Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: volvo60 - 19.08.2011, 00:05:56

Otsikko: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: volvo60 - 19.08.2011, 00:05:56
Volvo s60 -03 D5. Automaatti-ilmastointi huollettu keväällä. Nyt reissussa huomasin että autossa meinaa paleltua. Säätimeen saa laittaa AC päällä +25  tai tulee kylmä.
Mikähän on mennyt rikki?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: (Miksu) - 19.08.2011, 00:45:47
Vika voi olla vaikkapa sisälämpötila-anturissa, sijaitsee siinä ilmastointisäätimien luona ritilän takana.
Jos siellä ritilän takana on pöylyä, koita pölynimurilla imeä pois ja paineilmalla varovasti puhallella, älä sörki sinne koloon millään.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: volvo60 - 19.08.2011, 09:54:05
Onko noita sisätilan antureita enemmän kuin tuo yksi?
Viime kesänä oli vähän samoja oireita mutta kylmäaineita järjestelmessä  oli silloin niin vähän ettei autossa ihan paleltunut. Tarkastin silloin lämpötila-anturin imurin. Keväällä putsasin viimeksi  tuon lämpötilan anturin PI:llä.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Teutori - 19.08.2011, 22:30:06
Yksi vaihtoehto on se, että kylmäainetta on laitettu liikaa ( on melkein jäätymisrajalla )
Tuossa on täyttömäärä muistaakseni 1000g ja jos liikaa laittaa niin jäätää, tuo sisä lämpötilan anturi tulee mukaan pikkasen jälkijunassa.
Toinen vaihtoehto on se, että AC järjestelmä on halvaantunut, eli ei tunnista lämpötilaa.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Poude - 20.08.2011, 12:05:51
Ite ainakin oon huomannu että jollain tapaa myös ulkolämpötila vaikuttaa ilmastoinnin toimintaan.
Aina kun on pessy auton niin jostain syystä lämpömittari näyttää jotain 10 astetta vaikka pihalla onkin vaikka +30. Sitte ku laittaa ilmastoinnin huutaan niin ei sieltä tuu kylmää. Sitte ku anturi kuivuu niin alkaa pelaan.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: volvo60 - 20.08.2011, 12:43:19
Ulkoilman lämpötila autossani näyttää ihan oikein. Lyhyillä matkoilla lämpötila tuntuu
pysyvän säätöarvossa. Ongelma tulee kun matkaa on taitettu >n.100km.
Pitää taas tarkastaa sisälämpötila-anturin imuri.
1000g ainetta  laitettiin ja siitä on liput ja laput. Järjestelmässä ei ollut muistaakseni ainetta jäljellä kuin 400g.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 02.01.2012, 08:05:21
Löysitkö tähän mitään korjausta?

Mulla vastaava ongelma, mutta ilmastointi ei siihen vaikuta.
Siis AC pois päältä kytkettynä sama homma.
Eka menee hyvin ja sellaisella +21 tarkenee.
20 minuutin ajon jälkeen pitää säätimiä nostella sinne +25C että tarkenee olla.

Onko tuohon sisätilan lämpötila-anturiin arvoja jos mittais sen kunnon?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Honkte - 03.01.2012, 19:55:23
Minulla hajosi ilmastoinnin ohjausboxi ECC  Vikoja sisäilmanlämpöanturin ohjaus liian alhainen, ja lakkas ohjaamasta lämpötilaa säätäviä läppiä joten auto oli kylmä. Samoin sisäkierron läppämoottori oli viallinen. Anturi uusittu - ECC vaihdettu ( käytetty purkuautosta) - läppämoottori korjattu.

Vida käskee ECC vaidettua säätämään läppämoottorien ääri asennot uusiksi. Tämä tekemättä mutta lämmintä on piisannut.
V 70 2,5 TDI  -00
Honkte
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 04.01.2012, 10:32:31
Vaihdoitko sen sisälämpötilan anturin?
Pelkän vastuksen vai jonkin kokonaisuuden?
Viitsitkö laittaa kaiken mitä mieleen muistuu. Kokeilen varmaan sitä ekana ja auto pitäisi kuitenkin pitää koko ajan ajossa.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Honkte - 04.01.2012, 17:34:45
Kyllä vaihdoin tuo sisätilan lämpötila-anturin. Sinisellä jotain 117 € . Sitä en sitten tiedä olisko ollut pakko vaihtaa, olin puhdistanut anturin ja mielestäni se toimi oikein ennenkuin tuo ECC hajosi.
Kannattaa katsoa ohjaako ECC lämmityslaitteen ilmaläppiä. Mulla ainakin näkee toimiiko sisäkierron läppä kun ottaa raitisilmasuodattimen pois ja kokeilee sisäkietoa päälle ja pois niin läpän asennot voi tarkastaa ilmanottoaukosta siitä tuulilasin ja konehuoneen välistä(tietenkin suojaritilä poistettuna)

Honkte
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 08.01.2012, 10:11:55
Kyllä ilmanjakosäätö pelaa kuten pitääkin.
Viittaa vahvasti siihen anturiin. Jos on PTC tyyppinen niin toimii juuri noin.
Eli kun lämpötila kasvaa niin vastus kasvaa. Rikki mennessään liitokset avautuvat ja vastus kasvaa. Eli luulee olevan lämpimämpi kuin oikeasti on.

Pitäisi van saada tuo anturin tyyppi selville. 10,100 vai kilo-ohmi?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: rapsu - 08.01.2012, 19:42:26
Jos tarkoitatte molemmat sitä anturia joka on siellä lämppärin kennon luona niin vastuksen eli resistanssin vaihteluväli on 0- 100 ohmia (-40 astetta 98 ohmia)....
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 09.01.2012, 08:24:11
Ei taida olla sama anturi kyseeessä.
Vaan automaatti-ilmastoinnin sisätilan lämpötila-anturi.
S80:ssä on siinä ilmastointipaneelissa ritilän takana. Imuri imee ilmaa siitä ritilästä sille anturille.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää, lämpöanturin tyyppi?
Kirjoitti: LK - 10.01.2012, 13:20:08
Löytyisikö ketään kuka saisi kaivettua tuon anturin vastusarvot selville? anyone?
PTC,NTC, 10,100 vai kilo-ohmi?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: (Miksu) - 10.01.2012, 14:59:30
Tällä foorumilla oli joskus... olisiko ollut viime kesänä tai keväällä tapaus, jossa joku sen anturin vaihtoi.
Voin koittaa selailla topiceja läpi, kun kerkeän, mutta varmaan itsekkin löydät, kun etsit...  koska "etsivä löytää"
Otsikko: Sisäilmalämpöanturi ja sen puhallin, V70II '00
Kirjoitti: ay28922 - 27.01.2012, 21:50:50
Kyseessä siis kuvan laite ja huomasin polttimorempan yhteydessä, että lämpöanturin jalka on poikki. En ihan saanut tarkennettua kuvaa siitä, mutta poikki se on.
Tuo anturi voisi olla vaihdettavissa, onko joku tehnyt?
Entä pitäisikö puhaltimen lähteä pyörimään kun auto on käynnissä ja ilmastointi automaatti -asennossa? Sormin pyörittelemällä pyörii keveästi.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Climate001.jpg)

