Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (pikkuvolvot 04-13, Volvo P1 -alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 02.11.2010, 19:18:00

Otsikko: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: (Miksu) - 02.11.2010, 19:18:00
-Moottoritilasta kuuluu vinkunaa, moottorin kierrokset eivät vaikuta ääneen ja ääni kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä.
-Mahdollisesti vikavalo voi palaa
-Mahdollisesti vikakoodeja laihasta seoksesta

akema:n kuvaama video jossa ääni kuuluu melko tunnistettavasti
http://ake.oulunkaari.net/V50vinkuu.mp4

-Öljyn mittatikun irroitus tai öljyntäyttökorkin avaus lopettavat vinkumisen

Mikäli vinkunaa kuuluu, niin hyvin todennäköisesti vika on kampikammion huohotusjärjestelmässä, tarkemmin öljynsuodatinjalan yhteydessä olevassa osassa huohotinta.
Korjauksena on öljynsuodatinjalan uusinta.


Lainaus käyttäjältä: subbe Volvolandia
Terve,

Osaako joiku heittää jo suoraan tiukan arvauksen, mitä on mahtanut käydä S40 2,4 Volvolleni.

Ajelin Helsingistä kotio päin ja kun reippaan tunnin ajon jälkeen sammutin auton ja hetken päästä lähdin uudelleen liikkeelle syttyi tämä pakokaasunpuhdistusjärjestelmän valo ja jäi päälle auton käydessä.

Samalla havaitsin, että konehuoneesta alkoi kuulua vähän niin kuin vihellyksen omaista hääntä...ei niin kirkas, mutta hyvin havaittavissa. Ajelin hetken ja ongelma on edelleen päällä...

Kun auton sammuttaa, niin ääni häviää tietenkin, mutta samalla "nopeudella", kuin koneen pyörintä hidastuu eli myllyn kierroksiin näyttäisi olevan ainakin jossain määrin liittyväinen.

Pitänee viedä siniselle koodinlukuun ja mitä sellainen hupi taas maksaa...tuttu automekaanikko pystyy kyllä fixaamaan varmasti tämänkin ongelman paljon paljon halvemmalla, mutta silti vaaditaan varmasti tuo vikakoodin lukeminen?

Kiitos etukäteen

Lainaus käyttäjältä: Risto H Volvolandia
Jos tyhjäkäynnillä ääni häviää kun nostaa varovasti öljytikkua, kampikammion huohotinjärjestelmän kalvo on varmaankin rikki. Toinen vaihtoehto on samaan systeemiin liittyvä letku joka saattaa haurastua ja murtua.

Lainaus käyttäjältä: subbe Volvolandia
Itseasiassa tänään selvisi, kun vein auton tutun pajalle...vika oli öljysuodattimen "jalassa", joka oli haljennut ja veti koko koneen paineet sekaisin ja muutenkin...

Osa tilaukseen Ruotsista a 210 euroa, mutta ei sen "vakavampaa"

Lainaus käyttäjältä: Risto H Volvolandia
Öljynsuodattimen jalka = kampikammion huohotinjärjestelmä.  ;D

Tosin en ole koskaan kuullut että kevytmetallivalua oleva jalka olisi rikki tai haljennut. Sen sijaan tuon jalan ja muistaakseni venttiilikopan kyljen välillä on letku joka saattaa haurastua ja alkaa vuotaa. Itse jalan sisällä on kumikalvo joka saattaa puhjeta ja aiheuttaa tasan samat oireet (tässä tapauksessa koko jalka on vaihdettava). Nämä viat menevät nykyään takuuseen, tieto on swedespeed-foorumilta.

Oliko sinun autossasi tosiaankin se koko jalka halki?

Lainaus käyttäjältä: Veisto Volvolandia
Itsellä ilmeni samanlaisia oireita autossani, vikavalo ja vinkuna.. Hinautin auton korjaamolle ja sieltä tuomio, että nokka ja kampi-akselin stefa vuotanut paljon öljyä jakopään laatikkoon. Tämä vuoto kuulemma aiheuttanut jonkun rullan hajoamisen ja siksi rullat ja hihna vaihtoon... Huomenna pitäisi mennä auto hakemaan ja kauhulla odotan maksupostin suuruutta..

