Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V50 2.0D tehot katosi.

  • 6 Vastauksia
  • 4087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sainiohen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 2.0D tehot katosi.
« : 05.07.2018, 11:55:07 »
Moi,

tätä ongelmaa on nyt huollossa mietitty hetki ja tähän ei vaan tunnu tulevan tolkkua, niin ajattelin täältä kysyä, josko jollekulle olisi sattunut vastaavaa.
Eli, auto on Volvo V50, 2.0D, 2006, Italian tuonti.
Autoon tehtiin joitain vuosia sitten optimointi ja hiukkassuodattimen poisto, optimoiautosi oli tämän tekijänä. Ainoa mitä eivät saaneet poistettua, oli auton hiukkassuodattimen lisäainejärjestelmä, mutta tuon ei (heidän mukaansa) pitäisi enää mitenkään vaikuttaa auton toimintaan, huutaa vain vikaa järjestelmään.
Kaikki toimi kuten kuuluu, kunnes tuossa pari kuukautta sitten auto kävi huollossa. Huollossa autosta vaihdettiin alatukivarret, tarkistettiin aurauskulmat ja uusittiin hajonnut termostaatti. Kun auto poistui tuosta huollosta, ei auto antanut enää tehoja ulos vanhaan malliin. Alla listaus näistä uusista "ominaisuuksista":

- Auto ei ole vikatilassa, ei anna mitään vikakoodia.
- Autoa pystyy ajamaan, normaalilla nätillä kiihdytyksellä auton saa kaupunki - ja maantienopeuksiin. Ja pienellä kärsivällisyydellä, myös moottoritienopeuksiin.
- Jos yrittää kiihdyttää reippaasti, auto alle sekunnin tekee kyllä lähtöä, mutta sitten tuntuu, kuin joku ottaisi koneesta puhdin pois.
- Moottoritiellä, auton vauhti tippuu ylämäessä. Ei pysty ylläpitämään korkeita nopeuksia.
- Korkeissa nopeuksissa kiihdytyksen pitää tapahtua sivistyneesti ja rauhassa. Jos yrittää kiihdyttää reilummin, kaasupoljin menee kyllä alas, mutta polkimessa ei ole vastusta, eikä auto oikein suostu kiihtymään.
- Kun auton kierrokset ylittää 3000 kierrosta, niin silloin auto kiihtyy suht mukavasti, jopa moottoritienopeuksissa. Tämäkin kiihtyminen on kuitenkin verrattaen laiskaa, kun muistelee vanhoja hyviä aikoja.
- Nykyään, kun auton sammuttaa, niin auto "heilahtaa" sammutuksen yhteydessä, tuota ei ole mielestäni ennen tehnyt.
- Etenkin talvella, harvemmin nyt enää lämpimillä, kun auton käynnistää, kuuluu moottorista erikoista kolinaa. Hieman kuin metallisia soittimia käyttävä jazz - bändi lämmittelisi ennen keikkaa. Tuo kolina kuuluu yleensä 1 - 2 minuuttia ja sitten katoaa.

Autoa on tosiaan tutkittu huollossa (Rosenqvist, Nummela), mutta he eivät saaneet tähän tolkkua. En kyseenalaista heidän ammattitaitoaan, olen aina saanut heiltä hyvää ja ammattitaitoista palvelua, kerron vain huoltamon, jos joku tuota meinaa kysyä.

Auton MAF - anturia on putsattu, tuo ei auttanut mitään. On annettu noita "moottorinpuhdistajia", kyselty turuilta ja toreilta asiaa ja kukaan ei tunnu tietävän mikä tässä voisi olla.
Joten, jos joku voisi tarjota asiaan apua ja vaikka jopa vastauksia, niin olisin erittäin kiitollinen kaikesta avusta, mitä tähän voisi saada.
P.s jos tämä on väärässä osiossa, niin olen pahoillani. En ole tekniikka / mekaniikka osaaja.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Volvo V50 2.0D tehot katosi.
« Vastaus #1 : 05.07.2018, 13:05:20 »
Jos myös sammutuksessa käytös on muuttunut, tarkistaisin sammutusläpän toiminnan, eli ns. kaasuläpän.
Jos tuo jumii vaikka puoliväliin, ei ole tehoja ja auto sammuu "rumemmin" sillä sammutustapahtuma perustuu tuolloin vain syötön katkaisuun, sammutinläppä kun toimii, se sulkee ilmansaannin koneelle ja kone sammuu pehmeämmin.

