Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: mheguli - 13.02.2017, 09:51:32

Otsikko: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: mheguli - 13.02.2017, 09:51:32
https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/4666/lausuntopyynto_ajoneuvon_maaraaikaiskatsastuksen_tarkastuskohteet_ja_tarkastusmenetelmat_katsastuksessa_havaittujen_vikojen_ja_puutteellisuuksien_luokittelu_seka_katsastustodistuksen_sisalto

Pitänee perehtyä mikä on muuttumassa. Sinne vaan sitten rohkeasti lausuntoja rustaamaan.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Volvo For Life - 13.02.2017, 09:58:06
Johan ne hiukkaspönttöjäkin alkoi vahtimaan itellä tosin ei pompannu leimalla  ::)
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: mulugren - 13.02.2017, 11:24:33
Johan ne hiukkaspönttöjäkin alkoi vahtimaan itellä tosin ei pompannu leimalla  ::)

Jaa millai ne sen tempun tekee?
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Volvo For Life - 13.02.2017, 11:26:37
Jaa millai ne sen tempun tekee?
Käyttävät päästö mittauksessa autovalmistajan ilmoittamaa päästö arvoa siitä tosin en tiedä millaisen rajan Volvo sitten on antanut
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Volvo For Life - 13.02.2017, 11:32:03
https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi-paivitti-dieselautojen-katsastusohjeita-aiheuttaa-yllattavia-hylkayksia/ löytyi uutinenkin aiheesta
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: HenkkaR1 - 13.02.2017, 12:00:02
Käyttävät päästö mittauksessa autovalmistajan ilmoittamaa päästö arvoa siitä tosin en tiedä millaisen rajan Volvo sitten on antanut
Tämä on muuten aika tiukka. Sukulaisen 1.9tdi passat (-06/-07) pomppas päästöistä katsastuksessa. Vaķiokuntosena. Ajettu n.300tkm.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: mulugren - 13.02.2017, 14:26:42
Jaaha. Ei ole hajuakaan mikä on euro 4 eli harmaakopan K-arvo mutta eiköhän tuo kelpaa katsastajalle kun putken pääkin paremminkin harmaa kuin nokisen musta. Dpf uutta vsstaava eli 314tkm ajettu :) Mutta niin karmeaa mustaa lykkää jotkut autot tuolla tien päällä että varmasti alkaa ähinä. Jossain 2000 alun mesessä K arvo näköjään tippunu kolmasosaan :o
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: NordicR - 13.02.2017, 14:31:35
Jaaha. Ei ole hajuakaan mikä on euro 4 eli harmaakopan K-arvo mutta eiköhän tuo kelpaa katsastajalle kun putken pääkin paremminkin harmaa kuin nokisen musta. Dpf uutta vsstaava eli 314tkm ajettu :) Mutta niin karmeaa mustaa lykkää jotkut autot tuolla tien päällä että varmasti alkaa ähinä. Jossain 2000 alun mesessä K arvo näköjään tippunu kolmasosaan :o
Pienimmät k-arvot tullu vastaan uudenkarheissa Vitoissa ja Sprintereissä. 0,1  ::) Trafilta pitäisi tulla kohta uusi pysyvä ohje mittauksiin, ainakaan obd-mittausta ei pitäisi olla tulossa vaikka niitäkin pari viikkoa mittailtiin. On siinä mesekuskeilla ihmettelimistä kun k-arvot tippuu 1,5 --> 0,1  :idiot2: Onneksi Volvoissa ei ole poikkeuksia tullut vastaan.