Lainaus käyttäjältä: Veisto Volvolandia
Jatkoa edelliseen...

Jakopään hilut ja stefat vaihdettuna sekä edukkaan laskun maksettuani lähdin liikenteeseen. 20km jälkeen hillitön vinkuna konehuoneesta ja nokka uudestaan kohti huollon pihaa. Pihassa asentajalle ihmetteli ääntä. Suhina loppui kun öljytikun avasi, moottori muodosti kovan alipaineen jolloin suhina oli tätä "imuääntä". Huohotinletku oli kokonaan poikki ja aluksi asentaja epäili syyksi sitä.

Noh, odottelun jälkeen letku vaihdettiin pikana uuteen mutta pihinä vain jatkui. Eli vika on sitten todennäköisesti siinä kampikammion huohotinjärjestelmän kalvossa? Vai? Nyt sitten auto on taas korjaamon pihassa odottamassa jatkotutkimuksia ja uusia osia...


Lainaus käyttäjältä: Risto H Volvolandia
Joo, toi on kyllä ihan selvä tapaus. Kun huohotinjärjestelmän kalvo menee rikki ja/tai se putki haurastuu, huohotinjärjestelmä lakkaa toimimasta ja (ali)painetta kertyy liikaa. Tämä taas rikkoo pitkään jatkuessa tiivisteitä ja stefoja. Ihme huolto jos lähtee korjaamaan vain seurauksia eikä tule mieleenkään etsiä alkuperäistä syytä.  ???

Lainaus käyttäjältä: akema Volvolandia
No nyt täälläkin alkoi aamulla ulista kun töihin ajelin. Luulin ensin laturin ulinaksi mutta kun ei taajuus muutu kierrosten mukaan ni jotain muuta hajosi.
Ulisee vain joutokäynnillä ja ulina lakkaa kun nappaa öljytikun pois paikoiltaan.
Vikavalo syttyi just kun kävin äsken kaupungilla työkeikalla mutkin ajelemassa, en ole vielä lukenut että mikä koodi.

Uskaltaako tuolla siis ajaa jos vikana on "kampikammion huohotinjärjestelmä" ???
--
EDIT_ vikakoodi oli tuttu eli "System too lean at idle" eli ilmavuoto jossain.
--
EDIT: kävin kattelemassa mutten mitään akuuttia letkuvikaa tjms. löytänyt.
Kumisaappaalla kuvasin videonpätkän ulinasta jos jotakuta kiinnostaa.
http://ake.oulunkaari.net/V50vinkuu.mp4
Huomenissa pakko saada huoltoon tuo.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: JM77 - 29.06.2011, 17:31:20
-Moottoritilasta kuuluu vinkunaa, moottorin kierrokset eivät vaikuta ääneen ja ääni kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä.
-Mahdollisesti vikavalo voi palaa
-Mahdollisesti vikakoodeja laihasta seoksesta

akema:n kuvaama video jossa ääni kuuluu melko tunnistettavasti
http://ake.oulunkaari.net/V50vinkuu.mp4

-Öljyn mittatikun irroitus tai öljyntäyttökorkin avaus lopettavat vinkumisen

Mikäli vinkunaa kuuluu, niin hyvin todennäköisesti vika on kampikammion huohotusjärjestelmässä, tarkemmin öljynsuodatinjalan yhteydessä olevassa osassa huohotinta.
Korjauksena on öljynsuodatinjalan uusinta.

Itselläni samat oireet Volvossa. Mitenköhän mahtaa olla tuon takuun kanssa? Kyseessä siis vm.05 auto.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: (Miksu) - 29.06.2011, 20:00:05
Itselläni samat oireet Volvossa. Mitenköhän mahtaa olla tuon takuun kanssa? Kyseessä siis vm.05 auto.

