Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ribbe - 23.08.2016, 18:06:56

Otsikko: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 23.08.2016, 18:06:56
2008 vuoden S80 ilmoitti että four-c kaipaa huoltoa. Vielä en ole koodeja luetuttanu. Mutta jos jo valmistautuu iskarien uusintaan. Vanhempiin malleihin sai Monroen merkillä tarvikkeita, onkohan kukaan törmänny saako uudempiin mitään muuta kuin volvolta tonnin kappale hintaa?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Make - 23.08.2016, 18:14:57
Takaiskaria näyttää ainakin olevan n 300e/kpl hintaan jenkkilästä.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 23.08.2016, 18:41:04
En tiedä minkälainen pulju autonvaraosat24.fi on mutta siellä oli eteen ja taakse alle 300€ kappale.
Ennen ku tilaa niin pitää koodit lukea ja varmistua että varmasti malli sopii. Taakse goolella tarjoaisi Monroe C1512 mallia ja eteen Monroe C2510 mallia. Vanhempii volvon alustaisiin oli etuiskarit yli tuplat :D. Jotain hyötyä että ajaa voortilla :)
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Modifier - 23.08.2016, 19:12:22
Kysäseppä Miksulta. Kävin muutama viikko sitten asennuttamassa sillä Remucin tuohon uuteen Volvoon, niin se oli käyny autokaupoilla itekkin ja "erehtynyt" ostamaan Opelin jossa oli säätyvä alusta kanssa ja muistaakseni se sanoi, että iskarit olis samat kuin Four-c:ssä.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: oa5599 - 24.08.2016, 12:36:39
monroen tekemiä ovat alkuperäisetkin iskarit,,Öhlinsin ja Volvon suunnittelema systeemi,mutta Monroe ne kai aina on tehnyt.

noita saa alle 1000€ kierros kun tilaa jostain, (tietty EU maa) missä alv on pienempi kuin täällä, katselinkohan Latvia vai Liettuan hintoja, itselle pitäisi tässä syksyn// talven aikana tilata myös, ajattelin kaikki vaihtaa samalla, tuo alusta tuntuu tosi kovalta,, ei ole mielestäni sellainen kuin pitäisi, ei ilmoittele mitään vikakoodeja, pari kertaa olen alustan parametrit kalibroinut,,ei mitään selvää eroa huomaa.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: pety - 31.08.2016, 09:20:45
monroen tekemiä ovat alkuperäisetkin iskarit,,Öhlinsin ja Volvon suunnittelema systeemi,mutta Monroe ne kai aina on tehnyt.

noita saa alle 1000€ kierros kun tilaa jostain, (tietty EU maa) missä alv on pienempi kuin täällä, katselinkohan Latvia vai Liettuan hintoja, itselle pitäisi tässä syksyn// talven aikana tilata myös, ajattelin kaikki vaihtaa samalla, tuo alusta tuntuu tosi kovalta,, ei ole mielestäni sellainen kuin pitäisi, ei ilmoittele mitään vikakoodeja, pari kertaa olen alustan parametrit kalibroinut,,ei mitään selvää eroa huomaa.

Missäs olet nuo iskarin parametrit kalibroinut? Meinaan vaan kun kyselin wetteriltä madalluksen jälkeen iskarien kalibroinnista, niin eivät asiasta tienneet mitään.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 31.08.2016, 11:36:09
Missäs olet nuo iskarin parametrit kalibroinut? Meinaan vaan kun kyselin wetteriltä madalluksen jälkeen iskarien kalibroinnista, niin eivät asiasta tienneet mitään.
Eiköhän se pitäis Volvo-korjaamolla onnistua kun vaatii Vidan että pääsee 4C boksiin kiinni.

Edit: taitaa vain olla aika harvinaista näiden madaltaminen.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: pety - 31.08.2016, 13:02:15
Eiköhän se pitäis Volvo-korjaamolla onnistua kun vaatii Vidan että pääsee 4C boksiin kiinni.

Edit: taitaa vain olla aika harvinaista näiden madaltaminen.

