Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: laiskanpera - 22.01.2017, 20:10:06

Otsikko: M90 ja sre
Kirjoitti: laiskanpera - 22.01.2017, 20:10:06
Elikkäs moneen kertaan jo varmasti pyörineet nämä kysymykset mutta kerrataan vielä!
Tarvis vaihtaa järeempää kytkintä ja sen verran olen tajunnut että -97 940 on 240mm levy ja kyseessä on m90.
Katselin että olisiko sre 765 oiva valinta vakio asetelman tilalle, mutta meneekö tämä suoraan kyseiseen autoon ja jos ei niin mitä muutoksia?
Entäpä painelaakeri soveltuuko nykyinen?
Mikä levy olisi toimiva jos kriteerinä olisi jousitettu massalevy?
Jos tulee muita osa ehdotuksia mieleen niin kertokaa ihmeessä!
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: JuHaU - 22.01.2017, 20:28:03
Tämä asetelma on tarkoitettu autoosi.

Kytkimen painelevy SACHS (ZF SRE)

883082 999712

http://www.topautoosat.fi/sachs-zf-sre-7303434.html
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Eikka - 22.01.2017, 20:34:24
Jos tehotavoitteet eivät ole ihan mahdottomat niin laittaisin AP-Racing(Ford Mustang viritysosa) kytkinasetelman teräsvauhtipyörän kera ja Volvon 850 R:n jousitetun 240 mm:n massalevyn.
Tai no vääntöhän tuon pelin ratkaisee mutta kai tuolla se 600 nm vääntöä menee turvallisesti läpi että heilahtaa ja on mukava käyttää.
Painelaakerina menee ihan Volvon M46 laatikon vakio muistaakseni.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: moikki - 22.01.2017, 20:41:59
B230ft+m90

- Pottapyörä
- Sasch SRE 883082 999763
- Dieselin M90 kytkinlevy sasch 65-1862 468 031
- Alkuperäistä vastaava painelaakeri sasch 65-3151 189 232
- Pottapyörän pultit uudet volvolta, kaksoimassan ovat liian pitkät

En laittanut mitään prikkoja tai muuta. Hyvin toimii ja ei luista. Koneessa on mitsun t19 ahdin ja n.1bar ahtoja.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Eikka - 22.01.2017, 20:58:02
655, -ja 618 loppuiset Sachs asetelmat ovat kanssa ihan ok tavaraa.
Ovat vaan 228 mm:n kytkinlevyille ja todella raskaita käyttää.
Sachs 763 loppuisella kytkinasetelmalla en ole ajanut mutta eikös sekin ole 228 mm:n kytkinlevylle tehty?
765 -ja 712 loppuiset Sachs kytkinasetelmat ovat jo 240 mm:n kytkinlevylle.
Lienevät myös todella raskaita käyttää verrattuna AP-Racingin asetelmaan.
Uudempien Volvojen D5 asetelma tai RS Focuksen asetelma vakiolla kaksoismassapyörälläkään ei ole huono.
Vauhtipyörä on vaan todella painava vissiin.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Rokuli - 23.01.2017, 09:29:46
Itellä kans kytkimen päivitystä eessä ja hetken asiasta luettuani oon saanu semmosen käsityksen että järkevintä olisi  vaihtaa kaksoismassan tilalle pottapyörä samalla. Onko nuita pottapyöriä siis sekä sillä hammastuksella että ilman jota LH2.4 kanssa tarvitsee?

Toinen vaihtoehtohan olisi 712 asetelma joka passaa tuohon kaksoismassavauhtikseen?

Ja ajattelin samanlaisen kokoonpanon tilata kuin moikkilla ja kun katselin tuolta topauton sivuilta niin kytkinlevyä ja painelaakeria löytyy samalla sarjanumerolla, mutta puuttuu tuo alussa oleva 65 luku. Onkohan kuitenki samat romut kyseessä?

Ohessa vielä screenshotti tämänhetkisestä ostoskorista, ettei nyt vaan menis vituiksi    ::)


(https://s23.postimg.org/s9d8vy81j/kytkinshittii.png) (https://postimg.org/image/s9d8vy81j/)
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: jogiin - 23.01.2017, 11:44:49
Itellä kans kytkimen päivitystä eessä ja hetken asiasta luettuani oon saanu semmosen käsityksen että järkevintä olisi  vaihtaa kaksoismassan tilalle pottapyörä samalla. Onko nuita pottapyöriä siis sekä sillä hammastuksella että ilman jota LH2.4 kanssa tarvitsee?

