Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: juhahoo - 27.11.2017, 10:44:00

Otsikko: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: juhahoo - 27.11.2017, 10:44:00
ao lehtijutussa puidaan pienkoneiden päästöjä, ja kuinka ihmiset ovat siirtyneet käyttämään enenevissä määrin pienkonebensaa joka on vuonna 2017 noin 20 euroa/ 5 litraa, eli 4 euroa litra, vuonna 2006 josta tuo ao juttu on, on bensan hinta 2x normaalin mittaribensan, eli tuossakin kysyntä on nostanut hinnan jo kolminkartaiseksi 10 vuodessa.
Tässä puhutaan päästöistä!?! Eikö tällaisten pikkuhärvelien päästöt ole täyttä hyttysenkakkaa isossa valtameressä kun puhutaan sentään aika pienistä määristä, pienistä käyttöajoista ja pienistä koneista verrattuna 2 miljoonaan henkilöautoon joita on suomessa, ajetaan 15km keskimäärin päivässä ja litratilavuudet huitelee 5-7l/100km.

Sitten nämä kattivehkeet, jopa kaksi kertaa kalliimpia kuin normivehkeet??mitä hel*ttiä?!? KUka ostaa kattivehkeen joka maksaa 2 x normi?

Juttu on vuodelta 2006.
https://www.hameensanomat.fi/uutiset/kotimaa/170268-erikoisbensa-puolittaa-ruohonleikkurin-paastot

Otsikkoa muokattu. Lankku
Otsikko: Vs: Mitä väliä ?
Kirjoitti: JuHaU - 27.11.2017, 11:26:18
Aivan sama vaikka pienkonepolttoaine maksaisi 10 € litra niin ostaisin sitä silti. Ruohonleikkuria ja moottorisahaa käytettäessä, kun on kuitenkin aika iso mahdollisuus hengittää ihan itsekin noita pakokaasuja. Olisi se aika kornia pukea suojelumiehen varustus päälle "puutarhahommia" tehdessä, että oma terveys ei vaarantuisi.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ?
Kirjoitti: TOK - 27.11.2017, 12:04:01
Eikö sen pienkonebensan tärkein pointti ole siinä, että se on etanolitonta. Kun kaasaritoimisten pienkoneiden kaasarinkalvot tuppaa menemään pilalle lyhyessä ajassa etanolipitoisesta bensasta.

Litrahinnalla ei mitään merkitystä kun sitä ei kulu juuri minkään vertaa.

Nuo yli kymmenen vuotta sitten uumoillut hirvittävän kalliit katalysaattorit ruohonleikkureihin eivät näytä tehneen nykyleikkureista sen kalliimpia. Suht halpoja ne oli kun pari vuotta sitten meille uusi laitettiin.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ?
Kirjoitti: Wolvis - 27.11.2017, 13:16:17
Eikö sen pienkonebensan tärkein pointti ole siinä, että se on etanolitonta. Kun kaasaritoimisten pienkoneiden kaasarinkalvot tuppaa menemään pilalle lyhyessä ajassa etanolipitoisesta bensasta.

Litrahinnalla ei mitään merkitystä kun sitä ei kulu juuri minkään vertaa.

Nuo yli kymmenen vuotta sitten uumoillut hirvittävän kalliit katalysaattorit ruohonleikkureihin eivät näytä tehneen nykyleikkureista sen kalliimpia. Suht halpoja ne oli kun pari vuotta sitten meille uusi laitettiin.
Ja pienkonebensa kestää säilyttämistä paremmin kun esim 95e10, ja taitaapi seisottamisella tuo pumppubensa tukkia jopa kaasarinkin noissa esim ruohonleikkuri.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ?
Kirjoitti: riisikippo - 27.11.2017, 14:01:42
Etanolittomuus se merkittävin etu on. Pienkonebensaa saa myös joiltakin huoltoasemilta ihan pumpusta. Veikkaisin, että yhtään isompi kylä, niin yksi tuollainen huoltis ainakin löytyy. Viimeksi kun katsoin lähintä tuollaista, niin taisi olla karvan yli 2 e/litra. Ei varmasti aiheuta kenellekään konkurssia, kun menekki on niin vähäistä. Sen sijaan kun 95 E10:iä seisottaa talven yli siellä pienkoneen polttoainejärjestelmässä, niin saakin remontin hinnalla/ajanhukalla taas aika monta vuotta putputella 50 senttiä/litra halvemmalla litkulla, että tappio tulee kuitatuksi...  :'(
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Taavi.H - 27.11.2017, 14:58:52
Täällä Seinäjoella on Nesteen automaattiasemalta saanut jo pitkään 4T-pienkonebensaa pumpusta, hinta on myös pysynyt samassa jo pitkään eli 1,999 litra. Hintaero normibensaan nähden on käytännössä olematon, ottaen huomioon paljonko sitä kuluu.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.11.2017, 15:10:20
Sahoissa käytän nesteen pienkonebensaa. Ruihonleikkurissa vielä tavan 98aa ja kyllähän niihin pakokaasuihin meinaa tukehtua  :buck2:
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: HembalanD - 27.11.2017, 15:33:05
Sahoissa käytän nesteen pienkonebensaa. Ruihonleikkurissa vielä tavan 98aa ja kyllähän niihin pakokaasuihin meinaa tukehtua  :buck2:
En tiiä miten savuttavia pienkoneita teillä pihalla lojuu mutta omat vehkeet on mallia vanha käytetty ja pumppu-98 ja siihen halvinta tepoilin 2t öljyä jos 2t vehjes eikä kyllä o yskiä tarvinnu missään puutarha/mettä hommissa. Joskus kokeillut raivuusahassa muorin pienkone-2t ja sitä käryä ei kyllä mielellään haistele.

Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: juhahoo - 27.11.2017, 15:35:37
Jos bensa käryää niin mikä siinä käryää?, se Etanoliko joka noista pienkonebensoista puuttuu ?
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Taavi.H - 27.11.2017, 15:40:40
Jos bensa käryää niin mikä siinä käryää?, se Etanoliko joka noista pienkonebensoista puuttuu ?

https://www.neste.fi/sites/neste.fi/files/Bensiiniopas_2015_4.pdf

" Pienmoottoribensiinin pääkomponentti on alkylaatti, minkä vuoksi sitä kutsutaankin usein alkylaattibensiiniksi. Alkylaatti on korkeaoktaaninen parafiininen hiilivety, eikä pienmoottoribensiini muutenkaan sisällä olefiineja, aromaatteja eikä happiyhdisteitä. Pienmoottoribensiini vastaa oktaaneiltaan 98-oktaanista autobensiiniä, palaa erittäin puhtaasti, eikä tarvitse peseviä lisäaineita tai happiyhdisteitä."
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: mauser240 - 27.11.2017, 16:02:35
Mulla kuluttaa saha rakennushommissa jopa litroja päivässä niin säästöä kyllä syntyy kun käytän 98a. Joskus kokeilin kallista alkylaattibensaa mutta sekä bensan että käryn haju ihan sietämätön ja kaiken lisäksi oli kaasari jumissa parin pävän päästä, puhdistavan vaikutuksen takia. Tätä ennen toiminut husqvarna hienosti ainakin 10v, ilman mitään remppaa.

95sta en ole tankannut juuri kertaakaan e10n tulon jälkeen.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: juhahoo - 27.11.2017, 16:57:42
Mitäs tapahtuu kun käytän autossa tätä pienkonebensaa ?, tuleeko vähemmän päästöjä ?, kuluttaako enempi?, tehoja ?
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.11.2017, 17:02:26
Hyvin ne 4-T briggssraksss -koneet ainakin pelaa etanolilla... ::)
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.11.2017, 17:25:22
Tuo riippuu paljon myös pienkoneesta toimiiko millä bensalla. 12hv vanha b&s walbro kaasuttimella toimii vaikka vanhalla 95e10 bensalla, 4hv puutarhajyrsin vacu-jet kaasuttimella ja työnnettävät leikkurit kalvokaasarilla, taas eivät tykkää yhtään 95e10 bensasta, vaan pitää olla 98e tankissa että toimii. Jotkut moottorisahatkaan eivät toimi kuin pienkonebensalla kunnolla. Tosin melko miedot aromit tulee noista pienkoneista verrattuna tuohon 3,6 turbodieseliin, missä vuotaa pakoputki vähän ja osa pakokaasuista tulee koppiin. Mutta eipä noihinkaan hiukkasiin ole kuollut tai tullut muitakaan hengitysoireita.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.11.2017, 17:28:51
Pienhiukkaset onkin siitä perseestä, että kulkeutuvat verenkiertoon.

Tosin, kunnolla "ruokitusta" esikammiodiisselistä niitä ei tulekkaan ihan niin paljoa suhteessa, mitä näistä "egodiisseleistä".

Pienkoneiden kohdalla varmasti vaikuttaa enempi polttoaineen puristuksen kesto, mitä 10% etanolimäärä.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: B30A - 27.11.2017, 22:09:26
Tavan 95-litkulla ajan kaikkia. Ongelmia ei ole ollut, koneet seisoo kylmässä varastossa. Saha, ruohonleikkuri, linko, raivuri/siimuri ja jyrsin joka seisoo käytännössä aina. Se kyllä lähtee tarvittaessa käyntiin ihan helposti vaikka noi pikkukoneet on vähän sellaisella "kovaa-ajoa, huonoa-huoltoa"-statuksella.
Eikä noi mitkään niin hirveesti käryä? Jollain ihan tyynellä helleilmalla puskassa ruohonleikkurin kanssa ympyrää ajaessa tulee pakokaasu nenään mut ei juuri muuten.

Päästömielessähän yksittäinen pöröttäjä tuntuu pieneltä mutta kyllähän noita laitteita on jo pelkästään Suomessa aikapaljon joten toki päästöjen vähennys on aina ihan positiivista mutta se kyllä korpeaa että sen pitää aina maksaa v*tusti. Nykyisellään alkaa akkuvehkeet näissäkin olemaan jo aika asiallisia mutta ainakin meikäläisen tapauksessa hintalappu estää ostamasta noita ns. parempia akkukoneita. Esim. raivuri/siimuria kattelin sähkövehkeenä mutta käytännössä tuplahinta jo kalliinpuoleiseen 4t laatuvehkeeseen verrattuna tuntui kestämättömältä.
Sähköruohonleikkureista olen päässyt täällä UK:ssa "nauttimaan", ihan p*skoja vehkeitä ja varsinkin johtomallit ovat ihan kauheita.
Tiedä sitten miten joku akkuvehes pelittäis kunnon laanilla?

