Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: qashqai - 09.04.2018, 11:15:58

Otsikko: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 09.04.2018, 11:15:58
Moikka!

Tarkoituksena olisi vaihtaa autoa
ja ollaan katseltu V60 manuaalia vuodelta 2012-14
d3 tai d4-moottorilla.
Koitin selailla foorumilta vinkkejä mitä näissä kannattaisi varoa tai mihin
kiinnittää erityishuomiota koeajolla?
km lukemat on pyörineet jossain 100k hujakoilla ja ilmeisesti isoja huoltoja ei tässä olisi vielä ajoitettu(pl. tuo hihnan vaihto joissain malleissa..)

Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Häjy71 - 09.04.2018, 13:54:57
Omalle kohdalle ainakin sattunut huoleton yksilö. Auto siis V60 D3 (100kW) manuaali vm -13, joka otettu käyttöön 12/12. Tällä hetkellä mittarissa 180tkm. Alkuajat ajelin tällä pitkää työmatkaa (ensimmäiset 120tkm), jonka jälkeen on ollut emännän käytössä pätkäajossa.

Huollot olen tehnyt ohjelman mukaisesti = 30tkm tai 1 vuoden välein. Ensimmäiset "ylimääräiset" rempat on tulleet/tulossa tänä vuonna, eli 180tkm huollossa tehtiin jakohihnan vaihto ja laturin vapaapyörän vaihto. Lisäksi todettiin, että jarruremontti joka kulmaan olisi ajankohtainen (levyt ja palat, vähintään taakse), lisäksi pitkittäisten takatukivarsien puslat vaihtokunnossa (tämäkin yleisesti tiedetty "ominaisuus" ainakin S/V60:ssä, kumipusla irtoaa metallipidikkeestään korroosion takia).

Rosona käyttäjäkokemuksessa on keyless-toiminta ovissa (toiminta hiipui vähitellen ovi kerrallaan), käynnistys toimii edelleen moitteetta avainten ollessa taskussa. Lisäksi renkaissa ollut huomattavissa kulmien epätasista kulumaa kesäkumeilla, sisäsyrjät tahtoo kulua enemmän (kulmien säädöistä huolimatta). Rengaskokona olen käyttänyt 215/50/17.

Mutta kuten sanottua, huoleton peli on ollut. Kulutus pyörinut siinä 5l/100km hujakoilla tankkauksista mitattuna, ajotietokone näyttää 4,5l/100km lukemia. Mikään raketti ei 100kW D3 ole, eron S60 120kW kyllä huomaa kiihdytyksissä, mutta normaalissa ajossa pärjää kyllä ihan mukavasti. Toisaalta menovettäkin kuluu 2-3 desiä vähemmän.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 09.04.2018, 15:44:47
Omalle kohdalle ainakin...
kiitos tästä, kiva lukea tällaisia kattavia käyttökokemuksia.
Itse arvon juuri vähän D3-4 välillä, pienempi kulutus on kyllä aina plussaa (nyt 2L bensakone painavassa autossa ja 30K/v ajossa alkaa 7-10l/100km tuntumaan liian isolta..)
ensimmäinen mitä testattiin vaikutti kyllä hyvältä ja vakaalta kulkineelta.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Korppi - 09.04.2018, 21:08:28
Itselläni ollut facelift D3 reilu puoli vuotta, ajettu 120tkm. Takuuna vaihtoivat jotkut helat taakse ja pyyhkijöiden moottorin, muuta valitettavaa ei ole ollut. V60 on kaiketi luotettavan maineessa ja menestynyt ok testeissä. Aika hiljaista, ainakin toistaiseksi, ollut isojen vikojen kanssa tälläkin foorumilla, tai sitten ei käyttäjäkunta ole löytänyt foorumia.