Takuu lie oli sen 2vuotta uudessa autossa?  :)

Mutta aina kannattaa kysyä.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: JM77 - 29.06.2011, 20:50:56
Takuu lie oli sen 2vuotta uudessa autossa?  :)

Mutta aina kannattaa kysyä.

Lähinnä mietin tuota maahantuojan vastuuta, koska kyseessä on selvä valmistusvirhe. Autolla 94400km ajettu, eli tuollaisia vikoja ei saisi tulla. Kuluttajavirastosta voisi saada tietoa. Olisihan se jonkinlainen ihme, jos lähes 6v vanhaan autoon vielä takuu purisi :)
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: OlaPex - 05.08.2013, 12:44:21
volvo 2.4l vaparin tyyppivika huohottimen kalvo repeää ja alkaa viheltää.
 
Helppo korjata. Parikymppiäpäälle 200e uus öljynsuodatinjalka.
Onnistuu autotallihommina ja samalla tulee sit öljyt vaihdettua.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: B5254T3 - 24.11.2013, 10:39:28
Sama vika ilmaantui V50 T5:seen, vikavalo ei ole syttynyt vielä. Ihmeellistä ininää tyhjäkäynnillä ja ääni katoaa raottamalla öljytikkua, tikku pois ja sormenpäällä tuntuu mittatikun putkessa melkoinen alipaine.
Kysymykseni pointtina on: Uskaltaakos vollella ajaa kampikammion aika isojen alipaineiden kanssa. Voiko tulla ongelmia ja minkälaisia. Suunnittelen vielä vaihtoehtoja, vaihdan itse suodatinjalka härpäkkeen tai vien sittenkin Siniselle.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Jaakko7 - 13.08.2016, 11:36:07
Vikana on se, että suodatinjalasta repeää huohottimen paineensäätöventtiilin kalvo. (korjatkaa osannimi jos oon väärässä) Mullaki kyseinen kalvo repesi ja käytin sen tänään irti. Hommaa ei tarvi pelätä, en oo itekään mikään taitava näissä korjauksissa.
Irrotin  Ilmanputsarille menevän putken, että sais vähän tilaa (kolmessa palassa irti lähtevä) ja väänsin terävällä meisselin päällä tämän kalvon päällä olevan korkin irti. Sieltä altahan se kalvo ja jousi löyty. Päädyin nyt aluksi siihen, että putsasin kalvon ja käytin  kumipikaliimaa siihen repeämän kohdalle. Laitoin jousen ja kalvon takas ja loppu suhina ja vinkuminen siihen.

Tilasin kuitenkin sen toisessa ketjussa mainitun audin osan (osanumero 06F129101P) jossa pitäisi olla sama kalvo ja vaihdan sen jos liimaus pettää.. noin 40e oli osan hinta. Kallis hinta kalvosta mutta halpa hinta verrattuna koko suodatinjalanvaihtoon.  8)

Vikavalo ei syttynyt mutta vikakoodi löytyi lukijalla. Seos laiha tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäyntikiekat oli myös puhjenneella kalvolla jossain yli 1000.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: puliukk0 - 22.08.2016, 18:21:23
Ottakaa ihmeessä kuva vanhasta ja uudesta kalvosta niin näkee kuinka lähelle se "Audi kalvo" on.  :)

Jännä ettei kukaan vieläkään valmista kalvoja aftermarkettina  :idiot2:
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Jaakko7 - 05.09.2016, 19:38:19
Laitoin nyt sen  (osanumero: 06F129101P) osassa olevan kalvon volvoon ja pari kuvaa olis nyt.

(https://s15.postimg.org/v27tw1nx3/Uusi_ja_vanhakalvo.jpg) (https://postimg.org/image/v27tw1nx3/)



(https://s21.postimg.org/9ygcrgryb/Uusi_kalvo_paikallaan.jpg) (https://postimg.org/image/9ygcrgryb/)
jousi ja kalvo lähelle oikeaa paikkaa ja auto käyntiin niin imasee sen sinne oikealle paikalle (joku toinen nimimerkki tämän kertoikin ja kiitokset hänelle) ja sitten auton käydessä vain se muovikorkki päälle.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.09.2016, 05:43:29
Laitoin nyt sen  (osanumero: 06F129101P) osassa olevan kalvon volvoon ja pari kuvaa olis nyt.