Myös lisävaloista on tulossa uusi ohje lähiaikoina. Todennäköisesti myös pitkät led-lisäpitkät sallitaan, kunhan valaisimet e-hyväksyttyjä.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: 8-pätkä - 13.02.2017, 14:49:50
Jaaha. Ei ole hajuakaan mikä on euro 4 eli harmaakopan K-arvo mutta eiköhän tuo kelpaa katsastajalle kun putken pääkin paremminkin harmaa kuin nokisen musta. Dpf uutta vsstaava eli 314tkm ajettu :) Mutta niin karmeaa mustaa lykkää jotkut autot tuolla tien päällä että varmasti alkaa ähinä. Jossain 2000 alun mesessä K arvo näköjään tippunu kolmasosaan :o

Omassa 2.0D:ssä näyttäisi pellin alla lukevan 0,5. Eipä tuohon pitäisi kunnossa ollessaan olla mitään ongelmia päästä, voisi tuurissaan mennä jopa ilman DPF:ää? ::)
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: NordicR - 13.02.2017, 15:34:03
Joo, noissa PSA ja/ Fordin 1.6D/2.0D tekeleissä tullut vastaan 0,50 tuntumassa olevia arvoja, nyt kun muistutit. Volvon omissa D3/D5 ja VAG 2.5TDI malleissa ei ole poikkeuksia tullut vastaan. Uudesta D4 en tiedä. Vaparideekuissahan raja on 3.5 ja turboissa 4.0 (hyväksytty tai suoraan ajokieltoon  :D)
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Kivinjuh - 13.02.2017, 16:21:01
Käyttävät päästö mittauksessa autovalmistajan ilmoittamaa päästö arvoa siitä tosin en tiedä millaisen rajan Volvo sitten on antanut
Tämä kiinnostaa myös. :idiot2:
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: razori - 13.02.2017, 16:26:35
Sellainen tiedon/ohjeen mulle eräs antoin, että suunta tyyppikilpeä kohti ja katseella hamuilemaan lukua, joka on neliön sisällä

Ainakin omasta pirssistä kuvailtu neliö lukuineen löytyi
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Kivinjuh - 13.02.2017, 16:37:23
Täytyy mennä kurkkimaan. :)
(https://s7.postimg.org/fpnmoorjr/image.jpg) (https://postimg.org/image/fpnmoorjr/)
Olisiko tuo 0,51? Katsastuksessa viime vuonna suurin sallittu 1,5
Aikamoinen tiukennus.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Riikka - 13.02.2017, 16:37:56
Neliö saattaa löytyä myös erillisenä tarrana konehuoneesta, jos ei ole valmistajan kilven yhteydessä.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Volvo For Life - 13.02.2017, 16:49:52
Täytyy mennä kurkkimaan. :)
(https://s7.postimg.org/fpnmoorjr/image.jpg) (https://postimg.org/image/fpnmoorjr/)
Olisiko tuo 0,51? Katsastuksessa viime vuonna suurin sallittu 1,5
Aikamoinen tiukennus.
Mutta silti menee tuollakin arvolla läpi vaikka olisi hiukkassuodatin tyhjätty  :)
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Kivinjuh - 13.02.2017, 16:53:01
Mutta silti menee tuollakin arvolla läpi vaikka olisi hiukkassuodatin tyhjätty  :)
Mutta kun on ohjelmoitu, dpf tyhjä ja egr pois pelistä niin arvo oli 0,76.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Volvo For Life - 13.02.2017, 17:00:26
Mutta kun on ohjelmoitu, dpf tyhjä ja egr pois pelistä niin arvo oli 0,76.
omassa autossa muuten sama mutta egr käytössä ja päästöt oli 0.44 taitaa tulla softaajalle keikkaa  :P
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: RILLUV70 - 14.02.2017, 22:14:01
Sehän on muutenki täyttä kusetusta tuo diissellillä ajaminen :nohnoh Terv. Suomen hallitukselle :idiot2:
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: razori - 14.02.2017, 22:22:58
Sehän on muutenki täyttä kusetusta tuo diissellillä ajaminen :nohnoh

Niin on. Pienikuluksisella pakettiautolla ei paljoa maksettavaa kerry :juhau:
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: mheguli - 15.02.2017, 07:59:39
Tuo päästömittausasia nyt ei tähän linkittämääni määräysluonnokseen liittynyt millään tavalla.