Mitä kustansi jakapääremppa?
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Hota - 09.04.2018, 21:19:45
D3 100kw 5 sylinterinen. 1/2 vuotta ollut ja jokunen tuhat vasta ajeltu. Talvella aika paljon pätkä-ajoa.
Toinen etupyörän laakeri vaihdettu heti oston jälkeen muutaman päivän päästä.
Oli minimaallinen väljyys.
Ei tuossa muuta ku diseliä tankiin ja ajelee.
Kulutus ollut positiivinen ylläri.
Kesärenkaat vaihtuu hiljasempiin.
Nyt haka blue 215/55/16 97 W ja pitää ärsyttävää meteliä.
Huoltomieskin totesi kun laakerin vaihto että noi nokialaiset ei ole hiljasimmasta päästä.

Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 10.04.2018, 15:58:48
kiitos vastauksista!

Nyt on kokeiltu d3 ja d4 ja kyllä tuo mopompikin vaikuttaa hyvältä.
Tuota Häjyn mainitsemaa keyless-hommaa en tajunnut testata kummemmin;
tuo D3 momentum busines 2013-malli vaati kai avaimen siihen kojelautaan, eikä käynnistynyt avain taskussa:)

viimeisimmässä mitä tutkin olisi vielä webasto, joka olisi ilmeisen kiva.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: hessu80 - 10.04.2018, 17:33:52
viimeisimmässä mitä tutkin olisi vielä webasto, joka olisi ilmeisen kiva.
Ei webastoa pois anna, jos sellainen autossa on kerran ollut. Lämmitin on tainnut olla kaikissa Suomeen uutena maahantuoduissa diesel-malleissa. Jollakin markkina-alueella se ei ole ollut vakiovaruste ja Volvojakin tuodaan kiitettävä määrä käytettynä maahan ties miten kaukaa. Eli erikseen pitää varmistaa, että lämmitin löytyy, mutta useimmista se löytyy. 
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Häjy71 - 10.04.2018, 20:05:03
Takuuna vaihtoivat jotkut helat taakse ja pyyhkijöiden moottorin, muuta valitettavaa ei ole ollut...

Mitä kustansi jakapääremppa?

Noita samoja helat/puslat vaihtolistalla. Menivät tuosta omasta S60:stä samoihin aikoihin, eli kestävät sen 5v, ennenkuin antautuvat.

Jakopääremppa sinisellä oli 180tkm huollon yhteydessä työ 119,76 + osat 209,17(hihnasarja). Samalla laitettiin muutkin hinnat työ 29,94 + osat  2x52,96 (hihnat) + 114,22 (kiristin). Laturin vapaapyörä oli teettänyt ylimääräistä työtä, oli pitänyt laturi irrottaa, ennenkuin saivat pyörän irti. Vapaakytkimen hinta sinisellä oli 118,98.

Kuten Hessu mainitsikin, on Webasto ihan ehdoton ja ollut vakiona V60 Suomi-autoissa (diesel).  Sen ajastimen on joutunut ruksaamaan lisävarusteeksi. Noihin -13 ja uudempiin on saanut ohjelmoitua auton avaimeen Webaston kaukokäynnistyksen. Ajotietokonetta selaamalla sen lämmittimen&ajastimen olemassolon saa tarkistettua. Mulla ei ole missään Volvossa enää ollut lohkolämmitintä, niin hyvin on pärjännyt Weballa. Ja akutkin kestäneet, toki siihen on auttanut pitkät ajomatkat. Mulla on vielä S60:ssäkin alkuperäisakku (kilsoja 263tkm).

Ja vielä keylessistä, sekin on pitänyt ruksata varustelistalta erikseen, vakiona löytynyt vasta classic-malleista. Naisväki tykännyt avaimettomuudesta, kun avaimet on saanut olla "hukassa" vaikka käsilaukussa.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: mulugren - 11.04.2018, 00:17:55
Ja vielä keylessistä, sekin on pitänyt ruksata varustelistalta erikseen, vakiona löytynyt vasta classic-malleista. Naisväki tykännyt avaimettomuudesta, kun avaimet on saanut olla "hukassa" vaikka käsilaukussa.