(https://s15.postimg.org/v27tw1nx3/Uusi_ja_vanhakalvo.jpg) (https://postimg.org/image/v27tw1nx3/)



(https://s21.postimg.org/9ygcrgryb/Uusi_kalvo_paikallaan.jpg) (https://postimg.org/image/9ygcrgryb/)
jousi ja kalvo lähelle oikeaa paikkaa ja auto käyntiin niin imasee sen sinne oikealle paikalle (joku toinen nimimerkki tämän kertoikin ja kiitokset hänelle) ja sitten auton käydessä vain se muovikorkki päälle.

Eilen tutkin tuommoista rikkinäistä suodatinjalkaa pöydällä. Miten sait tuon muovikorkin irti? ???

Tuossa ei taida muuta rikkoutuvaa osaa olla?
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Jaakko7 - 06.09.2016, 10:02:38
Terävällä meisselinnokalla väänsin sen vaan. Lähti kyllä helposti. Muita rikkoutuvia osia on lukemani mukaan ainaki nuo letkut, mitä tuohon pönttöön menee, jos niissä halkeama niin sama oire pitäs olla.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: zemex - 10.12.2016, 19:36:31
Jos noissa ei ole muuta hajoavaa kuin tuo ja letkut, niin mistä tuo voi vuotaa öljyä? Huollossa sanoivat, että vuotaa vähän öljyä ja kannattaisi vaihtaa koko öljyjalka. Eikö tuo ole koko jalka alumiiniä? En ole vielä kerennyt tutkia koko asiaa, että mistä se muka vuotaa.. Tai sitten mekaanikko väänsi öljysuodattimen korkin, niin tiukalle, että se on haljennut..
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Turbo 242 - 11.01.2017, 09:47:01
Jos noissa ei ole muuta hajoavaa kuin tuo ja letkut, niin mistä tuo voi vuotaa öljyä? Huollossa sanoivat, että vuotaa vähän öljyä ja kannattaisi vaihtaa koko öljyjalka. Eikö tuo ole koko jalka alumiiniä? En ole vielä kerennyt tutkia koko asiaa, että mistä se muka vuotaa.. Tai sitten mekaanikko väänsi öljysuodattimen korkin, niin tiukalle, että se on haljennut..

Siinä on tuon jalan ja lohkon välissä aika mielenkiintoisen muotoinen O-rengastiiviste. Ei tosin pitäisi ruveta vuotamaan, jos sitä ei kukaan käytä irti. Nyt en yhtäkkiä muista, mitä materiaalia tuo on. Se kalvon seutu on muovia, sen verran muistan. On tuo osa tallissa irrallaan, täytyy tarkistaa.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: hande - 25.02.2017, 17:32:35
Eihän sitä nyt mitään Audin kalvoja laiteta kun alkuperäistäkin on saatavilla  :P
(https://s32.postimg.org/uqci9vtdd/IMG_20170225_080306.jpg) (https://postimg.org/image/uqci9vtdd/)

Juniorin S40:een vaihdoin.
Tuosta yllä olevasta dieselkoneeseen tarkoitetusta paketista (31€) pystyy hyödyntämään kannen ja kalvon. Jousi on puolet lyhyempi kuin bensakoneen.

