 23.07.2018, 05:48:51
Minä olen noita Volvon päätyjä käyttäny ja ehdottomasti järkevin tyyli.
Pääsee suoraan c-lukittimista eroon ja käy tosiaan kaiki Volvon jarru systeemit paikalleen.

Mulla ollu käytössä True Track lukkoja pääsääntöisesti ja 33 rihlanen vetari.

Truck perään olen laittanut Car mallin lukon, Carrier muistaakseni nro.4   ja 3,07 välityksen, mutta kun vaihdoin 3,7 vällärin tilalle, loppui shimmi vara ja jouduin sorviin laittaa murikan pyörimään, jotta sai 1-2mm lisää shimmivaraa.

Car mallin perässä on paksumpi pinjon akseli mutta niitä ei oikein meinaa saada mistään niin itse olen käyttäny pelkästään Truck periä.