Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Titanium - 25.12.2010, 10:08:44

Otsikko: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Titanium - 25.12.2010, 10:08:44
Onko kellään kokemuksia ns. epäkeskopulteista?
Löysin omaa silmää miellyttävät vanteet, mutta pulttijako on 5x110. (Omassa 5x108)
Keskireikäkin olisi sopiva ilman sovitteita, mutta arveluttaa noi pultit.
Kuinkapaljon omat orkkispultit antaa myöden, niissähän on myöskin irtoholkit?

Minunpuolestani tämän otsikon alle voi kerätä myös muita juttuja pulttijaon muutoksista. (Spacerit ym.)
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 25.12.2010, 12:41:17
Mulla oli taannoin 4x98 vanteet, 4x100 autossa ja kun keskiösovite oli oikean kokoinen niin ongelmia ei ollut. Jokainen pulttihan vetää millin verran kieroon ja reiät vanteissa yleensä on parikin milliä pultinvarrelle reilut. Mitään irtoholkkeja tai kartioprikkoja en käyttänyt vaan ihan tavallisia aluvannepultteja.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Nieminen - 25.12.2010, 13:14:05
Normipulteilla toimii  hyvin 5x110 jaolla oleviin vanteisiin, jos keskiö sovite on erikokoinen niin muovisia soviterenkaita en suosittele.  Menee nimittäin epäkeskoon tuo vanne  kiristäessä kun muovi antaa periksi.(aiheuttaa pompotusta ja tärinää).
Itse laittaisin epäkeskopultit niin voi turvallisin mielin päästellä. :arkkupakastin:

Niin noista spacereistä vielä jossa on jaon muuttaja. 15mm taitaa olla kapein minkä saa, alumiinia ne tahtovat olla sillä en itse laittaisi kuin ne "pinnapultti" mallit.
Mustasta tai automaattiteräs tangosta yms. saa teetettyä "mittojen mukaan" kestävät spacerit, joista ei kierre korkkaa tai halkea jakojen välistä yhtä helposti kuin alumiinisessa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Titanium - 25.12.2010, 13:17:40
Tämähän kuulostaa hyvältä  :)
Vanteissa on oikea keskireikä ilman mitään holkkeja, joten keskittää varmasti oikein.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: revote - 25.12.2010, 18:37:50
Jos oikein tarkkoja ollaan niin tässä ketjussa ei ole kyse jaonmuutoksesta, nyt puhutaan epäkeskopulteista mutta vanteen jako ja navan jako pysyy silti ennallaan.

Ja, itsekin olen käyttänyt Ooppelissa Volvon jaolla olevia vanteita, ei mitään ongelmaa vaikka käytin tavallisia pultteja. Sen olen huomannut, että jos vanteen kiinnitys tehdään muttereilla, niin silloin ei onnistu laittaa erillä jaolla olevia vanteita, pulttien kanssa ei ongelmaa jos keskireikä on ok.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Titanium - 25.12.2010, 19:16:32
Jos oikein tarkkoja ollaan niin tässä ketjussa ei ole kyse jaonmuutoksesta, nyt puhutaan epäkeskopulteista mutta vanteen jako ja navan jako pysyy silti ennallaan.
Ekassa viestissä lukee, että tähän voisi kerätä yleisesti kokemuksia epäkeskopulteista ja pulttijaon muutoksista. ;)
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 25.12.2010, 19:47:43
Juu, kaikenlaiset vääräuskoisetjaot samaan topicciin.

Itse pähkäilin taannoin toisen jaon tekemisestä lisäksi 850:iin.
Etupäässä voi napoihin tehdä uudet reiät huoletta 112 asti (maksimissaan ehkä 114.3), siis napaan ja levyyn uudet reiät reiät ja napaan uudet kierteet.
Takapäässä tämä on vähän työläämpi homma (johtuen ohuemmasta laipan materiaalista, eli takanapoihin pitäis hitsata tavaraa lisäksi) ja tätä ei vielä ole toteutettu joten käyttäjäkokemukset tulee joskus myöhemmin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Nieminen - 25.12.2010, 23:04:45
Juu, kaikenlaiset vääräuskoisetjaot samaan topicciin.

Itse pähkäilin taannoin toisen jaon tekemisestä lisäksi 850:iin.
Etupäässä voi napoihin tehdä uudet reiät huoletta 112 asti (maksimissaan ehkä 114.3), siis napaan ja levyyn uudet reiät reiät ja napaan uudet kierteet.
Takapäässä tämä on vähän työläämpi homma (johtuen ohuemmasta laipan materiaalista, eli takanapoihin pitäis hitsata tavaraa lisäksi) ja tätä ei vielä ole toteutettu joten käyttäjäkokemukset tulee joskus myöhemmin.

Tuon jaon muutoksen olisin tehnyt, mutta himskatti kun uudet navat on niin pirun kalliit! :'(
Eikä viitsisi autoa seisottaa jos vanhoihin tekisi. :)
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Sawo - 01.02.2011, 15:43:53
Löytyiskö täältä ketään halukasta tekemään Jaonmuutos adaptereita? 5x108 - 5x112 olisi tarvetta ja veikkaisin, että muillekkin tuo malli kelpaisi :D Jos joku halukas löytyy, niin vaikkapa yv:llä vois ottaa yhteyttä :)
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Nieminen - 01.02.2011, 20:45:34
Tuoltapa löytyy-> http://www.ka-mu.fi
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Blomberg - 01.02.2011, 21:04:28
Jokin kimppatilaus vois olla paikallaan? Kuinkahan ohuena adapterit on mahdollista keston suhteen teettää, 15mm? Vai koneistaisko napoihin uuden jaon :)
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Nieminen - 03.02.2011, 23:29:08
Jokin kimppatilaus vois olla paikallaan? Kuinkahan ohuena adapterit on mahdollista keston suhteen teettää, 15mm? Vai koneistaisko napoihin uuden jaon :)

15mm vähintään mielestäni ainevahvuus, jos mahdollista niin napoihin ehdottomasti!
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 04.02.2011, 10:30:18
15mm vähintään mielestäni ainevahvuus, jos mahdollista niin napoihin ehdottomasti!