No niin uusi soitto Wetterille ja nyt sattui asian osaava henkilö joka tiesi heti sanoa, että kalibroinnin iskareille voi tehdä/pitää tehdä madalluksen jälkeen. Jännä homma kun eka kerralla sattui kaveri joka ei ollut koskaan kuullutkaan 4c iskareiden kalibroinnista. Meinas vaan että noita alustoja on niin vähän hänelle tullu huollettavaksi. Varmaan pitänee paikkaansa. 
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 31.08.2016, 18:33:53
No niin uusi soitto Wetterille ja nyt sattui asian osaava henkilö joka tiesi heti sanoa, että kalibroinnin iskareille voi tehdä/pitää tehdä madalluksen jälkeen. Jännä homma kun eka kerralla sattui kaveri joka ei ollut koskaan kuullutkaan 4c iskareiden kalibroinnista. Meinas vaan että noita alustoja on niin vähän hänelle tullu huollettavaksi. Varmaan pitänee paikkaansa.
Todella harvoin näkee nettiautossakaan kuvissa että olisi nappulat ja taitaa olla vielä harvinaisempaa tuon alustan madaltaminen.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: jhomb - 25.10.2017, 10:36:23
Omasta S80 -07 :sta meni 4c etuiskarit uusiksi. Listahinta Volvon alkuperäisosalle oli himpun yli 900€ / kpl. Liian hapokasta.

Pienoisen salapoliisityön jälkeen sain selvitettyä, että sopiva Monroen malli on c2510. Valitsin Saksasta sellaisen liikkeen kuin www.carondo.de. Laitoin tilauksen sisään perjantai-iltana niin seuraavan viikon keskiviikkona postipoika kiikutti ne jo kotiovelle. Mielestäni ihan ripeätä palvelua. Hinnaksi jäi yhteensä 554€ postikuluineen molemmista etuiskareista. Merkkiliikkeessä sitten laittoivat paikoilleen ja nyt on taas kiva ajella.

Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Leo - 29.03.2018, 21:28:53
Onko näissä Four-c alustaisissa iskarin yläpäät samat kuin normialustalla olevissa? Alkoi etupää yhtäkkiä paukkumaan. Koiranluut ainakin olivat paikallaan ja jousetkin näyttivät äkkiä ehjiltä, mutta jostain tuo kolina alkoi kuulumaan ja aivan kuin jokin olisi irti. Varmaanhan tuonne keulaan saa sitte kerralla uusia iskarit, yläpäät, koiranluut, alatukivarret ja ehkä jousetki niin ei tarvi hetkeen jumpata. Mites jos vaihtaa itse iskarit niin ilmeisesti pitää käydä sinisellä kalibroimassa ne?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Lankku - 29.03.2018, 21:35:12
On sama yläpää. Ei ole tarvinnut ainakaan niitä autoja käyttää kalibroinnissa joihin on tullut iskareita uusittua.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Leo - 22.07.2018, 19:52:37
Moniko napainen on Four-C etuiskariin menevä kaapeli? Onko 2-napainen vai? Kaapelia ei varmaan irtaallaan saa vaan tulee ilmeisesti iskarin mukana?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Lankku - 23.07.2018, 20:44:39
Muistaakseni 2-napainen ja liitos on iskarin sisällä. Ihan tavallista hyvin joustavaa johtoa, voi vaihtaa liittimillä vaikka pätkän.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 23.07.2018, 21:16:37
Muistaakseni 2-napainen ja liitos on iskarin sisällä. Ihan tavallista hyvin joustavaa johtoa, voi vaihtaa liittimillä vaikka pätkän.
Itsellä tällä hetkellä vika päällä. En ole lukenut vikakoodeja. Aluksi luulin että vasemman etuiskarin johdossa ollut katkos uusiutunut. Mutta purin kaiken ja tein liitoksen uusiksi. Johdossa on vain semmoinen vika että se suolap*skavesi on mennyt rikkinäisestä kuoresta todella pitkälle. Sama kuinka paljon kuorii niin johto on hapettunut.

