Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: B6304S - 05.12.2012, 18:00:08
-
Laitettiin tossa 3kk ja 2500km takaperin pakasta vedetty Holset HX35. Nyt siis viikko takaperin kävi silleen että aamulla vielä auto kulki ihan urpona tapansa mukaan, mutta ehtoopäivästä sitten rauhallista kylä-ajoa n. 30min ja ekan kerran ku päästi kunnolla ahdoille, ei mitään tapahtunutkaan. Turbo antaa ahtoja sen mitä pitää, viheltää, ei savuta ja toimii muuten normaalisti. (Joten siinä tuskin on vikaa, kuten sanottu, ihan uusi).
En kuullut tai nähnyt ainakaan löysiä liitoksia tai reikiä ahtoputkessa tai muualla, en ole vielä paikallaan polkenut ja kuunnellut. Mistähän voisin rupea etsimään vikaa tai onko näitä sattunut usein, mikä ollut yleisin tuomio? Voisiko Bypass venttiili jäädä jumiin tai jotain?
Postailin jo tuonne korjaamo ja yleistekniikkaan, mutta ei siellä kukaan tunnu tietävän mitään. (Ei vastauksia) T. kortiton volvojuniori.. :pomo:
-
Toimiiko se kone sitte muuten normaalisti? Lähtee normaalisti käyntiin ja käy? Paljo muuten ahtoja ja onko muuten vakio paitsi isompi ahdin?
-
Toimiiko se kone sitte muuten normaalisti? Lähtee normaalisti käyntiin ja käy? Paljo muuten ahtoja ja onko muuten vakio paitsi isompi ahdin?
Kone toimii kuin unelma muuten, hyvä että avaimeen kerkee koskea kun se käy jo. 0.8BAR ja joku päälle 200 heppaa. (9mm veivit tod. näk, isommat veivit sitten joskus ;)) Viking lastu, kantta hiplattu ja isompaa putkea.
Apuja? Toiminu aina hyvin kyseisellä +200hv setupilla, ennen siinä oli hx35:sta vastaava garretti tosin joka meni rikki.
-
Välijäähdytin jäässä? Ainakin kasipätkissä aika yleinen oire kovilla pakkasilla....tosin mulla ainakaan ei käyny juur muutaku tyhjäkäyntiä.
Ei ollut mitään muita oireita, kun että kaasusta ei tapahdu yhtään mitään :)
-
Imusarjasta varmaan mittaat ahtoja? Mitähän seokselle tapahtuu kun se menee ahdoille.
Mulla jäi hukkiksen tanko kerran irti, mutta ei se sillon ahdoillekkaan pitäs mennä.
-
Imusarjasta varmaan mittaat ahtoja? Mitähän seokselle tapahtuu kun se menee ahdoille.
Mulla jäi hukkiksen tanko kerran irti, mutta ei se sillon ahdoillekkaan pitäs mennä.
Juu, volvon oma mittari ja lisämittari kyllä näyttävät ihan oikeita paineita (Ja turbo kohisee silleen kiihdyttäessä kuin ennenkin), ja seosmittari näyttää sitä mitä aina ennenkin eli rikasta.
Ei se välijäähdytinkään mitenkään jäätyneeltä vaikuttanut, kun joku puhu sitä tuolla ylempänä.
:(
-
Et vastannut kysymykseen mittaatko paineet imusarjasta? Sikäli mikäli jos et, niin paine ei välttämättä tule imusarjalle asti!?
-
Kytkin luistaa tai rengas ei pidä? :buck2:
Jakopää hypännyt?
Huohottaako paljon?
-
Kannattasi tarkistaa, että ei ole jako hypännyt. Kuten veksi jo mainitsikin.
-
Kun en tuota ahdinta tunne enkä viitsi hakea, mikä bypass siinä on?
-
Hevonen: Vakio bypass.
Jotkut tuolla ylempänä puhu että jako ois hypänny, mutta se on varmaan aika epätodennäköistä kun hiljan vaihdettu eikä tota autoa ees oo mitenkään poljettu, voidaanhan tuo silti tarkistaakkin :D
-
Kuten jo aiemmin kysyttiin, mistä ahtopainemittari ottaa lukemansa? Voisin veikata että vakio bypassista kalvo rikki tai välijäähdyttimestä pääty korkannu. Tietenkin jos ottaa imusarjalta paineet niin vika ei ole näissä, tai ei ainakaan tämä vika.