Autojen omat navat (joissa on pultinkierteet) saattaa olla jopa 9mm paksuja.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Nieminen - 07.02.2011, 12:27:07
Tarkoitin Spacerin paksuutta jos esim. alumiiniä on? niin eipä kovin hyvin kestä 9mm kierteellä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: sjs - 08.02.2011, 14:30:49
Itsekin mietin vanteita ostaessa noita jakomuutoksia tms. kikkailuja, kun haluttua vannetta tuntui olevan vaan väärällä jaolla.

Tosin, sitten etsin aikani, kunnes löysin volvon jaolla olevat, ja about saman hintaisetkin oli, ja mikä tärkeintä sopivat suoraan ilman mitään kikkailuja.

Eli summa summarum:
Hommatkaa OIKEALLA pulttijaolla olevat vanteet, se ei ole riskin väärti muutamankympin säästön takia vetää autoa romuksi, kun yksi rengas/vanne irtoaa. Olen ollut meinaan mukana kun näin on käynyt, eikä ollut hauskaa, ja hintaa tuli toistsasataakertaisesti sen säästön verran.

Spacerit (muut kun vanteeseen kuuluvat) eivät tietystä (turvallisuussyystä) ole lailliset, ja ne eivät kestä samaa kun jos vanne kiinnitetään napaan, ja aiheuttavat lisärasitusta laakereille ja pyöränripustuksille, kun rengas on eri kohdassa kun pitäisi olla.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Nieminen - 09.02.2011, 12:12:04
Spacerit (muut kun vanteeseen kuuluvat) eivät tietystä (turvallisuussyystä) ole lailliset, ja ne eivät kestä samaa kun jos vanne kiinnitetään napaan, ja aiheuttavat lisärasitusta laakereille ja pyöränripustuksille, kun rengas on eri kohdassa kun pitäisi olla.

Kyllä laillisia spacereitä on, esim Momo:lla.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 09.02.2011, 12:14:22
Kyllä laillisia spacereitä on, esim Momo:lla.

Mistä se laillisuus näkyy niissä? Onko niihin stanssattu E-hyväksyntä vai tuleeko joku dokumentti mukana, TUW paperi?
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Acke - 09.02.2011, 12:17:39
http://www.vannetukku.fi/levikepala-keskittava-4pulttiset-16mm651mm-p-11440.html
Tüv hyväksytyt, mutta ei katulailliset  :nohnoh
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 09.02.2011, 12:26:11
http://www.vannetukku.fi/levikepala-keskittava-4pulttiset-16mm651mm-p-11440.html
Tüv hyväksytyt, mutta ei katulailliset  :nohnoh

Niiin niin, eli siis vallitsevien lakipykälien mukaiset joita esim. saksassa saa käyttää myös kadulla.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: pomo - 09.02.2011, 12:44:42
Kuin mä muistelisin että johonkin tiettyyn vanteeseen tehty spacer olis hyväksytty, mutta vain sitten siihen vanteeseen.
TJSP!
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Nieminen - 09.02.2011, 12:46:12
Mikä hyväksyntä sitten niissä pitäisi olla että tieliikenteessä saisi käyttää jos tuo "Tuv" hyväksyntä riitä? Emännän autossa nuo ovat paikoillaan olleet vanteiden/alustan muutos katsastuksessa eikä valittamista tullut.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 09.02.2011, 12:59:50
Mikä hyväksyntä sitten niissä pitäisi olla että tieliikenteessä saisi käyttää jos tuo "Tuv" hyväksyntä riitä? Emännän autossa nuo ovat paikoillaan olleet vanteiden/alustan muutos katsastuksessa eikä valittamista tullut.

Nyt ei pidä sekoittaa laillisuutta ja epähuomiota/piittaamattomuutta toisiinsa. Ainakin joskus vuosia sitten kun itse kysyin omakatsurilta näistä niin hän kaivoi jonkun asetustekstin esille jossa sanottiin jotenkin et vanteen ja navan välissä olevia levityspaloja ei voida hyväksyä ja siinä kohdassa ei kyllä ollut mitään "poikkeuksena tapauksia"
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Blomberg - 10.02.2011, 20:41:04
Esim RH:n vanteista moni on ns. adapterivanteita jolloin vanteessa on jako 5x130 (porschen) ja väliin tulee spaceri jolloin jako muuttuu esim. 5x112mm. Löytis vaa 5x108 jaollekkin mutta kun ei  :buck2:
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: wsq´- - 27.02.2011, 19:31:27
Mistähän mahtaisi löytyä 5x108-5x120 adaptereita? Vai joutuuko alkaa teettämään josain koneistamolla? Mites tollasten spacerien/adapterien asennus onnistuu kun volvossahan(240sarja) on pinnapultit vakiona? Kun spacerit/adapterithan tulevat pulteilla kiinni itse autoon ja volvossa on pinnapultit.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: TapioR - 27.02.2011, 19:34:34
Mistähän mahtaisi löytyä 5x108-5x120 adaptereita? Vai joutuuko alkaa teettämään josain koneistamolla? Mites tollasten spacerien/adapterien asennus onnistuu kun volvossahan(240sarja) on pinnapultit vakiona? Kun spacerit/adapterithan tulevat pulteilla kiinni itse autoon ja volvossa on pinnapultit.
Esim
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3040.0
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: wsq´- - 27.02.2011, 20:04:34
Esim
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3040.0

Hyvät speiserit varmasti, mutta jaonmuutosadaptereita tässä haetaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 27.02.2011, 20:14:45
Hyvät speiserit varmasti, mutta jaonmuutosadaptereita tässä haetaan.

Kannattaa kysellä noilta tekijöiltä et jos joku tekis omien mittojen mukaiset.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Tuke - 27.02.2011, 20:15:23
Hyvät speiserit varmasti, mutta jaonmuutosadaptereita tässä haetaan.

Samalla idealla jaonmuutos adapterit tehdään. Tuossa ei vaan jako muuttunut.

Valmiita muutosadaptereita ei taida löytyä ja bemarien vanteiden kanssa taitaa mennä et:t liian pieniksi, kun ne ovat valmiiksi jo aika pienillä et:llä (~20).
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Axu85 - 27.02.2011, 22:23:43
Itsekin mietin vanteita ostaessa noita jakomuutoksia tms. kikkailuja, kun haluttua vannetta tuntui olevan vaan väärällä jaolla.