Keyless säästää monta sekunttia lähdössä :) Eikä tosiaan ole sitä ”missä auton avaimet” ähinää kun ne roikkuu vaimon lompakossa kiinni ja omakin avain aina takin taskussa. Voi olla helppo pölliä niitä toistimia käyttäen mutta ei täällä Suomen onnelassa sellaasta. Joskus harvoin sanoo että avaimet poistuneet autosta mut kun siirsi oikeanpuolen taskuun niin ei oo enää tapahtunu. Suosittelen keylessiä
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 11.04.2018, 09:27:01
vanhaan autoon verrattuna näissä on melkein jo liikaa ominaisuuksia ;D

tuo jakopääremppa kummastuttaa;
virallinen vaatimus on kai 180tkm tai 10v,
silti moneen noista ~100tkm ajetuista on tämä hoidettu.

tämä vaihto kannattanee jokatapauksessa tinkiä mukaan? :)

seuraavaksi koeajossa D4 business vuodelta 2014,
joka vaikuttaa ainankin paperilla juuri sopivalta.


Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Hota - 11.04.2018, 10:54:55
vanhaan autoon verrattuna näissä on melkein jo liikaa ominaisuuksia ;D

tuo jakopääremppa kummastuttaa;
virallinen vaatimus on kai 180tkm tai 10v,
silti moneen noista ~100tkm ajetuista on tämä hoidettu.

Valmistajan suositus 180tkm/10v.
Suomessa suositus 120tkm/5vuotta.
Ei kannata riskeerata.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 12.04.2018, 09:28:18
seuraavaksi koeajossa D4 business vuodelta 2014,
joka vaikuttaa ainankin paperilla juuri sopivalta.
Tämä oli melkoinen kokemus;
Kaikki näytti hyvältä, koeajon loppupuolella alkoi pieni nykiminen->
"moottorin tehoa rajoitettu" tms ja kilpikonna- varoitusvalojen säestämänä päälle..
auto savutti  jonkin verran ja nilkutin pientareelle, mistä soittoa myyjälle..
tänään pitäisi selvitä millainen homma tuossa oli..
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Niclashki - 12.04.2018, 12:19:14
Valmistajan suositus 180tkm/10v.
Suomessa suositus 120tkm/5vuotta.
Ei kannata riskeerata.

Valmistajan suositus 180tkm/10 vuotta.
Suomessa maahantuoja suositus ainakin itselläni on 180tkm/5 vuotta. Eli aika on lyhentynyt puoleen, ei kilometrirajaan muutosta.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 16.04.2018, 10:37:46
Tämä oli melkoinen kokemus;
Kaikki näytti hyvältä, koeajon loppupuolella alkoi pieni nykiminen->
"moottorin tehoa rajoitettu" tms ja kilpikonna- varoitusvalojen säestämänä päälle..
auto savutti  jonkin verran ja nilkutin pientareelle, mistä soittoa myyjälle..
tänään pitäisi selvitä millainen homma tuossa oli..
tässä meni egr-venttiili vaihtoon.

Viikonloppuna tuli testattua D2-moottori ja vaikka kuinka ensin ajattelin että tälläkin pärjää,
niin kyllä nuo d3 ja varsinkin d4 on huomattavasti mukavampia :)

keyless kuulostaa hyvältä, mutta tuntuu että aika harvassa tämän(~20k€) hintaluokan autossa tuota on.
"Volvo on call" bluetoothhärpäke näissä tuntuu olevan, tällä ilmeisesti saa jotain lisäinfoa autosta..
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: mulugren - 16.04.2018, 19:50:06
tässä meni egr-venttiili vaihtoon.

Viikonloppuna tuli testattua D2-moottori ja vaikka kuinka ensin ajattelin että tälläkin pärjää,
niin kyllä nuo d3 ja varsinkin d4 on huomattavasti mukavampia :)

keyless kuulostaa hyvältä, mutta tuntuu että aika harvassa tämän(~20k€) hintaluokan autossa tuota on.
"Volvo on call" bluetoothhärpäke näissä tuntuu olevan, tällä ilmeisesti saa jotain lisäinfoa autosta..