Tiedä sitten mistä kaikki käynnistysvaivat tulevat kun noi kaikki ovat tosiaan nöyrästi lähteviä vehkeitä. Ainut vähän nihkeä on wanha 2t-genu joka vedätyttää narua joskus ihan tosissaan, se voisi olla jollain hipo-pensalla ehkä nöyrempi tai sit ei.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: kupari s40 - 27.11.2017, 22:42:14
Ruohonleikkureis vm 2006 2kpl 2,5hv ja 3,5hv b&s parasta on Venäjän 98 bensa. Voi jättää hankeen talveksi ja lähtee keväällä heti tulille säiliöönkin jääneelle bensalla. Venajän 95 toimii myös muttei niin herkästi ota rundia ja hiukan raskaammin käy.

Suomi 98 toimii (noin samoin kuin venäjän 95) mutta keväällä bensa vaihdettava säiliöstä  jos käyntiin meinaa saada,  95 en ole kokeillu noissa. Pienkonebensaa enää en noihin vanhoihin aio edes hommata.

Lankomies vaihtoi pienkonebensaan moottorisahalla jossa pelasi hyvin, ruohonleikkuris ei testin jälkeen kun kaasaria joutu putsaa jo kokeilun kesken.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.11.2017, 22:45:05
Tuollaiseen vanhaan norlett jyrsimeen kun kaataa 95e10 bensaa, niin saa nykiä todella monta kertaa narusta ennen kuin alkaa edes lupailla. 98e bensalla se lähtee käyntiin yleensä parilla nykäisyllä. Muistaakseni noita työnnettäviäkin pitää nykiä enemmän 95 bensalla, eikä käynti ole yhtä tasaista kierroksilla.

vanha mtd 12hv koneella tosiaan käy vaikka 5-vuotta vanhalla 95e10 bensallakin.

Ulkona pakkasessa talven nuokin viettävät ja on ne keväällä lähteneet aika helpolla käyntiinkin. Yleensä jäänyt kesältä 98e bensat tankkiin.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: mheguli - 29.11.2017, 10:56:50
Aloittajan kysymykseen yksi vastauksentynkä löytyy tämän raportin (http://vm.fi/documents/10623/307625/VTT+Pienkonebensiinin+laatuporrastus/830a76a1-fa9d-43e6-b3f0-a8450efca8c3) sivulta 6.

Siinä kerrotaan, että vuonna 2006 kaikki Suomen pienmoottorit tuottivat 98 391 tonnia CO-päästöjä, kun kaikki Suomen henkilöautot tuottivat 80 020 tonnia. Vastaavasti HC-päästöt olivat pienkoneilla 20 599 tonnia ja henkilöautoilla 6349 tonnia. Pienkoneiden päästöillä siis todellakin on väliä!
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: TOK - 29.11.2017, 11:23:49
Aloittajan kysymykseen yksi vastauksentynkä löytyy tämän raportin (http://vm.fi/documents/10623/307625/VTT+Pienkonebensiinin+laatuporrastus/830a76a1-fa9d-43e6-b3f0-a8450efca8c3) sivulta 6.

Siinä kerrotaan, että vuonna 2006 kaikki Suomen pienmoottorit tuottivat 98 391 tonnia CO-päästöjä, kun kaikki Suomen henkilöautot tuottivat 80 020 tonnia. Vastaavasti HC-päästöt olivat pienkoneilla 20 599 tonnia ja henkilöautoilla 6349 tonnia. Pienkoneiden päästöillä siis todellakin on väliä!

Nuo on kyllä hurjia lukuja  :o

Bensankulutushan on tosiaan pientyökoneissa 1,5% bensan kokonaiskulutuksesta, mutta kun ominaispäästöt on kymmeniä tai jopa useita satoja kertoja suuremmat kuin katalysaattoriautossa...
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: razori - 29.11.2017, 12:33:05
Nuo on kyllä hurjia lukuja  :o

Ja pelkästään henkilöautojen päästöistä mohistaan julkisuudessa..  :o Olisi kyllä hyvä jos tämä asia tulisi tietoon laajemmin
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: D5GT - 29.11.2017, 12:48:01
Eikä noi mitkään niin hirveesti käryä? Jollain ihan tyynellä helleilmalla puskassa ruohonleikkurin kanssa ympyrää ajaessa tulee pakokaasu nenään mut ei juuri muuten.

Käyttömukavuus on toki yksi arvo - olisi hauska tietää kuinka paljon puhtaampia uudet koneet on. Pari vuotta sitten ostin uuden raivaussahan, joka käy pienkonebensalla ja ohjaa itseään (ainakin mainospuheissa) elektroniikalla. Käry on mieto, mutta miltä päästöt näyttää, ne kun jää ympäristöön haisi tai ei.

mhegulin luvut on karua luettavaa ja laittaa miettimään seuraavan Briggs&Strattonin ostoa..
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.11.2017, 13:38:29
Ruohonleikkureissa menisi sähkökäyttönen, ainakin mikäli piha ei ihan hirveän iso ole.
Joskus muinoin Lidlin roikkamallisella sähköleikkurilla leikkasin ja oli huomattavasti mukavempi kuin meluava riksraks.