Tosin, sitten etsin aikani, kunnes löysin volvon jaolla olevat, ja about saman hintaisetkin oli, ja mikä tärkeintä sopivat suoraan ilman mitään kikkailuja.

Eli summa summarum:
Hommatkaa OIKEALLA pulttijaolla olevat vanteet, se ei ole riskin väärti muutamankympin säästön takia vetää autoa romuksi, kun yksi rengas/vanne irtoaa. Olen ollut meinaan mukana kun näin on käynyt, eikä ollut hauskaa, ja hintaa tuli toistsasataakertaisesti sen säästön verran.

Spacerit (muut kun vanteeseen kuuluvat) eivät tietystä (turvallisuussyystä) ole lailliset, ja ne eivät kestä samaa kun jos vanne kiinnitetään napaan, ja aiheuttavat lisärasitusta laakereille ja pyöränripustuksille, kun rengas on eri kohdassa kun pitäisi olla.

Olen samaa mieltä kuin sjs, sitä paitsi vääränlaiset pultit voivat aiheuttaa pyörän irtoamisen vaikka olisivat 200Nm voimalla kiinni.
Spacerit on hyväksytty vain kilpailukäyttöön ja suomen tieliikenteessä ei.

Tutun kaverilla oli spacerit jotka eivät keskittänyt (ehkä sen takia). Nykyään hän ei käytä minkäänlaisia spacereita, koska ei pahemmin ajele. (R.I.P, kun vanne irtosi kesken ajon ja auto tapasi kallion. kiitos spacerin.)

Edit: jokainen tehköön oman päätöksen tästä laittaako vai ei, itse en ole laittanut enkä laita.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.02.2011, 22:47:20
Edit: jokainen tehköön oman päätöksen tästä laittaako vai ei, itse en ole laittanut enkä laita.

Sama juttu, ilman on pärjätty vallan hyvin tähän päivään saakka enkä näe tarvetta nuille tulevaisuudessakaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Viltzu - 23.03.2011, 22:58:09
Onko kukaan laittanut S60:een spacereita taakse? Jää vanteet takana aina sisemmälle kuin etuakselilla, pitäs saada myös takavanteet lokasuojan tasalle. Riittääköhän 15mm spacerit? Vparts:lta sais H&R:n spacereita, mutta ei viittis tilata kun ei ole tietoa?
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: j_tapio - 24.03.2011, 09:58:18
Onko kukaan laittanut S60:een spacereita taakse? Jää vanteet takana aina sisemmälle kuin etuakselilla, pitäs saada myös takavanteet lokasuojan tasalle. Riittääköhän 15mm spacerit? Vparts:lta sais H&R:n spacereita, mutta ei viittis tilata kun ei ole tietoa?

Annetuilla lähtötiedoilla on kyllä vaikea hahmottaa mihin sulla rengas asettuu.
Jos sulla vaikka on 8x17 ET40 vanne ja 245/40 kumi, niin 15mm spaceri on liikaa.

Kuormaat konttiin jonkun satakiloa tavaraa tai pyydät kolme 100kg kaveria takapenkille istumaan ja sitten mittaat kumen ja kaaren välin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Viltzu - 24.03.2011, 16:35:18
Vanteet olis 7,5X18" ET 43 ja kumeiksi tulee 215/40 kokoiset. Viime kesänä oli R-replicat 8x18" kokoisina ja muistaakseni niissäkin oli ET 43. Kumeina oli 225/40. Ne vanteet tulivat edessa tasan lokasuojan kanssa, muttta takana jäivät typerän näköisesti lokasuojan sisälle. Sitä en haluais näillä uusilla vanteilla...
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: remes - 24.03.2011, 20:19:34
Vanteet olis 7,5X18" ET 43 ja kumeiksi tulee 215/40 kokoiset. Viime kesänä oli R-replicat 8x18" kokoisina ja muistaakseni niissäkin oli ET 43. Kumeina oli 225/40. Ne vanteet tulivat edessa tasan lokasuojan kanssa, muttta takana jäivät typerän näköisesti lokasuojan sisälle. Sitä en haluais näillä uusilla vanteilla...
Eikös se ole aika helppoa, nahkat alle ja vaikka rullamitalla että kuinka paksun spacerin tarvii...
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Viltzu - 24.03.2011, 21:11:36
Aattelin vaan kysästä jos jollain vaikka on omassa pirssissään. Olis voinu nyt tilata sellaset ja laittaa samalla kiinni kun kesäpyörät laittaa alle.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Ribbe - 24.03.2011, 21:18:26
Voipi tulla aika hyvin reunalle tuolla spacerilla itellä on 8" leveät vanteet joissa ET39 ja ne on aivan reunalla edessä ja takana.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: sjs - 30.03.2011, 23:15:35
Olen samaa mieltä kuin sjs, sitä paitsi vääränlaiset pultit voivat aiheuttaa pyörän irtoamisen vaikka olisivat 200Nm voimalla kiinni.
Spacerit on hyväksytty vain kilpailukäyttöön ja suomen tieliikenteessä ei.

Tutun kaverilla oli spacerit jotka eivät keskittänyt (ehkä sen takia). Nykyään hän ei käytä minkäänlaisia spacereita, koska ei pahemmin ajele. (R.I.P, kun vanne irtosi kesken ajon ja auto tapasi kallion. kiitos spacerin.)

Edit: jokainen tehköön oman päätöksen tästä laittaako vai ei, itse en ole laittanut enkä laita.
Jep, mulle ainakin henkikulta on senverta kallis että noihin en lähde ja laittomiakin ovat vielä SYYSTÄ.

Kerran jo katkennu 2 pinnapulttia volvosta sladissa kuivalla asvaltilla, onneks ei käyny yhtään mitenkään, vaan kotiin nitkutettiin kahdella pultilla... spacerit kun olis ollu ni oltais volvoa haettu penkan puolelta.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Ribbe - 31.03.2011, 09:05:47
Jep, mulle ainakin henkikulta on senverta kallis että noihin en lähde ja laittomiakin ovat vielä SYYSTÄ.