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Climate010.jpg)

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Climate009.jpg)
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 28.01.2012, 07:55:16
Mulla sama vaiva, siis sisätilan lämpöanturi on rikki. Huomasin että toinen anturin jalka on poikki. Ehdin jo perustaa uuden säikeenkin kuvien kera, mutta oishan sitä voinut täälläkin asiaa repostella..
Muistan kanssa tuon Miksun mainitseman säikeen jossa vaihdettiin tuo PTC vai mikä se nyt oli vastus. Olen sitä etsiskellyt, mutten ainakaan vielä ole löytänyt.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 28.01.2012, 08:04:44
Löysin tämän linkin wanhaan sivustoon kun keksin lisätä sanan ntc google-hakuun:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61187.30;wap2
Mutta tuosta linkistä pakko-ohjataan Landia Areenaan... ja sieltä en löydä mitään asiaan liittyvää.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: (Miksu) - 28.01.2012, 09:13:48
Löysin tämän linkin wanhaan sivustoon kun keksin lisätä sanan ntc google-hakuun:
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=61187.30;wap2
Mutta tuosta linkistä pakko-ohjataan Landia Areenaan... ja sieltä en löydä mitään asiaan liittyvää.

Kokeilin etsiä myös, mutta ei tartu silmään kyseinen topic.
Volvolandian vanha foorumi taisi kadota palvelimen vaihdon yhteydessä kokonaan tässä hetki sitten, joten sieltä ei enää löydy :(
Otsikko: Vs: Sisäilmalämpöanturi ja sen puhallin, V70II '00
Kirjoitti: anssi68 - 28.01.2012, 19:20:35
Anturin saa siniseltä , ei ollut kallis ja vaihdon jälkeen ilmastontikin toimii.. Anturi haistelee sisäilmaa ja antaa tietoa eteenpäin.
Otsikko: Vs: Sisäilmalämpöanturi ja sen puhallin, V70II '00
Kirjoitti: (Miksu) - 29.01.2012, 17:07:27
Anturin saa siniseltä , ei ollut kallis ja vaihdon jälkeen ilmastontikin toimii.. Anturi haistelee sisäilmaa ja antaa tietoa eteenpäin.

Anturihan ei ole tuo, jossa on propelli, itse lämpötilaa mittaava anturi on ilmastointipanelin piirilevyyn kiinnitetty komponentti.
Ajattelin vaan mainita, kun tuo imuri systeemi taitaa maksaa se muutaman kympin  ja ilmastointipanelin saa alta tonnilla, jossa lämpötila-anturikin tulee. (600-800€?)
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 30.01.2012, 08:26:38
Juu edelleen verkot vesillä anturin tyypin selvittämiseksi. Etsivä ei ole vielä löytänyt.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 30.01.2012, 17:07:04
Ajattelin ottaa ilmastointisäätöpaneelin irti ja yrittää mitata tuo sisäilman haistaja. Mullahan on vaan sen jalka poikki, joten itse komponentti saattaisi olla ehjä. Kuka osaisi kertoa miten sen voi mitata oikein, jotta osaa siis ostaa osan oikeilla arvoilla? Varmaan jossain lämpötilassa.. tjms.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 01.02.2012, 14:44:45
Lämpötilalla ei kai väliä kunhan tiedät missä lämpötilassa se osa on. Eli esim pöydällä +20C.
Kaivellaan sitten taulukoista kun olet saanut vastusarvon jossain lämpötilassa.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 02.02.2012, 10:42:33
Lämpötilalla ei kai väliä kunhan tiedät missä lämpötilassa se osa on. Eli esim pöydällä +20C.
Kaivellaan sitten taulukoista kun olet saanut vastusarvon jossain lämpötilassa.
Hienoa, kiitos etukäteen avusta! Kunhan san polttimot kotiin, niin tulee syy ottaa paneeli taas irti. Tapahtuu viimeistään viikonloppuna. Toivottavasti saan jonkun vastusarvon mitattua tuosta...
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 04.02.2012, 13:25:52
Nyt on polttimot vaihdettu ja onnistuin kuin onnistuinkin saamaan jonkun arvon mitattua tuosta anturista.
Huonelämpötilassa (+20,5   :) ) n. 11kOhm ja hieman hiustenkuivaajalla lämmitettynä vastusarvo tippui puoleen.
Joten kuka osaa ja mitä päätellä tästä lukemasta... ?

Paneelin purkutyö oli lopulta helppo, kunhan rohkeutta oli ensin kerätty. Ensin käänsin lämmönsäätimet toiseen laitaan.
Mustan takakannen ruuvit irti ja kansi kammetaan varovasti irti.
Emokortin ruuvit irti ja kortti kammetaan varovasti irti. Sitten NTC vastus onkin jo käsissä.

Muutama kuvatus:

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Climate_sensor006.jpg)
Tuolla se anturi reiässä näkyy. Pirun pieni.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Climate_sensor002.jpg)
Tältä "emokortin" takapuoli näyttää irroitettuna

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Climate_sensor002.jpg)
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: (Miksu) - 04.02.2012, 13:45:17
Eikös tuon saisi korjattua, juota vähän jostain johdosta kuparisäikeitä joilla yhdistät katkenneen johtimen, virtaa ei juuri kulje, joten 1-2 säiettä varmaan on jo tosi bueeno..
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 04.02.2012, 15:28:30
Eikös tuon saisi korjattua, juota vähän jostain johdosta kuparisäikeitä joilla yhdistät katkenneen johtimen, virtaa ei juuri kulje, joten 1-2 säiettä varmaan on jo tosi bueeno..
Ei onnistu millään, jalka on katkennut ihan juuresta. Eikä toista päätä kunnolla edes tunne komponentin pinnalta.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 05.02.2012, 11:09:45
Nyt on polttimot vaihdettu ja onnistuin kuin onnistuinkin saamaan jonkun arvon mitattua tuosta anturista.
Huonelämpötilassa (+20,5   :) ) n. 11kOhm ja hieman hiustenkuivaajalla lämmitettynä vastusarvo tippui puoleen.
Joten kuka osaa ja mitä päätellä tästä lukemasta... ?