Läppä tyypillisesti jumiutuu pesäänsä, molemmat on muovia, tai läpän ohjainventtiili voi olla sökö.
Tuo keksintö on ennen imusarjaa, tässä taitaa olla sellainen kaksiosainen läppä kun on ollut hiukkassuodattimella.

Jos läppä vaikuttaisi olevan kunnossa, seuraavia epäiltyjä voisi olla EGR-venttiili, jumissa olevat VNT-siivet ahtimessa tai siipiä ohjaava solenoidiventtiili.


Talvella jos käynnistyksen jälkeen kolisee, alkaa kaksoismassavauhtipyörä vetelemään viimeisiään. Tuon voi varmistaa painamalla kytkimen pohjaan ja kuuntelemaan, jos kolina lakkaa, on syy vauhtipyörässä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa sainiohen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D tehot katosi.
« Vastaus #2 : 05.07.2018, 14:15:58 »
Hetki sitten kuulin, että auto oli tänään jäänyt tienposkeen. Hinurilla korjaamolle -> koko kytkinpakka vaihtoon ja tähän sitten vielä kaupan päälle tuo jo mainittu vauhtipyörä.
Oe voe ja prkl. Olishan sitä voinut noilla kesälomarahoilla jotain kivaakin voinut tehdä. Nyt sitten vaan mielenkiinnolla odottelen, että onko tehoja vieläkään, kun tulee tältä huoltoreissulta takaisin.

Poissa sainiohen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D tehot katosi.
« Vastaus #3 : 05.07.2018, 14:32:02 »
Hurm0s:

mites tuollaisen läpän toiminnan tai toimimattomuuden voisi tarkistaa ja mistä tuon löytää?
En tosiaan ole kovinkaan näppärä näissä, mutta ohjeita osaan noudattaa ja / tai youtubesta videoita katsoa, kun vaan kerrotaan oikeat hakusanat.
Jos on mahdollista, niin voisin tuon sitten tarkastaa kunhan tuo auto taas kotiutuu. Olisi oikein mukavaa, että edes jokin vika korjautuisi ilman monen sadan euron hintalappua.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Volvo V50 2.0D tehot katosi.
« Vastaus #4 : 05.07.2018, 16:09:43 »
Hurm0s:

mites tuollaisen läpän toiminnan tai toimimattomuuden voisi tarkistaa ja mistä tuon löytää?
En tosiaan ole kovinkaan näppärä näissä, mutta ohjeita osaan noudattaa ja / tai youtubesta videoita katsoa, kun vaan kerrotaan oikeat hakusanat.
Jos on mahdollista, niin voisin tuon sitten tarkastaa kunhan tuo auto taas kotiutuu. Olisi oikein mukavaa, että edes jokin vika korjautuisi ilman monen sadan euron hintalappua.
Video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0D tehot katosi.
« Vastaus #5 : 06.07.2018, 12:09:50 »
Ei ole läppävikaa vaan jotain muuta. Vikakoodeja pitäisi tulla, mutta ne on tapettu kaikki ohjelmasta  :nohnoh

Itse lähtisin nyt siitä, että auto vakioksi niin saa koodejakin ulos ja sitten kun auto on kunnossa niin joku muu laadukkaampi softa sisään mikä osaa näyttää koodit ja saa myös tuon lisäainejärjestelmän hiljaiseksi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa peor