Kerran jo katkennu 2 pinnapulttia volvosta sladissa kuivalla asvaltilla, onneks ei käyny yhtään mitenkään, vaan kotiin nitkutettiin kahdella pultilla... spacerit kun olis ollu ni oltais volvoa haettu penkan puolelta.
Jotain vikaa on pulteissa jos ne katkeaa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Tero.N - 31.03.2011, 16:34:14
Jos vaikka ajatellaan jotain takaveto Volvoa johon asennetaan 20mm pultattavat adapterit joihin sitten ruuvataan ET40 vanne niin rasitukset laakereissa ja navan/adapterin liitoksessa on tasan yhtäsuuret kuin että siihen olisi laitettu valmiiksi ET20:n omaava vanne. Pultitkaan eivät kyllä oikein asennettuna todellakaan katkea vaan näissä katkeamisissa on käytännössä aina esiasteena se että pultit ovat löystyneet ensin. Joka vuosi aina renkaiden kausivaihdon aikaan tapahtuu useita ulosajoja renkaiden irtoamisista johtuen, nämäkin on juuri ihan puhtaita asennusvirheitä/huolimattumuutta joten renkaan irtoamisia ei kyllä yksittäistapauksien perusteella voi adapterien syyksi laittaa. Mikä on peruste sille että esim H&R:n tuv- sekä e-hyväksytty adapteri muuttuu jotenkin huikean vaaralliseksi kun se tuodaan Saksasta Suomeen? Kuitenkin täysin vastaavaa RH:n adapteri on sitten yhtäkkiä Suomessakin turvallinen ja laillinen kunhan käytetään myös RH:n vannetta.
Otsikko: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: olli - 30.05.2011, 15:18:10
Eli tälläinen aihe tällä kertaa.

Varastossa olisi 5x108-jaolla olevat vanteet, jotka pitäisi saada 4x100-jaolla olevaan napaan. 4x100->5x112-adapteri-spaceria on saatavilla, mutta pystyykö jonkinlaisilla epäkeskomuttereilla saamaan tuollaisen 5x108-vanteen 5x112 jakoon kiinni?

Sen verran teidän, että pari milliä jakoa on mahdollista muuttaa, mutta onko tuo 4mm liikaa?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: tomimikael - 30.05.2011, 17:11:37
Tarkoitat kai 4x100->5x112??  Tai sitten mä en vaan tajunnut.. ???

Samaa olen itsekkin joskus tuuminut, olisi komeita Audin vanteita isot pinot..
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: olli - 30.05.2011, 18:14:29
Tarkoitat kai 4x100->5x112??  Tai sitten mä en vaan tajunnut.. ???

Samaa olen itsekkin joskus tuuminut, olisi komeita Audin vanteita isot pinot..

Joo. Siis 4x100->5x108 pitäisi saada. Tänään piirsin kyseiset pulttijaot Cadilla ruudulle ja ei noita jakoja saa kyllä oikein mitenkään ainakaan yhdellä muutoksella aikaiseksi.

Tietysti toinen vaihtoehto olisi teettää toinen jako tuon 360-Volvon napoihin. Ei sekään taida ilmaiseksi tulla.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: HTK - 30.05.2011, 23:08:13
En suosittele käyttämään yhdessä sekä jako-adapteria että epäkeskopultteja. Tuolla kombinaatiolla on tärinä ja poukkoilu  varmaa. Jo yksin epäkeskopulteilla keskityksen virhemarginaali kasvaa, ja varsinkin halvoissa adapteri-spacereissa on kohtuuttomat toleranssit.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: j_tapio - 31.05.2011, 00:15:20
Ne tuollaiset 4x100 -> 5x112 muuttavat spacerit on sellaiset kaksosaiset jotka halkeaa keskeltä ja pulttien päällekkäin osuminen ei niissä haittaa ollenkaan kun vain kiinnityspultit on sopivan kokoiset.


edit:
(http://www.vannetukku.fi/images/spacer10_2.JPG)
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: olli - 31.05.2011, 08:36:03
Totta. Menee kyllä vähän kikkailuksi tuo spacer-touhu, jos laittaa ensin nuo 4x100->5x112-lätyt tuonne ja sitten niiden päälle pulttaa vielä muutoksen 5x112->5x108 :)

Tulee siis kaikkiaan 3 eri osaa päällekkäin. Kyllähän se tehtävissä on, mutta saa nähdä suostuuko joku koneistamo tekemään edukkaasti noita 4x100->5x112-lättyjä vastaavat osat, mutta siten että tuon 5x112-jaon tilalla olisi 5x108.

ps. Kyllähän tuolle 4x100-jaollekin olisi vanteita vaikka kuinka, mutta kun ennen tätä 360 Volvoa on tullut "harrastettua" näitä 200-sarjan autoja ja niiden erilaisia vanteita on hyllyssä varmaan 10 sarjaa, niin olisi mukava päästä sovittelemaan niitäkin tuohon pikku-Volvoon.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: j_tapio - 31.05.2011, 09:43:54
Ostat nuo kuvan mukaiset spacerit vannetukusta 30,- kpl ja koneistutat niihin vain tuon ulkopuoleisen laipan uusix tai korjautat suoraan siihen pinnapultit 108 asetelmaan.

http://www.vannetukku.fi/adapteri-levikepala-25mm-4x1005x112-p-13621.html
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: The moose - 31.05.2011, 09:52:38
noissahan ei ole keskitystä laisinkaan, ja 4x100 vanteita saa jos jonkinmoisia opelin tai vw n valikoimista (sori)  :buck2:

(http://www.opelmania.net/images/tuotekuvat/15/vanteet/Kuva%20%284%29.jpg)
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: olli - 31.05.2011, 11:21:59
Ostat nuo kuvan mukaiset spacerit vannetukusta 30,- kpl ja koneistutat niihin vain tuon ulkopuoleisen laipan uusix tai korjautat suoraan siihen pinnapultit 108 asetelmaan.

http://www.vannetukku.fi/adapteri-levikepala-25mm-4x1005x112-p-13621.html

Tämä olisi yksi vaihtoehto, joten olen ajatellutkin.

Mulla tulee näillä näkymin 50mm levitystä / puoli tuohon Volvoon, joten spacerilla saisi olla paksuutta helposti sen 50mm.

Voi olla tosiaan helpointa ostaa nuo vannetukun räpellykset aihioksi ja jatkojalostaa niihin tuo toinen puolisko sillä 5x108-jaolla ja vähän paksummalla laipalla.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: tomimikael - 31.05.2011, 14:55:22


Sen verran teidän, että pari milliä jakoa on mahdollista muuttaa, mutta onko tuo 4mm liikaa?