Miettinyt että jos omalla ajaisi vielä 2-3 niin vaihtaisi iskarit. Etuiskarit löytyy tarvikkeena. Pitäisi vain olla varma että tarvike Monroe käy myös taakse AWD mallissa. Tarjoavat monessa paikkaa taakse samaa etuvetoon ja nelikkoon.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 27.07.2018, 07:39:30
Vastataas tännekkin. Oli vasemmassa etuiskarissa 4 koodia.
- Virta yli raja-arvon
- Virta alle raja-arvon
- virtajohdossa katkos
- virtajohdossa oikosulku

Noihin kaikkiin Vida tarjosi että joko johto vika tai solenoidi. Johto on lähes 100 varmasti ehjä ja kun jännä jos olisi samaan aikaan noin ääripää vikoja :). Jos pitäisi elämän risaiseksi ja pistäis 263tkm ajetut iskarit vaihtoon ympäri asti. Pitäisi vain saada varmuus että tuo yksi malli mitä taakse tarjotaan käy myös AWD malliin. Ei napostelis tilata 500€ iskareita ja todeta ettei käy.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 09.08.2018, 17:27:39
Vastataas tännekkin. Oli vasemmassa etuiskarissa 4 koodia.
- Virta yli raja-arvon
- Virta alle raja-arvon
- virtajohdossa katkos
- virtajohdossa oikosulku

Noihin kaikkiin Vida tarjosi että joko johto vika tai solenoidi. Johto on lähes 100 varmasti ehjä ja kun jännä jos olisi samaan aikaan noin ääripää vikoja :). Jos pitäisi elämän risaiseksi ja pistäis 263tkm ajetut iskarit vaihtoon ympäri asti. Pitäisi vain saada varmuus että tuo yksi malli mitä taakse tarjotaan käy myös AWD malliin. Ei napostelis tilata 500€ iskareita ja todeta ettei käy.

Hmm.

Mistä tietää tai mistä voi varmistaa, että myynnissä olevassa autossa on Four C -alusta varmasti kunnossa? Tuntuu olevan kallista puuhaa, jos rupeavat iskarit porsimaan.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Huikkoster - 09.08.2018, 19:22:44
Onko vikailmoituksia tai -koodeja, toimiiko säätö, ovatko vuotaneet öljyä ja tietysti jääkö töyssyn jälkeen pomppimaan.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2018, 07:45:29
Hmm.

Mistä tietää tai mistä voi varmistaa, että myynnissä olevassa autossa on Four C -alusta varmasti kunnossa? Tuntuu olevan kallista puuhaa, jos rupeavat iskarit porsimaan.
Mulla tulee auton ajotietokoneen näyttöön että Four-c tarvitsee huoltoa. En nyt muist sanatarkasti miten luki. Silloin ei myöskään napeista tapahdu mitään.

Jos se auto minkä linkkasin niin eiköhän ole kunnossa kun luki että iskarit uusittu 2016.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 10.08.2018, 08:15:58
Mulla tulee auton ajotietokoneen näyttöön että Four-c tarvitsee huoltoa. En nyt muist sanatarkasti miten luki. Silloin ei myöskään napeista tapahdu mitään.

Jos se auto minkä linkkasin niin eiköhän ole kunnossa kun luki että iskarit uusittu 2016.

Kiitos.

Luuletko Ribbe, että tuolla ajaisi vielä vuosia ilman isompia remontteja? Siis ilman alustaremontteja? Autohan on muuten kuin uusi, Sinisen varastolta otettu!  8) 8)
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2018, 10:44:54
Kiitos.

Luuletko Ribbe, että tuolla ajaisi vielä vuosia ilman isompia remontteja? Siis ilman alustaremontteja? Autohan on muuten kuin uusi, Sinisen varastolta otettu!  8) 8)
Ainahan sitä voi tulla vaikka ja mitä. Monesti on että joka vuosi on jotain mitä pitää vaihtaa. näin ainakin itsellä ollut. Siis jotain nuppia ja muuta vastaavaa.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 10.08.2018, 10:47:49
Ainahan sitä voi tulla vaikka ja mitä. Monesti on että joka vuosi on jotain mitä pitää vaihtaa. näin ainakin itsellä ollut. Siis jotain nuppia ja muuta vastaavaa.