Volvo On Call -palvelulla (kännykkä applari, toimii mobiilidatalla eli ei bluetooth) saat webaston ajastettua ja suorakäynnistettyä etänä. Myöskin näkee onko ovet lukossa vai ei ja tietysti ne saa myös lukkoon ja auki etänä. Näet paljonko tankissä ainetta ja kuinka kauas pääsee, onko joku neste loppu jne. Näet keskikulutuksen, 100 viimeistä ajosuoritetta kulutuksineen matkoineen karttapisteineen :) Aikas pätevä. Hälyttää jos ovet jääny lukitsematta jne.

Oliko kui paljon ajettu tuo egr vikainen?
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Waldemar - 16.04.2018, 21:35:39
Moikka!

Tarkoituksena olisi vaihtaa autoa
ja ollaan katseltu V60 manuaalia vuodelta 2012-14
d3 tai d4-moottorilla.
Koitin selailla foorumilta vinkkejä mitä näissä kannattaisi varoa tai mihin
kiinnittää erityishuomiota koeajolla?
km lukemat on pyörineet jossain 100k hujakoilla ja ilmeisesti isoja huoltoja ei tässä olisi vielä ajoitettu(pl. tuo hihnan vaihto joissain malleissa..)

Samanlainen auto melko samoilla spekseillä täälläkin vakavassa harkinnassa. Webasto saattaisi olla mukava lisä, keylessill' ei niin väliä.
Tarkoitus olisi ostaa huoleton auto ja ilmeisesti V60 on sellaisen maineen saanut. Tässä samalla vaihtuu bensakone dieseliin joka sekin mietityttää. Kilometrejä tulee sen verran että bensa olisi luultavasti hieman edullisempi, mutta dieseleissä valinnanvaraa on huomattavasti enemmän. Jos auto on toimiva, kestävä ja mukava ajaa niin ei haittaa jos hinta/km on pari senttiä enemmän.
Onkos näissä V60 eri moottoreissa jotain tyyppivikoja jotka kannataisi huomioida?
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 17.04.2018, 10:08:49
Volvo On Call -palvelulla (kännykkä applari, toimii mobiilidatalla eli ei bluetooth) saat webaston ajastettua ja suorakäynnistettyä etänä. Myöskin näkee onko ovet lukossa vai ei ja tietysti ne saa myös lukkoon ja auki etänä. Näet paljonko tankissä ainetta ja kuinka kauas pääsee, onko joku neste loppu jne. Näet keskikulutuksen, 100 viimeistä ajosuoritetta kulutuksineen matkoineen karttapisteineen :) Aikas pätevä. Hälyttää jos ovet jääny lukitsematta jne.
ok, pitää kokeilla tätä!

Oliko kui paljon ajettu tuo egr vikainen?
tämä oli ajettu himpun yli 100tkm, vuodelta 2014 ja suomiauto, täydellinen huoltokirja yms.
tosin liisarina naiselle ja ilmeisesti ajettu lyhyttä kaupunkiajoa tms.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: mulugren - 17.04.2018, 17:31:26
Onkos näissä V60 eri moottoreissa jotain tyyppivikoja jotka kannataisi huomioida?

Qashqailla oli jo koeajossa porsinut egr.. Googleta VEA ja egr niin pääset jyvälle.

Kannattaa miettiä tuota diesel hommaa. Itsellä on viimeistä kertaa diesel alla. En mitenkään jaksa uskoa että seuraava enää olisi diesel.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 17.04.2018, 19:58:32
Veikkaan että tämä dieselin saastuttamisen ympärillä vellova trendikeskustelu lakkaa kohta ja taas jatketaan samaan menoon kuin aiemminkin.

Kysymys, kun täällä selvästi v60 omistajia on: 20" vanteet menee suht heittämällä alle, onko kellään ollu coilarien kanssa 20" kiekkoja? 20x8,5 ja et joku 45 taitaa olla sama kun Polestarissa?
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: mulugren - 17.04.2018, 21:23:25
Veikkaan että tämä dieselin saastuttamisen ympärillä vellova trendikeskustelu lakkaa kohta ja taas jatketaan samaan menoon kuin aiemminkin.