Tähän kun vielä joku fiksu vastaisi, eli meneekö 5x112 epäkeskopulteilla volvoon?  ELK
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: olli - 31.05.2011, 15:02:29


Tähän kun vielä joku fiksu vastaisi, eli meneekö 5x112 epäkeskopulteilla volvoon?  ELK

Melkein uskallan sanoa, että ei mene. Taitaa olla nuo 2mm muutokset vielä mahdollisia eli esim. 5x100 saa menemään, mutta tuo 5x108 ja 5x112 on liian kaukana toisistaan.

Ainakin muutamasta vanne/rengas-paikasta näin vastattiin.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Lurvio - 10.12.2011, 12:47:19
Täältähän löytyikin jo hyvää tietoa, itselläkin uudempaan kärryyn isompaa kesävannetta haussa ja nuo epäkeskopultit vaikuttaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, jos ei just oikeeta jakoa satu olemaan.

Noista adaptereista, itsellä ehti 240:ssä olla monta kesää alla RH:n adapterivanteet ilman mitään ongelmia. Adapterit on semmoset 35 mm alumiinilätyt, eli itse vanteen offset taitaa olla 55. Noissa se itse vanteen kiinnityspinta on aivan suora, ulkoreunalla on vain joku 5mm huuli ja adapteri keskittyy vanteeseen siis ulkoreunaltaan. Ensin pultataan adapteri napaan ja sitten vanne adapteriin. Muttereita jouduin sorvissa lyhentämään, kun eivät olisi mahtuneet adapterin sisään muuten.

Noissa adaptereissa on se hyvä puoli, että kätevä kaveri pienellä vaivalla muutella offsettiä kun sorvaa vaan eri paksuiset lätyt. Spacereihin suhtaudun itsekin hieman varauksella, itsellä ei semmoisia ole ollut ja nähtäväksi jää ilmeneekö tarvetta tuon uudemman kärryn kanssa.

Otsikko: Vs: Epäkeskopultit/mutterit
Kirjoitti: Sawo - 10.12.2011, 20:15:09
Melkein uskallan sanoa, että ei mene. Taitaa olla nuo 2mm muutokset vielä mahdollisia eli esim. 5x100 saa menemään, mutta tuo 5x108 ja 5x112 on liian kaukana toisistaan.

Ainakin muutamasta vanne/rengas-paikasta näin vastattiin.
Väität että 2mm heitto on maksimi ja ite väität sitten että 8mm heiton sais menemään?? :2funny: Okei, ehkä siinä kummiskin oli kirjotus/ajatusvirhe ja tarkotit 5x110?

Ja kyllä mun mielestä vielä tuo 5x112 jakonen pitäis mennä jekkupulteilla, mutta en ihan varmaks sano. Nimittäin noilla 2mm heitoilla pystyy vielä kivuttomasti käyttämään ihan normipultteja/muttereita..
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: TunturiPappa - 10.12.2011, 21:34:20
Jos napoihin haluaa muutoksia, tai teetättää spacereita, kannattaa kysäistä ammattikoulusta.
Napaankin pyöräyttää työstökeskuksella näppärästi uuden jaon. Hinnat on ihan eri luokkaa kun koneistamoissa. Spacereitakin saa tetätettyä melkeen materiaalin hinnalla.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: j_tapio - 10.12.2011, 21:41:30
Jos napoihin haluaa muutoksia, tai teetättää spacereita, kannattaa kysäistä ammattikoulusta.
Napaankin pyöräyttää työstökeskuksella näppärästi uuden jaon. Hinnat on ihan eri luokkaa kun koneistamoissa. Spacereitakin saa tetätettyä melkeen materiaalin hinnalla.

Lähes poikkeuksetta ammattikoulut kieltäytyy näitä tekemästä, jarrulevyjen sorvauskin alkaa olla puhujanlahjojen varassa, vanteiden kääntämisestä puhumattakaan..
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: TunturiPappa - 12.12.2011, 00:09:20
Ammattikoulussa tuli sorvattua muutamat rummut ja levyt asiakastyönä.
Spacereitakin tehtiin muutamat satsit.

Riippuu koulusta millainen on meno.
Otsikko: Epäkeskomutterit
Kirjoitti: olli - 11.01.2012, 12:04:24
Kysymys koskee otsikon kapistuksia eli epäkeskomuttereita vanteiden kiinnitykseen.

Tämä sen vuoksi, että varastossa on ylimääräisiä vanteita 5x110-jaolla ja Volvon oma jako on se tuttu 5x108. Tietääkseni tuon 2mm voisi korjata noilla, mutta kertokaapas mistä saan nuo mutterit ja mitä ne maksaa?

Muutenkin keskustelu näistä on tervetullutta.
Otsikko: Vs: Epäkeskomutterit
Kirjoitti: mista - 11.01.2012, 13:31:54
hintaluokkaa

http://www.mdcomprex.fi/store/product_info.php?products_id=1239&osCsid=5203f88a6cd3cf9f9716b1f8ecf09b3c
Otsikko: Vs: Epäkeskomutterit
Kirjoitti: vee40td - 11.01.2012, 13:32:11
Mutterit vai pultit?
http://www.vannetukku.fi/pultit-ja-mutterit-liukupultit-c-90_164_391.html
Otsikko: Vs: Epäkeskomutterit
Kirjoitti: olli - 11.01.2012, 18:15:44
Mutterit vai pultit?
http://www.vannetukku.fi/pultit-ja-mutterit-liukupultit-c-90_164_391.html

Mutterit.
Otsikko: Vs: Epäkeskomutterit
Kirjoitti: revote - 11.01.2012, 18:43:38
Kerran kokeilin Volvoon (V50) Ooppelin jaolla olevia vanteita, eikä ne käyneet.

Tulkitsin tilanteen niin että jos kiinnitys olisi ollut pulteilla niin olisi onnistunut (toimii esim. S60:ssä), mutta kun oli muttereilla niin ei. Hylsä ei sopinut sinne pultin/mutterin reikään.

Epäilen, että toimiiko edes näillä epäkeskomuttereilla.
Otsikko: Vs: Epäkeskomutterit
Kirjoitti: olli - 12.01.2012, 11:41:09
Kerran kokeilin Volvoon (V50) Ooppelin jaolla olevia vanteita, eikä ne käyneet.

