Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 23.08.2018, 08:15:40

Otsikko: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 23.08.2018, 08:15:40
Mikähän mahtaa olla syy:
Nyt kolmannet jarrulevyt menossa, ja kaikki näistä tämän vuoden puolella. Toivonmukaan ei tarvi enää vaihtaa levyjä... Kyseessä siis V50 vuodelta 2010, noin 146tkm ajettu d5 koneella ja 320mm jarrulevyillä.

Jonkun tuhannen kilometrin ajon kestävät jonka jälkeen alkavat täristä. Puslissa ei ole välystä kun auto on käynyt ihan hiljattain 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä asentajat löytäneet mitään välystä mistään.

Nyt siis eilen vaihdetut levyt ja palat. Taas on niin sileää jarruttelua kuin tulla ja olla voi. Nyt menossa NK -merkkiset levyt ja Roadhousen palat.

Edelliset levyt olivat Zimmermannit jotka pitäisi kuulema olla ihan huippulaadukasta tavaraa. Zimmermannit alkoivat tärisyttää muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, menivät sorviin ja samalla vaihtui uudet palat, paloiksi tuli Vectorin palat Motonetistä. Taas mentiin jokunen tuhat kilometriä ja tosiaan eilen vaihtui jarrulevyt ja palat. Taas.

Ihan ekat levyt olivat myös NK -merkkiset, mutta palojen merkkiä en kirveelläkään muista.

Eikä koko kesänä ole ollut sellaista vesikeliä että olisin vahingossa voinut ajaa kuumalla levyllä vesilätäkköön. Lukemisten ja keskusteluiden kautta on tullut ilmi että etupään alustassa välykselliset alatukivarsien puslat voisi aiheuttaa saman vian. Mutta alustavikaa en usko kun täristys loppuu aina uusilla (tai sorvatuilla) levyillä, ja juuri on käyty 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä silloin sieltä mitään löytäneet. Jos alustassa olisi vika, luulisin että myös uudet levyt täristää vähintäänkin sen verran että sen huomaa. Vasen etupyörän laakeri on vaihdettu muistaakseni vuosi sitten, oikea puoli on ainakin tietääkseni alkuperäinen.

Liukutapit eivät ole jumissa. Jostain luin että nykyajan levyt on niin kiireellä tehty, että niitä ei ole kunnolla käyty tehtaalla läpi, joka sitten näkyy siinä että vähänkin jarruttelua jolloin levy lämpenee ja alkaa vedellä itseään uuteen muottiin.

Alkaa vähän ketuttamaan kun joka välissä saa olla etupää ylhäällä ruuvaamassa levyjä. Edellisessä Fordin pohjalevyyn perustuvassa autossa oli samaa ongelmaa, joka alkoi juuri vasemman etupyörän laakerin vaihdosta. Tosin, siinä autossa piti tehdä töitä että sai jarrulevyn navasta irti ja käyttää prässiä että sai laakerin vaihdettua kun tässä V50:ssä vaihtui koko napa. Ja tässä edellisessä Ford -pohjalevyyn perustuvassa autossa jarrujen täristys lakkasi kun Brembon levyt ja vasemman puolen napa kävi sorvissa: levyistä löytyi mm. paksuusheittoa.

Onko kukaan taistellut noiden etujarrujen kanssa? Onko viimeinen vaihtoehto alkuperäiset Volvon levyt?


Aijoo, edit:
Takajarrulevyt eivät mielestäni aiheuta ko. tärinää koska:
1. joka kerta etujarrulevyt vaihtamalla tärinä on hävinnyt ja
2. käsijarrua vetämällä tärinää ei saa aikaiseksi, vain käyttöjarrua painamalla
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Risto H - 23.08.2018, 22:52:40
Ihan hyvin järkeilty sinänsä mutta noilla kilometreillä ne puslat saattavat kaikesta huolimatta olla osasyyllinen. Ei niiden loppumista koskaan huomata katsastuksessakaan.

Sinuna tarkkailisin nyt tilannetta. Jos tärinä tulee miltei heti esiin kun jarrutat voimakkaasti 120 km/h nopeudesta, alatukivarret vaihtoon.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 06.09.2018, 08:29:11
Mistä voi tietää, että saa kerralla oikeat alatukivarret?

Motonetissä monta vaihtoehtoa, ja näköjään käytännössä tukivarret erotellaan kartion paksuudella: 18-21mm.

Aikoinaan Motonetti möi mulle väärät etujarrupalat vaikka kuinka katsoi rekisterinumerolla auton tiedot. Sain 300mm jarrulevyyn menevät palat vaikka omassa on 320mm jarrulevyt. Eli ei tuo rekisterinumero aina kaikkea kerro varaosamyyjällekään.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: jt4 - 06.09.2018, 12:12:53
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=77641.0

Tuolla kerrotaan näin:

Alustanumerot tukivarsille  -214682 = 18mm ja 214683 -> = 21mm.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: ttheme - 13.09.2018, 11:27:13
Mikähän mahtaa olla syy:
Nyt kolmannet jarrulevyt menossa, ja kaikki näistä tämän vuoden puolella. Toivonmukaan ei tarvi enää vaihtaa levyjä... Kyseessä siis V50 vuodelta 2010, noin 146tkm ajettu d5 koneella ja 320mm jarrulevyillä.