Joka tapauksessa, ajokieltoja näköjään saisi määräillä aiempaa helpommin. Esim. "Käyttöjarrun (B1) suorituskyvyn ja tehon vikojen ja puutteellisuuksin luokittelu muuttuisi siten, että jarruvoiman ollessa missä tahansa pyörässä alle 50 prosenttia toisen samalla akselilla olevan pyörän enimmäisjarruvoimasta ohjaavien etuakselien tapauksessa, vika luokiteltaisiin ajokieltoon johtavaksi viaksi entisen hylkäykseen johtavan luokittelun sijaan."

Myös uusia tarkastuskohteita tulisi "Tarkastuskohteisiin lisättäisiin nykyiseen ohjeeseen verrattuna käyttöjarrun tarkastuskohteen osa-alueisiin jarrujen tehon, AEBS –hätäjarrujärjestelmän ja jarrunesteen tarkastaminen, valaisimien ja varusteiden tarkastuskohteisiin turvajärjestelmät (C12.3, Esimerkiksi LDWS kaistavahtijärjestelmä,
vaihtamisopastin)"

Valojen osalta entistä useampi vika johtaisi hylkäykseen korjauskehotuksen sijasta, esim. "Peruutusvalaisimen (C10.1) viat valon väri, valaisimen sijoitus, kirkkaus tai merkintä ei ole vaatimusten mukainen ja järjestelmä ei toimi vaatimusten mukaisesti luokiteltaisiin hylkäykseen johtaviksivioiksi kun ne ohjeen mukaan ovat olleet korjauskehotukseen johtavia."

Yllä olevat poiminnat ovat perustelumuistiosta.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: HenkkaR1 - 17.02.2017, 06:59:03
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat-dieselit-lapaisevat-taas-katsastuksen-trafi-palauttaa-entiset-paastorajat-24283446/ päästömittausasiassa palataan vanhaan.
Osittain.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Julma-Henri - 17.02.2017, 08:18:15
Tuohon peruutusvalo hommaan. Ihan typerää jos alkavat hylkäämään esim sillä perusteella että laitat vaikka ledit että tulee kirkkautta tai laitat lisäpakkivalot. Autoissa on hemmetin huonot pakkivalot. Joissain ei ole ku yks lamppu loimottamassa, mihinkä silläkään näkee? Varsinki syksyllä ku on pimeää ku peikon pesässä niin ei haittaa vaikka valoja olis enemmänki.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Volvo For Life - 17.02.2017, 09:02:11
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat-dieselit-lapaisevat-taas-katsastuksen-trafi-palauttaa-entiset-paastorajat-24283446/ päästömittausasiassa palataan vanhaan.
Osittain.
Taisivat huomata ettei oikeen mennyt juuri mikään auto kovin hyvin läpi  ::)
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Riikka - 17.02.2017, 09:31:21
Taisivat huomata ettei oikeen mennyt juuri mikään auto kovin hyvin läpi  ::)
Itseasiassa ei niiden kanssa juuri mitään ongelmia tullut. Mutta ei ole oikeudenmukaista käyttää kahdelle autolle niin rajusti toisistaan poikkeavia päästörajoja.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: -JS- - 17.02.2017, 21:57:43
Onneksi kumoutui, takautuvasti mitään järkeä tiukentaa vanhoissa (mielestäni). Pääosassa autoja nyt ei mitään ongelmia olekkaan.
Ensimmäisenä asiasta kuulin täältä :D sen jälkeen tuli tiedote töihin.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Eikka - 18.02.2017, 11:34:42
Onhan noille eräille jenkkituontiautoille Volvoillekin eräät katsastusmiehet laittaneet merkinnän jo vuosia sitten vääränvärisistä parkkipolttimoistakin siis joissa ovat parkki -ja vilkku samassa umpiossa. Oranssit ne on. Siis toimivat mutta vääränväriset.
Isoissa umpioissahan ei ole parkkipolttimoita alunperin ollenkaan jenkkimalleissa ainakaan facelift Volvo 960:ssä.
On tullut tuo koettua.
Uusintanäyttöä ei toki tullut vaan kuukauden korjauskehoitus rekisteriotteeseen.
Jenkkituonti 850/960 Volvoissahan ei ole etulokasuojan sivuvilkkuja ollenkaan vaan pelkkä krominen Volvo teksti.
Siis niitä vilkkuja jotka ovat etuovien edessä olevien etulokareiden pelleissä kiinni.
Jos valot toimivat sen luulisi riittävän.
Täysin valoton auto pitäisi olla paljon vaarallisempi.
Suomessahan on ajovalopakko eli pelkillä parkeilla ei saa ajaa ollenkaan missään olosuhteissa niin mitä merkitystä parkkivalojen värillä on??
Älytön sääntö joka varmaankin on jossain EU:n säännöksissä tietysti.
Ja jos on auto suomalaisen USA:sta tuoma ja uutena ostettu niin se saa olla semmoinen kun se on.
Näin olen ymmärtänyt.
Eikös se ne näin ole?
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Eikka - 18.02.2017, 22:17:08
Päästötestistä jos auto ei mene läpi niin lätkäistään heti ajokielto tai hylkäys katsastuskonttorilla.
Näin ilmeisesti(?) on??
Pienellä ylityksellä tulee hylkäys ja isommalla ajokielto.
Ei liene kuitenkaan ensimmäinen turvallisuuteen vaikuttaja tekijä?
Onko jollain tarkempaa tietoa?
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: kupari s40 - 18.02.2017, 22:44:33
Etenkin jenkkien kanssa noista etuparkkien tai äärivalojen väristä ollu vääntöä jo -80 luvulla kun niissä porukoissa pyörin.
Omassa -72 suomiauto coronetis oli punaiset konttorilla leimatutkin äärivalot jotka jostain syystä vain Lappeenrannan poliiseja häiritsivät kun siellä käytiin, viaihtoehdot oli polttimot pois heti tai sakot jos vielä näkevät.
Kaveril myös orkkis suomiauto -68 coronetis jossa etuparkit sai tehtaalta lähtiessäkin vain keltaisena ja samal lailla leimattu niillä mut lpr uhkailivat myös sakoilla ja yhden kerran aloitteleva katsastajakin yritti hylätä.
Noita tuotuja jenkkifarkkujakin tiedän että on yritetty ajovalojen takia hylätä ykskaks kymmenenkin vuoden jälkeen vaikka tuontikatsastuksessa on kyllä kelvannut ja leimattu semmoisenaan.