Tulkitsin tilanteen niin että jos kiinnitys olisi ollut pulteilla niin olisi onnistunut (toimii esim. S60:ssä), mutta kun oli muttereilla niin ei. Hylsä ei sopinut sinne pultin/mutterin reikään.

Epäilen, että toimiiko edes näillä epäkeskomuttereilla.

Tuo riippuu ihan vanteesta ja hylsästä.

Voisin kuvitella että mutterin avainkoko vaikuttaa tuohon ja myös vanteen pultin / mutterin kannalle varatun kolon koko.

Kyllä jako on mahdollista muuttaa 5x108->5x110 myös adapteri-spacereilla, koska tähän joutuu kuitenkin laittamaan spacerit, mutta nuo jaon muuttavat vaan ovat jonnin verran harvinaisempia ja kalliimpia kuin pelkät levittävät.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: JoniB - 12.01.2012, 13:44:58
Epäkeskopultteja ja muttereita saa kuusiokolo kannallakin, itselläni on ollut molempia.

Epäkeskopultit mersussa jako 112 ja vanteissa 114,3

Epäkeskomutterit Skylinessä jako 114,3, vanteissa 112

Molemmissa siis kuusiokolokanta.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: olli - 12.01.2012, 20:22:51
Epäkeskopultteja ja muttereita saa kuusiokolo kannallakin, itselläni on ollut molempia.

Epäkeskopultit mersussa jako 112 ja vanteissa 114,3

Epäkeskomutterit Skylinessä jako 114,3, vanteissa 112

Molemmissa siis kuusiokolokanta.

Hyvä.

Sano vielä mistä näitä saa ja mihin hintaan about?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: JoniB - 12.01.2012, 22:50:34
Hyvä.

Sano vielä mistä näitä saa ja mihin hintaan about?


Piru kun en muista yhtään mistä tilasin, täytyy muistella ja kaivella vanhoja lappuja jos olisi tallessa.
En kuitenkaan lupaa mitään, mutta on niitä olemassa ;)
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: olli - 13.01.2012, 08:20:18

Piru kun en muista yhtään mistä tilasin, täytyy muistella ja kaivella vanhoja lappuja jos olisi tallessa.
En kuitenkaan lupaa mitään, mutta on niitä olemassa ;)

Ok.

Laita tänne tietoa ihmeessä jos löydät jostain. Varmasti muitakin kiinnostaa ko. tieto.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: O-P - 01.02.2012, 23:38:37
Moro ! kyselkää tollasesta info@finwheels.fi.  noita epäkesko pultteja ja muttereita. Ite just viestiä laitoin ainakin joitain kuvia oli googlessa :) :)
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: O-P - 08.02.2012, 17:21:22
en kyl saanu mitään vastausta tuolta.  :-[ :-[
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: O-P - 17.02.2012, 14:56:40
No tänään kävin paikallisella vianorilla sieltä saan epäkesko mutterit . ja vanteetkin käytännössä tilattu BROCK B1 16-7,5 ja 16-9  :) :) :hello:
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: volvo_740 - 20.02.2012, 10:15:08
ite kävin kans paikallisesta vianorista epäkesko mutterit :) sarja kustanti muistaakseni 60e
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: revote - 03.03.2012, 14:25:14
Meneeköhän 5x112-jakoiset vanteet epäkeskopulteilla Volvoon?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Masuli - 03.03.2012, 15:36:40
Ei, 5x110 menee vielä.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Duke - 06.04.2012, 11:16:55
Niin ja uudemmissa volvoissa on 14mm pultit, niin joutuu isontamaan jonkun verran vanteiden pultinreikiä että menee 110 jakoinen.
Laitoin juuri 110 jakoiset tsw:t s80:seen ja epäkeskopultit tuli vianorilta.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: AtAi - 25.05.2013, 12:13:30
YM. pulttijaonmuutosasiat:

Mitä firmoja on missä onnistuu uuden pulttijaon koneistus vanhan rinnalle alumiinivanteeseen?
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: Vollemies - 28.05.2013, 09:43:03

Eli summa summarum:
Hommatkaa OIKEALLA pulttijaolla olevat vanteet

Kompaan tätä. Huh huh. Ei kannata leikkiä omalla ja toisten hengellä. Auton pyörät on pantu kiinnin niin että varmasti pysyy mutta ei se sitä tarkoita että sitä on vara huonontaa ja tehdä jotain rihveleitä väliin.

Jos siinä pyörän navassa on ainetta ympäriinsä täysi määrä, lujuus ei kärsi jos siihen tekee toiset reiät mutta jos kierteet on jossakin väliprikassa lujuus on jotain aivan muuta....
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: AtAi - 28.05.2013, 10:02:55
Meneeköhän 5x112-jakoiset vanteet epäkeskopulteilla Volvoon?
Koitin 5x112 jakosia rh-adapterilaippoja huvikseen 240seen, siinä helppo testaa kun pinnapultit, niin millin isommilla reiíllä kun olis ollu laipat tai pultit inan ohkasemmat niin olis plompsahtanu paikalleen.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Jonse - 21.09.2013, 19:06:43
Mistä löytyis 240 volvoon jaonmuutos spacerit? 5x108->5x112   :o
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: j_tapio - 21.09.2013, 20:19:59
Mistä löytyis 240 volvoon jaonmuutos spacerit? 5x108->5x112   :o

Laita yv:tä nimimerkille Nikko3. Teki spacerit harrastajaystävälliseen hintaan ja huippu jälkeä nc -koneella!