Jonkun tuhannen kilometrin ajon kestävät jonka jälkeen alkavat täristä. Puslissa ei ole välystä kun auto on käynyt ihan hiljattain 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä asentajat löytäneet mitään välystä mistään.

Nyt siis eilen vaihdetut levyt ja palat. Taas on niin sileää jarruttelua kuin tulla ja olla voi. Nyt menossa NK -merkkiset levyt ja Roadhousen palat.

Edelliset levyt olivat Zimmermannit jotka pitäisi kuulema olla ihan huippulaadukasta tavaraa. Zimmermannit alkoivat tärisyttää muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, menivät sorviin ja samalla vaihtui uudet palat, paloiksi tuli Vectorin palat Motonetistä. Taas mentiin jokunen tuhat kilometriä ja tosiaan eilen vaihtui jarrulevyt ja palat. Taas.

Ihan ekat levyt olivat myös NK -merkkiset, mutta palojen merkkiä en kirveelläkään muista.

Eikä koko kesänä ole ollut sellaista vesikeliä että olisin vahingossa voinut ajaa kuumalla levyllä vesilätäkköön. Lukemisten ja keskusteluiden kautta on tullut ilmi että etupään alustassa välykselliset alatukivarsien puslat voisi aiheuttaa saman vian. Mutta alustavikaa en usko kun täristys loppuu aina uusilla (tai sorvatuilla) levyillä, ja juuri on käyty 4-pyöräsuuntauksessa eivätkä silloin sieltä mitään löytäneet. Jos alustassa olisi vika, luulisin että myös uudet levyt täristää vähintäänkin sen verran että sen huomaa. Vasen etupyörän laakeri on vaihdettu muistaakseni vuosi sitten, oikea puoli on ainakin tietääkseni alkuperäinen.

Liukutapit eivät ole jumissa. Jostain luin että nykyajan levyt on niin kiireellä tehty, että niitä ei ole kunnolla käyty tehtaalla läpi, joka sitten näkyy siinä että vähänkin jarruttelua jolloin levy lämpenee ja alkaa vedellä itseään uuteen muottiin.

Alkaa vähän ketuttamaan kun joka välissä saa olla etupää ylhäällä ruuvaamassa levyjä. Edellisessä Fordin pohjalevyyn perustuvassa autossa oli samaa ongelmaa, joka alkoi juuri vasemman etupyörän laakerin vaihdosta. Tosin, siinä autossa piti tehdä töitä että sai jarrulevyn navasta irti ja käyttää prässiä että sai laakerin vaihdettua kun tässä V50:ssä vaihtui koko napa. Ja tässä edellisessä Ford -pohjalevyyn perustuvassa autossa jarrujen täristys lakkasi kun Brembon levyt ja vasemman puolen napa kävi sorvissa: levyistä löytyi mm. paksuusheittoa.

Onko kukaan taistellut noiden etujarrujen kanssa? Onko viimeinen vaihtoehto alkuperäiset Volvon levyt?


Aijoo, edit:
Takajarrulevyt eivät mielestäni aiheuta ko. tärinää koska:
1. joka kerta etujarrulevyt vaihtamalla tärinä on hävinnyt ja
2. käsijarrua vetämällä tärinää ei saa aikaiseksi, vain käyttöjarrua painamalla

Täällä kans ihan sama ongelma.
V50 2010 myös minulla
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 13.09.2018, 19:59:59
Pientä tärinää aika-ajoin on havaittavissa, karkeasti sanottuna 1500km ajettu uusilla levyillä+paloilla. Mahtavaa. On nämä hienoja nämä foorttin alustalla olevat kikottimet...

Etualatukivarret on haettu. Katsotaan jos viikonlopun aikana saan ne vaihdettua niin kerron auttoiko vai ei. Otin jokin Maele, piti olla heviduty osa - toivon mukaan on sitte kans...

Tahtoo nämä nykypirssit olla sellaasia jotta pitää vissiin seuraavaksi kattella lähemmäs 200tkm ajettuja niin on jo kertaalleen alustan puolelta puslat ja varret käyty läpi...
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: jt4 - 13.09.2018, 20:37:09
Mä laitoin heti alkuperäiset levyt ja palat, ei ilmeisesti ollut turhaan kun tärinät on pysynyt poissa n.70tkm
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 15.09.2018, 23:34:05
Alatukivarret on nyt vaihdettu. Motonet ei pettäny tälläkään kertaa: Alatukivarret olivat muuten oikeat mutta oikeanpuoleisesta puuttui ksenonien ohjarin kiinnityspisteen vastinmutteri. Siihen sitten patentti mutta vaihdettua tuli.

Takimmaiset puslat oli aavistuksen murtioimissa mutta ei mitään isompaa kulumista. Uudet oli tietty uudet, ja huomenna testiin. Saas nähdä miten käy...
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 16.09.2018, 13:57:33
Noniin, testiajot tehty.