Meinaatko "jotain nuppia ja muuta vastaavaa" - että ne ovat menneet nimenomaan tuosta erinomaiseksi kehutusta alustasta? Vai ihan muualta?

Toki käytetyissä autoissa ja ikävä kyllä myös Volvoissa riittää vanhemmiten laiteltavaa. Mutta onneksi ei ihan mahdottomasti! Toivottavasti.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2018, 12:53:30
Meinaatko "jotain nuppia ja muuta vastaavaa" - että ne ovat menneet nimenomaan tuosta erinomaiseksi kehutusta alustasta? Vai ihan muualta?

Toki käytetyissä autoissa ja ikävä kyllä myös Volvoissa riittää vanhemmiten laiteltavaa. Mutta onneksi ei ihan mahdottomasti! Toivottavasti.
Siis nupeilla tarkoitan raidetangon nuppeja ja muita tukivarsien nuppeja. Ei liity mitenkään 4C alustaan.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 10.08.2018, 17:28:25
Siis nupeilla tarkoitan raidetangon nuppeja ja muita tukivarsien nuppeja. Ei liity mitenkään 4C alustaan.

Hyvä!!
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 18.12.2018, 14:00:03
Laitetaas tännekkin. Autoon vaihdettiin Monroen tarvikeiskarit ja pelittää yhtä hyvin kuin orkkis iskaritkin.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Leo - 19.12.2018, 23:20:01
Laitetaas tännekkin. Autoon vaihdettiin Monroen tarvikeiskarit ja pelittää yhtä hyvin kuin orkkis iskaritkin.
Eikö Monroe ole sama kuin alkuperäinen?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Lankku - 20.12.2018, 00:40:06
Eikö Monroe ole sama kuin alkuperäinen?
On.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: petes - 20.02.2019, 11:48:07
Onko näissä Four-c alustaisissa iskarin yläpäät samat kuin normialustalla olevissa? Alkoi etupää yhtäkkiä paukkumaan. Koiranluut ainakin olivat paikallaan ja jousetkin näyttivät äkkiä ehjiltä, mutta jostain tuo kolina alkoi kuulumaan ja aivan kuin jokin olisi irti. Varmaanhan tuonne keulaan saa sitte kerralla uusia iskarit, yläpäät, koiranluut, alatukivarret ja ehkä jousetki niin ei tarvi hetkeen jumpata. Mites jos vaihtaa itse iskarit niin ilmeisesti pitää käydä sinisellä kalibroimassa ne?

Itellä vähän samanlaista kolinaa kuskin etukulmasta. Koitin kans tutkia onko joku irti mutta mikään ei heilunut vaikka kuinka yritti. Myös iskarin suojaa nostettu ja katsottu onko märkää mutta ei mitään normaalista poikkeavaa näkynyt. Auto leimattu juuri eikä iskari testissä moitteita. Kolina kuuluu kun ajaa kuoppiin/ lumisiin patteihin. Tasasella ei huomaa mitään
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 20.02.2019, 12:30:23
Itellä vähän samanlaista kolinaa kuskin etukulmasta. Koitin kans tutkia onko joku irti mutta mikään ei heilunut vaikka kuinka yritti. Myös iskarin suojaa nostettu ja katsottu onko märkää mutta ei mitään normaalista poikkeavaa näkynyt. Auto leimattu juuri eikä iskari testissä moitteita. Kolina kuuluu kun ajaa kuoppiin/ lumisiin patteihin. Tasasella ei huomaa mitään
Itsellä loppui kolinat kun vaihtoi yläpäät. Samalla kyllä vaihtui iskarit ja koiranluutkin, mutta uskon että johtui yläpäistä.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: petes - 20.02.2019, 20:57:15
Itsellä loppui kolinat kun vaihtoi yläpäät. Samalla kyllä vaihtui iskarit ja koiranluutkin, mutta uskon että johtui yläpäistä.

Tätä ei tietysti voi mitenkään paikantaa muutakun osia vaihtamalla ja kokeilemalla?