Saastuttamista merkittävämpi seikka on se että bensamoottorit on menny eteenpäin kun taas dieselit tuntuu menneen paremminkin toiseen suuntaan. Alkavat olla jo melko kompleksisia laitoksia ihan vaan sen takia että on ylipäänsä päästy tyyppihyväksynnästä läpi. Kuluttaja ei esimerkiksi saa mitään iloa siitä urean kanssa läträämisestä tai tukkoon menevästä egr:stä. Lisäksi tuo dieselin käyntiääni alkaa näin sähköautojen läpimurron kynnyksellä kuulostamaan antiikkiselta mekastukselta omaan korvaan :-\
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 17.04.2018, 23:09:23
Johan molempia löytyy bensakoneistakin tietääkseni? Ureaa ainakin.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: jv70 - 18.04.2018, 07:04:59
Jos D3 miettii niin käy ohjelmoimassa sen D4 ja samalla Egr pois niin jo toimii.. D4 antaa sen vajaa170hp ja 400nm. Koneet ovat teknisesti samat. ;)
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: remes - 18.04.2018, 12:46:33
Veikkaan että tämä dieselin saastuttamisen ympärillä vellova trendikeskustelu lakkaa kohta ja taas jatketaan samaan menoon kuin aiemminkin.

Kysymys, kun täällä selvästi v60 omistajia on: 20" vanteet menee suht heittämällä alle, onko kellään ollu coilarien kanssa 20" kiekkoja? 20x8,5 ja et joku 45 taitaa olla sama kun Polestarissa?
Siis coiloverien? Mulla on BC Racingin BR alusta ja ko. mitoilla vanteet, rengastus 235/35-20. Polestar vanteiden offsettia en tiedä mutta noilla renkailla itsellä ei mahdu tulemaan yhtään ulos päin mistään nurkasta, istuvuus mallia millilleen tässä korkeudessa.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Ribbe - 18.04.2018, 12:49:58
Näyttää Polestar vanteet olevan 8x20" ja et on 53
http://www.vivaperformance.com/genuine-volvo-20-polestar-wheel-light-matte-grey/
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Waldemar - 18.04.2018, 19:01:40
Kun nämä autot eivät ihan ikuisia hankintoja ole niin kuinkahan paljon tuollaisen V60:n arvo laskee seuraavan viiden vuoden aikana. Sopivasti juuri uutisissakin kerrottiin Saksan tilanteesta dieseleiden suhteen https://yle.fi/uutiset/3-10147277 (https://yle.fi/uutiset/3-10147277). Toki tuo on arvailua, mutta silti mietityttää. Haluaako kaikki eroon dieseleistä viiden vuoden päästä.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 18.04.2018, 19:27:30
Siis coiloverien? Mulla on BC Racingin BR alusta ja ko. mitoilla vanteet, rengastus 235/35-20. Polestar vanteiden offsettia en tiedä mutta noilla renkailla itsellä ei mahdu tulemaan yhtään ulos päin mistään nurkasta, istuvuus mallia millilleen tässä korkeudessa.

Tilailin itselle 235/30-20 8,5" vanteelle ja et taisi olla 45, joutunee tekemään sisälokarijumppaa / mankelointia sitten jos niikseen tulee.  Ja juu Coilarit = lyhenne coilovereista. K-Sportit itsellä joten taitaa olla bc:n kanssa ihan sama tuote eri väreillä.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 18.04.2018, 19:30:27
Kun nämä autot eivät ihan ikuisia hankintoja ole niin kuinkahan paljon tuollaisen V60:n arvo laskee seuraavan viiden vuoden aikana. Sopivasti juuri uutisissakin kerrottiin Saksan tilanteesta dieseleiden suhteen https://yle.fi/uutiset/3-10147277 (https://yle.fi/uutiset/3-10147277). Toki tuo on arvailua, mutta silti mietityttää. Haluaako kaikki eroon dieseleistä viiden vuoden päästä.

Noh, nyt tämä dieselkeskustelu taitaa koskea lähinnä noita vanhempia turkkilaisten häkkikaupoissa jo muutenkin olevia räiskäleitä. Varmasti 5v päästä arvo pienempi, mutta paljonko? Sitä tuskin tietää kukaan.