-
Kuten jo aiemmin kysyttiin, mistä ahtopainemittari ottaa lukemansa? Voisin veikata että vakio bypassista kalvo rikki tai välijäähdyttimestä pääty korkannu. Tietenkin jos ottaa imusarjalta paineet niin vika ei ole näissä, tai ei ainakaan tämä vika.
Olisin vastannut tuohon ahtopainejuttuun, mutta pääsen vasta huomenna räpläämään taas autoa, ja ahtopainemittari on edellisen omistajan laittama, enkä ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Tiedä sitten mistä vakiomittari ottaa ahdot, koska sekin toimii?
No, huomenna tuo nähdään.
-
Mulla mossahti se pässin laipalle menevä letkuntumppi halki, ei meinannut huomata heti. Nuhasex muuttui ja kohisi ahdoilla vähän enempi, tietty...
Sitten kerran meni sen pässin kalvo, löi hienoo ketunhäntää putkesta kovassa vedossa vaihtaessa :3/4 jättää sen:
Jos se kuitenkin ahtaa normaalipaineet ja mittari ottaa imusarjasta läpän jälkeen niin enpä sitten tiiä...
Ehkä se jako sitten, alahammaspyörästä kiila pettänyt ja siirtynyt? Kampuran keskipultti löysällä.
-
Mulla mossahti se pässin laipalle menevä letkuntumppi halki, ei meinannut huomata heti. Nuhasex muuttui ja kohisi ahdoilla vähän enempi, tietty...
Sitten kerran meni sen pässin kalvo, löi hienoo ketunhäntää putkesta kovassa vedossa vaihtaessa :3/4 jättää sen:
Jos se kuitenkin ahtaa normaalipaineet ja mittari ottaa imusarjasta läpän jälkeen niin enpä sitten tiiä...
Ehkä se jako sitten, alahammaspyörästä kiila pettänyt ja siirtynyt? Kampuran keskipultti löysällä.
http://i48.tinypic.com/2ajayit.jpg
Tuosta letkunpätkästä (Ruskeahko letku se joka menee ahtopainemittarille) se ottaa ahtopaineet, ja tuo letku menee..
http://i49.tinypic.com/rmo94y.jpg
"Pässin" tohon yläpäähän.
Eli siis voisiko vika vieläkin olla bypassissa tai välijäähdyttimessä?
-
Ei ole silloin ahtopaineen puutoksesta johtuvaa. Mittaa nääs imusarjasta, joten paine on mitä mittari näyttää
-
Ihan oikein on nuo letkut, jos tosiaan ahtoja mittari näyttää, jossain muualla vika.
-
Sytkä? Mulla oli joskus sellaista oiretta että oli päässyt puolan johton liitos hapettumaan.
Rupesi kiihdyttäessä tehot katoamaan kun ahdot nousi.
-
Noh, tarkistan tuon sähköpuolen vielä ja sitten katso(taan) se jako.
Ihme juttu tosin, jos se noissa on ku ei se mitään pätki ja kiihtyy tasasesti (laiskasti) yms.
No, mitäs mä näistä tiedän, palailen sitten asiaan. :D
-
Omituisen näköinen HX35 sulla. Onko muita kuvia tuosta ahtimesta?
Ei sinällään liity tähän ahtovikaan, mutta mietin että onko tuo nähnytkään oikeaa Holsettia.
-
Omituisen näköinen HX35 sulla. Onko muita kuvia tuosta ahtimesta?
Ei sinällään liity tähän ahtovikaan, mutta mietin että onko tuo nähnytkään oikeaa Holsettia.
Ahdin ostettu luotettavasta ja näihin erikoistuneisiin firmasta, kyllä se on ihan ehtaa tavaraa.
Ja jos sitä vertaa esimerkiksi tähän (http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?t=1270670598&k=1270835105), eikös tuo ihan samalle näytä.
Mut mitäs mä sitä todistelen. :D
-
pakopesä näyttää kyl aivan samalta kuin meikäläisen pikku garretin :D
-
Runko se ahtimen tekee.
