Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: mkau - 05.04.2013, 13:17:18

Otsikko: Volvo V60 D5 man. MY 12 viriprojekti
Kirjoitti: mkau - 05.04.2013, 13:17:18
Juu,
eli taasen lisää voimaa tekee mieli nykyiseen kulkiseeni. Nyt 230/470 polestarin kanssa löytyy, mutta eihän se oikein....

Nyt olen mittaillut(teollisuusmittarilla) ahtopaineita imusarjasta, coolerin ottopäästö ja partikkelista. Tuolla pollen softallahan maks.ahtopaineet pitäisi olla 2bar, ja näin onkin.
Laitetaan tähän nyt maks.ahdot eri vaihteilla.
1. 1.1bar
2. 1.6bar
3. 1.8-2bar?? Heittelee välillä.
4-6. 2bar

Partikkeliin tein kanssa mittauspisteen n.30:en asteen kulmassa partikkeliin päin. Juuri ennen 3000rpm heittää jo 0.2bar vastapainetta. Ja siitä ylöspäin kierrätettäessä nousee vastapaine prokressiiviseti kierrosten mukana.
Laitetaampa tähänkin vaihdekohtaiset maks. vast.paineet.
1. 0.2bar
2. 03-04bar
3. 0.5bar
4. 0.6bar
5. 0.8bar
6. ei enää kiinnostanut, tuli jo selväksi. Nämä tulokset vähän ennen partikkelin polttoa. Polton jälkeen heti 4:lla ja 5:lakaan ei nostanut enää kuin 0.5bar. Ja pienimmät vaihteet 0.3-0.4bar.

Vastapaineiden noustessa, rupeaa myös ahtopaineiden nousu hidastua samaan tahtiin. Tuo ahtojen nousun hidastumisen huomaa jo kolmosvaihteesta isoimpiin vaihteisiin.

Coolerin ottopään paine on kokoajan 2.2bar, ahtojen ollessa 2bar imusarjassa. Jaa nyt tulikin lähtö(kiire). Jatkan myöhemmin lisää...
Otsikko: Vs: Volvo V60 D5 man. MY 12 viriprojekti
Kirjoitti: mkau - 13.04.2013, 12:29:49
No niin,

laitoin ajat sitten jo kyselyä fin-turbon Nikolle turbojen modauksesta. Ei vaan ole kuulunut vastausta. Josko taas ensiviikolla soittelisi Nikolle. Pariin sekventaali systeemiin on tehty turboihin modauksia vw puolella. Ei muihin toistaiseksi.

No voipi olla että mennään aluksi paremmilla softavireillä, ja katellaan myöhemmin turbohommaa. On volvo tehnyt niin pirun vaikeaksi ton uuden boksin roplaamisen. Parin viimeviikon aikana ollut vaikeuksia jopa rican softloaderin kanssa ajaa softaa sisään. Volvo on juuri keksinyt jonkin uuden jarrun boksiin pääsemiseksi.
No Rican pojat ovat päteviä ja selvittivät asian nopsaan, ja taas toimii. Koskee vuosimallin 2012 volvoja. 2012 mallin softamuutoksiin on boksi ennen softloaderin varmaa toimintaa, lähetettävä ruottiin.
Jossa Rican pojat tekevät boksille taikansa, ja sen jälkeen softloader toimii.

Itse olin viimeviikolla Rican kanssa yhteyksissä. Nyt oma boksini lähtee ruottiin ens kuun alkupuolella, ja saa käsittelyn. Softaan tulee muitakin muutoksia perussoftaan verrattuna, jolla pitäisi päästä sinne n.260-270hv.
Ja isompi uusi cooleri lepää jo tuolla makkarin sängyn alla. Ja tietenkin Ferritan putkistoa pukkaa aikanaan. Muitakin suunnitelmia on. Aika näyttää mitä koneesta irti saa näillä muutoksilla.

Mutta alkuun nyt tällaisilla vireillä. Jatkossa katsellaan lisää...

Ja mikä parasta ajavat nyk.pollen softan softloader purkkiin, niin säilyy sekin. Voin sitten lyödä pollen sisään takas kun haluan. Esim.huoltoon mennessä...
Otsikko: Vs: Volvo V60 D5 man. MY 12 viriprojekti
Kirjoitti: völvöxc60 - 13.04.2013, 19:32:48
Poistetaanko tuo hiukkaspönttö jossain vaiheessa, vai onko se poistettu?
Otsikko: Vs: Volvo V60 D5 man. MY 12 viriprojekti
Kirjoitti: mkau - 13.04.2013, 20:31:42
Poistetaanko tuo hiukkaspönttö jossain vaiheessa, vai onko se poistettu?
Pönttö lähtee. Ei noilla vastapaineilla kulkuja voi saada.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D5 man. MY 12 viriprojekti
Kirjoitti: mkau - 16.04.2013, 14:17:11
Pannaanpa tähän kysymys tällaisesta kuin Aquamist vesiruiskusta. Onkos kellään täällä kokemusta/tietoa/kuulopuheita siitä että minkälaisia teholisiä tuollaisella vesiruiskulla olisi saatavilla tällaiseen kiisseli vehkeeseen. Onko vaivan arvoista touhua rakentaa systeemiä?
Pelkällä vedellä? Ja 50%vettä/50% seoksella,olikos se nyt metanolia?

Mielenkiinnolla kuulisin jotain komenttia tuon hyödystä/toimivuudesta :)
Otsikko: Vs: Volvo V60 D5 man. MY 12 viriprojekti
Kirjoitti: Sute - 16.04.2013, 15:02:41
Pannaanpa tähän kysymys tällaisesta kuin Aquamist vesiruiskusta. Onkos kellään täällä kokemusta/tietoa/kuulopuheita siitä että minkälaisia teholisiä tuollaisella vesiruiskulla olisi saatavilla tällaiseen kiisseli vehkeeseen. Onko vaivan arvoista touhua rakentaa systeemiä?
Pelkällä vedellä? Ja 50%vettä/50% seoksella,olikos se nyt metanolia?

Mielenkiinnolla kuulisin jotain komenttia tuon hyödystä/toimivuudesta :)

Taitaa olla tracktorpullingissa ihan vakiovaruste. Vettä ja metanolia 50/50 (vai 70 / 30 dieseleissä) suhteella. Isompi ahdin kunnon coolerilla auttaa tietysti myös näissä imuilman lämpenemisjutskissa. Dieseleissä kannattaa sitten varota hydrolockkien muodostumista, jottei tartte laittaa uutta veiviä koneeseen ihan heti... ;)   
Otsikko: Vs: Volvo V60 D5 man. MY 12 viriprojekti
Kirjoitti: mkau - 17.04.2013, 17:21:34
Nooh,
kerkeehän näitä. Sais nyt ensin sen rican softankäikäleen ja dpf:llä vesilintua. Pitäs oikeestaan selvittääkin mikä on nuiden vakioahtimien max.tuotto.