Toinen vaihtoehtohan olisi 712 asetelma joka passaa tuohon kaksoismassavauhtikseen?

Ja ajattelin samanlaisen kokoonpanon tilata kuin moikkilla ja kun katselin tuolta topauton sivuilta niin kytkinlevyä ja painelaakeria löytyy samalla sarjanumerolla, mutta puuttuu tuo alussa oleva 65 luku. Onkohan kuitenki samat romut kyseessä?

Ohessa vielä screenshotti tämänhetkisestä ostoskorista, ettei nyt vaan menis vituiksi    ::)


(https://s23.postimg.org/s9d8vy81j/kytkinshittii.png) (https://postimg.org/image/s9d8vy81j/)
Tuollanen paketti tuli itelle just ennen joulua ja samasta putiikista  :)
E: ei tullu laakeria kun oli jo valmiina uus hyllyssä
Ja noita pottapyöriä, on vissii 3 erilaista, reiätöntä ja sit bendix reiäkäjaolla? Ja tietty tuo Lh2.4 versio myös :)
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Rokuli - 23.01.2017, 17:50:14
Kestikö kauan toimitus? Näyttäs olevan vähä hoonoo soomi sivu ja tuotteet lähtee vissii saksasta asti  ::)
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: jogiin - 23.01.2017, 21:46:31
Kestikö kauan toimitus? Näyttäs olevan vähä hoonoo soomi sivu ja tuotteet lähtee vissii saksasta asti  ::)
Pe 9.12 illalla tilasin, ma 12.12 lähti matkaan saksasta. 19.12 tuli kotia asti toimitettuna :)

E: Ei oo kyl valittamista ollu tost puljusta :) Tuolt tuli aikasemmin männänrenkaatkin mulle
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Rokuli - 24.01.2017, 17:19:46
Joko oot lyöny osat paikoillee? Sillä vaan että laitoikko rikkoja/levyjä tms johoki välii.
   Ja tuli tosiaa tilattua nuo osat ja löyty vielä suomesta ku soitti tuonne race.fi vaikkei nettisivuilla näkynykkään. Ja liki samaan hintaan tosiaan ku tuolta topautosta  :)
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: jogiin - 24.01.2017, 23:45:38
Joko oot lyöny osat paikoillee? Sillä vaan että laitoikko rikkoja/levyjä tms johoki välii.
   Ja tuli tosiaa tilattua nuo osat ja löyty vielä suomesta ku soitti tuonne race.fi vaikkei nettisivuilla näkynykkään. Ja liki samaan hintaan tosiaan ku tuolta topautosta  :)
En oo viel, tulee samalla ku uus kone saatu kasattua :) eli keväämmällä sit
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Twofortti - 28.01.2017, 22:43:08
Mitä tommonen 763 asetelma sintterillä ja pottapyörällä kestää oikeesti?
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: miro678 - 28.01.2017, 23:45:17
Mitä tommonen 763 asetelma sintterillä ja pottapyörällä kestää oikeesti?

Race.fi sivun mukaan lupaavat 505nm väännönkestoa eli sen nyt sata varmasti mutta luultavasti enemmänkin. Osittain voi olla pieni vaikutus millä kierrosluvuilla teho tulee, korkeammilla kierroksilla tuleva vääntö luulisi säästävän voimansiirtoa jonnin verran.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: JVEEM - 29.01.2017, 15:19:21
Shimmailee vain, niin pitää kyllä kiitettävät lukemat. Käyttäjä "Miikel" on penkittänyt sre763 asetelmalla , sintterillä , pottapyörällä ja m90 lootalla 700nm.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Twofortti - 30.05.2017, 21:17:42
Shimmailee vain, niin pitää kyllä kiitettävät lukemat. Käyttäjä "Miikel" on penkittänyt sre763 asetelmalla , sintterillä , pottapyörällä ja m90 lootalla 700nm.
Minkälaista sintterilevyä suosittelette? Nyt on siis pottapyörä ja sre763 asetelma. Mitä toi shimmaus meinaa? Onko tätä settiä pakko shimmailla tai tehdä muuta kummempia muutoksia että saa jonkun sintterilevyn ja ton sre asetelman toimimaan oikein?
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: miro678 - 31.05.2017, 11:06:33
Minkälaista sintterilevyä suosittelette? Nyt on siis pottapyörä ja sre763 asetelma. Mitä toi shimmaus meinaa? Onko tätä settiä pakko shimmailla tai tehdä muuta kummempia muutoksia että saa jonkun sintterilevyn ja ton sre asetelman toimimaan oikein?