Nyt tämä on entistä pahempi:
kesärenkaiden uusinnan yhteydessä tehdyn 4-pyöräsuuntauksen jälkeisen vasemmalle vinossa olevan ratin jälkeen (joka otti kaksi muuta käyntiä että ratti oli edes lähes suorassa) nyt ratti on reilusti vinossa - mutta oikealle, ehkä 4-5 astetta. Ja ajettavuudessa huomaa ettei auto ole läheskään sellainen ajettavuudeltaan kuin se oli vanhoilla etualatukivarsilla.

Ja liike joka teki 4-pyöräsuuntauksen sanoi ettei ole mitään puslia väljiä...

Liikkeelle lähdön jälkeen nopeuden noustessa n. 120kmh tienoille koko pirssi tärisi niinkuin uudet kesärenkaat olisivat täysin epätasapainossa. Tätä tärinää ei ollut vanhoilla etualatukivarsilla, ei vanhoilla eikä uusilla kesärenkailla, eikä missään vaiheessa kolmen 4-pyöräsuuntauskerran välissä.

Jatkoin ajoa ja 120kmh:ssa ilmennyt jatkuva tärinä jossain vaiheessa jäi pois.

Mutta jarrutettaessa:
välillä täristi niin maan peevelisti, välillä ei mitään, välillä hyvin hyvin vähän.


En tiedä... 4-pyöräsuuntaukseen nyt seuraavaksi ja mahdollisimman nopeasti ettei noi uudet eturenkaat ala kulumaan epätasaisesti. Mutta alkaa tuo nettiauto.com taas tuntumaan aikalailla houkuttavalta ja koukuttavalta....................
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Risto H - 17.09.2018, 21:43:09
Joo, suuntaukseen kipinkapin. Ei kannata vielä vetää lopullista johtopäätöstä kun suuntaus on selvästi pahasti poskellaan. :)
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 20.09.2018, 09:20:19
Suuntaukset on tehty. Arvatenkin kulmat oli päin honkia.

No, ei tuo suuntaus kyllä jarrujen tärinää poistanut. Aika-ajoin, ei siis joka kerta, kun jarruttaa niin täristää. Mitä vielä seuraavaksi vois kokeilla...?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Risto H - 20.09.2018, 18:29:41
Ratti on varmaan nyt keskellä ja ajettavuus muuten kunnossa?

Aika paha kyllä. Kun kerran levytkin on melko hiljattain uusittu (jos muistan oikein) niin ehkä jompikumpi jarrusatula jumittaa tms. Käykö jarrut kuumana normaalin ajon jälkeen? Puoltaako jarruttaessa? Melko halpa kokeilu lienee vaihtaa palat eri valmistajan tuotteisiin.

Ja sori tyhmä kysymys mutta eihän kysymyksessä varmaankaan ole ABS:n täristys?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Kökkö - 20.09.2018, 19:34:40
eihän navan ja levyn väliin jäänyt mitään pashkaa, että levy olis hieman vinossa paikoillaan?
Itselläkin on kyllä -08:ssa saman suuntaisia ongelmia ollut, oon pistänyt aina huonojen levyjen piikkiin
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 21.09.2018, 13:31:20
Joo ratti on suorassa, ehkä karvan verran vasemmalle, mutta ei yhtään sen enempää.

Ei puolla jarrutettaessa, liukutapit eivät ole jumissa, ABSän tärisyte tuo ei ole. Navan ja levyn välin olen putsannut niin hyvin kuin vain voin CRCn ja teräsharjan avustuksella.

Kysyin eilen paikallisesta Volvo liikkeestä alkuperäisten levyjen ja palojen perään, lähes 350 Euroa koko läjä... Onko mitään nettikauppaa Euroopan sisällä, josta voisi tilata Volvon alkuperäisosia edullisemmin?

Tärinä on tosi outo: välillä täristää, välillä ei. Ja tärinä on mun mielestä enempi sellainen että levyssä olisi paksuusheittoa kuin sellainen että levyt olisivat kierot. Perustan tämän siihen tuntumaan että kun tärinä tulee, se tuntuu lähinnä sellaiselta että välillä jarrut ottaa kiinni välillä ei.

Ajelen pari-kolme päivää ja seuraan mihin tuo kehittyy. Pitää varmaan seuraavaksi mitata heittokellolla levyjen ulkoreunasta paljonko on heittoa, ja uusia mittaus navan ulkokehästä. Toivottavasti ei ole napa kiero...

Mulla alkaa olla noita koejarrupaloja nippu kotona... En tiedä uskaltaako kokeilla edellisten levyjen paloja näissä uusissa levyissä?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Risto H - 21.09.2018, 22:01:17
Eiköhän niitä toisia paloja voi kokeilla kun jarruttelee aluksi varovaisemmin että palat sopeutuu levyihin. Jos levyistä ei paljastu mitään heittoja niin tarkista jarrrusatuloiden kiinnitys. Jos on löysällä tai joustaa jostain niin sekin voisi olla syynä. Ja vinkkinä että tehdaskorjatut jarrusatulat maksavat alle 100 € kappale. Minun autossa alkoi jumittaa niin pistin samantien vaihtoon. Jarrut pelaa kuin uutena. :)
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 22.09.2018, 10:51:38
Tärinä on tosi outo: välillä täristää, välillä ei.