Suht paljon ajavalle tällä hetkellä edelleen ainoa ja paras vaihtoehto on suht pihi dieselmoottori, joten mitäpä turhia murehtimaan kun ei asialle kuitenkaan mitään voi. Itse ostin sen verran edullisen laitteen ettei nyt sentään omat ja naapurin rahat siihen menneet niin ei tarvitse sydän kylmänä laskea jokaisen euron arvonalenemaa.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: mulugren - 18.04.2018, 23:29:39
Haluaako kaikki eroon dieseleistä viiden vuoden päästä.

Itä-eurooppa ja venäjä imuroi tuoreehkot dieselit jos länsi-eurooppa ne hylkää. On sen verran paljon autoilijoita sielläpäin että ei taida käytettyjen dieselien hinnat ihan pohjamutiin vajota vaikka sellaista itsekin uumoilin vuosi tai pari sitten.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: remes - 19.04.2018, 14:02:14
Tilailin itselle 235/30-20 8,5" vanteelle ja et taisi olla 45, joutunee tekemään sisälokarijumppaa / mankelointia sitten jos niikseen tulee.  Ja juu Coilarit = lyhenne coilovereista. K-Sportit itsellä joten taitaa olla bc:n kanssa ihan sama tuote eri väreillä.
Kyllä siinä äkkiä niin käy että saa mankeloida jos reilummin tiputtaa. Mulle tuli BC:t alle talvipyörien aikaan ja kesäiset meni alle just ennen Tampesterin messuja niin en ehtinyt säätää alustaa ylös päin. Nyt on jo fillarit tehneet tilaa itselleen...
Jos pidän noi vanteet/alustan korkeuden niin seuraava rengaskoko on 225/35-20.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 19.04.2018, 14:35:49
Nooh, onneksi on mankeli odottelemassa hyllyllä jos vaikka pääsisi tositoimiin.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: mulugren - 19.04.2018, 20:19:35
Johan molempia löytyy bensakoneistakin tietääkseni? Ureaa ainakin.

Egr on ollut vissiin jo hyvän aikaa. Mutta dieselien egr karstoittuminen on ihan omaa luokkaansa. Mutta ei kai ureaa ole bensoissa? :o

Mankeloinnista:
Tarkoittaa että suojankaaren pokkausta taitetaan lisää? Luulisi että kukkii vanhalla iällä herkemmin. Ainakin vekki tulee ulkoisesta iskusta herkemmin kun jäykistettä ei ole. Jos voi käytettyä ostaessa valita niin itse skippaisin tuollalailla tuunatun
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taukki - 21.04.2018, 09:24:54
Sen verran omaa tuoretta hankintakokemusta, että kannattaa kyllä vakavasti miettiä tuollaisen Volvon hakua tai tuottamista Ruotsista. Nyt on kruunun kurssi niin halpa, että ainakin 20k€:n hintaluokassa voittaa sievoisen summan ja Volvotarjontahan on Ruotsissa aika hyvänlaista.

Kuukausi sitten tuotin V60 D4 AWD:n ja se tuli kaikkine kuluineen, veroineen ja tuontifirmalle maksamani reilun tonnin huomioidenkin vähintään 3000€ halvemmaksi kuin halvin vastaava Suomessa. Minulla oli tosin sen verran tiukat varustespeksit (nahkasisusta, weba ja navi), ettei Suomen karvalakkimallien tarjonnasta tuollaisia yhdistelmiä kovin paljon löytynyt. Lisäksi ekstrabonuksena tuli mm. irroitettava vetokoukku, VOC, keyless ja kattoluukku. Jos Ruotsista tuottaa, niin kannattaa huomioida, että siellä weba ei ole ollut vakiovaruste eli sen olemassaolo kannattaa varmistaa.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 22.04.2018, 11:33:50
My bad, olen tainnut muistoissani sekoittaa partikkelisuodattimen (jota bmw lisää bensakoneisiin nykyään) ja adbluen, ei tuota kusiruiskua taida tosiaan missään bensakoneessa vielä olla.