(https://s31.postimg.org/8tvvg6ayv/IMG_20170225_082019.jpg) (https://postimg.org/image/8tvvg6ayv/)


Vaihdon jälkeen vähän aikaa raavitutti päätä kun vikakoodi ei suostunut katoamaan. "Pienen" järkeilyn jälkeen päätin kokeille "mukautuvien arvojen" nollausta ja sillähän se ratkesi.
Oli varmaan kolmensadan kilsan ajo risalla kalvolla mittatikku ylhäällä saanut "long term fuel trimmit" sen verran äärilaitaan, että ehjällä kalvolla joutui liikaa säätämään...
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Turbo 242 - 15.03.2017, 09:19:40
Eihän sitä nyt mitään Audin kalvoja laiteta kun alkuperäistäkin on saatavilla  :P
(https://s32.postimg.org/uqci9vtdd/IMG_20170225_080306.jpg) (https://postimg.org/image/uqci9vtdd/)

Juniorin S40:een vaihdoin.
Tuosta yllä olevasta dieselkoneeseen tarkoitetusta paketista (31€) pystyy hyödyntämään kannen ja kalvon. Jousi on puolet lyhyempi kuin bensakoneen.

(https://s31.postimg.org/8tvvg6ayv/IMG_20170225_082019.jpg) (https://postimg.org/image/8tvvg6ayv/)


Vaihdon jälkeen vähän aikaa raavitutti päätä kun vikakoodi ei suostunut katoamaan. "Pienen" järkeilyn jälkeen päätin kokeille "mukautuvien arvojen" nollausta ja sillähän se ratkesi.
Oli varmaan kolmensadan kilsan ajo risalla kalvolla mittatikku ylhäällä saanut "long term fuel trimmit" sen verran äärilaitaan, että ehjällä kalvolla joutui liikaa säätämään...

Siis tuohon saa Volvoltakin korjaussarjan? Täytyypi käydä paikallisessa merkkihuollossa vähän kehumassa.  >:(
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: hande - 15.03.2017, 18:11:42
Siis tuohon saa Volvoltakin korjaussarjan? Täytyypi käydä paikallisessa merkkihuollossa vähän kehumassa.  >:(
No "korjaussarja" ehkä on harhaanjohtava nimitys, mutta kyllä - Volvon hyllystä löytyy sopiva osa josta tarvittava kalvo löytyy. Ja kaiken lisäksi vaihtotyö on naurettavan nopea verrattuna että alkaa koko jalkaa vaihtamaan (saati sitten hinnallisesti...)
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.03.2017, 22:29:43
No "korjaussarja" ehkä on harhaanjohtava nimitys, mutta kyllä - Volvon hyllystä löytyy sopiva osa josta tarvittava kalvo löytyy. Ja kaiken lisäksi vaihtotyö on naurettavan nopea verrattuna että alkaa koko jalkaa vaihtamaan (saati sitten hinnallisesti...)

Ei ole omasta autosta kyse, mutta kalvon takia kyseiseen autoon vaihdettiin koko jalka ja vielä merkkiliikkeessä.  >:(
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Pikkuhukka - 13.01.2018, 12:05:31
Merkkihuollossa eivät tosiaan kikkaile noilla kalvoilla, tekevät asiat huolto-ohjeiden mukaisesti.
Hinnoista hieman:
- Yllämainitun Diesel -osan (8642424) hinta on vähän reilu 30€
- Audin osa (06F129101P)maksoi tarvikkeena Hessumobiilista hieman yli 59€
- eBaysta näyttäisi saavan tuota kalvoa vähän reiluun 21€ hintaan (Membrane separator VOLVO 31338684 30788494 31338685).
- Sitten on tietysti tuo öljysuodattimen jalka. Sen hintaa en edes kysellyt Siniseltä (lienee reippa 200€), eBaysta saa Kiinasta tilattuna alk. 75€-> (Refurbished -maininnalla)

Itse ostaisin tuon diesel Volvon (8642424) varaosan ja vaihtaisin pelkän kalvon. Työnä "hieman" nopeampi ja helpompi kuin koko jalan vaihto ja noiden eBay osien laatu on aina ?, mikäli kyseessä ei ole alkuperäinen osa.