Oletko varma tuosta pilkun paikasta?
1,1 kOhm usuisi suunnilleen jos olisi PTC1000.
Toinen mikä ei mene järkeen on että vastus pienenee lämmitettäessä.
No miksi se sitten pitää kajuuttaa kylmempänä poikki mennessään. Eli silloin vastus on vähintäänkin riittävän suuri. Mikä vastaa siis pirun kylmää (siis jos olisi NTC). Eli lämmitin pitäisi huutaa kuin viimeistä päivää.
Jos taas on PTC niin poikki mennessään, ja vastuksen noustessa korkeaksi olettaa olevan pirun kuuma. Silloin pukkaa pelkkää kylmää. Niinkuin nyt aika monella foorumilaisella on tehnyt.
Tossa voi toki ohjelmassa olla jokin kohta mikä aktivoituu kun vastuksen arvo on liian suuri.

Kokeilisin silti korjauksena jouttaa tuota kasaan. Varovasti lämmität sitä kolvilla ja turaat siihen tipan tinaa. Saattaa ottaa kiinni siihen päähän mitä ei meinaa sormella tuntea. Ei kai siinä mitään menetä. Jos kokeilet tuota niin mittaa vielä juottamisen jälkeen vastus. Katso myös mitä lämmitys tekee sille vastukselle.

Jatketaan vielä selvittelyä.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 05.02.2012, 13:00:37
Oletko varma tuosta pilkun paikasta?
1,1 kOhm usuisi suunnilleen jos olisi PTC1000.
Toinen mikä ei mene järkeen on että vastus pienenee lämmitettäessä.
No miksi se sitten pitää kajuuttaa kylmempänä poikki mennessään. Eli silloin vastus on vähintäänkin riittävän suuri. Mikä vastaa siis pirun kylmää (siis jos olisi NTC). Eli lämmitin pitäisi huutaa kuin viimeistä päivää.
Jos taas on PTC niin poikki mennessään, ja vastuksen noustessa korkeaksi olettaa olevan pirun kuuma. Silloin pukkaa pelkkää kylmää. Niinkuin nyt aika monella foorumilaisella on tehnyt.
Tossa voi toki ohjelmassa olla jokin kohta mikä aktivoituu kun vastuksen arvo on liian suuri.

Kokeilisin silti korjauksena jouttaa tuota kasaan. Varovasti lämmität sitä kolvilla ja turaat siihen tipan tinaa. Saattaa ottaa kiinni siihen päähän mitä ei meinaa sormella tuntea. Ei kai siinä mitään menetä. Jos kokeilet tuota niin mittaa vielä juottamisen jälkeen vastus. Katso myös mitä lämmitys tekee sille vastukselle.

Jatketaan vielä selvittelyä.

Mullahan oli se ongelma tämän kanssa, että anturin jalka on poikki ja se on varmaan näin ollutkin koko sen ajan mitä auto on minun omistuksessa ollut. Joten en välttämättä edes tiedä kuinka lämmintä kabiinissa voi olla kun lämmityslaite toimii oikein...

Kyllä toi vastuksen alenema havaittiin kumpikin (vaimo ja minä) kun tätä mitattiin. Ylipäätään mittaaminen oli pirullisen hankalaa, koska a) toi on kooltaan alle puolet nuppineulan pään koosta b) se jalka on poikki komponentin pinnan tasalta tai alle. Toisaalta jos mitatessa mittajohdot olis liikkuneet, se johtaisi minusta vastuksen kasvuun.

Toi tinaamisvaihtoehto tuntuu aika mahdottomalta toteuttaa.

Täytynee yrittää mitata vastusta vielä. Viritän vaikka neulan siihen toiseen päähän millä tökin komponentin pintaa... ::)
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 05.02.2012, 13:03:28
Ja siis olen varma pilkun paikasta, 11kOhm mittari näytti. Mittarikaan ei ole "hinnat alkaen" mallia, mutta pariston voisin vielä uusia siihen.
Palataan astialle!
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: (Miksu) - 05.02.2012, 20:18:29
Luulis noita suurinpiirtein tuota luokkaa olevia löytyvän, tuola alueellahan toi vastuksen muutos on muutamassa asteessa jo monta kilo ohmia, joten jos se nyt näyttää 11kohm n. 20 asteen lämpötilassa, voi se olla jo vaikka 9kohm sitten, kun lämpötila on todellisesti 20ohm.
Mittausvirhettä tapahtuu lämpötilamittarissa ja yleismittarissa :)

Se, että katkaistu lämpötila-anturi ei aiheuta mitään super kuumaa puhallusta, johtuu se siitä, että se lämpötila-anturi ei ohjaa suoraan lämpötilaläppiä, vaan välissä on ohjainlaite, joka tietää, että jos anturilta mitattava jännite on tietyt rajat ylittävä, eli esim. tässä tapauksessa jännite on 5V, niin se arvo ei ole mahdollinen, kuin kahdella eri tavalla,  oikosulku jännitteeseen tai katkennut anturijohdin/viallinen anturi.
Tällöin ei käytetä sitä anturitietoa, kun tiedetään, että se ei pidä paikkaansa, vaan käytetään jotain korvaus arvoa, esimerkiksi viedään lämpötilaläppä johonkin ennalta ohjelmoituun asentoon, jossa se pidetään, kun lämpötila säädin on asennossa X
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 05.02.2012, 21:49:48
Se, että katkaistu lämpötila-anturi ei aiheuta mitään super kuumaa puhallusta, johtuu se siitä, että se lämpötila-anturi ei ohjaa suoraan lämpötilaläppiä, vaan välissä on ohjainlaite, joka tietää, että jos anturilta mitattava jännite on tietyt rajat ylittävä, eli esim. tässä tapauksessa jännite on 5V, niin se arvo ei ole mahdollinen, kuin kahdella eri tavalla,  oikosulku jännitteeseen tai katkennut anturijohdin/viallinen anturi.
Tällöin ei käytetä sitä anturitietoa, kun tiedetään, että se ei pidä paikkaansa, vaan käytetään jotain korvaus arvoa, esimerkiksi viedään lämpötilaläppä johonkin ennalta ohjelmoituun asentoon, jossa se pidetään, kun lämpötila säädin on asennossa X

Näinhän noissa yleensä toimitaan jos arvo ei ole normaali.
Jos päädyt johonkin vastukseen ja saat sen toimimaan niin infoathan minkä vastuksen sinne laitoit.
Itse yritän vielä kaivaa alkuperäistä tyyppiä selville.