Mietit vain valmiiksi kaikki halutut mitat, esim.
Pulttijako 5x108
Pultinreikä 14mm
Paksuus 13mm
Halkaisija 150mm
Keskitysreikä napaan 65,1mm
Keskitysreiän 11mm syvä
Keskitysnapa vanteeseen 65mm
Keskitysnapa 11mm korkea, umpinainen päästä
Ohjausviisteet 2,5x2,5mm molemmin puolin.
Yhteen kohtaan pulttien väliin ylimääräinen 14mm reikä, samaan 108 -jakoympyrään. (jarrulevyn lukituspulttia varten)

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/V70spacer_zps24eaa4e7.jpg)
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Muska_25 - 27.01.2014, 22:21:19
Hei! Tuli tuossa mieleen, että mistä tietää pystyykö napaan tehdä uudet reiät? :o kyseessähän siis ei ole tällä kertaa Volvo vaan Pökötti mallia 505, joissa hivenen erikoinen pulttijako 4x140. Eli onnistuisiko tuollaiseen tehdä jaonmuutos esim 4x100?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Niko_S - 26.02.2014, 20:28:58
Tuossa minun seiskassa oli ostettaessa kesävanteina Rialit, jotka ovat 5 x 110 jaolla, ja keskireikä on Volvon 65,1 mm.
Mitään ongelmia ei tuon eri jaon kanssa ole, koska menee "marginaaliin". Ajossa ei huomaa mitään viboja.
Otsikko: Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
Kirjoitti: J_Lanttola - 11.03.2014, 17:04:41
Nyt ei pidä sekoittaa laillisuutta ja epähuomiota/piittaamattomuutta toisiinsa. Ainakin joskus vuosia sitten kun itse kysyin omakatsurilta näistä niin hän kaivoi jonkun asetustekstin esille jossa sanottiin jotenkin et vanteen ja navan välissä olevia levityspaloja ei voida hyväksyä ja siinä kohdassa ei kyllä ollut mitään "poikkeuksena tapauksia"

Vanha topicci, mutta sattui silmään, niin pistetään nyt tänne tämä taksti, jos joku tällaista sattuu kaipaamaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Liikenneministeri%C3%B6n%20p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s%20auton%20rakenteen%20muuttamisesta

En tiedä onko kumottu, mutta itse en ainakaan nopeasti löytänyt korvaavaa.

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

4. ‹Auton› pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ‹auton› tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: ässäarpa - 12.03.2014, 19:46:20
Laita yv:tä nimimerkille Nikko3. Teki spacerit harrastajaystävälliseen hintaan ja huippu jälkeä nc -koneella!

Mietit vain valmiiksi kaikki halutut mitat

Komppaan kybällä.

Omilla mitoillani n.30e kpl.. ei tosin ollut pultattavat.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: -karppa- - 29.03.2015, 09:10:34
Epäkeskopultteja ja muttereita saa kuusiokolo kannallakin, itselläni on ollut molempia.

Epäkeskopultit mersussa jako 112 ja vanteissa 114,3

Epäkeskomutterit Skylinessä jako 114,3, vanteissa 112

Molemmissa siis kuusiokolokanta.

Tuo ratkaisisi ongelman, ettei tarvitsisi välttämättä vanteita vaihtaa, mutta mitä laki sanoo epäkeskoihinpultteihin virallisesti?

http://autotek.fi/yritys/ (Tuota näyttäisi noita epäkeskopultteja saavan).
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: 8-pätkä - 29.03.2015, 09:49:40
Tuo ratkaisisi ongelman, ettei tarvitsisi välttämättä vanteita vaihtaa, mutta mitä laki sanoo epäkeskoihinpultteihin virallisesti?

http://autotek.fi/yritys/ (Tuota näyttäisi noita epäkeskopultteja saavan).

Tuskinpa ottaa laki mitään kantaa siihen millaisilla pulteilla vanteet autoosi kiinnität. Eikä niistä varmaan tarvi esim. katsastuksessa alkaa huutelemaan jos epäilyttää? Itsellä oli takavedossa 110-jakoiset vanteet ihan omilla muttereillaan ilman mitään epäkeskoja, no problem.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: kimisetä - 29.03.2015, 09:58:12
Noiden laittomien spacerien kanssa kannattaa muistaa, että jos sattuu kolari käymään niin repäisee ne pois viimeistään ennen vakuutustarkastajalla käyntiä.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: -karppa- - 29.03.2015, 13:21:52
Tuskinpa ottaa laki mitään kantaa siihen millaisilla pulteilla vanteet autoosi kiinnität. Eikä niistä varmaan tarvi esim. katsastuksessa alkaa huutelemaan jos epäilyttää? Itsellä oli takavedossa 110-jakoiset vanteet ihan omilla muttereillaan ilman mitään epäkeskoja, no problem.

No tuo ei vastannut minun kysymykseeni. Minua kun kiinnostaa asioiden laillisuus ihan siitä näkökulmasta, jos JOTAIN sattuu. Vakuutusyhtiöt on aika tarkkoja noista asioista  ;).
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Kalamies - 29.03.2015, 13:38:53
Vakuutusyhtiöt on aika tarkkoja noista asioista  ;).
Jos se laiton speiseri ei ole onnettomuuden aiheuttaja, niin ei kiinnosta kyllä tarkastajaa tippaakaan.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: -karppa- - 29.03.2015, 15:07:55
Jos se laiton speiseri ei ole onnettomuuden aiheuttaja, niin ei kiinnosta kyllä tarkastajaa tippaakaan.

Miksi porukat jauhaa speisereistä, kun en ole mitään niistä edes kysynyt? Minä kyllä tiedän, että speiserit on laittomat, mutta kysyin miten on epäkeskojen pulttien kanssa...
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Kalamies - 29.03.2015, 15:14:28
Käytin vain esimerkkinä. Ihan sama tilanne epäkeskopulttien kanssa.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: -karppa- - 29.03.2015, 17:38:00
Käytin vain esimerkkinä. Ihan sama tilanne epäkeskopulttien kanssa.

Ja lakitekninen perustelu oli? Vai ihanko mutuna heitit?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Sawo - 29.03.2015, 18:55:36
Mitäpä jos laittasit sähköpostia esim. Trafille ja kysyisit sieltä asiaa? Saattas löytyä se lakitekninen perustelu vähän paremmin mitä täältä?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: sjos - 29.03.2015, 20:00:46
Vai ihanko mutuna heitit?

Maalaisjärjellä.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: -karppa- - 29.03.2015, 20:09:43
Maalaisjärjellä.

Speiseri tulee navan ja vanteen väliin.

Epäkeskopultilla kiinnitetään vanne napaan.

Tuossa on pienoinen ero. Ihan näin maalaisjärjellä. Huomenna laitan kysymystä Trafille.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Orlov - 29.03.2015, 20:20:18
Mitäs sitten, kun se spaceri on pultissa :o
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Kalamies - 15.04.2015, 23:20:40
Huomenna laitan kysymystä Trafille.
Joko on vastaus saatu?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: -karppa- - 16.04.2015, 05:45:23
Joko on vastaus saatu?