Autona siis -14 v70 jos joku miettii mikä auto kyseessä..

Mistähän nyt tänäpäivänä sais edullisimmin iskarin jos joutuu vaihtamaan?

Sitten toinen kysymys vähän vikojen ulkopuolelle niin onkohan tähän 3 kopan 4-c alustaan olemassakaan madallusjousia.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 21.02.2019, 07:19:40
Tätä ei tietysti voi mitenkään paikantaa muutakun osia vaihtamalla ja kokeilemalla?

Autona siis -14 v70 jos joku miettii mikä auto kyseessä..

Mistähän nyt tänäpäivänä sais edullisimmin iskarin jos joutuu vaihtamaan?

Sitten toinen kysymys vähän vikojen ulkopuolelle niin onkohan tähän 3 kopan 4-c alustaan olemassakaan madallusjousia.
Itse ostin omat iskarit täältä https://www.autonosat24.fi/

Jos oikein ymmärtänyt niin esim. Eibachin iskarit käy näihin suoraan. Pitää vain volvolla säätää alusta.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: paku97 - 21.02.2019, 07:44:26
Varaosa24. :) Toiminta hyvä.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 21.02.2019, 08:02:32
Itse ostin omat iskarit täältä https://www.autonosat24.fi/

Jos oikein ymmärtänyt niin esim. Eibachin iskarit käy näihin suoraan. Pitää vain volvolla säätää alusta.

Oliko noiden iskarien vaihto hankala homma? Kuinka paljon itse vaihtotyö kustansi?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 21.02.2019, 08:25:37
Oliko noiden iskarien vaihto hankala homma? Kuinka paljon itse vaihtotyö kustansi?
Kun ei jouset vaihtunut omassa niin ei sen kummempi homma kuin normi iskarinkaan. Voisi jopa tehdä itse jos nosturi. Vaihto hintaa en muista. Samalla tehtiin paljon muutakin niin auto oli koko päivän nosturilla Volvolla.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 21.02.2019, 08:49:27
Kun ei jouset vaihtunut omassa niin ei sen kummempi homma kuin normi iskarinkaan. Voisi jopa tehdä itse jos nosturi. Vaihto hintaa en muista. Samalla tehtiin paljon muutakin niin auto oli koko päivän nosturilla Volvolla.

Niin muistelen lukeneeni - että tehtiin paljon muutakin.

Tein äsken koeponnistuksen autonosat24 sivuilla. Nyt Monroen Four-C-iskarien yhteishinnaksi tuli päälle 800 euroa. Huh huijaa! Toivottavasti en ihan heti tarvitse. Pitääkö ne muuten vaihtaa kerralla koko kierros vai voiko tehdä kuten normaalisti ensin joko keula tai takapää korjaustarpeesta riippuen?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 21.02.2019, 09:14:11
Niin muistelen lukeneeni - että tehtiin paljon muutakin.

Tein äsken koeponnistuksen autonosat24 sivuilla. Nyt Monroen Four-C-iskarien yhteishinnaksi tuli päälle 800 euroa. Huh huijaa! Toivottavasti en ihan heti tarvitse. Pitääkö ne muuten vaihtaa kerralla koko kierros vai voiko tehdä kuten normaalisti ensin joko keula tai takapää korjaustarpeesta riippuen?
Joo voi vaihtaa tietenkin pareittain. itse vain päätin vaihtaa kaikki.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: petes - 21.02.2019, 17:05:07
Itse ostin omat iskarit täältä https://www.autonosat24.fi/

Jos oikein ymmärtänyt niin esim. Eibachin iskarit käy näihin suoraan. Pitää vain volvolla säätää alusta.

Tarkoitit varmaan eibachin jousia?

Oliskohan tässä omassa tapauksessa nyt todennäköisempää että ois yläpää tiensä päässä eikä iskari?

Kun eikös järjenmukaan leimalla iskaritestissä pitöis näkyä jos iskari olisi rikki?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Lankku - 21.02.2019, 20:35:28
Kun eikös järjenmukaan leimalla iskaritestissä pitöis näkyä jos iskari olisi rikki?
Ei läheskään aina.
Iskarissa voi olla pieni välys joka aiheuttaa naputusta, muttei ilmene millään muulla tavalla. Useimmiten yläpää sen tosin aiheuttaa.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 21.02.2019, 21:48:13
Tarkoitit varmaan eibachin jousia?