Hyviä kuvia ja arvokasta tietoa jo tässä vaiheessa.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 06.02.2012, 15:09:08
Oliskohan se tieto tuossa:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122093

ja postaus nro 43

 *taavih->
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 07.02.2012, 18:02:07
Näyttäisivät saaneen sen toimimaan tuolla osalla.
Tosin postauksessa 53 on linkki toiseen fyysiseltä kooltaan hieman suurempaan. Muutaman punnan halvempi.
Pari postausta aiemmin oli epäilty että orkkis on hieman suurempi kooltaan. Yhtä kaikki, samoilla suoritusarvoilla ovat.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 07.02.2012, 21:51:24
Oireet on sen tyyppiset, että minullakin voi mahdollisesti olla vastus rikki/lanka poikki vollessa.
Onko hyviä vinkkejä mistä moista vastusta voisi tilata?

RS toimituskulut näytti olevan yksityisille sen verran suolaset, että samaan hintaan melkein jo käy noutamassa espoosta tampereelta käsin (postit 17.5 e tai nouto espoosta 0 e).
Brittien RS:stä en saanut valittua toimitusta suomeen, siellä postit olisi ollu hieman inhimillisemmällä tasolla...

Jos moiset hinnat joutuu maksamaan moisesta vastuksesta, niin turhaan en kehtaa varastoon tilata. Täytyy koittaa ensin tutkia onko vika tosissaankin lämpötila-anturissa.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 08.02.2012, 07:31:25

Onko hyviä vinkkejä mistä moista vastusta voisi tilata?

Britti RS:n edustaja Suomessa on Yleiselektroniikka. Mulla on siellä ko. osasta kysely sisällä, katsotaan vastaavatko.

Myöskin Partco myy samoilla arvoilla olevaa komponenttia, mutta sanoivat että on todennäköisesti paljon hitaammin reagoiva.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 08.02.2012, 08:27:50
Britti RS:n edustaja Suomessa on Yleiselektroniikka. Mulla on siellä ko. osasta kysely sisällä, katsotaan vastaavatko.

Myöskin Partco myy samoilla arvoilla olevaa komponenttia, mutta sanoivat että on todennäköisesti paljon hitaammin reagoiva.

Ilmoittelehan jos Yleiselektroniikka suostuu/pystyy toimittamaan ko. osaa kohtuullisemmilla kustannuksilla. Toisaalta mikäli vastaavilla arvoilla saa vastuksen ja se ei ole hyvin paljon hitaampi, ei se minua välttämättä haittaa juurikaan. Kunhan nyt vasteaika ei ole kuitenkaan mitään minuuttiluokkaa.

Kuinkahan mahtaisi toimia sellainen NTC-vastus, joka olisi b-arvoltaan erilainen ja resistanssiltaa hieman poikkeava ( @25C), mutta tavoitelämpötilassa resistanssi olisi oikea (22C)?
Paikallisesta elektroniikka kaupasta on aika hyvin löytynyt passiivikomponenttejä, kun aikaisemmin olen siellä asioinut. Voisi melkein käydä kysäisemässä mitä NTC-vastuksia sieltä löytyy.

edit: Lähikaupasta löytyy tämmöistä (https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=60-260-41&toc=0) hyllystä. b-arvo heittää jonkin verran ja on jonkin verran hitaampi kuin alkuperäinen. Hinta taisi olla +2 e/kpl, veikkaan et ilma alv:tä, joten pyöreesti kolme euroa. Halpaa testausta :)
Äkkiä laskeskelin, että +-2 astetta 22 asteen ympäristössä vastuksen resistassin arvot vastaavat alkuperäiseen vastukseen nähden n. 0,5...1 C astetta softalle. Eli ei oikeastaan pitäisi haitata lainkaan. Jos kaikki menee kuin elokuvissa, niin yhden pykälän joutuisi eri suuntaan veivaamaan lämpötila-asetusta, jotta tietokone ymmärtää pitää oikeaa lämpötilaa kabiinissa.
Taidan käydä hakemassa vastuksen varmuuden vuoksi mukaan, jos parin viikon päästä pääsen kurkkaamaan miltä paneelin takana näyttää.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 08.02.2012, 11:20:21
Ilmoittelehan jos Yleiselektroniikka suostuu/pystyy toimittamaan ko. osaa kohtuullisemmilla kustannuksilla.

Tilasin osan YE:stä, itseasiassa pari kappaletta. Hinta (10,- kipale alv kanssa) nyt on korkeahkon tuntuinen, mutta menköön jos sillä tämä säätöpaneeli tulee kuntoon, osahan tilataan Englannista. Ensi ma tai ti on noudettavissa. Joten ensi viikkoon...  O0
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 08.02.2012, 12:21:18
Mä varmaan koitan tota lähikaupan vastusta. Jos vika paikallistuu vastukseen, muttei toimi oikein vääränlaisella, niin sitten tilaan myös oikeanlaisen.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 10.02.2012, 18:27:31
Päätin nyt kuitekin ottaa paneelin pöydälle jo tänä viikonloppuna.
Piirikortti on nyt pöydällä ja mittailin hieman vastusta. n. +24 C ja ~5.5k, vastus sormien välissä 4.5k, parvekkeella pakkasta -10 8.8k.
Jos vastuksen kerran kuuluisi olla NTC 10k, niin rikki toi on. Vastusta en siis irroittanut, toivottavasti ei ole merkitystä mittaustulokselle. Mittaan kyllä uudelleen vielä kunhan irroitan vastuksen...

Autohan oli S60 -05 D5 ECC saksan tuontia, jos nyt tiedoilla nyt merkitystä on.
Alkuperäinen vastus on kyl kyllä itikkaa pienempi, korvaava lähempänä kärpästä. Vasteaika tulee kyllä hidastumaan selkeästi.