Itellä on kl racingilta tilattu 6-lapanen jousitettu eikä nyt mikään surkein vaihtoehto ainakaan.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.05.2017, 14:01:54
Itellä on kl racingilta tilattu 6-lapanen jousitettu eikä nyt mikään surkein vaihtoehto ainakaan.

Hyvä tieto, täytyy itselle hommata tuollainen. O0
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Twofortti - 31.05.2017, 21:19:58
Laitoin tommosen levyn tilaukseen! ei todellakaan pahan hintainen:) Onko toi shimmaus pakollista?
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.05.2017, 22:55:30
Laitoin tommosen levyn tilaukseen! ei todellakaan pahan hintainen:) Onko toi shimmaus pakollista?

Jos vauhtipyörän korko ei satu yksiin asetelman ja levyn kanssa, niin sitten on. Yksi vaihtoehto on asetelman ja levyn ollessa näpissä, viedä koko paketti sorvarille joka sorvaa vauhtipyörän sopivaksi. Ilman shimmausta (jos on ylipäätään tarpeen) kytkimestä ei saada kaikkea pitoa irti kun asetelma ei purista levyä suunnitellusti.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Twofortti - 01.06.2017, 21:49:11
Jos vauhtipyörän korko ei satu yksiin asetelman ja levyn kanssa, niin sitten on. Yksi vaihtoehto on asetelman ja levyn ollessa näpissä, viedä koko paketti sorvarille joka sorvaa vauhtipyörän sopivaksi. Ilman shimmausta (jos on ylipäätään tarpeen) kytkimestä ei saada kaikkea pitoa irti kun asetelma ei purista levyä suunnitellusti.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-240-740-228mm-1mm.html  Toi ruotsi kun ei taitu niin onko nää turhat? Jos tilaan varmuuden vuoksi:D
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: miro678 - 01.06.2017, 22:29:33
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-240-740-228mm-1mm.html  Toi ruotsi kun ei taitu niin onko nää turhat? Jos tilaan varmuuden vuoksi:D


Uskaltaisin väittää että ilmankin pärjää. Itellä ainakin kombona pottapyörä, sre 763 ja toi sintteri levy eikä ongelmia.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Twofortti - 07.06.2017, 18:28:12


Uskaltaisin väittää että ilmankin pärjää. Itellä ainakin kombona pottapyörä, sre 763 ja toi sintteri levy eikä ongelmia.
jees! Miten toi shimmaus käytännössä onnistuu? En mitää selkeetä netistä löytäny
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Nikke_ - 13.08.2017, 15:50:52
Itelläni on nyt sellanen ongelma, että olen asentamassa kl-racingin 6-palaista sintterilevyä pottapyörään, enkä ole varma miten päin se kuuluu laittaa. Sintterilevyn jousitettu keskiosa on toisella puolella korkeampi ja tuntuu, että kun korkeamman puolen laittaa vauhtista päin niin se ottaa kiinni vauhtiksen pultteihin ennen kuin palaset ottavat kiinni vauhtiksen pintaan. Osaako joku siis kertoa mitenpäin se siis kuuluu olla? Ensimmäinen kytkinremontti ja kytkinpäivitys menossa ja aattelin, että tämä liittyy tähän keskusteluun. Vaihteisto on m90 ja asennettavana oleva paketti on pottapyörä+sachs sre 763 paineasetelma+kl-racing 6 palainen jousitettu sintterilevy. Kuvassa näkyy levy niinpäin, joka on mielestäni oikeipäin.
(https://thumb.ibb.co/kOCyNF/15026286839161869162957.jpg) (https://ibb.co/kOCyNF)
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Xuppo - 13.08.2017, 19:59:20
Korkeampi puoli kohti laatikkoa/asetelmaa.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Nikke_ - 13.08.2017, 23:30:44
Kiitoksia avusta, kun itse aloin epäröimään  :) Nyt on kytkin ja asetelma paikallaan.
Otsikko: M90, sre-763+sintteri shimmaus?
Kirjoitti: sj - 02.09.2017, 16:37:13
Elikkä omassa laitteessa pottapyörä, m90, SRE-763 ja kl-racing 6-lapanen jousitettu sintteri. En shimmaillut tuota kun lueskelin useampia kokemuksia että ei tarvisi ja hyvin on toiminut. Ja hyvin toimi itselläkin n.500km. ;D Eilen kuminpolton kun alotti ja runttas kakkosen päälle ni pari sekuntia luisti kytkin ja asetelma palasiks, levy sileäks ja vauhtis urilla ja sininen. Mietin mistä tämä nyt saattoi johtua, autossa tehoa n.300hv/450nm ja kertaakaan ei aikasemmin luistanut isoillakaan vaihteilla. Voiko nyt olla että vaatii kuitenkin ne 0,5mm shimmit sinne väliin?
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: sj - 09.09.2017, 11:03:52
Kiitos vastauksista! Tuli sre-763, pottapyörä ja tdic massalevy nyt. Kytkin irroittaa heti lattian rajasta, ei luista ja vaihteet menee melkein normaalisti päälle. Ihmettelen vaan kun ei mitään vaikutusta tuolla kuulapääpultin säädöllä, kokeiltiin säätää 0-15mm ylöspäin ja ero aika mitätön... :idiot2: loppuuko asetelmasta vara?
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.09.2017, 13:11:47
Kiitos vastauksista! Tuli sre-763, pottapyörä ja tdic massalevy nyt. Kytkin irroittaa heti lattian rajasta, ei luista ja vaihteet menee melkein normaalisti päälle. Ihmettelen vaan kun ei mitään vaikutusta tuolla kuulapääpultin säädöllä, kokeiltiin säätää 0-15mm ylöspäin ja ero aika mitätön... :idiot2: loppuuko asetelmasta vara?