Oliskohan tässä omassa tapauksessa nyt todennäköisempää että ois yläpää tiensä päässä eikä iskari?

Kun eikös järjenmukaan leimalla iskaritestissä pitöis näkyä jos iskari olisi rikki?
joo jousia tarkoitin
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: petes - 24.02.2019, 08:47:24
Ei läheskään aina.
Iskarissa voi olla pieni välys joka aiheuttaa naputusta, muttei ilmene millään muulla tavalla. Useimmiten yläpää sen tosin aiheuttaa.

Tuntuu että ääni vaan lisääntyy ajan myötä niin pitääkö vaan nyt hommata yläpää, kokeilla ja kattoo miten käy. Tympee hommahan tuo on edestakas jumpata tolppaa irti jos ei olekkaan siinä vika vaan iskarissa.

joo jousia tarkoitin

Pitääpä laittaa heille kyselyä kun tuntuu ettei muuten löydy mk3 koriin mistään jousia tai infoa kuka valmistaa jos valmistaa. Mk2 kyllä löysin
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 25.02.2019, 07:25:08
Tuntuu että ääni vaan lisääntyy ajan myötä niin pitääkö vaan nyt hommata yläpää, kokeilla ja kattoo miten käy. Tympee hommahan tuo on edestakas jumpata tolppaa irti jos ei olekkaan siinä vika vaan iskarissa.

Pitääpä laittaa heille kyselyä kun tuntuu ettei muuten löydy mk3 koriin mistään jousia tai infoa kuka valmistaa jos valmistaa. Mk2 kyllä löysin
Aika moni on laittanut normi Eibachit näiden iskarien kaveriksi. Missään ei mainita että kävisi, mutta esim. Heico aikoinaan myi samoja jousia normi-iskarille ja Four-C:lle. Tästä päätelty sama jousi toimii näiden kuin normi iskarien kanssa.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: petes - 08.03.2019, 10:49:27
Aika moni on laittanut normi Eibachit näiden iskarien kaveriksi. Missään ei mainita että kävisi, mutta esim. Heico aikoinaan myi samoja jousia normi-iskarille ja Four-C:lle. Tästä päätelty sama jousi toimii näiden kuin normi iskarien kanssa.

Tänään tuli kateltua noita jousisarjoja ja kai se pitää nyt semmonen eibachin sarja hommata niin saa vähän ulkonäköä. Katsoo sitten miten toimii ton 4-c alustan kanssa.

Semmonen huomio vielä tuohon paukkeeseen mikä tuolta etukulmasta kuuluu että pauke on vaimeampi mitä jäykemmälle alustaa painaa.
Sekä sitä mietin että jos iskari olisi rikki niin kai voisi olettaa että sillon jotakin herjaa heittäis tauluun? :idiot2:

Sinisellä en oo asian tiimoilta käynyt kun se tietää vain rahan menoa jos ja kun vain tutkivat vikaa. Siksi koitan tässä nyt selvitellä ensin kaikin keinoin ensin apuvoimien avulla..
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 08.03.2019, 11:01:24
Tänään tuli kateltua noita jousisarjoja ja kai se pitää nyt semmonen eibachin sarja hommata niin saa vähän ulkonäköä. Katsoo sitten miten toimii ton 4-c alustan kanssa.

