Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: gren - 30.10.2018, 07:16:47
-
eli tarvitaan hieman ohjeistusta volvon koneen rakentamiseen maksimi kuutiotilavuus on 2250 kuutioo kun tekniikka laitetaan starletin koriin teho tavoite on noin 250 heppaa edes kohtuu edullisesti auto pitää kuitenkin myydä kisan jälkeen 1400e !!!
millä kaavalla ja mistä osista syntyis voittaja auto ens kesän kardaanikunkkuun??!!
vastaukset mielummin kokemuksen perusteella !
-
Tolla budjetilla joutuu valitettavasti luottamaan aivan jäätävään tuuriin ja todella kamalaan keliin.
-
jos meinaat 1400e tehä voittaja auton jokkikseen ni mahoton yhtälö.
-
Kannattaa tuolla budjetilla unohtaa 250hv kartaani ja tehä kyläkisa vessa jostain etuvetokiiskestä. Voi olla jopa mahdollista! :D
-
En tiedä tarkasti mitä kardaanikunkun voittajamoottorit maksaa, mutta takatuuppareiden moottoreihin upotettiin noin 10 vuotta sitten aika vaivatta 10k€...
-
B21sestä porattu 16v kannella ja max teho 8500rpm, isot läppärungot, hyvä moottorinohjaus ja imusarja.
Vaihtoehtojahan sitten on, 16v kanteen niin sot venat ku mahtuu, 14 cr, parikytä senttiä pitkät läppärungot, lasketaan tietty tarkka mitta.
-
Vaatii paljon osaamista ja pitkäjänteisyyttä moottorin kehityksen osalta rakentaa tehokas kone pienellä budjetilla, joka käytännössä tarkoittaa paljon modailua.
Valitettavasti jos joutuu kyselemään ohjeita/neuvoja, niin harvemmin on kovin kummoiset mahdollisuudet toteutukseen..
Pienellä budjetilla lähtisin ite ainakin ihan heti alkuun liikkeelle 2 litraisella vinokoneella ja unohtaisin poraukset sun muut, koska ne maksaa kuitenkin jonkun verran uusine mäntineen.
530 kansi riittää, kunhan pienet vesikanavat.
Onko polttoainetta rajoitettu? Eli toisin sanottuna "pumppubensa" ainut rajoitus = myös e85 käy?
Ohjelmoitava sytkä on varsin tarpeellinen (tai joku edullinen standalone ecu, esim. meqasquirt).
Läppärungot ei maksa paljoo. Euroopan ebaysta löytyy jopa alle 80€:lla suzuki hayabusa läppärunkoja (= näiden jakoa muuttaa), jos ruiskua käyttää.
Tuo 250hp on jokatapauksessa hyvin kunnianhimoinen lukema vinokoneesta 8v kannella ja alle 2250cc tilavuudella, sekä pikku budjetilla.
Pitäisin n. 180-200hp realistisempana mihin ainakin pääsee.
Starletti on kuitenkin aika kevyt koppa, niin kovin älytöntä huipputehoa ei tarvitse.. ja muutenkin laaja vetoalue on sellainen kiva ominaisuus kilpamoottorissa.
Lyhyesti:
Kansi vaatii paljon tekemistä, monella tavalla. Joka pytylle oma läppärunko/kaasari n. 42-46mm kokoluokka ja suppiloiden pituudella hakee moottorin käyttöalueen omaan käyttöön sopivaksi, jos tilaa on konehuoneessa niin lasikuidusta tai vaikka alumiinista/pellistä kotelo (min. tilavuus 3x moottorin tilavuus) ja suodatin päähän -- jos ei niin suodattimet vaan suppiloihin (vie vähän tehoa mut pitää koneen jonkinlaisessa kunnossa kun ei kaikki hiekka pääse sinne).
Nokka saa olla suhteellisen raju, niin ventiilien aukioloajaltaan kuin profiililtaan ja konetta saa pyörittää aika kovasti myös. Kysele nokkien tekijöiltä profiilista, onko kokemuksia ja sit vielä nykyisille paininkupeille soveltuvat (ettei tule heti romua).
Huipputehon tähtää yli 7,000rpm alueelle, jonka mukaan mitoittaa pakosarjan ja imukanavan pituuden alkuun niin on hyvä lähtökohta. Pipemax on toimiva ohjelma.