Mankeloinnista:
Tarkoittaa että suojankaaren pokkausta taitetaan lisää? Luulisi että kukkii vanhalla iällä herkemmin. Ainakin vekki tulee ulkoisesta iskusta herkemmin kun jäykistettä ei ole. Jos voi käytettyä ostaessa valita niin itse skippaisin tuollalailla tuunatun

Jaa-a itsellä ollut mankeloidut kaaret varmaan 10-15 autossa, enkä muista yhdenkään lähteneen meikäläisen käyttöaikana kukkimaan tai lommoontuneen herkemmin. Teoriassa varmaan mahdollista mutta en ajatellut ajaa tällä samalla kikkareella 10-vuotta.  Myyntitapahtumassakaan tuskin tuota edes huomaa kun mitään varsinaisia jälkiä ko. toimenpide ei jätä ja tarkoituksena on toki saada koko homma näyttämään siltä kuin se olisi jo tehtaalta näin. Toki itsekin autoa ostaessa orkkis on aina orkkis eikä tarvitse tapella muiden tekemien amisviritelmien kanssa.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: Ribbe - 22.04.2018, 19:42:25
Pitäisi kaverilta kysyä miten mankeloinnit kestää. Sillä on 2006 uutena ostettu V70 T5 johon melkein heti mankeloitiin kaaret. Sillä on vieläkin käytössä ko. auto.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 23.04.2018, 10:34:47
Sen verran omaa tuoretta hankintakokemusta, että kannattaa kyllä vakavasti miettiä tuollaisen Volvon hakua tai tuottamista Ruotsista. Nyt on kruunun kurssi niin halpa, että ainakin 20k€:n hintaluokassa voittaa sievoisen summan ja Volvotarjontahan on Ruotsissa aika hyvänlaista.

Kuukausi sitten tuotin V60 D4 AWD:n ja se tuli kaikkine kuluineen, veroineen ja tuontifirmalle maksamani reilun tonnin huomioidenkin vähintään 3000€ halvemmaksi kuin halvin vastaava Suomessa. Minulla oli tosin sen verran tiukat varustespeksit (nahkasisusta, weba ja navi), ettei Suomen karvalakkimallien tarjonnasta tuollaisia yhdistelmiä kovin paljon löytynyt. Lisäksi ekstrabonuksena tuli mm. irroitettava vetokoukku, VOC, keyless ja kattoluukku. Jos Ruotsista tuottaa, niin kannattaa huomioida, että siellä weba ei ole ollut vakiovaruste eli sen olemassaolo kannattaa varmistaa.
Tätä on kyllä tutkailtu, autoliikkeen kautta vanhan vaihto yms. olisi helpoin,
mutta ihan mielenkiinnosta miten tämä hoitui käytännössä?
ostitko yksityiseltä vai liikkeestä ja tutkailitko auton historiatietoja tms.(esim.https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/) tai muista palveluista ja osuiko veroarvio hyvin?
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 23.04.2018, 22:31:47
Pitäisi kaverilta kysyä miten mankeloinnit kestää. Sillä on 2006 uutena ostettu V70 T5 johon melkein heti mankeloitiin kaaret. Sillä on vieläkin käytössä ko. auto.

V60 on tässä mielessä vähän haasteellinen kun muovilokari tulee tuon peltisen lokasuojan kantin päälle ja joutuu samalla sitten muovaamaan sitä muoviosaakin... Noh katsotaan katsotaan.
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taukki - 24.04.2018, 17:56:40
Tätä on kyllä tutkailtu, autoliikkeen kautta vanhan vaihto yms. olisi helpoin,
mutta ihan mielenkiinnosta miten tämä hoitui käytännössä?
ostitko yksityiseltä vai liikkeestä ja tutkailitko auton historiatietoja tms.(esim.https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/) tai muista palveluista ja osuiko veroarvio hyvin?