Ettei olisi ongelma pyöränlaakereissa?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 23.09.2018, 09:52:16
Kuskin etupyörän laakeri on vaihdettu alkukesästä 2017. Apukuskin puolella on vielä alkuperäinen laakeri, mutta mitään ääniä ei kuulu joka viittaisi laakerin menemiseen.

Tuota ennen vaihdettiin kytkin kaksoismassavauhtipyörineen.

Koitan vähän aikaa tuolla nyt ajella, ja seuraan tilannetta mihin se tuosta menee. Eilen tuli ajettua reipas parisataa kilsaa, ja kokeilin myös 120kmh nopeutta, ja uusiutui se 120kmh tärinä, ei ehkä ihan niin kovana kuin viime sunnuntaina. Käyn ihan varmuuden vuoksi rengasliikkeessä josta noi renkaat ostin, tasapainottamassa pyörät uudelleen, katsotaan löytyykö sieltä jotain.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 23.09.2018, 13:24:23
Käyn ihan varmuuden vuoksi rengasliikkeessä josta noi renkaat ostin, tasapainottamassa pyörät uudelleen, katsotaan löytyykö sieltä jotain.

Se tulikin seuraavaksi mieleen.

Ongelma paikannettu jotenkiin etupäästä johtuvaksi?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: jt4 - 23.09.2018, 13:42:06
Mulla oli kesällä samantyylistä epämääräistä tärinää joka  korjaantui 2kk vanhojen renkaiden uudelleen tasapainoituksella.
Kaikissa pyörissä oli heittoa, outoa sinänsä koska alussa niillä uusilla renkailla meni todella tasaisesti.
Renkaina goodyear efficientgrip.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 23.09.2018, 20:58:15
... ja kokeilin myös 120kmh nopeutta, ja uusiutui se 120kmh tärinä,

Siis vedossa/ajossa ei jarruttaessa?
Olisiko vetoakseli tai tukilaakeri problem?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 24.09.2018, 15:15:24
Tänään tuli testailtua aika kohtuullisesti mennessäni asennuskeikalle:
Tärinä tulee jos on tullakseen 100+ kmh nopeuksissa, häviten kuitenkin yli 130kmh nopeudessa.

Pahimmillaan täristää 100-125kmh välillä, siis ilman jarrua painamalla, ja tämä tärinä on tullut nimenomaan heti kun vaihdoin etualatukivarret. Vanhoilla varsilla ja nykyisillä kesärenkailla tätä tärinää ei ollut. Ja jos tässä kohtaa jarrutat, täristää entistä enemmän ja nimenomaan rattia: ratti kääntyilee vasemmalle ja oikealle, eli ihan niinkuin jarrulevyt olisivat kierot. Jos jarrutärinä tulee kaupunkinopeudessa, se tuntuu juuri siltä kuin levyissä olisi paksuusheittoa: välillä ottaa kiinni, välillä päästää irti, ja taas ottaa kiinni ja taas päästää irti, tai toisin sanoen hidastaa, ei hidasta, hidastaa, ei hidasta, hidastaa.

Jos jarrutat 120kmh:sta ja pidät jalkaa jarrulla, täristys lakkaa lähes täysin noin 85kmh ja siitä alaspäin.

Tärinää ei tule kun kiihdyttää tai moottorijarruttaa. Tärinää ei tule kun käyttää vain ja ainoastaan käsijarrua, eli takapään aiheuttama täristys on mun mielestä poissuljettu.

Jossain vaiheessa sai jarruteltua aika montakin kertaa ettei täristänyt ollenkaan. Matkalle osui myös tuliterää asfalttia, ja tuntui siltä että jarrutellessa ratin tärinä oli huomattavasti pahempi vanhalla asfaltilla kuin uudella.

Palatessani asennuskeikalta, jarruttelin välillä niin että myös abs taustalla vähän rutisi. Yhdessä vaiheessa parilla kolmella jarrutuskerralla jarrut puolsivat vähän vasemmalle, mutta useamman kerran jarrutellessani puolto hävisi. Kun paluumatkalla aika-ajoin tein jarrutteluja, yhdessä vaiheessa tuntui siltä, että tämä ihme tärinäkin hävisi - tai sitten vain kuvittelen. Nyt kuitenkin nämä toista tuhatta kilometriä ajetut levyt ja palat ovat asettuneet niin että nyt pala ottaa koko alueeltaan levyyn.

Pyöränkulmat pitäisi olla nyt kunnossa, mutta jotenkin oudolta tuntuu tuo auto: se ei mun mielestä istu tiehen niin tukevasti kuin ennen tätä viimeisintä pyöränkulmien säätöä, vielä kun autossa oli vanhat alatukivarret. Aivan kuin ratti olisi ihan karvan verran vasemmalle vinossa. Jos päästän ratista irti, auto menee hetken suoraan ja sitten kohti ojaa. Sain huomiselle varatuksi ajan rengasliikkeeseen josta nykyiset renkaat ostin, tarkistetaan nyt ensin ettei tasapainoitus ole hävinnyt.