Onko kytkimen pää- tai työsylinteri ollut hiljattain irti ja jouduttu ilmaamaan kytkin? ???
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: sj - 09.09.2017, 18:18:23
Ei oo ollu irti ja liikerata jatkuu kyllä alusta loppuun asti kun käpälää kattoo eikä asetelman kynnetkään ole "väärään" suuntaan kun kytkin ylhäällä.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: sj - 10.09.2017, 13:14:21
Nyt sain toimintaan muutosta parempaan kun laitoin pitemmän pinnapultin ja ruuvasin vielä ulommas pallopäätä. Tuli tosin sellanen ongelma että käpälä otti kiinni laatikon kuoriin joten vingulla ajoin lisätilaa. Edelleen irroittaa melkein lattianrajassa, mutta enempää ei voi tolleen säätää kun sylinteri ei painu enää enempää sisään...
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Nikke_ - 12.09.2017, 12:21:26
Tuota noin, onkohan jotain mahtanut mennä pieleen kytkinrempassa kun vaihteistosta/kytkimestä kuuluu kalkattavaa ääntä kun kytkinpoljin on ylhäällä? ??? Loppuu kun painaa kytkinpolkimen alas mutta tyhjäkäynnillä ja ajossa kytkinpolkimen ollessa ylhäällä kuuluu selkeä kalkatus/kolina. Kyseessä siis ysi, jossa b230ft+m90+pottapyörä+sre763+6-lapainen jousitettu sintteri+sachs orig. painelaakeri. Ei ole shimmattu asetelmaa ja pallopäämutterin alla yksi prikka (n. 1,5mm paksu). Lueskelin ulkomaisilta volvofoorumeilta, että kun kaksoismassavauhtipyörän tilalla on kiinteä vp niin se muuttaa vaihteiston käyttäytymistä jollakin tavalla, joka voisi aiheuttaa normaalista poikkeavaa ääntä. Voiko asia olla näin?
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Jambo - 12.09.2017, 13:16:55
Tuo käyttäjän sj ysikantti piti muistaakseni ihan samalla tapaa jyskettä ja kolinaa sintterin kanssa. Oikeestaan käytännössä sama paketti kuin sulla, tosin äkkiähän siitä meni asetelma, levy ja vauhtis vituiksi... Tiedä sitten oliko joku erikoinen syyllinen vai tappoiko se kytkinjysäri vaan...
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: vippe - 12.09.2017, 15:21:40
samallailla kalkatti omakin kun oli blingin vauhtiksella ja -765+samantyyppisellä sintterillä. kun polki pohjaan niin loppui, ajossa en huomannut että olisi kuulunut. Kalkattavanakaan en saanut 2v/20tkm aikana hajalle, satunnaisesti tarjoiltiin kesäisin kytkinminttua.