Aika kelju oli paneeli irroittaa pimenevässä illassa pakkasella parkkipaikalla ensikertalaiselle. Automaattivaihteiston kepukka toi vielä omat harminsa. Samaten kun en meinannut saada autoa lukkoon. Kaukosäädin ei näemmä toimi jos paneeli on irti. Ovilukko luonnollisesti jäässä :D
Onneksi oli lukkosulaa taskussa.

Edit:: nähtävästi vastus on kuitenkin ehjä. Katkaisin toisen jalan ja mittasin uudelleen. Nyt tulokset ovat käytännössä samat kuin ostamallani korvaavalla vastuksella. Täytynee kokeilla josko saisin sen vielä ehjänä joutettua kiinni.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 10.02.2012, 21:03:53
Aika kelju oli paneeli irroittaa pimenevässä illassa pakkasella parkkipaikalla ensikertalaiselle. Automaattivaihteiston kepukka toi vielä omat harminsa. Samaten kun en meinannut saada autoa lukkoon. Kaukosäädin ei näemmä toimi jos paneeli on irti. Ovilukko luonnollisesti jäässä :D

Toivottavasti et kuitenkaan laittanut akunnapaa kiinni, kun paneeli on irti.  :o
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 10.02.2012, 21:20:08
Mulla on nyt sitten uusi ntc- vastus kiinni. Hommaan meni reilu puoli tuntia. Irroitin siis paneelin taas autosta ja vein sisälle.
Sitten paneeli purkaen ja tinaimusukalla tinat vastuksen jaloista pois kummaltakin puolen piirilevyä ja uusi vastus kolvaten.

Paneeli autoon kiinni ja testilenkille. Ulkona taisi olla -18C ja sisälämmöt ruuvasin 24C asteeseen. Aluksi ei tapahtunut paljon mitään, mutta sitä mukaa kun moottorin lämpömittari nousi, niin myös puhaltimen kierrokset nousi ja kajuuttaan alkoi virrata lämmintä ilmaa.
Kotipihaan takaisin kurvatessa kone oli saavuttanut 1/4 lämpötilan ja lämmityslaitteen puhallus oli jo aika reipas.

Summasummarum, tuolla tavalla mun auton lämppäri ei ole ennen pelannut vaan on pitänyt esim. aamulla vääntää lämpönamikat kaakkoon ja sittenkin lämpeneminen on ollut hidasta, joten ehkäpä se nyt pelaa oikein  :pupu:
Huomenna pääsen testaamaan kunnolla, kun ajan autolla niin kauan, että kone on normilämmössä ja kabiini siinä mihin on säädetty. Silloin lämmityslaitteen puhallin varmaan laskee kierroksia selkeästi...tai jotain.

Muutama kuvatus:

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Thermistor001.jpg)
noin pieni se varaosa on.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Thermistor008.jpg)
tuossa u-muotoinen piirilevy, mistä pitää tinat varovasti imaista pois ja uusia vastus
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 10.02.2012, 21:49:09
Toivottavasti et kuitenkaan laittanut akunnapaa kiinni, kun paneeli on irti.  :o

En laittanut. Mutta en kyllä irroittanut akunnapaa irti. Voi olla että moinen ajattelemattomuus ja laiskuus kostautuu huomenna sarjalla vikakoodeja. Virrat oli kyllä poissa ja mielestäni avaimetkin kun irroitin johdot paneelista.

Kuitenkin paneeli odottaa kokonaisena radioineen eteisessä, että käyn huomenna päivänvalolla asentamassa sen takaisin. Piirilevyltä löytyi myös penkinlämmittimen kykimet, jätin toistaiseksi peitelevyn sille kohti asentamatta, josko vaikka autossa olisi itse penkinlämmittimetkin. Ja ne napit olisi sitten lisävarusteena :D

edit. ei ole jakkaralämmittimiä tossa kärryssä. Radio toimi heti ja cd-soitinkin puolentunnin jälkeen (olin unohtanut levyt sisälle ja kelkka oli nähtäväsi hieman sekasin). Ei tullut vikakoodeja paneelin irroittamisesta. Vika ei sitten ollut näemmä vastuksessa, jatketaan ajoja tästä kohti kevättä...
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 11.02.2012, 20:18:13
Hyvältä vaikuttaa edelleen. Lämmityslaite ei yritä lämmittää kabiinia loputtomiin ja lämpötila vaikuttaa tasaiselta.
Joten kuntoon tämä taisi tulla. Kesällä nähdään sitten miten viilennys toimii.

Nyt on kyllä hyvät fiilikset tästä hommasta  O0

Nyt olisi sitten tuo toinen samanlainen NTC -vastus myynnissä jos joku tarttee.Hinta 10€ ja postikulu kuuluu hintaan

Laita YV :tä jos kiinnostaa..
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 22.02.2012, 12:26:06
Tarkistin eilen termoelementin imurin. Ainakin kaavapaperi imeytyi heikosti rei'itykseen kiinni. Eli eiköhän se ole kunnossa. Niin tai näin, mutta autossa alkaa tulemaan kylmä puolen tunnin ajon jälkeen ja lämpötilasäädintä täytyy ruuvata pikku hiljaa jopa 27 asteeseen. Kovin usein ei ole mukana matkustajaa, mutta viimeksi ei ainakaan repsikalla nähtävästi ollut kylmä eikä tarvetta nostaa lämpötilasäätimen arvoa.

Harmi kun en muistanut mitata lämpötilasäätimen potenttiometrien arvoja, kun paneeli oli pöydällä.

Jännä nähdä mitä tapahtuu kunhan alkaa kesäiset lämpötilat lähestymään. Mihinkä arvoon joutuu säätimen ruuvaamaan ettei palella, kun ulkona on hellelukemat.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 24.02.2012, 09:21:20
Niin tai näin, mutta autossa alkaa tulemaan kylmä puolen tunnin ajon jälkeen ja lämpötilasäädintä täytyy ruuvata pikku hiljaa jopa 27 asteeseen.