60-luvulla joku shavaalmistaja asensi yhteen malliin wankel moottoreita. Olisikohan moisen päästöt yhtään pienemmät?

Onhan huskillakin ollut jo jonkinaikaa sahoja, joissa on elektronisesti ohjattu ruisku. Huonopuoli on, että vian ilmetessä et ilman läppäriä ja obd-lukijaa tee mitään.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: TOK - 29.11.2017, 14:23:34
Ruohonleikkureissa menisi sähkökäyttönen, ainakin mikäli piha ei ihan hirveän iso ole.
Joskus muinoin Lidlin roikkamallisella sähköleikkurilla leikkasin ja oli huomattavasti mukavempi kuin meluava riksraks.

Tommonen letkulelu oli meilläkin muinoin (ei itse ostettu). Kerran sitä kokeilin, seinän vierestä semmosta nilkkapitkää ruohoa. Moottori leipo siihen  :D  Ei jatkoon, vaan SER-lavalle.

Olishan se sähkökäyttöinen samalla tavalla mukavampi kuin autokin melun ja käryn puolesta, kunhan tehoa löytyy. Mitään rivarin nenäliina-"pihaa" isompaa en kyllä roikkavehkeellä yrittäiskään.

Itseohjautuva robottihan se olis tätä päivää nurmen trimmauksessa.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Wolvis - 29.11.2017, 14:30:24
Ruohonleikkureissa menisi sähkökäyttönen, ainakin mikäli piha ei ihan hirveän iso ole.
Joskus muinoin Lidlin roikkamallisella sähköleikkurilla leikkasin ja oli huomattavasti mukavempi kuin meluava riksraks.

60-luvulla joku shavaalmistaja asensi yhteen malliin wankel moottoreita. Olisikohan moisen päästöt yhtään pienemmät?

Onhan huskillakin ollut jo jonkinaikaa sahoja, joissa on elektronisesti ohjattu ruisku. Huonopuoli on, että vian ilmetessä et ilman läppäriä ja obd-lukijaa tee mitään.
Pitkään käyttöön ehkä perinteinen mäntäpannu toimii paremmin, ainakin mitä Mazdoista muistan niin Wankel on tehokas moottori, vaikkakin janoinen ja vaatii remontin jossain kohtaa elämää. Nämä rikksrakspoks:it jatkaa hamaan tappiin asti kunhan ölppää ei päästä tervaksi asti.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: razori - 29.11.2017, 14:39:25
Itseohjautuva robottihan se olis tätä päivää nurmen trimmauksessa.

On vaan niin typerän kallis. Kotopuoleen on haaveiltu moista ja sillä rahalla ostaisi jo 2.5 päältäajettavaa. Mitä enempi leikattavaa neliöalaa, sitä härskimpi hinta..


edit:

Nämä rikksrakspoks:it jatkaa hamaan tappiin asti kunhan ölppää ei päästä tervaksi asti.

Ei vaikuta tämäkään niiden kestoon. Keväällä tarkastin päältäajettavasta öljyt ja tikku ei edes kastunut. Lopulta sain öljytason kokeiltua ja ihan puuroahan se oli. Ei muutakuin 5W-30 sen verran että on täyttä ja kovaa ajoa perään :D
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Taavi.H - 29.11.2017, 15:01:16
On vaan niin typerän kallis. Kotopuoleen on haaveiltu moista ja sillä rahalla ostaisi jo 2.5 päältäajettavaa. Mitä enempi leikattavaa neliöalaa, sitä härskimpi hinta..

Hetken vielä joutuu odottelemaan, kyllä ne kulut siitä tippuu...
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 17:24:19
Huonopuoli on, että vian ilmetessä et ilman läppäriä ja obd-lukijaa tee mitään.
Jossain määrin se vika on helpompi selvittää sillä läppärillä/obd lukijalla. Tuolla tavallahan vikoja diagnisoidaan uusista traktoreista, autoista, metsä/maansiirtokoneista nykyään. Uusissa traktoreissakin toimii kopissa periatteessa kaikki vaihteenvalinnat/suunnanvaihdot, kytkin yms..täysin sähköisesti. Paljon käytetään myös vikojen etädiagnoosia, jolloin asentajan ei tarvitse mennä paikanpäälle välttämättä ollenkaan. Tuossa ruiskusahassa on myös se etu että säätyy kelillä automaattisesti, eikä tarvitse joka päivä/sään/ilmakosteuden mukaan säätää uusiksi.