[edit]
Tuli testattua yllämainittu toimenpide, eli 8642424:sta kalvo ja kansi. Jousi tosiaan oli liian lyhyt. Pari huomiota:
- 8642424 kalvo poikkesi hieman alkuperäisestä -08 T5:n kalvosta. Orkkiksessa jouselle oli vahvistettu "syvennys", uudessa ei ollut jouseen sopivaa koloa. Johtunee siitä että tuossa dieselin osassa jousi on lyhyempi ja halkaisijaltaan kapeampi.
- Kalvoa ei tarvitse kikkailla jousen kanssa huulille ja käynnistää autoa jotta kalvo imeytyy kiinni. Alkuperäinen oli asennettu kannen huulloksiin, eli oli yhtenä pakettina kannen kanssa. Asensin myös uuden niin että kalvo oli kannessa kiinni. Jousen asettelun jälkeen kansi painetaan kiinni. Lopuksi kansi painellaan tiiviiksi sopivalla (lue pitkä) ruuvimeisselillä. Tärkeää on että kansio on kunnolla kiinni, muuten suhinat jatkuvat.

Aikaa meni about 45 minuuttia, siitäkin suuri osa tuhlautui sopivan terävän ruuvimeisselin etsintään jotta kannen sai auki. Vanha kalvo oli niin hapertunut ettei sitä saanut mitenkään yhtenä palana kannesta irti.
[/edit]
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: tötterström - 21.05.2018, 20:26:29
Hei Pikkuhukka. Jos ostan tuon diesel osan 8642424 niin otanko siitä vain kannen ja kalvon? Vai pitääkö jousikin ottaa?
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Pikkuhukka - 29.05.2018, 21:37:33
Hei Pikkuhukka. Jos ostan tuon diesel osan 8642424 niin otanko siitä vain kannen ja kalvon? Vai pitääkö jousikin ottaa?
Jousi ei sopinut, oli eri kokoinen. Kansi ja kalvo meni käyttöön, toki vanhakin kansi olisi luultavasti toiminut.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Tri_tulp - 25.06.2018, 20:20:36
No, höh. Mulla Volvossa 2,4 L laiskempi sama ongelma. Kiitos täältä tulleiden apujen vaihdoin varaosan 8642424 kalvon tuonne jalkaan. Ulina loppui, mutta kone tekee edelleen aikamoista alipainetta, oisko tähän apuja vai vienkö wetterille jalan vaihtoon?
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: TJA - 12.07.2019, 20:05:18
Samainen vika juuri korjattu itse, kyseessä -08 C30 2,4 litrasella koneella.

KL-Varaosat myy tuota kalvoa varaosana, helppo homma vaihtaa ja samalla putsata tuota koteloa. Iso säästö kun ei tarvitse koko öljynsuodattimenjalkaa irrottaa / pestä tai vaihtaa.
(https://tomingo.kuvat.fi/kuvat/VRCF/IMG_20190712_161159.jpg/_medium.jpg) (https://tomingo.kuvat.fi/kuvat/VRCF/IMG_20190712_161159.jpg)

Tuossa vielä linkki varaosaan: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/huohotinkalvo_oljyloukkuun_korjausosa-p-603600-0
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Jaajoo - 31.07.2019, 07:31:58
Samainen vika juuri korjattu itse, kyseessä -08 C30 2,4 litrasella koneella.

KL-Varaosat myy tuota kalvoa varaosana, helppo homma vaihtaa ja samalla putsata tuota koteloa. Iso säästö kun ei tarvitse koko öljynsuodattimenjalkaa irrottaa / pestä tai vaihtaa.
(https://tomingo.kuvat.fi/kuvat/VRCF/IMG_20190712_161159.jpg/_medium.jpg) (https://tomingo.kuvat.fi/kuvat/VRCF/IMG_20190712_161159.jpg)

Tuossa vielä linkki varaosaan: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/huohotinkalvo_oljyloukkuun_korjausosa-p-603600-0
Itsekkin vaihdoin oman. Jäi silti vähän alipainetta koneeseen onkohan normaalia vai onko se kalvo jotenkin huonosti?