Tämä mua aina on häirinnyt kun säännöt ja tulkinta vaihtelee paikkakunnittain ja jopa paikallisestikin nykyään vielä konttoreittain niin että muualla hyväksytty onkin toisessa paikassa yhtäkkiä laitonta.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Eikka - 18.02.2017, 23:15:53
No sehän tässä onkin se pointti että vaikka auto on katsastettu hyväksytysti eri konttoreilla 11 kertaa niin 12 kerta joku katsastusmies tulee viisastelemaan vääränvärisistä parkkipolttimoista.
On tämäkin systeemi.
Katsastusmiehen lausunto: " En ota kantaa muiden tekemiin päätöksiin".
Tekisi mieli sanoa jotain..
No jääköön nyt sanomatta..
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: mulugren - 20.02.2017, 13:21:05
Ja sitten tuolla tien päällä taaplaa pimeässä autoja joiden peräpeilissä ei pala tuikun tuikkua. Uusia/uudehkoja jotka läpäisseet tyyppihyväksynnän.. :facepalm: Miksei niillekin sanota että laita kuntoon. En ota kantaa aiempiin päätöksiin kun tuo lievästi sanottuna vaarantaa liikennettä
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: -JS- - 25.02.2017, 09:49:08
Päästötestistä jos auto ei mene läpi niin lätkäistään heti ajokielto tai hylkäys katsastuskonttorilla.
Näin ilmeisesti(?) on??
Pienellä ylityksellä tulee hylkäys ja isommalla ajokielto.
Ei liene kuitenkaan ensimmäinen turvallisuuteen vaikuttaja tekijä?
Onko jollain tarkempaa tietoa?

