Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kuutoshullu - 20.09.2018, 20:48:29

Otsikko: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: Kuutoshullu - 20.09.2018, 20:48:29
Morjes. Teen koneremonttia tollaseen 97 vuoden t5 moottoriin ja kysyisin vähän.
Mitkä ovat kiristys momentit ja onko olemassa jollain kiristysjärjestys lappua tai jotain että mistä näkee mikä on järjestys?
Ja sit toinen mitä liimaa olette käyttäneet esim volvon oma,loctite joku muu millä menestyksellä?
Lohko porattiin tulee uudet männät, laakerit jne... Kaikesta pitäisi tulla ns uutta joten hyvät ohjeet on tarpeen.
Kaveri suositteli tommosta hylomaria tiivistykseen?
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: vippe - 21.09.2018, 07:31:01
lyhyt googlaus:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28925.0
Kannentiivisteen kirimisjärjestys tulee uuden tiivisteen mukana

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=59830.0

Ite tullut käytettyä volvon omaa ja victor reinzin reinzosil, jälkimmäinen tuntui asennettaessa paremmalta tökötiltä, käytännön koe suorittamatta.
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: laatikkovika - 21.09.2018, 09:28:30
En ota kantaa mutta tuolla juttua https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=59830.0
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: Lankku - 21.09.2018, 14:15:13
Ite tullut käytettyä volvon omaa ja victor reinzin reinzosil, jälkimmäinen tuntui asennettaessa paremmalta tökötiltä, käytännön koe suorittamatta.
Reinzosil on silikoni kuten voi vähän nimenkin perusteella arvella. En laittaisi silikonia päälikannen saumoihin vaan liimamassaa tai alkuperäistyyppistä anaerobista hyytelömäistä liimaa joka siis kuivuu lopullisesti vasta puristuksessa.

Kuten muissakin asiaan liittyvissä aiheissa on todettu, liimaa pitää annostella siten ettei se tursua joka välistä. Pinnat tasaisesti peittävä kerros riittää. Liimamassaa tai silikonia käyttäessä on riski, että tursunnut palko lähtee öljyn mukana liikkeelle ja tukkii esim. nostimen tai nokan laakerin öljykierron. Yhtään tapausta ei ole tullut vielä vastaan, mutta silti.
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: vippe - 21.09.2018, 16:53:27
Reinzosil on silikoni kuten voi vähän nimenkin perusteella arvella. En laittaisi silikonia päälikannen saumoihin vaan liimamassaa tai alkuperäistyyppistä anaerobista hyytelömäistä liimaa joka siis kuivuu lopullisesti vasta puristuksessa.

Kuten muissakin asiaan liittyvissä aiheissa on todettu, liimaa pitää annostella siten ettei se tursua joka välistä. Pinnat tasaisesti peittävä kerros riittää. Liimamassaa tai silikonia käyttäessä on riski, että tursunnut palko lähtee öljyn mukana liikkeelle ja tukkii esim. nostimen tai nokan laakerin öljykierron. Yhtään tapausta ei ole tullut vielä vastaan, mutta silti.

Joo epäilytti alkuun tuo reinzosil itteäkin, mutta päätin testata kun näytti tuolla toisessa topicissa käytetyn ja myös fixuksella sitä tyrkyttivät korvaavaksi tuotteeksi. Tietenkin annostelu pitää muistaa tehdä kohtuudella
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: Kuutoshullu - 23.09.2018, 14:30:16
Mitä tota osaako porukka sanoa että tuliko öljynimuputkeen o-rengasta kun se asennetaan lohkoon? En muista ainakaan että kun vanhaa lohkoa purin että siihen olisi tullut tai ollut....

Pistin siihen runkopukki hässäkkään sellaista permatex anaerobista liiimaaaaa... toivottavasti pitää...
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2018, 23:40:48
tuliko öljynimuputkeen o-rengasta kun se asennetaan lohkoon? En muista ainakaan että kun vanhaa lohkoa purin että siihen olisi tullut tai ollut....
Tulee. Kantikas o-rengas, mutta voi korvata sopivalla tavallisellakin tai laittaa vaikka kaksi peräkkäin koska tilaa on.
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: Kuutoshullu - 13.10.2018, 20:04:17
Mites toi turbon vesiletkut? Toinen menee sin vesipumpun yläpuolel ja toinen periaattees samaan putkeen mut mut on vaan toises päädys konetta? Kiertääkö siel nyt sit vesi vai meneekö vesi helpointa reittiä eli isoa putkea pitkin ohi vaa tai sit menee hiuka vaa turbolle... jos selvenntää niin se eka lähtö siitä isosta putkesta on sen vieres mikä menee lämmppäril.? Vai onko kuvaa miten kuuluu olla...?
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: Lankku - 14.10.2018, 00:25:15
Toinen turbon vesikierron letku tulee ison vesiputken alareunassa olevaan lähtöön siinä turbon vieressä. Toinen letku on siellä jakopään puolella.
Otsikko: Vs: V70 2,5t koneremontti kysymyksiä
Kirjoitti: Kuutoshullu - 14.10.2018, 08:41:36
Onko kukaan miettinyt että onko se sitten niin hyvin sillai? Meinaa luulis että kylmä vesi menee isoa putkea ohi turbosta. No tehtaal se on sillai laitettu niin laitetaan nyt sit myös.