Jos ei rajoittavia tekijöitä ole koneessa säätövaiheessa, lyhentämällä imukanavan pituutta voi mahdollisesti nostaa huipputehon kierroslukua hiukan..jos tarpeen ja tasoittaa mahdollisia hyppyjä vääntökäppyrässä.
Olettaen että mitoitettu 2. aallolle.. mutta arvelen ettei starlettiin saa mahtumaan kovin pitkiä suppiloita, niin 3. ja 4. aalto jää vaihtoehdoiksi (3. ensisijaisena vaihtoehtona).
Koneen kesto tai luotettavuus ei varmasti ole se ykköskriteeri, niin ihan alkuperäisillä sisuskaluilla pyörittäisin konetta.
Purat koneen, tarkastat että kaikki ok, osat pesukoneeseen jos sellaiseen mahdollisuus ja kone kasaan uusilla tiivisteillä.
-
Meidän pajalla tuo pääpiru noita pitkäpotkuja aina silloin tällöin tuottaa. Ymmärtääkseni B200 lohkoon istutetaan sivuun hiottu B19/21/23 kampura. Käytettyä veiviä/mäntää en muista. On se tainnu noista kymppisarjan lohkoistakin tehdä jotain, taas hiotaan lisää iskua kampuralle ja käytetään jotain veivi/mäntä-komboa.
Budjetilla saa unohtaa läppärungot ja ruiskut. Hitsinokkaa, tuplia, peltisarjaa ja kannen hieromista nyt alkuun. Se +250hv on kova luku jo rahalla tehdyistä ralli/sprintti-koneistakin vaikka tilavuutta olis yli 2250cc
Alkaa tuo jokkiskin olemaan melkoisen pitkälle vietyä touhua ::)
-
joo... eli ensimmäinen kehitys versio on valmistumassa kansi on 530 valunen ja kairattu niin paljon ku uskalsi plaanattu 2mm palotilat muotoiltu venttiilit on lautamäen 46 ja 38 rosterit, nokaksi testataan agapin r37,279-16 alakertaa kasataan kuplan 94mm mukeilla ja cossu mesen kangilla 4-1 pakosarja kaasuttimiks kokeillaan joko 50mm fajisia tai vähän erikoisimpia keihin fcr 41 racingejä sytkäpuolelle aircooledin 123;sen ohjelmoitavaa jakajaa jos tulos ei miellytä niin koitetaan 97x76mm alakertaa ja 531;sestä kannesta tehty 48,40 venttiileillä ja nokaksi rajumpi 291;nen keppi ! mutta jos jollain on jotain parempia visioita saa kyllä kertoo!!!!
-
Sitten kannattaa vielä muistaa ettei sillä koneella ei tee yhtään mitään, jos sen jatkona ei ole suorakytkyaskia ja sopivan tiheää perävälitystä. Kardaanikunkussa voittaa toooodella suurella todennäköisyydellä, jos on ensimmäisenä toisen mutkan jälkeen. Loppuviimein kaikki on enimmäkseen kiinni lähtökiihdytyksestä.
-
Volsun aa performance mäntiä en suosittele, ei oo yks eikä kaks mäntää jotka on tullu tiensä päähän itsestään! Nuo aa performancen vw sylinteriputketkin on jo kuulemma ollut uutena soikeita. Se on vaan kun jokkikses ei saa käyttää ruiskua starletis volvon moottorila... Noita fajseja on ollu aika paljon käytös,itelläkin on yhet ja ihan toimivat ainakin jokkisautoon... Ja ihan pumppu 98 joutuu ajaan.
-
Se on vaan kun jokkikses ei saa käyttää ruiskua starletis volvon moottorila..
lueppa sääntökirja uudestaan. siellä lukee Etu- ja kardaanivetoisissa autoissa suihkutus-/ kaasutinjärjestelmä
on vapaa., lukennut ainakin pari vuotta.
-
Nähtävästi, eikös se jossainkohtaa ollu kielletty? No eipä noita ruiskuja oo noissa isojenkisojen kardaaneissa paljoo ollu semmosissa missä niitä ei oo jo vakionakin ollut :) Sitten vaan toitsiin läppärunkoo kehiin, mut taitaa olla fajsit halvin ja helpoin vaihtoehto, on säätäjiä jokanurkalla, ja on varmasti kilpailukykynen moottori niilläkin.
-
Nähtävästi, eikös se jossainkohtaa ollu kielletty?
oli kielletty mutta vapautettiin pari-kome vuotta sitten.
-
Mä sanoisin, että kierroksia pitäis 7000 sijaan olla 8500rpm:ssä, jos halutaan yli 100hp/litra tehoja.