Ei tarvinnut kysyä, kun hommasin oikealla jaolla olevat vanteet.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: mikkor97 - 18.04.2015, 22:19:36
Oisko täällä halukasta tekemään 5x108 -> 5x100 jaonmuutosspacereita? :D
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Makkara - 03.02.2017, 12:47:34
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Eli takavetoiseenkin menee 5x110 ilmeisesti ongelmitta, mutta mites jos vanteen keskireikä on liian iso? Aiemmissa viesteissä varoitettiin muovisista sovitteista, niin saako jostain esimerkiksi alumiinisia sovitteita? Keskireikä vanteissa olisi 74,1.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: 8-pätkä - 03.02.2017, 15:28:57
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Eli takavetoiseenkin menee 5x110 ilmeisesti ongelmitta, mutta mites jos vanteen keskireikä on liian iso? Aiemmissa viesteissä varoitettiin muovisista sovitteista, niin saako jostain esimerkiksi alumiinisia sovitteita? Keskireikä vanteissa olisi 74,1.

Itsellä oli takavedossa 110-jakoiset vanteet ihan omilla muttereillaan ilman mitään epäkeskoja. Muovisia soviterenkaitakin oon käyttänyt ongelmitta. Tosin en noin ison keskireiän kanssa, mutta en nyt näe syytä miten se asiaa muuttaisi.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Volvo For Life - 03.02.2017, 17:11:42
Muoviset sovitteet pelaa kyllä ihan täysin kunhan asettuu vanteeseen kunnolla eikä jää kantamaan mistään
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: 855 TDI - 19.11.2018, 18:35:28
Onko kukaan selvittänyt Trafilta epäkeskopulttien/-muttereiden käytön laillisuutta?
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Maxxxed - 19.11.2018, 18:39:08
Ei taida olla lailliset.

Tuotteen valmistajan tiedoista selvillä onko hyväksytty tieliikenteeseen /e hyväksyntä.

Esim. H&R valmistaa kadulle laillisia spacereita mm.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Jambo - 19.11.2018, 21:54:48
Ei taida olla lailliset.

Tuotteen valmistajan tiedoista selvillä onko hyväksytty tieliikenteeseen /e hyväksyntä.

Esim. H&R valmistaa kadulle laillisia spacereita mm.

Riittääkö muka E-hyväksyntä  ???
Kyllä täällä on pompannut leimalta niin H&R, Eibach, Steyrtek kuin ne 5mm lätkätkin. Eikä ole tainnut kukaan jaksaa alkaa napisemaan vaan ollaan kiltisti vaihdeltu leimapyörät tilalle...
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Vargur - 20.11.2018, 07:32:51
mistälähtien kukaan on hyväksyntää kysellyt, alle vaan ja kovaa ajoa. Jos sattuu sitten löytyyn katsastusmies joka alkaa valittaan niin sanoo että et tiennyt kun tuli auton mukana. tai sitten vaan vaihtaa katsastukseen "viralliset"
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Jambo - 20.11.2018, 21:24:34
mistälähtien kukaan on hyväksyntää kysellyt, alle vaan ja kovaa ajoa. Jos sattuu sitten löytyyn katsastusmies joka alkaa valittaan niin sanoo että et tiennyt kun tuli auton mukana. tai sitten vaan vaihtaa katsastukseen "viralliset"

No kyllä mua ainakin vituttaa se parikymppiä ja jälkinäyttö sen verran että ennemmin vie sen kerralla siinä kunnossa ettei tarvi lätyistä murehtia. Olkoot sit 15" ruosteiset pellit vaikka.

Toi katsurille lässyttäminen ja hätävalheiden keksiminen ei tunnetusti tuota tulosta...
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: 855 TDI - 21.11.2018, 10:03:12
Onko kukaan selvittänyt Trafilta epäkeskopulttien/-muttereiden käytön laillisuutta?

Kysäisin paikalliselta A-Katsastukselta ja ovat kielletyt tieliikenteessä.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Jambo - 21.11.2018, 15:19:19
Epäkeskothan on siitä ovelat että niitä ei erota jos ei ala ihan tosissaan kaivamaan, etenkin näissä missä keskikupit peittää kannat. Mutta ei tietenkään muuta sitä että ovat laittomat tieliikenteessä.
Otsikko: Vs: Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat
Kirjoitti: Osxu - 21.11.2018, 20:40:11
Multa katsuri kysyi Saabissa olleiden Rotiformien jaosta ja spekseistä ja ko. vanteet oli epäkeskoilla kiinni. Ei tullut puheeksi epäkeskojen laillisuus/laittomuus. Oli myös bilteman 5mm spacerit välissä. Noista kuitenkin kerroin. 960 kun katsastin oli alla Titanit+25mm pultattavat spacerit, niitä kommentoitiin vaan sanomalla, että sellaisia ei periaatteessa saa olla. Lienee tapauskohtaista miten katsurit suhtautuu "tuning"-asioihin. Helpoin tapahan on olla mainitsematta laittomuuksia.

Kyseisestä asemaa pyörittää kaksi autoharrastajaa ja hallissa on näytteillä heidän omia projektejaan. Entisöityjä sekä rata-autoja. Sinne on kotoa matkaa 350km mutta silti sinne ajelee hyvän palvelun perässä. Kuitenkaan siellä ei mitenkään leväperäisesti katsasteta vaikka antavat siimaa noissa asioissa, monesti lähdetty hylätty lappu kourassa. Ja ollaan siellä yhdessä tuumin aina tutkittu alustan puslia ja muita mahdollisia kuluneita osia tai tulevia korjaustarpeita vielä hyväksytynkin katsastuksen jälkeen.

Epäkeskothan on siitä ovelat että niitä ei erota jos ei ala ihan tosissaan kaivamaan, etenkin näissä missä keskikupit peittää kannat. Mutta ei tietenkään muuta sitä että ovat laittomat tieliikenteessä.
Mulla on noita samalla "tähtikannalla" tms. olevia ihan koviakin pultteja, itse asiassa tällä hetkellä toisessa eturenkaassa on 4 epäkeskoa ja 1 kovapultti. Ulospäin en osaa erottaa että mikä se niistä on. Nuo on näppäriä kun hylsy ei tärvele pultin reikää vanteesta, jos on sellainen ahdas reikä.