Semmonen huomio vielä tuohon paukkeeseen mikä tuolta etukulmasta kuuluu että pauke on vaimeampi mitä jäykemmälle alustaa painaa.
Sekä sitä mietin että jos iskari olisi rikki niin kai voisi olettaa että sillon jotakin herjaa heittäis tauluun? :idiot2:

Sinisellä en oo asian tiimoilta käynyt kun se tietää vain rahan menoa jos ja kun vain tutkivat vikaa. Siksi koitan tässä nyt selvitellä ensin kaikin keinoin ensin apuvoimien avulla..
Vaikka iskari vuotaisi ei siitä tule mitään herjaa. Niin kauan kun iskarin eletroniikka toimii niin auton mielestä kaikki ok. Minulla jäi juurikin nuo kolinat pois kun vaihtoi iskarit ja yläpäät. En tiedä kumpi oli syynä.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 08.03.2019, 19:39:46
Vaikka iskari vuotaisi ei siitä tule mitään herjaa. Niin kauan kun iskarin eletroniikka toimii niin auton mielestä kaikki ok. Minulla jäi juurikin nuo kolinat pois kun vaihtoi iskarit ja yläpäät. En tiedä kumpi oli syynä.

Toimiiko iskarin elektroniikka vaikka iskari vuotaa?

Millaisen häiriön tai vaurion Four-C-iskari vaatii ennen kuin se rupeaa herjailemaan? Tietysti variaatioita on, mutta noin arviolta?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 09.03.2019, 15:34:22
Toimiiko iskarin elektroniikka vaikka iskari vuotaa?

Millaisen häiriön tai vaurion Four-C-iskari vaatii ennen kuin se rupeaa herjailemaan? Tietysti variaatioita on, mutta noin arviolta?
Eiköhän se toimi. Tuossa ei ole kovin monimutkainen tuo eletroniikka. Käytännössä sähköllä ohjataan solenoidi / venttiili härpäkettä joka vaikuttaa iskarin jäykkyyteen. En tiedä mitä kaikkia vikoja voi olla, mutta itsellä oli 3 eri vikakoodia kun oli päässyt suolavesi rikkinäistä johtoa pitkin tuolle solenoidiin.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Jasu80 - 18.03.2019, 18:43:43
Onkos näiden iskarien yläpäät samoja kuin ilman four-C:tä? Niin edessä kuin takana. Tai olisko jollain jopa heittää suoraan oikeat osanumerot tähän?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 19.03.2019, 07:26:54
Mistään en aikoinaan löytäny taakse. Eteen ei ole väliä iskarin tyypillä. Itse tilasin https://www.autonosat24.fi/ sivulta Monroen osat kun kerta iskaritkin tuli Monroet.
edit:
Tämä
https://www.autonvaraosat24.fi/monroe/7490800 (https://www.autonvaraosat24.fi/monroe/7490800)
Ja
https://www.autonvaraosat24.fi/monroe/11724895
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Jasu80 - 24.03.2019, 11:44:10
No niin. Vaikka alusta tuntuu tosi jämäkältä ja auto kulkee kuin juna tiellä, niin töyssyissä totuus tulee esiin. Eilen olin kaverin korjaamolla boxin pinkoodin luvussa (ei ottanut kuin 5 ja ½ tuntia), niin otin auton nosturille ja tsekkasin alustan. Oikea etunen oli sylkenyt paskasta päätellen öljyt jo aikoja sitten mäkeen, vasen ja molemmat takaset melko väljiä tietyssä kohtaa, eli sieltä ne kopinat sitten tulivat. Toki takana yläpäätkin aivan loppu, edestä en niitä päässyt tutkimaan. Jännän hyvä auto ajaa noinkin risalla alustalla.  ;D
Tulipa samalla katsottua jarrutkin, ja takana kulumaa yli 4mm. Auto katsastettu 2tkm sitten, todella ihme että on annettu leima.
Tänään tuli sitten tilattua jarrut ja alusta, pikkaisen kirpaisi, varsinkin kun oletti että kaikki olis kohtuu kunnossa.

Alustaan tilasin Autodocilta seuraavat:

MONROE iskunvaimennin taakse (x2) 232,39€
MONROE iskunvaimennin eteen (x2) 288,08€
MONROE iskarin yläpää taakse (x2) 14,38€
MONROE jousen yläpää (x2) 13,60€
MONROE iskarin yläpää (x2) 20,93€
MONROE pölysuojasarja eteen 16,23€
EIBACH  jouset 202,67€

Mitäs tästä vielä puuttuu?
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Beagle - 28.02.2021, 19:20:54
Nyt tuli katsurilta hylsy. Toinen fourc etukeppi 7% toinen 70%. Autodocista meinasin tilata, mutta tarjoaa kahta vaihtoehtoa. C2503 ja C2503S. Hintaeroa noilla on huomattavasti, mutta spekseistä ei selviä onko itse iskariskareissa eroa. Kummatkohan noista tilaan?