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D tehot katosi.
« Vastaus #6 : 19.06.2021, 11:52:31 »
Moi,

tätä ongelmaa on nyt huollossa mietitty hetki ja tähän ei vaan tunnu tulevan tolkkua, niin ajattelin täältä kysyä, josko jollekulle olisi sattunut vastaavaa.
Eli, auto on Volvo V50, 2.0D, 2006, Italian tuonti.
Autoon tehtiin joitain vuosia sitten optimointi ja hiukkassuodattimen poisto, optimoiautosi oli tämän tekijänä. Ainoa mitä eivät saaneet poistettua, oli auton hiukkassuodattimen lisäainejärjestelmä, mutta tuon ei (heidän mukaansa) pitäisi enää mitenkään vaikuttaa auton toimintaan, huutaa vain vikaa järjestelmään.
Kaikki toimi kuten kuuluu, kunnes tuossa pari kuukautta sitten auto kävi huollossa. Huollossa autosta vaihdettiin alatukivarret, tarkistettiin aurauskulmat ja uusittiin hajonnut termostaatti. Kun auto poistui tuosta huollosta, ei auto antanut enää tehoja ulos vanhaan malliin. Alla listaus näistä uusista "ominaisuuksista":

- Auto ei ole vikatilassa, ei anna mitään vikakoodia.
- Autoa pystyy ajamaan, normaalilla nätillä kiihdytyksellä auton saa kaupunki - ja maantienopeuksiin. Ja pienellä kärsivällisyydellä, myös moottoritienopeuksiin.
- Jos yrittää kiihdyttää reippaasti, auto alle sekunnin tekee kyllä lähtöä, mutta sitten tuntuu, kuin joku ottaisi koneesta puhdin pois.
- Moottoritiellä, auton vauhti tippuu ylämäessä. Ei pysty ylläpitämään korkeita nopeuksia.
- Korkeissa nopeuksissa kiihdytyksen pitää tapahtua sivistyneesti ja rauhassa. Jos yrittää kiihdyttää reilummin, kaasupoljin menee kyllä alas, mutta polkimessa ei ole vastusta, eikä auto oikein suostu kiihtymään.
- Kun auton kierrokset ylittää 3000 kierrosta, niin silloin auto kiihtyy suht mukavasti, jopa moottoritienopeuksissa. Tämäkin kiihtyminen on kuitenkin verrattaen laiskaa, kun muistelee vanhoja hyviä aikoja.
- Nykyään, kun auton sammuttaa, niin auto "heilahtaa" sammutuksen yhteydessä, tuota ei ole mielestäni ennen tehnyt.
- Etenkin talvella, harvemmin nyt enää lämpimillä, kun auton käynnistää, kuuluu moottorista erikoista kolinaa. Hieman kuin metallisia soittimia käyttävä jazz - bändi lämmittelisi ennen keikkaa. Tuo kolina kuuluu yleensä 1 - 2 minuuttia ja sitten katoaa.

Autoa on tosiaan tutkittu huollossa (Rosenqvist, Nummela), mutta he eivät saaneet tähän tolkkua. En kyseenalaista heidän ammattitaitoaan, olen aina saanut heiltä hyvää ja ammattitaitoista palvelua, kerron vain huoltamon, jos joku tuota meinaa kysyä.

Auton MAF - anturia on putsattu, tuo ei auttanut mitään. On annettu noita "moottorinpuhdistajia", kyselty turuilta ja toreilta asiaa ja kukaan ei tunnu tietävän mikä tässä voisi olla.
Joten, jos joku voisi tarjota asiaan apua ja vaikka jopa vastauksia, niin olisin erittäin kiitollinen kaikesta avusta, mitä tähän voisi saada.
P.s jos tämä on väärässä osiossa, niin olen pahoillani. En ole tekniikka / mekaniikka osaaja.

Hyvin samanlaiset oireet täällä. Tuon alla olevan puhdistus videon katsoinkin.

Onko tuo jumiminen yleistä ? Jos jumittaa niin saako sitä millään konstin herkisteltyä?
Kuuluuko läppien liikkua ihan helpolla

 

Proturbo  Autodiagnoosi