Täällä tekee täysin samaa. En ole vielä jaksanut purkaa muuten kuin että imuroin tuon imurin puhtaaksi.
Sitä vastusta on metsästetty ja luulen että siellä vika. Kun se ei toimi niin menee varmaan jonkin esiasetuksen mukaan joka ei sitten puolen tunnin jälkeen enää toimi kovinkaan hyvin.
Tuota vastustahan voi testata ihan kotikonstein (tuli juuri mieleen): ajaa auton lämpimäksi niin että puhallin hiljenee (on saavuttanut tavoitelämpötilan). Avaa ovi niin pitäisi aika nopeasti lykätä puhallinteho lähes täysille kun huomaa että sisällä onkin kylmä.
Ei kyllä ole ihan täysin vedenpitävä kun noissa vastuksissa saattaa käydä ajan kanssa niin että kun vastus lämpenee niin sisäiset liitokset avautuvat ja vastus ei toimi niin kuin pitäisi, mutta reagoi silti lämpötilaan (vastusarvo ei vastaa alkuperäistä mutta antaa kuitenkin jonkin vastusarvon).
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: (Miksu) - 24.02.2012, 16:13:05
Tuota vastustahan voi testata ihan kotikonstein (tuli juuri mieleen): ajaa auton lämpimäksi niin että puhallin hiljenee (on saavuttanut tavoitelämpötilan). Avaa ovi niin pitäisi aika nopeasti lykätä puhallinteho lähes täysille kun huomaa että sisällä onkin kylmä.
Ei kyllä ole ihan täysin vedenpitävä kun noissa vastuksissa saattaa käydä ajan kanssa niin että kun vastus lämpenee niin sisäiset liitokset avautuvat ja vastus ei toimi niin kuin pitäisi, mutta reagoi silti lämpötilaan (vastusarvo ei vastaa alkuperäistä mutta antaa kuitenkin jonkin vastusarvon).

Ja huomioitavaa on myös se, että jotkin ohjausjärjestelmät lopettaa säätämisen silloin, kun esim. ikkuna avataan ja veikkaan, että sama homma oven avaamisella, sinällään ehkä esim. kylmäspray tai vastaava, jolla saisi jäähdytettyä hieman, niin voisi toimia... tai vaikka lunta pussiin ja tökätä se pussi siihen ritilän eteen..
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 29.02.2012, 13:24:56
Havainnot jatkuvat:

Työmatkalla tunnustelin kädellä suuttimista tulevien ilmavirtojen lämpöisyyttä. Kuskin puoella sivu- ja keskisuuttimesta alkaa jossain vaiheessa virtaamaan viileää ilmaa ja lämpötilaa joutuu nostamaan säätimestä. Mielestäni jalkoja ei ole palellut, vaan lämpötilaa nostaessa jalkoja ennemmin kuumottaa.
Tunnustelin nyt sitten myös repsikan suuttimia ja ainakin keskisuuttimesta tulee ihan lämmintä ilmaa, vaikka lämpötila on asetettu koko ajan 22:een asteeseen. Sivusuuttimeen en tohtinut hirveästi kurotella ajaessa.

Vaimoke sanoi kotona että ainakin hänellä oli edellisellä pitemmällä matkalla kuuma minun palellessa, eli nähtävästi repsikan puolella kaikki sitten toimii kunnolla.
Viimeksi työmatkalla sitten suuntasin sivusuuttimen tarkoin siten ettei ilmavirtaukset osuisi kuskille ja laitoin kuskinpuolen keskisuuttimen kiinni ja repsikan keskisuuttimen puhaltamaan keskivartaloon/sormille. Nyt ei tarvinnut lämpötilaa nostaa kuin kerran matkan aikana ja silloinkin vain 24 asteeseen.

Onko tässä nyt sitten joku ilmastoinnin automatiikan ongelma, joka ohjaa pikku hiljaa kylmempää ilmaa kuskinpuolelle?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: eki_j - 29.02.2012, 20:05:01
Liitynpä minäkin joukkoonne, nimittäin justiinsa samanlaiset oireet löytyy tuosta -99 S80:stä (2.4 vaparilla)... Lyhyet matkat lämpenee kuten pitääkin, mutta siinä n. 150-200km yhtämittaisen matkan jälkeen alkaa hytti viiletä: Keskisuuttimet puhaltaa viileää ilmaa, melkeinpä voisi sanoa että ulkoilman lämpöistä.

Ei ollut värkkejä matkassa jotta olisi tutkinut live-dataa, mutta joskus tutkiessani sisäilman lämpötilatietoja oli arvot oikeat - testattu siis ohimennen kun ei vika päällä.

Tuli mieleeni, jotta keljuilisko tuo aurinkosensori? Jos kerran alkaa puhaltaa viileää kasvojen korkeudelle, ikäänkuin auringon valoa kompensoidakseen...

Apukuskin puolta en tullut kokeilleeksi, eikä vikakoodeja ole.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: LK - 06.03.2012, 11:59:15
Tuli mieleeni, jotta keljuilisko tuo aurinkosensori?

Enpä ole moisesta sensorista kuullut. Onko jotain faktaa missä se piilee tahi onko semmoista?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 06.03.2012, 22:05:45
Enpä ole moisesta sensorista kuullut. Onko jotain faktaa missä se piilee tahi onko semmoista?
Löytyy ainakin meidän '00 V70 :stä siitä kojetaulun päältä, keskeltä ja tuulilasin läheltä, on sellainen möntti.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Itsok - 27.03.2012, 07:15:12
Tarkistin eilen termoelementin imurin. Ainakin kaavapaperi imeytyi heikosti rei'itykseen kiinni. Eli eiköhän se ole kunnossa. Niin tai näin, mutta autossa alkaa tulemaan kylmä puolen tunnin ajon jälkeen ja lämpötilasäädintä täytyy ruuvata pikku hiljaa jopa 27 asteeseen.

Jännä nähdä mitä tapahtuu kunhan alkaa kesäiset lämpötilat lähestymään. Mihinkä arvoon joutuu säätimen ruuvaamaan ettei palella, kun ulkona on hellelukemat.

Imurin imukykyä aikasemmin testasin hienon hienolla kaavapaperilla ja se imeytyi hennosti rei'itykseen viimeksi. Mutta oliko ilmavirta riittävä? Minkä verran muilla on havaittavissa imua reiän läpi?
Meinaan nyt kun tarkemmin aattelin, niin imu oli kyllä melko vaatimaton. Aamulla ei ainakaan nenäliina tuntunut imeytyvät kiinni reikään.