Ja tosiaan:
Joka kerta kun on saanut alle uudet jarrulevyt ja palat tai jarrulevyt kävivät sorvissa, tämä jarrutuksessa esiin tullut tärinä hävisi kokonaan.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Kökkö - 24.09.2018, 15:25:32
Sanoisin että vika on pyöränkulmissa, itse kävisin ainakin tarkistuttamassa.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 24.09.2018, 18:58:39
Sanoisin että vika on pyöränkulmissa, itse kävisin ainakin tarkistuttamassa.

Ja vaihtaa paikkaa edellisestä kulmamittaroinnista.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 24.09.2018, 19:07:44
Paikka edellisestä kulmien mittauksesta vaihdettiin jo. Nyt paikkana paikallinen liike jossa Volvoihin perehtynyttä porukkaa ja on myös tämän palstan sponsori.

Kävin äsken heittämässä pienen lenkin. Tein kunnollisia jarrutuksia yms., nopeuden pysyen kuitenkin max 90kmh:ssa. Ei mitään täristyksiä tällä hetkellä vaikka kuinka polki jarrua.....

No, huomenna renkaiden tasapainotukseen ja katsotaan löytyykö sieltä mitään...
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: M141 - 24.09.2018, 22:08:59
Nyt kun renkaita syynäätte niin:
-Selkä- ja sivuttaisheiton tarkistus. Tämä sekä renkaasta, että vanteesta
-Vanteen soviteholkit kunnossa ja oikeaa kokoa
-Vanteiden pulttien reijät pyöreät, kartiot ja mutterit ehjät. Ei siis ajettu löysillä tai liian kireillä pulteilla ja vanteet saanu kipeetä
-Renkaissa sisällä mitään irtonaista. Vettä kompurasta tai renkaanpaikkausainetta?
-Renkaita tasapainottaessa kiinnitys painotuskoneeseen. Jotkut vanteet ei keskity kunnolla keskireijässtä kartioilla, eikä varsinkaan ulkopuolelta.
-Rengaspaineet?

Tässä Volvossa 205/55R16 renkailla joku 15-20g heittoa per rengas ei mun kokemuksella pitäs vielä tuntua ratissa edes motarinopeuksilla. Yleensä on muuta ongelmaa kaverina, jos on tarkka painotuksesta.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 25.09.2018, 09:33:02
Noniin, tasapainoituksessa käyty.

Noin 30 gramman heitto oli joka renkaassa. Lisäksi, edessä olevissa renkaissa oli pientä pystyheittoa.

Renkaat tasapainotettiin ja eturenkaat siirrettiin taakse ja päinvastoin.

Nyt sitten seurantaa...
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 25.09.2018, 18:49:52
Noin 30 gramman heitto oli joka renkaassa. Lisäksi, edessä olevissa renkaissa oli pientä pystyheittoa.

Ei piruja seinälle, mutta luulisi että renkaat epätasapainossa ja ravistaa ei liity jarrutukseen - vaan hyvä jos ongelma ratkeaa.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 25.09.2018, 19:59:51
Joo ei tuo jarrutuksen aikainen täristys minnekään kadonnut - ehkä se vähän lieveni mutta ei kadonnut. Edelleen täristää rattiin kun jarruttaa 100+ kmh vauhdissa.

Erikoista, että vasta uusilla tukivarsilla tuo normi ajossa tapahtuva ravistus tuli esiin.

Joo, ei piruja seinille ei. Tässä vain sattui kaksi eri ravistuksen tekijää yhtäaikaa päällä joista toinen saatiin tänään poistettua.

Seuraavaksi pitää ruveta mittaamaan heittokellolla noita napoja. Onkohan Etelä-Pohjanmaan suunnalla korjaamoa joka osaa sorvata navat autoon päin?

Ainiin, ja onko mitään hyvää verkkokauppaa Euroopassa josta voi tilata edullisemmin kuin marmorilta Volvon originaaleja osia?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 25.09.2018, 20:21:38
Onkohan Etelä-Pohjanmaan suunnalla korjaamoa joka osaa sorvata navat autoon päin?

Mahtaako kannattaa kuin napa-laakeri paketti ei montaa kymppiä maksa - vaihtaa suoraan?

S40 tilasin ja asensin https://www.autonvaraosat24.fi/:stä tarvikelaakeri/napa paketin ja ei täristä.
Tosin ei täristänyt ennen vaihtoakaan, ääntä kyllä piti ja reilusti.

Vaan jo on harmillinen ongelma, hyvä auto ajaa, mutta ravistus pilaa koko homman.

Levyt on vaihdettu, palat myös, kulmat kohdallaan ja siinä yhteydessä ei havaittu väljyyttä.