Onko jako katottu jo?
-
"Garrett / Holset hybridiahdin"
Menee luultavasti tämän kuun loppuun ennenku mitään pääsee tsekkailee, päivittelen sitten.
-
Päivitystä..
Joo elikkäs tänään aamulla käynnistin sen ja putsasin lunta pois, rupes jotain röpöttämään ja menin sisälle antamaan kaasua ja ei reagoinut kaasuun. Käynnistyy joka kerta ja käy muutaman sekunnin ja sammuu.
Otin ilmamassamittarin irti ja putsaan sen nyt tässä, ja jossei tokene (jos vika edes on siinä?) niin otan varaosavolvosta (vakio b200et) toisen ja ruuvaan sen siihen kiinni. Toivottavasti toi kiihtyvyysprobleemakin ois johtunut tästä vaan, kun noita ilmamassamittareita nyt on ylimääräsenä muutama.
www.youtube.com/watch?v=F9W_iHNgV2o
-
mitenkään että mitään merkitystä olisi niin ET koneessa on ilmamäärämittari eikä ilmamassamittari
-
pakopesä näyttää kyl aivan samalta kuin meikäläisen pikku garretin :D
Siltä se omaankin silmään näyttää. Mutta kai lutettava myyjä voi myydä vaikka garret t03:n pesän Holsetin pesänä, kunhan on luotettava.
-
rupes jotain röpöttämään ja menin sisälle antamaan kaasua ja ei reagoinut kaasuun. Käynnistyy joka kerta ja käy muutaman sekunnin ja sammuu.
Herää kysymys saako se bensaa?
Siltä se omaankin silmään näyttää. Mutta kai lutettava myyjä voi myydä vaikka garret t03:n pesän Holsetin pesänä, kunhan on luotettava.
Eikös tuossa ollut joku maininta hybridistä? "Garrett / Holset hybridiahdin"
-
Voihan sen pakopesän siihen säveltää vaikka mistä. Ei vaan varmaan hirveästi tarvitse ahtaa, että alkaa pakopainehelvetti.
-
Tuskin määrämittarissa vika. Johto irti koko mittarista niin silti pitäisi jossain määrin toimia.
Bensan puutokselta tuo hieman kuullostaa. Sammuuko auto heti kun painaa kaasua?
-
Tuskin määrämittarissa vika. Johto irti koko mittarista niin silti pitäisi jossain määrin toimia.
Bensan puutokselta tuo hieman kuullostaa. Sammuuko auto heti kun painaa kaasua?
Joo, ei ollut ilmamäärämittarissa vika, putsasin vanhan sekä kokeilin "uutta".
Sammuu itekseen, eikä kaasunpainamisella ole mitään vaikutusta, tuolla ylempänä oli linkkikin youtubeen, mihin uploadasin huvikseen havainnollistamisvideon.
Suuttimien rele näytti silmämääräisesti lähes uudelta.. Kolmospytyn tulpankärki oli hieman sulanut, vaihdoin uudet mutta ei ollut mitään vaikutusta.
-
katohan vielä sitä suutin relettä ja sen liittimet. Jos nyt käy hetken sen kylmäkäynnistys suuttimen avustuksella?
-
Ja voihan niitä suuttimia ihan kuunnellakkin toimiiko ne. Esim ohut rautatanko auttaa asiassa. Pitää vaa rautatankoa suuttimen rungossa ja toista päätä peukalonpäässä korvassa ;D
-
Mittaa bensanpaineet tai letku irti kiskosta ja pulloon tms.. niin valkenee tuleeko ainetta.
Tolleen se voi käyttäytyä ihan jos on bensa loppu..
-
b paineet? suuttimet? :o
-
Joko se jako on katottu ja jos on niin miten?
-
Jako oli hypännyt yhden hampaan yli, se koppa oli sellanen irtonainen, ja oli pirstoutunut sisältä rikkoen kiristäjät, dampperin ja rouhinut jakohihnan.
Käynnistymisongelma oli turhan vähäisestä polttoainemäärästä johtuvaa (Hyvä minä) ;D
Nyt kulkee taas(jos olis pitoja), kiitos kaikille vastanneille!