Viime päivinä/viikkoina on myös tuntunut hieman kylmää polvien seudussa, mitä ei mielestäni ehken ollut aikaisemmin. Tämä voi taas johtua ettei suuttimista tule enää kovin lämmintä ilmaa kun ulkona alkaa lämpötilat huitelemaan +5:ttä. Saisi vain nyt aikaseksi tutkin tuleeko jostain ratin tai keskikonsolin tienoilta mahdollisesti kylmää läpi.

lämmityslaitteen läpät tietty voisi käydä säädättämässä kohdalleen huollossa, kun nyt vaan raaskisi ja saisi aikaiseksi. Ties vaikka auttaisi.

Edit: ilmastointipaneelin imuri olisi maksanu 125 e sinisellä. Jätin tilaamatta.
Kotimatkalla pidi lumipussia reiän edessä ja päällä jonkin aikaa (~10 min) ja en havainnut vaikutusta suuttimista tulevan ilman lämpötilassa käsin tunnustelemalla.

Edit2. Muutama päivä pääsiäisen jälkeen autossa ei ole enää palellut, vaan lämpötila tasottuessa parinkymmenen minuutin jälkeen koko tunnin työmatka on ollut ihan sopiva ja lämpötilasäätimet on saanut pitää 22:ssa asteessa. Mitään tankkaamista kummempaa en ole mielestäni tehnyt. Pääsiäisenä tietty vaihdoin öljyt ja raitisilmasuodattimen, mutta niillä ei nyt pitäisi olla mitään merkitystä. Eikä kesärenkaiden vaihdolla :P

Mielestäni ajo-olosuhteetkaan eivät ole muuttuneet merkittävästi. Ulkona on ollut pikkupakkasta aamuisin ja päivällä lämpöasteita. Vettä ja räntää on tullut.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: ay28922 - 27.06.2012, 23:18:16
Semmoinen päivitys tähän lämpöanturin vaihto hommaan, että nyt kesäkeleillä ilmastointi työntää kylmää kovalla puhallinnopeudella ja aika pitkään kun auto esim seissyt auringossa työpäivän verran.
En tiedä toimiiko tämä nyt oikein...  Tämä anturihan ei ole ollut ehjänä sinä aikana kun auto on meillä ollut.
Otsikko: V70 puhaltaa kylmää
Kirjoitti: v6omega - 16.06.2014, 20:22:07
Aloin ihmetellä kun automaatti-ilmastointi työntää aika kovalla paineella kylmää ilmaa kabiiniin ja lämpötilan säätö lämpimämmälle ei tunnu reagoivan kuin täysin hot-asennossa.  Kylmänä talviaamuna en vikaa hevin huomannut ennenkuin pidempää ajaessa tuntui auton ilmastointi puhaltavan hieman liian viileää.

Pienellä hakemisella selvisi lopulta mahdollinen vika.

(http://img7.uploadhouse.com/fileuploads/3499/3499537f382a5a5f0c1fcffd47f707fdad1d090.jpg)
eli tuossa oikean puoleisen lämpötilansäätönupin yläpuolella on pieni ritilä josta sisään lampulla kurkkaamalla näkyy poikittain oleva mitta-anturi, jos se repsottaa poikki, köyhtyy ilmeisesti sinisen tiskillä n. 900 € kun pitää ostaa koko uusi automaatti-ilmastoinnin säätöpaneli (näitä löytyy sitten V70N  ainakin kolmea eri mallia...) - Tuohon hintaan voisi jo itse yrittää vaihtaa termostaattianturia kuten tässä ketjussa on jo aiemmin tehty.

Toinen vikapaikka on tuon samaisen ritilän takana oleva tuuletin-anturi yhdistelmä josta kuva on tässä
(http://www.shopvolvo.ru/published/publicdata/SHOPVOLVWBSVOLVO/attachments/SC/products_pictures/8691666-0_enl.jpg)

Kokoa tuolla on hieman tulitikkuaskia enemmän vaan oman autoni vika (onneksi) poistui tuon tuuletinosan vaihdolla (Volvo 8691666) ja hinta oli reilun sata euroa :-(
Pölyä ei ollut juuri nimeksikään - eli vika voipi korjaatua jos laite on tukossa pölyn takia.

Ja pienenä muistutuksena - akun kenkä irti ennen konsolin irroitusta sillä muutoin saa helposti esim. airbag vikavalon palamaan mittaristossa.

Hommaa olisi tietysti helpottanut mahdollisten vikakoodien luku.

----

Tuo tuuletin (oikeastaan "imuri" tässä tapauksessa) on aika helppo purkaa osiin puhdistusta varten, sisältä löytyy varsin yksinkertainen rakenne  - yli 100 € tuosta on kyllä ryöstö...

(http://i7.aijaa.com/t/00766/13336894.t.jpg) (http://aijaa.com/Pl21SH)


Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Dife - 10.09.2015, 06:40:48
Mulla on nyt sitten uusi ntc- vastus kiinni. Hommaan meni reilu puoli tuntia. Irroitin siis paneelin taas autosta ja vein sisälle.
Sitten paneeli purkaen ja tinaimusukalla tinat vastuksen jaloista pois kummaltakin puolen piirilevyä ja uusi vastus kolvaten.

Paneeli autoon kiinni ja testilenkille. Ulkona taisi olla -18C ja sisälämmöt ruuvasin 24C asteeseen. Aluksi ei tapahtunut paljon mitään, mutta sitä mukaa kun moottorin lämpömittari nousi, niin myös puhaltimen kierrokset nousi ja kajuuttaan alkoi virrata lämmintä ilmaa.
Kotipihaan takaisin kurvatessa kone oli saavuttanut 1/4 lämpötilan ja lämmityslaitteen puhallus oli jo aika reipas.

Summasummarum, tuolla tavalla mun auton lämppäri ei ole ennen pelannut vaan on pitänyt esim. aamulla vääntää lämpönamikat kaakkoon ja sittenkin lämpeneminen on ollut hidasta, joten ehkäpä se nyt pelaa oikein  :pupu:
Huomenna pääsen testaamaan kunnolla, kun ajan autolla niin kauan, että kone on normilämmössä ja kabiini siinä mihin on säädetty. Silloin lämmityslaitteen puhallin varmaan laskee kierroksia selkeästi...tai jotain.

Muutama kuvatus:

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Thermistor001.jpg)
noin pieni se varaosa on.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj90/piirer-f/Volvo/Thermistor008.jpg)
tuossa u-muotoinen piirilevy, mistä pitää tinat varovasti imaista pois ja uusia vastus

Sopiiko tämä vastus kaikkiin v70 vuosimalleihin 00-07? Vai voiko joissain olla nct vastuksen sijaan pct ?
Omassa -06:ssa on juuri tuo lanka poikki.