Pienkoneista sen verran että myytinmurtajathan vertailivat aikoinaan moottoripyörän, sekä autojen päästöjä ja MP:ssä oli aikamoiset päästöt verrattuna autoon.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.11.2017, 17:28:33
Jossain määrin se vika on helpompi selvittää sillä läppärillä/obd lukijalla.
Ööööh, häh? Ainakin kokemani ja näkemäni perusteella ei esimerkiksi 2T-moottorisahaan voi kovin isoa vikaa tulla käytön aikana. Asiansa osaava ja sahansa tunteva metsuri purkaa/kasaa tarvittaessa kaasuttimen kymmenessä minuutissa, jos ja kun se on vain järkevästi irroitettavissa. Ainoastaan puolavika voi jättää leikin kesken, jos ei ole varaosia.

Tuohon OBD-leluun kun tulee häiriö (en tarkalleen tiedä millainen, mutta jonkinsortin "bitti poikittain" -tilanne) niin puu saa jäädä konkeloksi, kopataan saha kainaloon ja lähdetään valtuutettuun huoltolliikkeeseen.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Wolvis - 29.11.2017, 17:29:33
Jossain määrin se vika on helpompi selvittää sillä läppärillä/obd lukijalla. Tuolla tavallahan vikoja diagnisoidaan uusista traktoreista, autoista, metsä/maansiirtokoneista nykyään. Uusissa traktoreissakin toimii kopissa periatteessa kaikki vaihteenvalinnat/suunnanvaihdot, kytkin yms..täysin sähköisesti. Paljon käytetään myös vikojen etädiagnoosia, jolloin asentajan ei tarvitse mennä paikanpäälle välttämättä ollenkaan. Tuossa ruiskusahassa on myös se etu että säätyy kelillä automaattisesti, eikä tarvitse joka päivä/sään/ilmakosteuden mukaan säätää uusiksi.

Pienkoneista sen verran että myytinmurtajathan vertailivat aikoinaan moottoripyörän, sekä autojen päästöjä ja MP:ssä oli aikamoiset päästöt verrattuna autoon.
Autojen päästöjä seurataan todella aktiivisesti ja ovat tapetilla kait melkein koko ajan, MP-päästöt taas ei juuri yllä tapetille koska lukumäärältään ne eivät ole niin yleisiä. Eriasia on... jos päästöissä verrataan niin kuinkahan monta 2017 valmistettua henkilöautoa mahtuu moottoripyörän päästöihin?
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 17:46:02
Ööööh, häh? Ainakin kokemani ja näkemäni perusteella ei esimerkiksi 2T-moottorisahaan voi kovin isoa vikaa tulla käytön aikana. Asiansa osaava ja sahansa tunteva metsuri purkaa/kasaa tarvittaessa kaasuttimen kymmenessä minuutissa, jos ja kun se on vain järkevästi irroitettavissa. Ainoastaan puolavika voi jättää leikin kesken, jos ei ole varaosia.

Tuohon OBD-leluun kun tulee häiriö (en tarkalleen tiedä millainen, mutta jonkinsortin "bitti poikittain" -tilanne) niin puu saa jäädä konkeloksi, kopataan saha kainaloon ja lähdetään valtuutettuun huoltolliikkeeseen.
Mitä itse sahojen ja mopojen kaasuttimien kanssa ollut tekemisissä niin ei noita kaasuttimiakaan voi liikaa kehua. Sakkakuppiin muodostuu pidemmällä ajalla "hapettumia", jotka tukkivat suuttimet/seosputken, tai sitten menee hiekanjyvä kaasuttimeen. Imukaulan tiiviste alkaa vanhuuttaan vuotamaan, O-renkaat kovettuu bensan takia ja aiheuttavat imuvuodon. Yhtä lailla siitä 2T sahankin kaasarista voi mennä kalvo/roska tukkii kanavat. Ylirikkaalla seoksella menee tulppa pilalle ja silloinkin täytyy lähteä hakemaan kaupasta uusi, ellei ole uutta varalla. Miksei se nykyajan metsuri voisi kantaa sinne metsään mukana omaa OBD-lukijaa ?...pystyyhän nykyään autoistakin diagnosoimaan vikoja itsekin joko läppärillä tai obd-lukijalla.

Onhan nykyäänkin jo mopoissakin/MP:issä myös paljon ruiskumoottoreita.

Husqvarnakin kehuu että jopa 20% vähemmän menee bensaa ja jopa 75% pienemmät päästöt ruiskusahassa, kuin siinä museokaasarilla olevassa Stihlissä. Löytyy myös autotune, joka säätää moottorin automaattisesti.

http://www.husqvarna.com/fi-fi/tuotteet/moottorisahat/545/966648573/

Millä tavalla tuollainen nykyaikainen ruiskulla oleva 2T moottorisaha olisi sen vikaherkempi kuin vaikka perus ruiskukoneella oleva vanha tai uusi henkilöauto ?...samalla tavallahan tuossakin varmaan on lambda, kierrostieto-anturi ja imuilman/moottorin-lämpöanturi moottorissa.

Tosin hakkuukoneiden yleistyttyä on moottorisahalla ammattimainen metsurointi nykyään melko vähäistä, ja taitaa suurin osa sahoista olla polttopuiden teossa tai oman metsän harrastus käytössä.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Wolvis - 29.11.2017, 18:05:16
Ja autokäytössä ruiskutekniikkaa ollu jo pitkän aikaa, ja ruiskuhan se on mahtavassa Merikontissakin.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 18:08:20
Ruiskukoneenhan sai jo D-jetronic tekniikalla, jopa pyhimykseen eli P1800 Volvoonkin. Melkoisesti on sähkötekniikka lisääntynyt ajan kuluessa muutenkin ajoneuvotekniikassa. Totta kai noissakin esiintyy vikoja, mutta on niitä noissa "perinteisissäkin", kaasuttimissa yms. Mikään tekniikka ei ole täysin ongelmatonta.