Mitä jää jäljelle, muut nivelet, pyörän laakerit, vetari, kääntölaakeri?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: petriko - 25.09.2018, 21:46:25
Jos liikettä varaosille kaipaat, niin katso https://iparts.fi/ (https://iparts.fi/) liikettä. Itsellä ainakin hyvät kokemukset liikkeestä vaikkakin on vironmaalta, nopeasti tulee toimitus ja hinnat maltillisella tasolla.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 26.09.2018, 09:20:20
Tähän D5een ei taida etupäähän saada koko napa-laakeri satsia niin että vaihto onnistuisi ilman prässiä. Oon sen verran monta pyöränlaakeria saanut tässä aikojen aikana vaihtaa, että halvimman laakerin saa heittää samointein roskiin. Muistaakseni vasemman etupyörän laakerin vaihto töineen maksoi 150 Euroa.

Ja nyt alkaa tuntua siltä, että jarrulevyt menevät samaan kategoriaan: halpa = roskistavaraa.

Kiitoksia noista linkeistä mutta sieltä ei alkuperäistavaraa saanut. Tarkoitin verkkokaupalla sellaista paikkaa, joka myy Volvon logoilla olevaa Volvon alkuperäiskamaa mutta ei Suomesta. Esimerkiksi Mini -maailmassa classic-Mineihin saa alkuperäistavaraa esimerkiksi Minispares.com:sta ja näihin bemari-Mineihin saa mm. Autohaus Langerista alkuperäistavaraa ja huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta.

En sitten tiedä, mikä on oikeasti laadukas tarvikelevy. Zimmermann piti myyjän mukaan olla laatukamaa, ja iPartsilta katottuna 320mm Zimmermann maksoi 63 Euroa per kpl. Brembon 320mm levy maksoi 57 Euroa kpl ja TRW noin 50 Euroa. Volvon alkuperäinen jarrulevy maksaa 120 Euroa kpl ja palat 120 Euroa.

No mutta, ennenkun teen yhtään mitään, mittaan heittokellolla jarrulevyn ulkoreunat ja navan ulkoreunat. Sitten selviää.

Alkaa ketuttamaan kyllä nyt tosissaan kun kokoajan saa olla keula pystyssä ja syytää uutta osaa sinne tänne eikä tunnu kuntoon tulevan. Edellisistä autoista eräs oli myös Fordin pohjalevyyn perustuva ja sen kanssa oli jarrujen kanssa sama show joka loppui kun sorvattiin Brembon levyt (niissä oli silloin mm. paksuusheittoa), ja vasen pyörän napa.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 26.09.2018, 10:30:15
Tähän D5een ei taida etupäähän saada koko napa-laakeri satsia niin että vaihto onnistuisi ilman prässiä.

Ei prässi....
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804075/Pyoranlaakerin-asennustyokalusarja-FordMazdaVolvo

Vaihto onnistuu tuolla alapallon irroituksella vanasta ja vetoakselin sivuun kääntämisellä = suoraan auton alla, ei tarvitse purkaa napaa irti autosta, raidetangosta jne. Meitin kylällä olisi työkalun saanut varasosaliikkeesta lainaksi - mutta tuli hankittua oma.

Onkohan kaikissa V50/S40 saman kokoinen etupyöränlaakeri 78mm?

..että halvimman laakerin saa heittää samointein roskiin

Totta, laadukkaan laakerin saaminen noista epämääräisistä merkeistä ei ole ihan helppo rasti - nim. Golfiin Motonetin laakereita parin tonnin välien aikoinaan vaihtaneena.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 26.09.2018, 11:01:00
Ei tullut tutustuttua laakerinvaihtoon aiemmin kun teetätin sen samassa firmassa jossa nyt viimeksi kävin 4-pyöräsuuntauksessa. Sen verran kyllä huomasin että napa oli vaihtunut kun oli erilainen vrt. oikean puolen pyörännapaan.

Aikoinaan vaihdoin rouvan opiskelijapirssiin molemmat etupyörän laakerit: maksoi 50 Euroa pari. 10tkm ja yksi vuosi niin sama juttu: laakerit mourusi. Sitten laitoin laakerit jotka maksoi 100 Euroa pari, eikä tarvinnu sen jälkeen laakereihin kajota niin kauan kun auto meillä oli.

Mini Cooper S Clubmanissa oli kyllä helpoin ikinä vaihtaa etupyörän laakeri: vetarin mutteri irti, rengas, jarrulevy, jarrusatula irti, navan sisäpuolelta 4 pulttia auki, se oli siinä. Ei edes alapalloniveltä tarvinnut ottaa irti. Ja uusi oli napa kokonaisuudessaan ja kasaus tapahtui päinvastaisessa järjestyksessä.