Edit. Oireet kuitenkin vähän poikkeaa täällä kerrottuista. Eli kesä kuumalla säätimet väännetty 18`c mutta puhaltaa vain lämmintä jos laittaa säätimet siniselle alkaa reilusti puhaltamaan kylmää.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Dife - 29.09.2015, 15:50:38
Tarviiko joku muu tollasta ilmastoinnin vastusta? Mulla olis niitä muutama ylimääränen.
Yv.llä kiinni

Edit. Ylimääräiset vastukset myyty.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: v6omega - 30.10.2015, 10:26:32
Vastus vaihdettu (RS luettelon osa  528-8558) (piti osaa 5 kpl satsi kerralla, johan on muuten lämpövastus pieni kooltaan!)

Nyt toimii taas lämmönsäätö auton kabiinissa vaan edelleen jos ajaa tuntikausia, täytyy kääntää lämpötilaa isommalle:- (

klik Kuvassa purettuna kotelostaan tuo ilmastointielektroniikka (ja ohjaahan tuo piiri paljon muutakin), lämpötilan tunnistin näkyy tuossa vasemmassa yläkulmassa olevan mustan pyöreän reijän  keskellä.

(http://i6.aijaa.com/t/00300/14011037.t.jpg) (http://aijaa.com/Zp5XKU)
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: MB - 28.09.2017, 15:11:18
Onko kenelläkään myydä ylimääräistä ilmastoinnin vastusta?

Heitä yv jos on.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Arto67 - 10.01.2018, 12:31:59
Löytyykö vastuksia?. . . Olisin kiinnostunut
Tai voisiko joku kertoa minkälaista(speksit) osaa etsin eletkroniikka liikkeestä?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: v6omega - 11.01.2018, 12:43:09
Löytyykö vastuksia?. . . Olisin kiinnostunut
Tai voisiko joku kertoa minkälaista(speksit) osaa etsin eletkroniikka liikkeestä?

Huomasitko tällä samalla sivulla olevan RS luettelon osanumeron?
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Arto67 - 12.01.2018, 22:21:07
Huomasin. ..  Päivä sen jälkeen kun olin lähettänyt viestin.
Osa tilattu Linnaelektroniikasta, noin 2€ kpl
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: v6omega - 16.01.2018, 14:25:12
Autodoc näyttää että varasosana olisi saatavana erillinen kuvan mukainen erillinen sisälämpötilan tunnistin

Tuotenumero: 6PT 009 104-081
EAN: 4082300398311
OEN 3 066 511 8 — VOLVO
OEN 9 171 489 — VOLVO


(https://cdn.autodoc.de/thumb?id=7166562&lng=fi&m=1)


Missähän ihmeessä tuo Hellan tuote majailee V70 II mallissa, hinta ei ole paha 20,10€

https://www.autodoc.fi/hella/7166562

Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: anssi68 - 16.01.2018, 14:34:57
Autodoc näyttää että varasosana olisi saatavana erillinen kuvan mukainen lisälämpötilan tunnistin

Tuotenumero: 6PT 009 104-081
EAN: 4082300398311
OEN 3 066 511 8 — VOLVO
OEN 9 171 489 — VOLVO


(https://cdn.autodoc.de/thumb?id=7166562&lng=fi&m=1)


Missähän ihmeessä tuo Hellan tuote majailee V70 II mallissa, hinta ei ole paha 20,10€

https://www.autodoc.fi/hella/7166562


Anturi sijaitsee kuljettajan puolella kaasupolkimen läheisyydessä ja tarvii apinan kädet, lehmän hermot tuon vaihtoon  ;) ;)

Eli se potkumuovi sieltä polkimien kohdilta pois ja kurkottelua sinne keskikonsolin suuntaan....
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: Bsrst3 - 12.08.2018, 16:08:33
On muuten tuo NTC-vastus lopetettu myymästä tuolla RS:än sivuilla johonka v6omega viittaa, mutta korvaava tuote löytyi samoilta sivuilta. Tuota korvaavaa komponenttia saa aika edullisesti myös 1kpl ebaystä jos ei halua 5kpl RS:ltä sika kalliilla toimituksella.
Täältä:
https://m.ebay.co.uk/itm/THERMISTOR-NTC-10KOHM-WIRE-LEADED-B57540G1103F000-Fnl-/391793054835?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.co.uk%252Fulk%252Fitm%252F391793054835%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D2e2617751650ac1fff7420ecfff8c941&ul_noapp=true&epid=908401546 (https://m.ebay.co.uk/itm/THERMISTOR-NTC-10KOHM-WIRE-LEADED-B57540G1103F000-Fnl-/391793054835?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.co.uk%252Fulk%252Fitm%252F391793054835%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D2e2617751650ac1fff7420ecfff8c941&ul_noapp=true&epid=908401546)
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: janii - 07.06.2022, 20:50:34
Täällä olis 4kpl vastuksia myynnissä.
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: razori - 08.06.2022, 08:22:48
On muuten tuo NTC-vastus lopetettu myymästä tuolla RS:än sivuilla johonka v6omega viittaa, mutta korvaava tuote löytyi samoilta sivuilta. Tuota korvaavaa komponenttia saa aika edullisesti myös 1kpl ebaystä jos ei halua 5kpl RS:ltä sika kalliilla toimituksella.
Täältä:
https://m.ebay.co.uk/itm/THERMISTOR-NTC-10KOHM-WIRE-LEADED-B57540G1103F000-Fnl-/391793054835?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.co.uk%252Fulk%252Fitm%252F391793054835%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D2e2617751650ac1fff7420ecfff8c941&ul_noapp=true&epid=908401546 (https://m.ebay.co.uk/itm/THERMISTOR-NTC-10KOHM-WIRE-LEADED-B57540G1103F000-Fnl-/391793054835?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.co.uk%252Fulk%252Fitm%252F391793054835%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D2e2617751650ac1fff7420ecfff8c941&ul_noapp=true&epid=908401546)


Tässä lähellä oleva kivijalkaliike tarjoaa tämmöistä;

https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=31082
Otsikko: Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
Kirjoitti: janii - 28.06.2022, 21:57:58
Täällä olis 4kpl vastuksia myynnissä.
Vielä ois 3kpl myynnissä hintaan 12e kappale posteineen. Nämä on tilattu rs-tuotteelta siksi hinta ei ole ebay luokkaa.