Luultavasti päästörajojen kiristyessä heitetään kaasutin roskiin monesta pienkoneestakin tulevaisuudessa.

edit: Bosch D-jetronic tuli yleiseen käyttöön jo vuonna 1967 ja myös L-jetronic alkoi kehittyä 1976 vuonna: http://www.autowiki.fi/index.php/D-Jetronic

Luultavasti hinta oli ainoa syy pelleillä kaasuttimella autossa, vielä 80 luvulla. Sitten kun tultiin -90 luvulle ja päästörajat kiristyi niin jostain syystä kaasuttimetkin hävisivät autoista. Eikä edes ne sähköohjatut kaasuttimet axtec yms..viritelmät kovinkaan kovaan suosioon päässeet, koska oli vakavia vaikeuksia päästä edes katsastuksen päästötestiä läpi. Tuo kertoo melko hyvin kaasutin "moottorinohjauksen" (epä)tarkkuudesta.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Wolvis - 29.11.2017, 18:11:21
Ruiskukoneenhan sai jo D-jetronic tekniikalla, jopa pyhimykseen eli P1800 Volvoonkin. Melkoisesti on sähkötekniikka lisääntynyt ajan kuluessa muutenkin ajoneuvotekniikassa muutenkin.
Niimpä, ja mopoon ruisku taisi ekana tulla Aprillipilaan, muista nyt ulkoota oliko ~10v sitten. Mutta ollut vaan ajan kysymys kun joku keksii tuupata suuttimen ja ohjainelektroniikan moottorisahaan.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: razori - 29.11.2017, 18:16:28
Niimpä, ja mopoon ruisku taisi ekana tulla Aprillipilaan, muista nyt ulkoota oliko ~10v sitten. Mutta ollut vaan ajan kysymys kun joku keksii tuupata suuttimen ja ohjainelektroniikan moottorisahaan.

-07 satapiikki RS:ssä oli kaasari, mutta sytkä oli toteutettu tietokoneella. Tietokone mm. haisteli kaasun asentoa ja sitämukaa lisäsi/vähensi ennakkoja tilanteen mukaan ja sitä kautta vaikutti koneen luoteeseen ja ennen kaikkea vääntöön.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 18:18:12
Eikö CDI-sytytyskin ole ollut mopoissakin jo ainakin -90 luvulta asti ?...tuollaisen CDI-sytkän toimintavarmuus voittaa antiikkiset katkojankärjet 100-0. Tuollaisessakin on "kierrostietoanturi", magneetossa.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.11.2017, 18:27:32
Ainakin huskilla sen lukijan sai vain valtuutettu huolto... ::)

Tai näin oli ainakin 2014. Enkä ole tosiaan tutkinut, onko olemassa "kiinan versioita".

Minulla ei koskaan ole jäänyt puu konkeloksi sahan puutumisen takia. Tuttu metsuri joutui jättämään leikin kesken, kun uusi saha hyytyi kesken puun. Onneksi pitää mukana aina kahta sahaa, joten toisella sai pelastettua tilanteen.


Minulla on vain kerran ollut moottorisahan kanssa ongelmia ja se oli jokin 80-luvun lopun halpis-stihl.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 18:48:03
Ainakin halvemmissa hyundai sahoissa on ollut pientä häikkää, mutta yksi 60€ halpis hong kong saha on kuulema pelannut hintaansa nähden hyvin, ainoa vika on vuotava teräketjun-voitelu ja saha pitää jättää säilytyksessä kyljelleen.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 29.11.2017, 20:59:09
Joo luettuani koko ketjun totean että itsellä on 2 päältäajettavaa ajoleikkuria Husgvarna ja Jonsered 1 Kohler koneella 2 Briggs& Stratton ja tämä jälkimmäinen on kyllä oikea kauhu pakokaasujen päästäjä kuluttaa 1.5 kertaa enemmän kuin Kohlerin kone ja meluaakin ihan liikaa, no ei Kohlerkaan ole meluton mutta siedettävämpi kyllä. Sitten se asia, polttonesteenä on ollut 98E molemmissa ja mitään käynnistys ongelmia ei ole ollut mikä johtuisi polttonesteestä. Tonttini on 6000 neliömtrinen joten en viitsi koko kesää kulkea työntäen pikkuleikkuria vaikka sellainenkin on, Makita on merkki ja siinä ihan uutukainen Briggs& Stratton kone, ei nyt niin hyvä kuin oletin uutuuden olevan mutta parempi kuin se entinen 1990 mallinen savukone. Pikkukoneessa käytössä myös 98E ja sellaisenaan laitoin kylmään var astoon syksyllä näkee sitten keväällä onko se polttoneste pilalla, isoissa koneissa ei ole ollut mitään muuta ongelmaa kuin se em.savu. :) PS. polttonestettä kuluu kesässä noin 40 litraa!
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 21:24:16
Ei ainakaan ajoleikkurin 12hv B&S mielestäni ole kovin paha käryttämään/savuttamaan, vaikka on peräisin -90 luvulta. Se kuluttaa jotain 2-3 litraa tunnissa 98e bensaa. Löytyy myös 2 työnnettävää B&S koneilla ja uudempi on huomattavasti hiljaisempi käyntiääneltään kuin tuo vanhempi leikkuri. Nuo ainakin käynnistyvät talven jäljiltä 98e bensalla hyvin.