No mutta, lainaan velipojalta tuon heittokellon ja alan mittaamaan noita navan heittoja, kyllä kai tämä tästä. Pitäisi vain kiirellä saada kuntoon kun parin viikon päästä pitäisi olla E-Suomessa asti asennuskeikalla ja kuukausi siitä niin uudelleen sama reitti. Pelkästään jo ajomukavuuden puolesta olisi hyvä saada kuntoon. Ja kai tuo jatkuva tärinä käy uusien alatukivarsien puslienkin päälle jos sille mitään ei tee.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: gRaggi - 26.09.2018, 11:29:39
Mulla ollu vähän samanlaisia ongelmia. Marraskuussa 2017 tein kunnollisen alusta/jarruhuolton omaan 2011 v50sen. silloin vaihtui levyt ja palat eteen, tukivarret eteen, alapallonivelet, iskarin tuet eteen, koiran luut. Taakse jarrut ja levyt, joka ikinen pusla, pyörän laakerit, koiran luut, iskarin ylätuet. Pyöränsuuntaus tehtiin. Tyhmä ku olin niin ostin halvat Ridex levyt autodocilta, ja ei menny ku 2tkm niin alkoi etujarrut täristää. Tärinällä ajoin muutama kk kunnes alkoi vituttaa ja tilasin sitten Febi bielstein levyjä. Niitä ku sain alle niin loppui tärinä, nyt on varmaan tullu 10tkm ja ei mitään tärinä.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: petriko - 26.09.2018, 19:55:38
Tähän D5een ei taida etupäähän saada koko napa-laakeri satsia niin että vaihto onnistuisi ilman prässiä. Oon sen verran monta pyöränlaakeria saanut tässä aikojen aikana vaihtaa, että halvimman laakerin saa heittää samointein roskiin. Muistaakseni vasemman etupyörän laakerin vaihto töineen maksoi 150 Euroa.

Ja nyt alkaa tuntua siltä, että jarrulevyt menevät samaan kategoriaan: halpa = roskistavaraa.

Kiitoksia noista linkeistä mutta sieltä ei alkuperäistavaraa saanut. Tarkoitin verkkokaupalla sellaista paikkaa, joka myy Volvon logoilla olevaa Volvon alkuperäiskamaa mutta ei Suomesta. Esimerkiksi Mini -maailmassa classic-Mineihin saa alkuperäistavaraa esimerkiksi Minispares.com:sta ja näihin bemari-Mineihin saa mm. Autohaus Langerista alkuperäistavaraa ja huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta.

En sitten tiedä, mikä on oikeasti laadukas tarvikelevy. Zimmermann piti myyjän mukaan olla laatukamaa, ja iPartsilta katottuna 320mm Zimmermann maksoi 63 Euroa per kpl. Brembon 320mm levy maksoi 57 Euroa kpl ja TRW noin 50 Euroa. Volvon alkuperäinen jarrulevy maksaa 120 Euroa kpl ja palat 120 Euroa.

No mutta, ennenkun teen yhtään mitään, mittaan heittokellolla jarrulevyn ulkoreunat ja navan ulkoreunat. Sitten selviää.

Alkaa ketuttamaan kyllä nyt tosissaan kun kokoajan saa olla keula pystyssä ja syytää uutta osaa sinne tänne eikä tunnu kuntoon tulevan. Edellisistä autoista eräs oli myös Fordin pohjalevyyn perustuva ja sen kanssa oli jarrujen kanssa sama show joka loppui kun sorvattiin Brembon levyt (niissä oli silloin mm. paksuusheittoa), ja vasen pyörän napa.

Itse vaihdan perheen autoihin V50 ja Xc70 ja yleensä olen BREMBO varaosia käyttänyt. Ei minulla kyllä ole sanomista ollut ja hyvin on toimineet. Justa 4 kk sitten vaihoin XC70:iin, 5 000 ajettu sen jälkeen. Katsoit varmaan jo KL-varaosista? joka myy myös alkuperäisia Volvon varaosia.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 27.09.2018, 09:45:42
Eilen tuli mitattua heitot.

Kuskin puolella levyn yläreunassa oli heittoa 0,006mm. Navassa oli jotain hyvin pientä, mutta ei mun mielestä mitään sellaista joka viittaisi kieroon napaan. Heittokellon viisarinheitto saattoi tulla myös naarmuista ym. sellaisesta jota sinne nyt on ajan myötä tullut laakerin vaihdon jälkeen.

Laitoin levyn napaan ja aloin mittaamaan ilman jarrusatulaa levyn yläreunaa. Käänsin levyä lähes puoli kierrosta toiseen suuntaan ja sain heitoksi vain 0,002. Kokeilin vielä kerran kääntää yhden pulttien välin levyä ja heitoksi tuli 0,007. Käänsin levyn takaisin edelliseen paikkaan, varmistin mittauksen ja laitoin satulan kiinni.

Apukuskin puolelta mittasin levyn yläreunan ja heitto oli tuon 0,002mm, eli annoin apukuskin puolen olla.

Varmistin Haynesin kirjasta noi lukemat, ja muistaakseni maksimi run-outiksi sanottiin 0,0075, mutta maksimi paksuus heittoa en nyt tähän hätään muista mutta tosi vähän se joka tapauksessa oli.

Aamulla testasin ja pientä tärinää on olemassa edelleen. Eli ei voi olla muu kuin paksuusheittoa enää? Taidan tilata ne Volvon originaalit levyt ja palat ja toivoa että siihen jää tuo täryytes.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: jt4 - 27.09.2018, 10:21:04
Biliassa on 317e levyt+palat, postikuluineen.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 27.09.2018, 10:29:01
Onpas hinnassa eroa. Seinäjoen Käyttöauto, 346 Euroa levyt + palat. Tilaustavaraa, kun ei ole hyllyssä muistaakseni Suomessa niitä kuitenkin oli kun viime torstaina niitä kyselin.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 02.10.2018, 22:17:11
No nyt on uudet jarrulevyt ja palat. Nyt alkuperäistavaraa.