Ajokielto jos diesel k-arvo yli 4 tai bensa CO yli 6%.
Ääriharvoin päästöistä tarvitsee käytännössä punaisen tarran liimata.
2001 eteenpäin tuo CO raja 0,2%, käytännössä tulokset 0,0x kun auto kunnossa. Tuskin moni laittaisi auton kuntoon jos päästöistä vain korjauskehoituksen laittaisi vaan ajaisi vuoden ja takanatulevan silmät kirvelisi. Eihän tuo liikenneturvallisuuteen vaikutakkaan, ympäristöjuttuja.
Kun hankkii max vm 77 bensa auton niin ei rajoja, kunhan ei silmämääräisesti sinistä työnnä putkentäydeltä.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.02.2017, 11:21:45
Palava öljykään ei ihan hirveästi vaikuta päästöihin. :D

Tuossa äsken pihalla käydessä kattelin ohiajavia autoja. Asutaan pientaloalueella ja aika monella perheellä on ns. "työmatka-autona" joku 15-20 vuotias pienempi auto. Perheen ykköskulkineena sitten näyttäisi olevan max. 5v. vanha citymaasturi, tila-auto tms.

Nyt kun on ehdotettu tätä "hylky jo yhdestä palaneesta polttimosta" -käytäntöä,, niin paljon on moni miettinyt onko syynä autokannan uudistaminen vai kulujen kattaminen konttoreilla. Olipa kumpi hyvänsä, niin kokemuksieni mukaan on 2000-luvun vehkeissä enemmän valovikoja kuin vanhemmissa.

Ja olisiko tuo hylkäys jo mahdollista, jos lisäjarruvalonauhassa on yksi LED pimeä? Kävisi farmarimersuille huonosti, tai ainakin varaosakauppiaat alkaisivat tienaamaan elantoa. :D

Viimeksi kävin katsastuksessa omalla autolla syyskuussa. Ennen konttorille menoa katselin nosturilla auton läpi ja kaikki valot tarkastin. Silti iskaritestin aikana pimeni yksi ajovalo takaa ja rekisterikilven valo. Onneksi leima-inssi oli valot jo katsonut ja totesi vain "taisi äsken pimetä, en merkkaa mutta vaihda heti". Aloin hallissa vaihtamaan, sillävälin kun tarkasteli konehuonetta.

Eniten ihmetytti valojen säädön tarve. Minulla on aina tavaraa kontissa +60kg mukana, joten valot osoittavat 0-asennossa liian ylös. Katsastukseen menin säätö 1-asennossa ja valot säädetty tasan niin oikein, kuin voi. Silti piti ruuvata säätö nollille ja säätää valot sen mukaan.
Samana iltana lähdin vetiselle maantielle ajamaan, enkä nähnyt mitään. 5km:n jälkeen piti pysähtyä levikkeelle ja käydä suuntaamassa valot "sinneppäin". Myöhemmin tarkistin, kuinka paljon liian alas valot näyttivät (levikkeellä laskin, montako kierrosta piti ruuvata ylöspäin, että näki jotain), niin suuntauslaitteen "kaaviossa" näkyi valon raja noin sentin toivotun alapuolella inssisedän tekemällä säädöllä.


Muutoin jäi ihan hyvä maku katsastuksesta. Helmakoteloa ihmetteli, että sen on joku rutannut (ajoin pari vuotta sitten rotvallin reunaan läjään toisen helman), muttei siitä mussuttanut kun ei ollut pehmeää. Samaten takapyörien tuennan laakereita katseli kauan ja lopuksi kysyi "onko sinusta tuo pyörä suorassa? Koliseeko ajaessa?". Vastasin, että pikkuisen sisälle päin nojaa, mutta suuntauksessa ei näy vielä raja-arvojen ylityksenä eikä kolise (näytin vielä 4-pyöräsuuntauslapun). Kehoitti vain vaihtamaan ennen seuraavaa katsastusta, muttei merkannut mihinkään.

Kaksi huomautusta tuli. Vilkkupolttimot väärän väriset edessä ja kuljettajan penkki irti. Ei sanonut mm. haljenneesta umpiosta mitään, koska ei ollut kosteutta sisällä eikä vääristänyt valokuviota.


