Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: ande2 - 24.04.2018, 19:17:21

Otsikko: Huminaa kulmasäädön jälkeen
Kirjoitti: ande2 - 24.04.2018, 19:17:21
Kävin tänään ohjauskulmasäädössä ja huomasin heti kun lähdin sieltä että takaa tuli uusi ääni, outo humina joka kuului vauhdista 60kmh ja ylöspäin. Voiko tämä olla vaan siitä kun rengaskuluma kulmaa nähden on eri kuin aikaisemmin uusien säätöjen myötä? Jonkun verran oli haritusta jota säädettiin pois. Meneeköhän tämä ohi ajan myötä kun kuluvat uusien kulmien mukaan? Autona 2007 V50. Menin kulmien säätöön koska kun vaihdoin kesärenkaat alle niin rupes puoltamaan oikealle.
Otsikko: Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
Kirjoitti: Risto H - 24.04.2018, 21:56:58
Veikkaan että pyöränlaakerit oireilee.
Otsikko: Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
Kirjoitti: ande2 - 24.04.2018, 22:16:53
Ei kai sellainen yhteensattuma voi olla että ne rupeaisi oireilemaan vartin nosturilla olon aikana
Otsikko: Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
Kirjoitti: Risto H - 24.04.2018, 23:16:12
Ei kun kulmat säädettiin niin voimat kohdistuu nyt laakeriin hieman eri tavalla mistä seuraa että valmiiksi rajoilla ollut laakeri alkaa äännellä. Näissä takapyörien laakerit kestävät paremmin kuin etulaakerit mutta kyllä ne joskus loppuvat. Tosin omasta autosta ne vaihdettiin jo 75 tkm kohdalla. Epäilen että 2005 vuosimalliin eksyi joku huono erä.

Yhtä hyvin voin olla väärässäkin mutta kannattaa tarkistaa.
Otsikko: Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
Kirjoitti: ande2 - 24.04.2018, 23:31:55
ihanko heiluttamalla pitäisi huomata klappia?Kääntely ajossa ei varmaan takapyörissä vaikuta ääntelyyn.
Otsikko: Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
Kirjoitti: Risto H - 25.04.2018, 08:10:07
Saattaa olla että kääntelemällä tai kurveissa huomaa eroa mutta varmin menetelmä on nostaa kulma ylös, pyörittää pyörää ja tunnustella jousesta, täriseekö se. Jos heiluttamalla tuntuu klappia, laakeri on jo täysin sökö. Useimmiten ääntelyvaihe kestää tuhansia kilometrejä ennen sitä.
Otsikko: Vs: Huminaa kulmasäädön jälkeen
Kirjoitti: Turbo 242 - 25.04.2018, 10:07:15
ihanko heiluttamalla pitäisi huomata klappia?Kääntely ajossa ei varmaan takapyörissä vaikuta ääntelyyn.

Omasta seitenkymppisestä ei löytynyt takapyörästä klappia eikä ääntä laakerin ollessa autossa kiinni. Kyseessä AWD, niin voimansiirto vaikutti osaltaan renkaan pyörittämiseen. Irrallaan laakerissa tuntui selvä rahina, kuivaksi oli päässyt. Ajaessa kaartelu puolelta toiselle sai aikaan varmuuden, kumpi takalaakeri kyseessä.