Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: 1.6eDrive - 03.08.2023, 06:23:48

Otsikko: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: 1.6eDrive - 03.08.2023, 06:23:48
Moi.

Ajattelin viisaimmilta kysyä ennenkuin ryntään huoltoon. Mulla on otsikon volvo, vuosimallia 2010 ja mittarissa 329600km. Pidempään ollut jo ongelmaa. Välillä kiihtyy aavistuksen verran hitaammin, joskus nykäisee ihan vähän rajummin kiihdyttäessä ja kasvanut keskikulutus. Vaihdettu kesän mittaan hiukkassuodatin jonka kanssa oli tukkeentumisongelmaa sekä polttoainesuodatin, ei korjannut ongelmaa. Vanhalla DPF:llä joutui käyttämään DPF cleaneria noin 1,5kk välein ettei vikavalot kiihdyttäessä syttyneet ja rajua tehonlaskua, motarilla kaasu pohjassa satasen vauhtia eikä kiihtynyt mihinkään. Tämän aineen myötä keskikulutusongelma korjaantui ja alkoi kuluttumaan sen mitä kyseisen volvon pitääkin.

Yöllä tuli heitettyä yhteensä 230km motaria ja keskikulutus takasin tullessa 120km/h vauhdissa 6.1, normaalisti sen pitäisi olla 4-4,5 litraa. Ei anna vikakoodeja. Viikko sitten tuli testattua että jospa stp fuel system korjaisi tilanteen, ei vaikuttanut. Keskikulutus pomppii, ei aina kuluta normaalia enempää.

Tuli mieleen että voisiko johtua viallisesta lambda anturista?

Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: Korppi - 03.08.2023, 12:35:05
Missä hiukkassuodatin vaihdettiin?
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: 1.6eDrive - 03.08.2023, 12:36:47
Motonetkorjaamossa Lahdessa vaihdettiin, ollut lukuisia vuosia mun vakioluottokorjaamo.
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: Korppi - 03.08.2023, 16:03:28
Onko autolle kerrottu oikeaoppisilla laitteilla, että siellä on uusi hiukkassuodatin vai vaihdettu pönttö ja kuitattu vikakoodit?
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: jak900 - 03.08.2023, 19:52:56
Tuo motonetin koodien luku tuntuu olevan suosiossa monessa kylässä, monesti se vika jää kuitenkin noilla selvittämättä eikä mitään tietoa mitä koodit edes tarkoittavat. Vidan nokkaan moni volvo kytketty motonetin jälkeen ja kappas vaan ja vika löytykin näppärästi, en tiedä mitä lukijoita ja ohjelmia käyttävätkään tuolla.
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: laatikkovika - 03.08.2023, 20:44:19
No ei ainakaan vidaa.
Monessa puljussa testeri on luokkaa biltema ja vedetään rahat pois.
Kyllähän sieltä jotain koodeja kenties saa mutta ei sellaisia joista jotain apua olisi. :P

Motonet korjaamo käyttää tietääkseni Bosch testeriä. ???
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: hessu80 - 03.08.2023, 22:48:45
Boschin testeri on hyvä, sillä ovahan useimmat autojen järjestelmät Boschin valmistamia. Osaa varmasti lukea samat koodit kuin Vida. 

Varsinaiseen ongelmaan: vaikuttaisi, että autossa on vika, mikä saa aikaan savutusta ja tukkii siksi hiukkasloukkua. Keskikulutuksen kasvu liittynee siihen, että hiukkasloukun tyhjennyspolttoa tehdään yhtenään. Jumittava EGR on yksi mahdollisuus. Ei välttämättä sytytä vikavaloa, mutta tehot kyllä häipyy.
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: 1.6eDrive - 10.08.2023, 11:37:56
Nyt tuli tosiaan semmonen vaihtoehto mieleen että voisiko olla kyseessä vikaantunut dpf:än lämpötila-anturi? Onko niitä yleensä 2? Luin että jollain oli ollut samankaltaista ongelmaa ja lämpöanturin vaihdolla ongelma ratkesi. Ja siksi mulla se dpf polttaa joka välissä kun jos lämpötila-anturi on sökö. Tänään motaria ajellessa keskikulutus 5.6 120km/h vauhdissa, välillä hetkellinen kulutus oli rajua, sitten se laski normaalille tasolle hetkeksi. Tommosta pomppomista se on ollu jo pitkään tosiaan.
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: xooot - 11.08.2023, 00:25:31
Itselläkin on tuota ajottaista tehon laskua, varsinkin kun moottori on lämmin.
mitään vikakoodia ei näytä. Kannattaa kuunnella ja tarkistaa suuttimet. Itsellä 1. suutin nakuttaa ja pieni diesel vuoto, joka on mahdollisesti syy tehon laskuun.
-Volvo s40 1.6d

Näissä s40/v50 malleissa taitaa olla yleinen vika juuri suuttimissa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 1.6D ajoittainen tehon lasku ja keskikulutus
Kirjoitti: Korppi - 11.08.2023, 10:15:45
Onneksi aikaa kulunut, kun itsellä vastaava auto oli, joten vähän päässyt unohtumaan ihan tarkat muistikuvat.

Olisikohan tässä normaali polttoväli joku 600-800km? Itsellä poltteli 100km välein, joskin poltot kesti vain joku 5-10min. Eli suht ärsyttävä vika, kun dieselit saattaa menenä öljyjen sekaan, jos polton keskeyttää. Siihen vaihdettiin esim. tuo lämpötila-anturi sun muuta, eikä mitään vaikutusta. Autossa oli niin käsittämättömän paljon vikoja, että tiuha poltto oli vielä siedettävä. Lopulta puolituttu kaveri monimerkkikorjaamosta vaihtoi pöntön ja nollasi vikakoodit, mutta sillä ei ollut polttotiheyteen vaikutusta, ennen kun kävin Biliassa kuittaamassa pöntön vaihdetuksi. Tämän jälkeen polttoväli oli 200km. Ilmeisesti todellinen vika on ECU:ssa tms. jonka vaihto olisi maksanut 1000€.

Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa seurata polttoja yksinkertaisesti hetkellisestä kulutuksesta, eli rullatessa pitäisi mennä nollaan, jos ei mene, niin todennäköisesti polttaa. Trippimittarilla sitten seuraa, kuinka usein tämä tapahtuu.