Sitten on semmoisiakin nähty, jotka purattavat sisälokasuojaa irti, jotta voisi löytyä jotain sanottavaa. Vuodesta toiseen ihmettelen, miten moiset konttorit pysyvät yleensäkään pystyssä.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: mheguli - 28.02.2017, 08:40:22
Ja olisiko tuo hylkäys jo mahdollista, jos lisäjarruvalonauhassa on yksi LED pimeä? Kävisi farmarimersuille huonosti, tai ainakin varaosakauppiaat alkaisivat tienaamaan elantoa. :D

Viimeksi kävin katsastuksessa omalla autolla syyskuussa. Ennen konttorille menoa katselin nosturilla auton läpi ja kaikki valot tarkastin. Silti iskaritestin aikana pimeni yksi ajovalo takaa ja rekisterikilven valo. Onneksi leima-inssi oli valot jo katsonut ja totesi vain "taisi äsken pimetä, en merkkaa mutta vaihda heti". Aloin hallissa vaihtamaan, sillävälin kun tarkasteli konehuonetta.

Eniten ihmetytti valojen säädön tarve. Minulla on aina tavaraa kontissa +60kg mukana, joten valot osoittavat 0-asennossa liian ylös. Katsastukseen menin säätö 1-asennossa ja valot säädetty tasan niin oikein, kuin voi. Silti piti ruuvata säätö nollille ja säätää valot sen mukaan.

Tuossa säädösluonnoksessa oli jotain ledien määrästä. Olikohan niin, että takavalossa saa olla 1/3 pimeenä. Vaikutti periaatteessa järkevältä.

Tuo onkin mielenkiintoinen juttu - jos autossa on selvästi kuormaa, kun viedään katsastukseen, pitääkö silti korkeudensäätörulla olla 0-asennossa? Vai pitääkö auto viedä aina katsastukseen kuormaamattomana? Osaako joku katsuri valottaa asiaa?

Toisaalta - miksi ei voisi säätää valoja siten, että 0-asennossa 60 kg kuormalla suuntaus on oikea, jos se 60 kg kuorma on aina ja ikuisesti siellä kontissa.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: völvöxc60 - 28.02.2017, 08:57:17
Syy ja seuraus ::)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005100221.html

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/katsastukseen-suunnitellaan-merkitt%C3%A4vi%C3%A4-tiukennuksia-1.180061
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: -JS- - 04.03.2017, 21:02:17
Tuossa säädösluonnoksessa oli jotain ledien määrästä. Olikohan niin, että takavalossa saa olla 1/3 pimeenä. Vaikutti periaatteessa järkevältä.

Tuo onkin mielenkiintoinen juttu - jos autossa on selvästi kuormaa, kun viedään katsastukseen, pitääkö silti korkeudensäätörulla olla 0-asennossa? Vai pitääkö auto viedä aina katsastukseen kuormaamattomana? Osaako joku katsuri valottaa asiaa?

Toisaalta - miksi ei voisi säätää valoja siten, että 0-asennossa 60 kg kuormalla suuntaus on oikea, jos se 60 kg kuorma on aina ja ikuisesti siellä kontissa.

Kuormaus hommaan ei taida mitään ohjetta olla, maalaisjärkeä tuossa sovellan ;) Valot nopeampi usein pyöräyttää kohdalleen kuin kirjata kehoitus (siis kun sojottavat selvästi eri suuntiin ja säätöruuvi hyvin esillä/ei jumissa) Jos silminnähden kuormaa niin sanon esim, että valot tälläkuormalla ok asennossa 2. Usein nuo häikäisevät valot ei johdu suuntauksesta, vaan poltin on asennettu vinoon.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: TwistOla - 26.03.2017, 09:48:00
Mitenkähän tällainen kuvio toimisi Suomessa?

http://www.is.fi/autot/art-2000005141080.html?ref=rss
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.03.2017, 10:11:32
Mitenkähän tällainen kuvio toimisi Suomessa?

http://www.is.fi/autot/art-2000005141080.html?ref=rss
Toimisi ehkä ihan hienosti, mutta joko tuon suosituimman kommentin kirjoittaja on ollut päissään, ei osaa kirjoittaa tai täysi urpå. Nykyään auton keski-ikä ei ole 50 vuotta, tuskin moisen muutoksenkaan jälkeen...
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.07.2018, 00:05:18
Kysellääs tänne.