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: MLAINE - 27.06.2021, 13:13:22
Missähän tuo kalvo sijaitsee vanhassa 2.3 T5:ssa?
-98 C70 jossa siis 850 T5 yhteensopiva tekniikka vielä. Tässä ei mielestäni mitään öljynsuodattimen jalkaa erikseen ole vaan suodatin ruuvataan öljypohjaan ja videoiden perusteella pohjasta ei sisäpuoleltakaan mitään tuollaista kalvoa löydy. Myöskään imusarjan alla olevassa varsinaisessa huohotuksen öljyloukossakaan ei tuollaista ole, sen käytin vuosi sitten irti ihan eri syistä ja kaikki oli ok.

Herää kysymys onko vanhassa bensakoneessa tuollaista kalvoa lainkaan?
Ihmettelen vaan kun vika ihan identtinen, tyhjäkäynnillä vinkuu ja paikansin vian suodattimeen joka koskettaessa myös täriseen/resonoi kuin betonivibra ja ääni tulee selkeästi sieltä! Omassa ei kyllä muodosta mitään painetta öljytikun tai täyttökorkin reikään, eikä ääni reagoi niiden irroitukseen. Myöskään apulaitteilta ääni ei tule, hihna käytetty irti.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: MLAINE - 28.06.2021, 00:01:48
Ja ratkaisu tähän heti perään -> öljynsuodatin oli tukossa. Vaihtamalla kaikki oireet katosi! Ei ollut kyllä kovin vanha, liekö halvan tarvikkeen vika...
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Lankku - 28.06.2021, 11:25:12
Ja ratkaisu tähän heti perään -> öljynsuodatin oli tukossa. Vaihtamalla kaikki oireet katosi! Ei ollut kyllä kovin vanha, liekö halvan tarvikkeen vika...
Wixin peltisuodattimissa on ollut tätä ominaisuutta vitos- ja kutoskoneissa.

Vanhoissa huohotus on erilainen kuin näissä uudemmissa, eikä ole enää peltikuorista duodatintakaan.
Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: tuningki - 10.06.2022, 19:04:12
Vaihtelin tuon kl-varaosien erinäköisen kalvon sinne paskapurkkiin ja ulina loppu, mutta p0171 tulee vielä ja käydessä kun nostaa öljytikkua niin kuuluu suhahdus ja imaisee tikun takas ja sama öljykorkin kanssa.

E: pöntön kansi ei pysynyt takaosasta kiinni niin kalvo pääsi falskaan sieltä, nyt liimalla kiinni ja vikavalo katos.
Samainen vika juuri korjattu itse, kyseessä -08 C30 2,4 litrasella koneella.

KL-Varaosat myy tuota kalvoa varaosana, helppo homma vaihtaa ja samalla putsata tuota koteloa. Iso säästö kun ei tarvitse koko öljynsuodattimenjalkaa irrottaa / pestä tai vaihtaa.
(https://tomingo.kuvat.fi/kuvat/VRCF/IMG_20190712_161159.jpg/_medium.jpg) (https://tomingo.kuvat.fi/kuvat/VRCF/IMG_20190712_161159.jpg)

Tuossa vielä linkki varaosaan: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/huohotinkalvo_oljyloukkuun_korjausosa-p-603600-0

Otsikko: Vs: 2,4 vapari ja 2,5 turbo Vikavalo palaa ja vinkunaa konehuoneesta
Kirjoitti: Rassam - 01.02.2024, 20:13:13
Sama vinkuna oli ja öljynmittatikkua ylös niin lakkasi. Tilasin uuden kalvon kansineen, oli jotain 50 e. Helpossa paikassa sinällään. No, kansi kuitenkin erittäin tiukassa ja niinhän siinä kävi että ”ratkesi” alempaa. Hyvä/huono yritys säästää. Joka tapauksessa kannattaa tuota kantta irrotellessa pitää muistissa, että kansi itsessään ei ole ainut mikä voi hajota.
(https://i.ibb.co/wrdf192/IMG-5297.jpg) (https://ibb.co/wrdf192)