-
Nähtävästi, eikös se jossainkohtaa ollu kielletty? No eipä noita ruiskuja oo noissa isojenkisojen kardaaneissa paljoo ollu semmosissa missä niitä ei oo jo vakionakin ollut :) Sitten vaan toitsiin läppärunkoo kehiin, mut taitaa olla fajsit halvin ja helpoin vaihtoehto, on säätäjiä jokanurkalla, ja on varmasti kilpailukykynen moottori niilläkin.
Viitikon sianpään konehuone 2016 Kardaanikunkusta. Mehevät varikkohuhut puhuivat todella isosta kellaristakin.
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/13691106_1086934151376917_3140698637643192399_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=a9523f83ef34caf406a65596cf51032b&oe=5C41E137)
Tänä vuonnakin näkyi muutamassa autossa läppärungot, mutta siinä olet oikeassa että harvinaisia ne on kuitenkin. Ensi vapun Kemora on ihan jännä, kun sillon saa ensimmäistä kertaa laittaa 16v koneen mihin tahansa EVK autoon. Mielenkiintoista nähdä minkälaisia lentokoneita sieltä löytyy.
-
Joo, tuo auto tuli meiän kärryllä Joensuun sm:ästä Timpalle samalle kylälle :) Tuos oli datsunin kampiakselista tehty pitkäakseli, ja oli mustikuvan mukaan 101mm mäntä lohko putkitettuna. Pytytkään ei ollu ihan samas linjas kun ei mahtunut muuten niin isomäntäseks tekeen.
-
Tuos oli datsunin kampiakselista tehty pitkäakseli, ja oli mustikuvan mukaan 101mm mäntä lohko putkitettuna. Pytytkään ei ollu ihan samas linjas kun ei mahtunut muuten niin isomäntäseks tekeen.
Eli varikkohuhut pitivät paikkansa :)
-
näyttäs että ooppelin kaasuläppä koteloista tehdyt runkot. läppä ainaki 55mm jos muistan oikeen
-
Tuon tyyppisen koneen ongelmaksi taisi vaan muodostua se, ettei putket tahdo pysyä paikallaan ja lohko nipussa. Joutuu koneistamaan niin paljon tavaraa pois lohkosta. Eikä ole kovin halpaa hupia, vaikka putket oli edullisia. Oliko jonkun lakaisukoneen tms. :D
Tekniikan lisäksi Viitikkokin on käyttänyt paljon aikaa takapään kanssa, jotta lähtee viivalta kunnolla.
Ja kyllähän nuo kisaisemmat kamppeet maksaa moninkerroin enemmän kuin 1400e. Sillä budjetilla voi olla hankala pärjätä jollei vahingossa saa ostettua kelvollista autoa.
-
Joo, tuossa pitää käyttää aika rajua nokkaa, jotain 14 nostoja ja 320 asteen duraatioita.
Kun se 7000 kierrosta ei riitä, tekihän paldaniuskin 2.9 litraisesta 9000rpm kiertävän koneen.
Sitten vaan isot läppärungot ja oikean mittaiset torvet, puristus saa olla niin korkea, kun vaan pystyy nakuttamatta tekemään.
Ja kannen pitää olla hyvä.
2250cm^2 koneeseesta jos meinaa 250heppaa ottaa niin täytyy olla pirun hyvä kansi, pirun kireä nenä, pirulliset puristukset ja isot läppärungot, sillähän se tulee se teho.
-
Paljonko tossa Viitikon autossa oli tehoa?
-
Paljonko tossa Viitikon autossa oli tehoa?
Se ois kyl jännä tietää. Joka tapauksessa 1400 euron autoon sitä oli paljon :D
-
Se ois kyl jännä tietää. Joka tapauksessa 1400 euron autoon sitä oli paljon :D
vauhdinmailman testaamassa oli 260hv ja 2.5 moottori mutta taitaa olla eri auto
-
Se oli tälle vuodelle uusi auto Pelloon.
-
Just paripäivää taaksepäin kävin tutulla sorvauttamassa vauhtipyörästä pois että sopii asetelma sintterille, se väsää noita jokkismoottoreita ja sano juuri aa männistä että, halpoja ja ajaa asiansa kunhan heittää männänrenkaat suoraan roskiin ja laittaa uudet. 40€ kappale uudesta männästä ei oo paha :D
-
Ihan mielenkiinnosta että mitäs kuuluu tälle projektille tällä hetkellä.