Pahin käryttäjä on vanha norlett jyrsin.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: mauser240 - 29.11.2017, 22:38:39
Tuli mieleen yksi Hussen ajoleikkuri B&S 12 hp koneella edellisessä työpaikassa. Oli melko epätasainen nurmikko ja välillä kun oli hyvä tahti päällä mutkassa niin ilmeisesti hörppäsi öjyä huohottimen kautta suoraan kaasariin  :buck2:

Käynti oli kuin olisi kiertokanki hakannut lohkon seinään ja pitääkö mainita että myös savua riitti  :2funny:

Ei tapahtunut kuin muutama kerta (vahingossa kyllä joka kerta  ::)) mutta hyvin se laite pärjäsi kumminkin.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 22:51:34
Tuo 12hv kone savutti myös vähän kun toissa kesänä keksi vuotaa bensat öljyn sekaan, ja ajattelin käyttää niitä öljyjä, bensalla ohennettuna polttoaineena tuossa leikkurissa. Kyllä se niilläkin pelasi, mutta vähän savutti sinistä :D
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: V70 2.5 - 29.11.2017, 23:24:46
Tuo 12hv kone savutti myös vähän kun toissa kesänä keksi vuotaa bensat öljyn sekaan, ja ajattelin käyttää niitä öljyjä, bensalla ohennettuna polttoaineena tuossa leikkurissa. Kyllä se niilläkin pelasi, mutta vähän savutti sinistä :D

Itsellä tuo 12heppanen briksi alkanut tekemään samaa, savu on miehekäs, kun koneessa on öljyjen lisäksi viitisen litraa bensaa(mutta onpahan pesevät öljyt. ???). Tarvinnee lisätä bensahana.
Eipä muuten ole tullut kokeiltua noita vanhoja polttoaineena. Enkä kyllä suosittele, Omasta meni männänrenkaat jumiin, kun ajoin vanhalla 2-tahtibensalla. Alkoi huohottamaan törkeästi, ei käynyt kunnolla. Tämän toki korjasi reilu määrä vettä annosteltuna kaasarinkurkusta täysillä kierroksilla.

Toki tuolla ei enään juuri tule ajeltua, kun tuo simplicity 24hv briksillä on jokseenkin eri peli.

Kuinkakohan suuret erot on päästöissä noilla halpis ja ammattikoneilla.?
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2017, 23:53:01
Saattaa kyllä leipoa koneen kiinni, mikäli jatkuvasti on bensalla ohennettua öljyä moottorissa. Ei tuo ainakaan bensan sekaisella öljyllä käynyt kauhean hyvin koska meni seos liian rikkaalle, moottori ei tuosta vahinkoa ottanut. Tuollakin on reippaasti käyttötunteja takana ja kone pelaa edelleen hyvin. Joskus kylmällä koneella saattaa käryttää hetken, mutta lämmettyään lopettaa sen.

Tuossa kun on tankki ylempänä kuin kaasutin niin mikäli neulaventtiili alkaa vuotamaan niin bensat valuvat öljyn sekaan, kaasuttimen kautta.

Aika paljon ohensin noita "öljyjä", ennen kuin tankkiin laitoin. Tosin taitaa karstoittua muutkin 4T moottorit tuolla 2T bensalla. Paremmin ne olisi saattaneet mennä jossain 2T moottorissa.

Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: V70 2.5 - 29.11.2017, 23:59:15
Saattaa kyllä leipoa koneen kiinni, mikäli jatkuvasti on bensalla ohennettua öljy moottorissa. Ei tuo ainakaan bensan sekaisella öljyllä käynyt kauhean hyvin koska meni seos liian rikkaalle, moottori ei tuosta vahinkoa ottanut. Tuollakin on reippaasti käyttötunteja takana ja kone pelaa edelleen hyvin. Joskus kylmällä koneella saattaa käryttää hetken, mutta lämmettyään lopettaa sen.

Tuossa kun on tankki ylempänä kuin kaasutin niin mikäli neulaventtiili alkaa vuotamaan niin bensat valuvat öljyn sekaan, kaasuttimen kautta.