Hioin vielä aika sileällä santapaperilla navat niin hyvin kuin sain.

Ja tärinät on poissa. Mutta kuinka kauan, toivottavasti kauan.

Seuraan tilannetta ja kerron tänne miten käy.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 03.10.2018, 07:31:46
No nyt on uudet jarrulevyt ja palat. Nyt alkuperäistavaraa.
Ja tärinät on poissa. Mutta kuinka kauan, toivottavasti kauan.


Toivottavsti tokeni - noin muuten niin käsittämätön juttu, vuosien varrella on vaihdettua tarvikelevyjä ja paloja n kertaa vaikka millaiseen kalustoon eikä mitään vastaavaa ole tullut koskaan esille.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Risto H - 03.10.2018, 08:20:23
Jep, hyvä homma! Kaikki tärinään vaikuttavat osat pitäisi nyt olla vaihdettu joten... :D

Satuitko näkemään levyistä ja paloista alkuperäisen valmistajan vai oliko siellä nähtävillä pelkästään Volvon koodit? Minulla on edessä TWR:n levyt ja nyt 6 tai 7 vuoden ikäisinä on alkanut tuntua lievää epätasaisuutta jonka huomaa myös hitaassa vauhdissa kun painaa poljinta varovasti. Normaaliajossa se ei tule lainkaan esiin toistaiseksi, ainoastaan kovassa jarrutuksessa moottoritienopeudesta ja jos ilmiötä etsii varta vasten. Kyse on mitä todennäköisimmin pienestä levyjen kieroudesta tms. Luultavasti levyt alkavat kohta olla vaihtokunnossa joka tapauksessa joten ei haittaa siinä mielessä. Alkuperäiset levyt kestivät aikoinaan suunnilleen saman - auto on ollut minulla uudesta. Ts. TWR:n levyt ovat minun mielestä alkuperäisten veroiset.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 03.10.2018, 15:49:51
Levyissä luki Made in Sweden ja paloissa Made in England. Olisiko levyt olleet Atenin levyt...? Voisin varmistella vielä aihetta.

Edit:
Jarrupalat oli joo Made in England ja Ferodo / Federal-Mogul ja levyt Made in Sweden ja Volvo ja Göteborg. Joten noi levyt oli varmaan Atenin tekemät.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 17.10.2018, 19:59:14
Nyt on yli 1000km ajettu Volvon levyillä ja paloilla.

Eikä ainakaan vielä täristä. Mutta en vielä varmaksi tuota sano...

Seuraan tilannetta......
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: kimmogee - 19.10.2018, 08:49:58
Tuntuu olevan V50 D5:lle jotenkin ominasta jarrujen tärräys.

Kahteen kertaan vaihdettiin levyt ja toisella kertaa alkoi täristelemään vasta useamman kymmenen tuhannen jälkeen.

Omassa bonus ominaisuutena myös tärräys kiihdyttäessä, ilmeisesti vetarit rikki. Ei vaan hotsittaisi käyttää 800€ uusiin vetareihin...

Yhteenvetona voinee todeta, että jotain perustavan laatuista vikaa näiden autojen etupäässä on.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: jt4 - 19.10.2018, 09:46:15
Näissähän on melko isot jarrut edessä, se varmaan osaltaan vaikuttaa niin että pienikin heitto levyssä tuntuu heti tärinänä.
Ja taitaa aikalailla siinä 200 000km kohdalla tulla levyt, alutukivarren puslat ja vetarit vaihtokuntoon jotka kaikki aiheuttaa tärinää jolloin tärinä ei välttämättä lakkaa yhden vian korjauksella.
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 03.11.2018, 20:33:03
Noin 2300km ajettu, eikä ainakaan vielä täryytä.

Mutta en vieläkään uskalla julistaa vikaa poistuneeksi............
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 04.11.2018, 09:11:58
Noin 2300km ajettu, eikä ainakaan vielä täryytä.

Ja mitään muuta ei siis tapahtunut kuin tarvike jarrulevyt vaihtui orginaaleihin?
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 04.11.2018, 20:01:47
Joo ei mitään muuta kuin että kolmet eri tarvikelevyt+palat vaihtuivat alkuperäistavaraan.

Seuraan tilannetta...
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Jukka79 - 12.12.2018, 08:54:36
Yli 4000km ajettu Volvon alkuperäisillä levyillä ja paloilla eikä täristä.

Seuraan tilannetta edelleen. Vai uskaltaisiko julistaa vika korjaantuneeksi...
Otsikko: Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
Kirjoitti: Taky - 12.12.2018, 09:09:19
Yli 4000km ajettu Volvon alkuperäisillä levyillä ja paloilla eikä täristä.
Seuraan tilannetta edelleen. Vai uskaltaisiko julistaa vika korjaantuneeksi...


Tarvikkeet tais olla tuossa km vaiheessa jo kaput - niin siitä se sitten oli kyse.

Hyvä tietää ettei S40:sen kanssa ala leikkimään tarvikkeiden kanssa.