nyt on pottapyörä, -763+dieselin levy, niin ei kalkata. pallopään alla muistaakseni 3 prikkaa.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: sj - 12.09.2017, 21:43:21
Jep, itellä piti kanssa samalla paketilla kauheeta rohinaa ja kalkatusta kytkin ylhäällä vapaalla. Olin jo laatikko viasta ihan varma, nyt taas kun massalevy niin hävisi ihan täysin sivuäänet.... ja pallopään alla spaceria n. 15mm ;D
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Nikke_ - 13.09.2017, 00:37:22
Allright! Hyvä tietää, että muilla on ollut vastaavaa oiretta! Katotaan kauanko kyseinen paketti mulla kestää kun on tarkotus kans tehdä tehopäivitystä jossain vaiheessa  ::) Vaihdan sitten jotain muuta levyä ja asetelmaa tilalle jos hajoaa  :D
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Allux - 04.12.2017, 21:09:47
Tarkotus laittaa m90 askin kanssa sre 765 blingfactoryn vauhtipyörällä
Mikä massalevy kaveriksi?
Painelaakeri?
Tarviiko muita muutoksia toimiakseen? :idiot2:
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: vippe - 05.12.2017, 18:06:30
Tarkotus laittaa m90 askin kanssa sre 765 blingfactoryn vauhtipyörällä
Mikä massalevy kaveriksi?
Painelaakeri?
Tarviiko muita muutoksia toimiakseen? :idiot2:

Massalevyvaihtoehdot taitaa olla 240mm kokoluokassa 850R jousitettu levy tai sachsin/muun valmistajan joku sporttilevy (mallia arvokas). Toki 228mm levykin sopii sinne, jolloin voi käyttää vaikka d24+m90 levyä

Itsellä oli paikallaan: BF vauhtipyörä, SRE -765, 240mm jousitettu sintteri ja vakio painelaakeri. kytkinhaarukkaa piti simmailla prikoilla ylemmäs. levystä riippuen sitten täytyy mahdollisesti simmata asetelmaa vauhtipyörään (itelle tuli joku 0,5-1mm rappua vauhtiksen pitopinnan ja asetelman kiinnityspinnan välille)
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: J4nne_ - 29.12.2017, 09:21:48
Tarviiko huolestua tuosta laatikon ääntelystä kovalla vauhtipyörällä?
Moottorijarrulla ja pintakaasulla rullaillessa laatikko "rallattaa" vaihteesta riippumatta. Vedossa täysi hiljainen. Jos isolla vaihteella (3/4/5) vedättää "turhan alhaalta" niin jonkin sortin jurahtelua kuuluu.
Paikoillaan ei ääntele mitenkään. Vaihteet menee hyvin sisään eikä öljyissä ollu mtn lastua tms.
M90, pottapyörä,763 ja deekun massalevy.
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Jambo - 29.12.2017, 10:51:51
Samat kilkkeet, samat äänet. En vielä 15tkm aikana ole huolestunut kun ei ole muuttunut mihinkään...
Otsikko: Sre 765 M90
Kirjoitti: Allux - 30.03.2018, 18:18:26
Onko kenelläkään kokemusta onko tuo Klracing myymä 240mm massalevy sopiva blingfactoryn vp ja sre765 kanssa?  :idiot2: :idiot2:
https://www.blingfactory.fi/epages/blingfactory.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202104
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lamell-850-turbo-94-sachs-240mm.html
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Allux - 31.03.2018, 16:04:18
Onko jollain irallaan 765asetelmaa ja jaksaisi mitata tuon halkaisijan
(https://aijaa.com/img/m/00197/14544895.jpg) (https://aijaa.com/AJziwt)
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Nitronobel - 31.03.2018, 17:51:59
159mm suunnilleen kindermunayllätys työntömitalla mitattuna
Otsikko: Vs: M90 ja sre
Kirjoitti: Xtr - 09.06.2018, 00:55:06
Minulla kanssa välillä voimansiirto rohisee vapaalla kytkin ylhäällä ja sitten loppuu kun painaa pohjaan. Paketissa on SRE:n paineasetelma, dieselin levy ja jäykkä vauhtipyörä. Hyvin on pelannut ja tennarin puutteessa auto ei kärvistele. Tuo ominaisuus / ääntely on satunnaista. Ei aiheuta yöunien menetystä  :P