Juu, meni mullakin öljyt vaihtoon, kun huomasin, että bensat seassa. Ei bensa oikeen voitele.
Mutta tosiaan, kun käytin jonkin aikaa vanhaa 2-tahtibensaa, alkoi kone huohottamaan niin paljon, ettei suostunut käymään, jos huohotinletku oli putsarikotelossa kiinni. Huohotinletku irti kärysi niin paljon, ettei meinannut henki kulkea ajellessa.
Korjaantui tosiaan vanhalla konstilla, sopivasti vettä kaasarinkurkusta koneen käydessä. Nyt pelannut useamman kesän sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: mauser240 - 30.11.2017, 07:02:43
...ja minä olen aina tankannut 2-t 98 ruohonleikkuriin ihan suosiolla jos ei ole löytynyt puhdasta kotona / työpaikalla / kentällä... Koskaan mitään ongelmaa sen takia.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 30.11.2017, 17:20:12
Eipä tuosta 2T bensasta ole mitään hyötyä 4T koneessa. Hyvinkin voi karstaa aiheuttaa ylimääräinen öljy bensan seassa. 2T moottori tarvitsee sylinterin voiteluun sitä 2T öljyä ja 4T koneissa on joko öljypumppu, tai roiskevoitelu kuten esim. noissa B&S koneissa.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 30.11.2017, 20:53:35
Tuli vielä mieleen että ostin 1983 B&S moottorisen 3 tai 3.5hv Star merkkisenä myydyn käytetyn paljon pyörineen työnnettävän leikkurin, en kokeillut edes käynnistää vaan pistin osiksi ja uusin ne vähät mitä tarvitsi(kaasuttimen kalvo, sytytystulppa leikkuuterä ja jotain pikkusälää, lisäksi hitsasin halkeilleen ruohonleikkurinkopan kuntoon ja maalaisin koko roskan vasaralakalla. Öljyt laitoin 1983 sisään koneeseen ja käytin sitten halvinta bensaa siinä aina, eli loppujen lopuksi kait eniten 95E bensaa kun sitä oli saatavilla sen bensan edeltäjää en muista. Kone oli rivarin takapihalla talvet säilössä katoksessa eikä koskaan kiukutellut kun sen loppukeväällä käyntiin vedin, savutti paljon(johtui bensasta) melusi kohtuuttomasti(naapurit huomautteli) mutta toimi kunnes 2015 kesällä lainasin pojalle ja koko pa--- hajosi kerralla, öljyt tuli pihalle ja kiertokanki koneen kyljestä läpi, tajusin ettei koneeseen oltu vaihdettu koskaan öljyä 1983 jälkeen eikä myöskään lisätty, eli ainakin ne vanhat savukoneet kesti ja toimi laiskan huoltajan käytössä ihmeen hyvin. Tämä nyt tällaisena hauskana muistona siitä savuttajasta :D ;D

Nimim. "riisikippo"  Etanolittomuus se merkittävin etu on. Pienkonebensaa saa myös joiltakin huoltoasemilta ihan pumpusta. Veikkaisin, että yhtään isompi kylä, niin yksi tuollainen huoltis ainakin löytyy. Viimeksi kun katsoin lähintä tuollaista, niin taisi olla karvan yli 2 e/litra.   Mistä löytyy nuo asemat mitkä myy pumpputavarana?
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 30.11.2017, 22:47:42
Ei tuohon vanhaan norlett jyrsimeenkään tarvinnut paljoa korjata. Aikaisemmin lojunut ladossa ties kuinka pitkään ja lähti käyntiin sytytysosien ja magneeton putsauksella, vetohihna oli kans kadonnut. Talvenkin lojui kuusen alla ja silti lähti keväällä käyntiin suht helposti. Magneeton kiila siitä on myös pari kertaa hajonnut.

Tuo on vielä niin vanha B&S että siinä on katkojankärjetkin..
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: riisikippo - 30.11.2017, 23:48:45
Mulla kuluttaa saha rakennushommissa jopa litroja päivässä niin säästöä kyllä syntyy kun käytän 98a.

Jos laite ylipäänsä toimii etanolibensalla, eipä siitä noin aktiivisessa käytössä mitään haittaa tule. Ongelmia tulee, kun kone seisoo pidempään.

Esim. mökillä meni ikivanhan ruohonleikkurin kaasari ihan tukkoon, kun seisoi käyttämättä puolitoista vuotta (kylmä varasto järven rannalla) ja 95:sta sinne oli unohtunut. Samaa litkua seisotettiin siinä myös seuraavan vajaan vuoden talviseisotuksen ajan (ei näemmä kerta opettanut) ja sama ongelma. Sittemmin pienkonebensalla ja ehkä 98:lla(tästä ei varmuutta) ei ongelmia ole tullut. Tosin tainnut nyt jo kaksi vuotta seistä uuden leikkurin vuoksi käyttämättä...
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 01.12.2017, 00:04:45
Re85 taisi olla vähän ongelmia 2T öljyn sekoittumisen kanssa, niin ei sitä silloin voi oikein 2T sahaankaan laittaa.
Otsikko: Vs: Mitä väliä ? Pienkoneiden päästöt
Kirjoitti: mauser240 - 01.12.2017, 23:00:46
Jos laite ylipäänsä toimii etanolibensalla, eipä siitä noin aktiivisessa käytössä mitään haittaa tule. Ongelmia tulee, kun kone seisoo pidempään.

Juuri näin. Mutta en halua riskeerata että A - Saha seisookin yhtäkkiä 95E10 tankissa tai B - Kaadetaan vahingossa samaa litkua esim. lumilinkoon tai agregaattiin.

Kuten kirjoitin aiemmin, en käytä 95sta enkä keksi yhtään syytä käyttää.