Nettiautoa selaillessa huomasin, että todella monta autoa on ajokiellossa käsijarrun takia.

Miten tuo nyt menee? Tuleeko punainen lappu vain "riittämättömästä" käsijarrusta, vai täysin toimimattomasta?
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.07.2018, 00:08:02
Yhdessä 850 TDI:ssä ainakin tuli hylky ja se kuukauden ajo/korjausaika tehottomalla käsijarrulla. Jarrutusteho oli liian heikko.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.07.2018, 00:27:38
Yhdessä 850 TDI:ssä ainakin tuli hylky ja se kuukauden ajo/korjausaika tehottomalla käsijarrulla. Jarrutusteho oli liian heikko.
Mietin vain, kun tossa pihalla on yksi auto, jolla olisi katsastus nyt syksyllä edessä. Olen melko varma, että taka-akselin laakeroinnista ja tuulilasista tulee sanomista, niin eipä huvittaisi täysin kuollutta käsijarruakaan parsia toiselta puolen (pitää toisella puolella). Tuulilasin nyt ehkä voi vielä vaihtaa, mutta akseliremontti johtaa auton paalaukseen, jolloin 100€ jarruremontti 200€ autoon ei kamalasti huvita, mikäli on tiedossa jotain isoa muutakin.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: jogiin - 24.07.2018, 01:50:09
Kuormaus hommaan ei taida mitään ohjetta olla, maalaisjärkeä tuossa sovellan ;) Valot nopeampi usein pyöräyttää kohdalleen kuin kirjata kehoitus (siis kun sojottavat selvästi eri suuntiin ja säätöruuvi hyvin esillä/ei jumissa) Jos silminnähden kuormaa niin sanon esim, että valot tälläkuormalla ok asennossa 2. Usein nuo häikäisevät valot ei johdu suuntauksesta, vaan poltin on asennettu vinoon.
Mullakin jo tän uuden katsastus säädöksen aikana leima setä totes että toinen ajovalo osottaa reilusti alemmas kun toinen, noh kävi sitten säätämässä sen kohdalleen  :o
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Riikka - 27.07.2018, 08:48:58
Kysellääs tänne.

Nettiautoa selaillessa huomasin, että todella monta autoa on ajokiellossa käsijarrun takia.

Miten tuo nyt menee? Tuleeko punainen lappu vain "riittämättömästä" käsijarrusta, vai täysin toimimattomasta?
Jos jarruvoima on alle 16% kok.massasta, hylätty kuten ennenkin.
Jos alle 8%, ajokielto. Eli teho silloin alle puolet vähimmäisvaatimuksesta.
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.07.2018, 08:57:25
Jos jarruvoima on alle 16% kok.massasta, hylätty kuten ennenkin.
Jos alle 8%, ajokielto. Eli teho silloin alle puolet vähimmäisvaatimuksesta.
Okei.
Kiitoksia tästä, tietää vähän varautua. :)
Otsikko: Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 16.08.2018, 17:17:33
Tässä nyt kun on tutkinut noita trafin ohjeistuksia muuttuneista määräyksistä, niin pisti tämmönen asia jarruissa huomioon:

Jarruputkiston nestevuoto = Ajokielto

Jarruletkujen kudosvaurio = Ajokielto/hylätty

Jarruputkiston nestevuoto liitoksessa = Hylätty



Jännä, vuoto on ajokielto, mutta liitoksesta vain hylätty. ::)

Jättävät katsurille tulkinnanvaraa. Muuten mitä olen juttuja kuunnellut ja tuota määräyslistaa tulkannut, niin ihan päteviä perusteita tullut ajokiellolle/hylkäykselle.