Auto on XC70 D5 2005/06 163HP versio.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 01.03.2021, 23:57:53
Nyt tuli katsurilta hylsy. Toinen fourc etukeppi 7% toinen 70%. Autodocista meinasin tilata, mutta tarjoaa kahta vaihtoehtoa. C2503 ja C2503S. Hintaeroa noilla on huomattavasti, mutta spekseistä ei selviä onko itse iskariskareissa eroa. Kummatkohan noista tilaan?

Auto on XC70 D5 2005/06 163HP versio.
On kyllä kinkkinen tilanne. Molemmissa on listattu samat Volvon varaosanumerotkin.
Trodo.fi sivustolta noita vertasin niin s mallissa oli listattu OEM osiossa tuo C2503 iskarikin
https://www.trodo.fi/iskunvaimennin-monroe-c2503s
https://www.trodo.fi/iskunvaimennin-monroe-c2503
C2503 mallin kohtalla myyvät ei oota. Olisikohan tuo S-malli uudempi malli? ???
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Beagle - 02.03.2021, 01:07:31
On kyllä kinkkinen tilanne. Molemmissa on listattu samat Volvon varaosanumerotkin.
Trodo.fi sivustolta noita vertasin niin s mallissa oli listattu OEM osiossa tuo C2503 iskarikin
https://www.trodo.fi/iskunvaimennin-monroe-c2503s
https://www.trodo.fi/iskunvaimennin-monroe-c2503
C2503 mallin kohtalla myyvät ei oota. Olisikohan tuo S-malli uudempi malli? ???


Monroen omilta sivuilta löysin maininnan, että tuo s malli olisi juurikin korvaava malli tuosta C2503 iskarista. Ihme ja kumma hintakin on halvempi. Lie tehty halvemmasta materiaalista.

 No s mallit nyt tilattu autodocista, kun oli alennus tänään -38%
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Beagle - 20.03.2021, 21:51:46
Hienosti kävi autoon nuo c2503s:set. Toimii kuten pitääkin.

Molemmat etukepit oli sökönä.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: VolvoVector - 26.03.2021, 16:37:00
Vähän aiheesta sivulle..
Tarkoitus laittaa XC60 2010 koko kierros joka nurkkaan  ( ei F-C alustaa, vaan ihan normi ):  iskarit, iskarien ylälautaset laakereineen ja jouset.

Saako näitä " pakettina tarvikkeena " vai enkö osaa vain etsiä. Vai onko kerättävä eri osista koko roska.
Talliin ei nyt mahdu niin joutunen viemään pajalle vaihtoon ja siinähän käy kuitenkin niin että joku osa / osat ei ole sitten sopivia kun erikseen kaikki ostaa  ::).
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: Ribbe - 29.03.2021, 08:09:26
sanoisin ettei kaikkia saa yhtenä pakettina. Ei tuossa pitäisi mitään suurempaa keräilyä harrastaa. Tilaa vaikka kaikki kerralla esim. Autodocista. Sieltä auton tiedoilla hake 2 kpl etuiskareita + 2 kpl takaiskareita + 2 kpl iskarien yläpäitä. Itse laittaisin samaan konkurssiin tyylii koiranluut ja vastaaavat ns. halvat osat. Olisi sitten tukeva ajaa eikä mitään kolinaa olisi.
Otsikko: Vs: Four-c iskarit tarvikkeena?
Kirjoitti: VolvoVector - 01.04.2021, 17:57:58
Tilaus  lähdössä eteenpäin, mites noiden iskarien, jousien ja jousilaakereiden lisäksi nuo  jousilautaset ?

Tyrkyttää sivusto näitä mukaan..

Jousilautanen -- etu-akseli, alla
Jousilautanen  -- taka-akseli alla
Jousilautanen  -- taka-akseli yläpuolella