Eli kokonaisuudessaan homma meni niin, että myin edellisen autoni (Audi A4) suoraan, tosin autoliikkeen kautta, mutta sain siitä autoliikkeen ottaman provikan jälkeenkin asiallisen määrän euroja kouraan. Itse yritin Audia ensin myydä, mutta loppupeleissä autoliike antoi siitä minulle saman verran tai jopa enemmän kuin itse myymällä olisin saanut ja otti sen samalla vastuulleen käyttämällä sen välissä omissa nimissään.

Aloin seurata ja olin itseasiassa jo etukäteenkin katsellut autoja blocketista ja suhteellisen tarkan speksilistani (varusteet ja pari pois sulkevaa väriä) takia oikean yksilön löytymiseen taisi mennä joku pari-kolme viikkoa. Tsekkailin samalla kiinnostavien autojen historiatietoja myös tuolta transportstyrelsen:istä. Kun sopiva tuli myyntiin, soitin tänne: http://www.autoruotsista.com/ (http://www.autoruotsista.com/). Ko. henkilö (S. Salonen) siis asuu ruotsissa ja kertomansa mukaan tuo vuosittain reilut sata autoa. Hän kävi tarkastamassa auton, joka muuten oli yksityisellä myyjällä, soitti auton viereltä ja kehui, että se on semmoinen kuin oli hänelle puhelimessa kerrottukin. Lupasin siinä puhelimessa ostaa auton, joten se haettiin muutaman päivän kuluttua. Maksoin verkkopankissa suoraan ruotsalaiselle tilille ja otin autolle vakuutuksen ja siirtotarrat. Sen jälkeen Salonen toi auton papereineen ja kauppakirjoineen Turun satamaan, johon muuten pääsee näppärästi junalla kuten moni tietää. Siitä sitten hyppäsin itse puikkoihin.

Tuontifirman osuus oli muutaman kympin yli tonnin ja siirtotarrat oliko vajaa pari kymppiä tms. Verojen määrään ei varusteilla ole nykyisin enää merkitystä, eli kannattaa tuoda tappiinsa varusteltu yksilö. Suomen tarjontahan on valtaosin näitä kangaspenkki-karvalakkeja, joissa on ratti ja polkimet... Kilometrit, auton ikä ja tietysti tekniikka vaikuttavat veroihin. Mahti-järjestelmäänhän, tuo verotus loppupeleissä perustuu, eli vero lasketaan vastaavien Suomessa myytyjen autojen arvon perusteella prosenttitaulukosta oikea prosentti poimien. Omaani odottelin tuon perusteella vajaan kuuden tonnin veroja, mutta päätöksessä oli lähes tasan viisi tonnia. Plussalle siis jäätiin siinäkin...
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: qashqai - 27.04.2018, 08:58:11
Eli kokonaisuudessaan homma meni...

unohtui kiittää tästä infosta;

Tarjonta ja hinta Ruotsissa on kyllä ärsyttävän hyvää tänne verrattuna:)
Mutta tuo oman myynti on haastava.
Jostain liikkeestä kysyttiin ostotarjousta ja se jäin noin puoleen "markkinahinnasta"
ja jotain 1-2000€ alle liikkeiden vaihtotarjouksen, noissakin on varmasti hurjia eroja.
(+tämä liikkeen ostaja alkoi tietysti kauppaamaan liikkeensä tuontipalvelua ja varoitteli virhevastuusta ja mitä teet kun tuontiauto hajoaa viikon jälkeen tms.)
Otsikko: Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
Kirjoitti: taski - 30.04.2018, 00:47:55
V60 on tässä mielessä vähän haasteellinen kun muovilokari tulee tuon peltisen lokasuojan kantin päälle ja joutuu samalla sitten muovaamaan sitä muoviosaakin... Noh katsotaan katsotaan.

Ainakin K-Sportin coilarit niin alas ruuvattuna kun menevät, ja 20x8,5 ET45 ja 235/30-20 rengas menee täysin kivuttomasti ilman mankelointia ja tulee sopivasti kaarelle, näin itse itselleni vastaten. Ehkä tästä on jollekin tulevaisuudessa hyötyä

Coilarit sai säätää vielä aika mukavan löysälle eikä täydellä lastilla + peräkontissakin 60kg tavaraa rahnuttele mistään.

Tuli siis juuri sopiva.