Moi,
tätä ongelmaa on nyt huollossa mietitty hetki ja tähän ei vaan tunnu tulevan tolkkua, niin ajattelin täältä kysyä, josko jollekulle olisi sattunut vastaavaa.
Eli, auto on Volvo V50, 2.0D, 2006, Italian tuonti.
Autoon tehtiin joitain vuosia sitten optimointi ja hiukkassuodattimen poisto, optimoiautosi oli tämän tekijänä. Ainoa mitä eivät saaneet poistettua, oli auton hiukkassuodattimen lisäainejärjestelmä, mutta tuon ei (heidän mukaansa) pitäisi enää mitenkään vaikuttaa auton toimintaan, huutaa vain vikaa järjestelmään.
Kaikki toimi kuten kuuluu, kunnes tuossa pari kuukautta sitten auto kävi huollossa. Huollossa autosta vaihdettiin alatukivarret, tarkistettiin aurauskulmat ja uusittiin hajonnut termostaatti. Kun auto poistui tuosta huollosta, ei auto antanut enää tehoja ulos vanhaan malliin. Alla listaus näistä uusista "ominaisuuksista":
- Auto ei ole vikatilassa, ei anna mitään vikakoodia.
- Autoa pystyy ajamaan, normaalilla nätillä kiihdytyksellä auton saa kaupunki - ja maantienopeuksiin. Ja pienellä kärsivällisyydellä, myös moottoritienopeuksiin.
- Jos yrittää kiihdyttää reippaasti, auto alle sekunnin tekee kyllä lähtöä, mutta sitten tuntuu, kuin joku ottaisi koneesta puhdin pois.
- Moottoritiellä, auton vauhti tippuu ylämäessä. Ei pysty ylläpitämään korkeita nopeuksia.
- Korkeissa nopeuksissa kiihdytyksen pitää tapahtua sivistyneesti ja rauhassa. Jos yrittää kiihdyttää reilummin, kaasupoljin menee kyllä alas, mutta polkimessa ei ole vastusta, eikä auto oikein suostu kiihtymään.
- Kun auton kierrokset ylittää 3000 kierrosta, niin silloin auto kiihtyy suht mukavasti, jopa moottoritienopeuksissa. Tämäkin kiihtyminen on kuitenkin verrattaen laiskaa, kun muistelee vanhoja hyviä aikoja.
- Nykyään, kun auton sammuttaa, niin auto "heilahtaa" sammutuksen yhteydessä, tuota ei ole mielestäni ennen tehnyt.
- Etenkin talvella, harvemmin nyt enää lämpimillä, kun auton käynnistää, kuuluu moottorista erikoista kolinaa. Hieman kuin metallisia soittimia käyttävä jazz - bändi lämmittelisi ennen keikkaa. Tuo kolina kuuluu yleensä 1 - 2 minuuttia ja sitten katoaa.
Autoa on tosiaan tutkittu huollossa (Rosenqvist, Nummela), mutta he eivät saaneet tähän tolkkua. En kyseenalaista heidän ammattitaitoaan, olen aina saanut heiltä hyvää ja ammattitaitoista palvelua, kerron vain huoltamon, jos joku tuota meinaa kysyä.
Auton MAF - anturia on putsattu, tuo ei auttanut mitään. On annettu noita "moottorinpuhdistajia", kyselty turuilta ja toreilta asiaa ja kukaan ei tunnu tietävän mikä tässä voisi olla.
Joten, jos joku voisi tarjota asiaan apua ja vaikka jopa vastauksia, niin olisin erittäin kiitollinen kaikesta avusta, mitä tähän voisi saada.
P.s jos tämä on väärässä osiossa, niin olen pahoillani. En ole tekniikka / mekaniikka osaaja.